کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قبل از خرید بخاری برقی این مقاله را مطالعه کنید!

22 مهر 1399 ساعت 10:34


با شروع فصل سرما در ایران نصب و راه اندازی یک منبع گرمایشی ضروری است. امروزه برای ایجاد گرمایشی مطبوع در خانه‌ها، رستوران‌ها، مغازه‌ها و سازمان‌ها از تجهیزات متنوعی مانند پکیج، شومینه، رادیاتور، بخاری‌های گازی و هیترهای برقی استفاده می‌شود.

هر وسیله گرمایشی مزایا و معایبی دارد که باید با توجه به مشخصات محیط انتخاب شود. اگرچه امروزه بیشتر افراد برای گرمایش منازل و ادارات و مغازه‌های از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند، اما ممکن است بخاری گازی یا رادیاتور برای گرمایش کافی نباشد یا منابع سوخت فسیلی در دسترس نباشد، در چنین شرایطی استفاده از یک منبع گرمایشی الکتریکی ضروری است.

بخاری‌های برقی انواع مختلفی دارند و استفاده از آنها به عنوان منبع گرمایشی اصلی و یا ثانویه، بسیار متداول است. استفاده از انرژی الکتریکی برای تولید گرما، به بیش از یک قرن پیش و زمان اختراع لامپ توسط توماس ادیسون باز می‌گردد. پس از اختراع لامپ، شرکت جنرال الکتریک از لامپ‌های شیشه‌ای برای تولید گرما استفاده کرد.

در سال 1905، آلبرت مارش کرومل کشف کرد که آلیاژ نیکل و کروم بیش از 300 برابر از سایر المنت‌هایی که در آن زمان استفاده می‌شد، دوام و مقاومت دارد و به عنوان یک المنت گرم کننده ایمن، استفاده از آنها متداول شد.

بخاری برقی‌های قدیمی، برق زیادی مصرف می‌کردند، خطر آتش سوزی بسیار بالایی داشتند و استفاده از آنها ایمن نبود، اما به دلیل وزن سبک‌ و امکان حمل به نقاط مختلف، محبوب بودند. امروزه طراحی هیترهای الکتریکی، بهینه‌تر شده است و در مقایسه با نمونه‌های قبلی مصرف برق کمتری دارند و ایمن‌تر شده‌اند. اگر قصد خرید یک بخاری برقی دارید، پیش از خرید حتماً موارد زیر را در نظر بگیرید.

پنکه حرارتی با بخاری برقی چه تفاوتی دارد؟

پنکه حرارتی یا بخاری پنکه‌ای از محصولات نسبتاً جدیدی است که به بازار عرضه شده‌اند. بخاری پنکه‌ای ظاهری مشابه با پنکه‌های معمولی دارند، اما به جای پره از المنت‌های حرارتی در آنها استفاده شده است. ارتفاع بخاری برقی پنکه‌ای معمولاً قابل تنظیم است و معمولاً شامل یک فن می‌شوند تا گرما را به صورت همگن در اتاق پخش کنند. کارایی بخاری برقی پنکه‌ای با بخاری برقی فن دار یکسان است. البته قیمت بخاری پنکه‌ای به دلیل تفاوت طراحی، بیشتر از یک بخاری برقی معمولی است.
 

آیتم‌های مهم در خرید بخاری برقی

1-کم مصرف

یکی از مهمترین فاکتورهای یک بخاری برقی خوب، کم مصرف بودن است. بخاری‌های برقی از پرمصرف‌ترین لوازم‌های برقی هستند، اما اگر یک هیتر الکتریکی کم مصرف بخرید، مقدار قابل توجهی در مصرف برق صرفه جویی خواهید کرد. نمونه‌های جدید به دلیل طراحی بهتر و استاندارد، در مقایسه با مدل‌های قدیمی‌تر، مصرف برق کمتری دارند.

2-توان دستگاه

توان هر وسیله برقی با واحد وات بر روی دستگاه قید می‌شود. هر چقدر مقدار توان بزرگتر باشد، هیتر قوی‌تر و مصرف برق آن بیشتر است. توان هیترهای الکتریکی موجود در بازار معمولاً از 1000 تا 3000 وات متغیر است.

