کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پکن: آمریکا دیگر «ابرقدرت» نیست

خبرگزاری فارس , 23 مهر 1399 ساعت 2:00

سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست مطبوعاتی گفت که آمریکا با خروج از برجام و توافقهای بین‌المللی دیگر تنها در پی جاه طلبی‌های سیاسی است.


به  گزارش جهان نیوز، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست مطبوعاتی هفتگی به مسائل روز چین، منطقه و جهان پرداخت و در بخشی از سخنانش گفت، کمتر کشوری در جهان مایل به همکاری با آمریکاست.

به گزارش وبگاه «وزارت خارجه چین» «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین عصر دوشنبه به وقت تهران در پاسخ به سئوالی درباره سخنان «مایک پامپئو» وزیر خارجه ایالات متحده درباره عزم کشورهای جهان برای همراه شدن با آمریکا گفت: «آنچه پامپئو گفته و معتقد است مغایر با واقعیت‌های موجود و عقیده طرف‌های دیگر است. همانطور که روزنامه واشنگتن پست چندی قبل نوشت، تمایل پامپئو به دستکاری در سیاست خارجی ایالات متحده که به دلیل جاه طلبی‌های سیاسی خود است، جدی‌ترین آسیب را به دیپلماسی آمریکا در دهه‌های گذشته وارد کرده است. نزدیک به ۵۰ محقق روابط بین الملل و سیاست خارجی از کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکایی مانند "هاروارد"، "جورج تاون" در بیانیه مشترکی گفتند که سیاست خارجی دولت ایالات متحده نزدیک به شکست است. آمریکا متحدان مهم خود را از خود دور کرده و مواضع این کشور در موضوعاتی مانند کووید-۱۹، تغییرات اقلیمی، مسئله هسته ای ایران و شبه جزیره  در حال تضعیف و منزوی کردن آمریکاست و باعث بی‌ثباتی، ناامنی و درد و رنجش‌ انسان می‌شود.»

این دیپلمات چینی در بخش دیگر سخنان خود افزود: «نه تنها در ایالات متحده، بلکه در سراسر جهان از جمله بین شرکا و متحدان آمریکا، این باور گسترده وجود دارد که امروز ایالات متحده به هیچ وجه یک ابرقدرت به نظر نمی‌رسد. تحت لوای "اول آمریکا"، ایالات متحده به یک جانبه گرایی و قلدری روی آورده، به خروج از گروه‌های چند جانبه و توافقنامه‌ها خو گرفته و تمایل بیشتری به اعمال تحریم‌ها دارد. این کشور خود را در طرف مقابل عدالت و اخلاق بین المللی قرار داده و مقابل جامعه بین المللی قرار گرفته است. ماه گذشته در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه جامع کووید-۱۹ با اکثریت قریب به اتفاق ۱۶۹ کشوربه تصویب رسید که فقط ۲ کشور علیه آن رأی دادند که ایالات متحده یکی از آنهاست.به دلیل اقدامات عامدانه آمریکا، جامعه بین الملل تقریباً با این کشور مخالفت هستند. ایالات متحده به یک مزاحم تبدیل شده که نظم بین‌المللی را تضعیف و قوانین بین المللی را تهدید می‌کند. کدام کشور حاضر است در کنار آمریکا خود را غرق کند؟»


کد مطلب: 742328

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/742328/پکن-آمریکا-دیگر-ابرقدرت-نیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com