3-متراژ اتاق 

هر بخاری برقی توان مشخصی دارد، و هر چقدر مقدار توان آن بزرگتر باشد، بخاری قوی‌تر و گرمای بیشتری تولید می‌کند. توان را باید با توجه به نوع اتاق و متراژ آن مشخص کرد. در یک اتاق با ارتفاع حدودی 2.8 متر، به ازاری هر 10 متر مربع، 1000 وات نیاز است. اما اگر قصد گرم کردن اتاق خواب را دارید، توان کمتری نیاز است و به ازای هر 10 متر مربع، 750 وات کافی است.

برای گرم کردن اتاق نشیمن با متراژ 20 متر مربع، به یک بخاری با حداقل توان 2000 وات نیاز دارید. البته محاسبه توان به آب و هوای بیرون نیز بستگی دارد، هر چقدر هوا سردتر باشد، توان باید بیشتر باشد و استفاده از یک بخاری کوچک تاثیر چندانی نخواهد داشت.

4-نوع نصب

پیش از خرید بخاری ابتدا مشخص کنید که کجا قرار می‌گیرد. هیتر الکتریکی باید در نقطه‌ای از اتاق قرار داده شود که در نزدیکی آن پرده یا پارچه قابل اشتعال نباشد. همچنین باید از قرار دادن بخاری در مسیر رفت و آمد خودداری شود تا ضربه نخورد و واژگون نشود.

اگر متراژ اتاقی که قصد قرار دادن بخاری در آن را دارید، کوچک است یا تعداد وسایل در آن زیاد است، بهتر است از مدل‌های رومیزی یا دیواری استفاده کنید تا ایمنی افراد و محیط به خطر نیافتد.

5-کلید قطع خودکار

امروزه بیشتر شرکت‌های سازنده بر روی بدنه، یک کلید تعبیه کرده‌اند تا در صورت واژگون شدن و یا جابه‌جایی بخاری در حالت روشن، جریان برق ورودی به دستگاه قطع شود و مانع آتش سوزی شوند. کلید قطع خودکار باعث افزایش ایمنی محصول می‌شود.

6-تنظیم و کنترل دما

یکی از مهمترین ویژگی‌های هر تجهیز گرمایشی و سرمایشی، کلید تنظیم و کنترل دما است. یک تجهیز استاندارد باید کلید یا پیچ تنظیم داشته باشد تا مقدار گرما و سرما را بتوان با توجه به دمای محیط تنظیم کرد. اگر وسیله گرمایشی امکان تنظیم دما داشته باشد، در مصرف برق نیز به مقدار قابل توجهی صرفه جویی خواهد شد.

7-فن دار یا بدون فن

بخاری برقی فن دار از طریق یک سیم پیچ حرارتی مقاومتی، انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند. گرمای ایجاد شده در سیم پیچ‌ها به سرعت در اتاق پخش می‌شود و محیط را گرم می‌کند. البته فن، ممکن است هوا را خشک کند و باعث گردش گرد و غبار در محیط شود. بنابراین استفاده از آنها برای افرادی با مشکل تنفسی و آلرژی مناسب نیست.
 

8-باصدا یا بی‌صدا

بخاری برقی‌های بدون فن معمولاً بدون صدا هستند و با روشن کردن آنها تنها صدای عبور جریان برق از المنت‌ها، با دقت زیاد قابل تشخیص است. بعضی از مدل‌های فن دار به علت چرخش هوا، صدای زیادی ایجاد می‌کنند، که ممکن است آزار دهنده باشد. بنابراین اگر قصد خرید یک مدل فن‌دار را دارید، از کم صدا بودن آن اطمینان حاصل کنید.

9-ترموستات

ترموستات یک قطعه مکانیکی است که در بسیاری از محصولات برقی مانند اتو و هیترهای الکتریکی تعبیه شده است. با افزایش دما از مقداری مشخص، ترموستات، مدار الکتریکی دستگاه را قطع می‌کند و بخاری خاموش می‌شود. با کاهش دما و بازگشت دما به محدوده مجاز، جریان مجدداً برقرار و بخاری روشن می‌شود. ترموستات باعث افزایش ایمنی و جلوگیری از آتش سوزی و خرابی بخاری می‌شود.

10-نوع المنت حرارتی

المنت مهمترین قسمت هر تجهیز گرمایشی برقی است. المنت، از طریق فرآیند ژول انرژی الکتریکی را به گرما تبدیل می‌کند. عبور جریان الکتریکی از المنت با مقاومت همراه است که باعث گرم شدن آن می‌شود. تفاوت اصلی المنت‌ها در موادی است که در ساخت آنها، به کار رفته است، رایجترین انواع المنت‌ها فلزی، شیشه‌ای، سرامیک و نیمه هادی، لایه نازک، پلیمر PTC، کامپوزیت و ترکیبی است.

المنت‌های فلزی معمولاً از آلیاژهای نیکل-کروم، آلومینیوم-کروم-آهن، مس-نیکل ساخته شده‌اند و به عنوان عنصر گرمایشی در ساخت بخاری‌های برقی، خشک کن، سشوار، کوره‌های صنعتی و ... به کار می‌روند. المنت‌های سرامیکی دمای ذوب بالایی دارند و معمولاً ضد انفجار هستند. سرامیکی‌ها معمولاً از مواد مولیبدن، کاربید سیلیکون، هالوژن کوارتز و ... ساخته شده‌اند.

هر المنت توان مشخصی را مصرف می‌کند که معمولاً معادل 400 تا 600 وات است. هیترهای الکتریکی عرضه شده در بازار عموماً بین 2 تا 5 المنت دارند که هر المنت را با یک کلید می‌توان خاموش و روشن کرد.

11-علامت استاندارد

یک محصول با علامت استاندارد معتبر، به شما این اطمینان را می‌دهد که پیش از تولید انبوه توسط کارشناسان خبره آزمایش شده است، بنابراین می‌توانید با خیال راحت و بدون نگرانی از محصول استفاده کنید. اگر قصد خرید یک بخاری برقی ساخت ایران را دارید، پیش از خرید علامت استاندارد آن را چک کنید. یک بخاری برقی خوب ایرانی، باید علامت استاندارد ایران داشته باشد.

12-گارانتی و خدمات پس از فروش

گارانتی و خدمات پس از فروش برای هر محصولی این امکان را فراهم می‌کند که در صورت به وجود آمدن هر گونه مشکلی پس از خرید، محصول را رایگان و یا با هزینه بسیار کمی، تعویض و یا تعمیر کنید. با توجه به ساختار حساس‌تر محصولات برقی در مقایسه با سایر کالاها، محصولاتی که گارانتی دارند ارزش خرید بالاتری دارند.

13-قیمت

تنوع محصولات و مدل‌های عرضه شده در بازار هنگام خرید باعث سردرگرم شدن افراد می‌شود. قیمت یک بخاری برقی به تمامی فاکتورهای ذکر شده در قسمت‌های قبل بستگی دارد، بنابراین پیش از اقدام به خرید، تمامی ویژگی‌های ذکر شده دربالا را با هم مقایسه کنید. با مراجعه به وبسایت آرتا الکتریک می‌توانید انواع پنکه‌ و بخاری‌ برقی را مشاهده کرده و با مقایسه مشخصات محصولات و قیمت آنها، بهترین و مناسب‌ترین مدل را با بهترین قیمت خریداری کنید.

بهترین برند بخاری برقی کدام است؟

در سالهای اخیر شرکت‌های مختلفی اقدام به ساخت تجهیزات گرمایشی کرده‌اند، به همین دلیل تعداد برندهای موجود در بازار بسیار متنوع است. آراسته، یکی از قدیمی‌ترین و شناخته شده‌ترین برندهای بخاری برقی در بازار ایران است که انواع مختلف هیترهای الکتریکی را با توان و طراحی‌های مختلف به بازار عرضه کرده است.

بخاری برقی 5 میله فن دار آراسته، با توان 2200 وات یک محصول پرفروش و استاندارد است. بر روی بدنه این محصول 3 کلید تعبیه شده است که با استفاده از آنها می‌توان المنت‌ها و فن دستگاه را خاموش و روشن کرد. رده مصرف انرژی این مدل A است و علامت استاندارد ایران دارد. برای مشاهده بخاری برقی 5 میله فن دار آراسته در سایت آرتا الکتریک کلیک کنید.


کد مطلب: 742267

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/742267/قبل-خرید-بخاری-برقی-این-مقاله-مطالعه-کنید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com