شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۶۱

جمهوری اسلامی مثل یک «شوره‌زارِ بی‌حاصل» است!

سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب: 742243
وی عملکرد روسای جمهور در ساختار حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران را به فردی تشبیه کرده که در تلاش برای کاشتن نهالی در شوره زار است.
جمهوری اسلامی مثل یک «شوره‌زارِ بی‌حاصل» است!
به گزارش جهان نيوز، «عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب که پیش از این «تز خروج از حاکمیت» را مطرح کرده بود و چندی پیش ادعا کرده بود که «الگوی پیشرفت ایران در ۵۰ سال آینده، خیالی است» در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «زمینه ای برای توافق» نوشت: «آقای مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است:"با دست‌فرمانی که کشور طی این سی و چند سال بعد از دفاع مقدس اداره شده است، نمی‌شود از این به بعد هم کشور را اداره کرد"...نکته ای که به درستی نیز بیان شده، عدم تمایز گذاشتن میان دوره‌های گوناگون ۴ رییس‌جمهور اخیر است». 

عبدی در ادامه نوشت: «هر چند هر کدام از روسای جمهور با نگاه‌های گوناگون و حتی متضادی در مصدر کار قرار گرفتند و عملکردهای متفاوتی هم داشتند. ولی گزاره ایشان مساله را فراتر از سیاست‌ها و عملکردهای این دولت‌ها ارزیابی کرده‌اند. اگر بخواهیم مثال بزنیم، گویی که روسای جمهور هر کدام خواسته‌اند درخت و گیاه متفاوتی را در زمین معینی به‌کارند. ولی مشکل این است که این زمین پاسخ مناسب را نمی‌دهد، و نباید بر سر این دعوا کنیم که چه بذری را در این زمین به‌کاریم. چه بذر رشد اقتصادی یا بذر دموکراسی یا بذر عدالت یا هر بذر دیگری باشد. چون مشکل از زمین شور و سترونی است که در برابر هر بذری به نسبت مقاوم است و اجازه رشد به هیچ گیاهی را نمی‌دهد». 

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه تصریح کرد: «پیش از هر چیز باید برنامه‌ای را برای نوعی زه‌کشی طراحی و اجرا کرد... نظام انتخاباتی و رد صلاحیت‌ها، ...نظام پاسخگویی در برابر مردم، ...سیاست بین‌المللی و منطقه‌ای ایران، ...نظام استخدامی و جذب کارکنان حکومتی بر اساس شایستگی، ... متغیرهای مخرب فرآیند توسعه، ...نظام حقوقی، اعم از محتوای آن یا ساختار تضمین اجرای آن از سوی دستگاه قضایی، ...نظام رسانه‌ای و کیفیت پایین کارآیی نظارت‌های غیر رسمی از سوی نهاد رسانه، ...اینها همه مواردی مهم و البته فراتر از مساله دولت‌ها و جناح‌های سیاسی هستند و باید نوعی توافق ضمنی و کلی درباره آنها وجود داشته باشد، تا بتوان در دل چنین ساختاری به رقابت سیاسی پرداخت و الا همین خواهد شد که پس از چهل سال حضور مدیریتی در بالاترین سطوح، تازه به یادمان می‌آید که با این دست‌فرمان نمی‌توان ادامه داد». 

عباس عبدی در یادداشت مذکور مدعی شده است که فارغ از اینکه چه شخصی و با چه گرایش سیاسی، رئیس جمهور است، با دست فرمان چهل ساله حاکمیت فعلی در ایران دیگر نمی توان ادامه داد.  وی عملکرد روسای جمهور در ساختار حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران را به فردی تشبیه کرده که در تلاش برای کاشتن نهالی در شوره زار است. به عبارت دیگر، عبدی در این یادداشت با اشاره به عمر ۴۰ ساله انقلاب اسلامی، اقدامات روسای جمهور را همانند کاشتن نهال در شوره زار تعبیر کرده و در ادامه به مصادیق آن نیز اشاره کرده است.  وی تاکید کرده که نظام پاسخگویی از سوی مقامات عالی نظام، نظارت شورای نگهبان، سیاست منطقه ای و بین المللی ایران، نوع جذب کارکنان حکومتی، نوع عملکرد قوه قضاییه و نظام رسانه ای و...باید به صورت ویژه تغییر کند. 

پیش از این «محمدجواد حجتی کرمانی» فعال سیاسی اصلاح طلب در اظهارنظری مشابه گفته بود: «من همانطور که در کلیپی که بدون اطلاع من از من پخش شد گفته‌ام، معتقدم که نظام مبتلا به بیماری شدید سرطان است و سرطان سراپای انقلاب را گرفته است، از سقوط فرهنگی و اخلاقی و شیوع ریاکاری و شرک و ظاهرسازی و نفاق و دروغ و مفاسد اقتصادی تا اختلافات و دشمنی‌های داخلی تا مسائل خارجی. انقلاب احتیاج به یک شیمی‌درمانی همه‌جانبه دارد...ما نیازمند یک آشتی ملی فوری هستیم...اصل این است که ما اعلام کنیم کلیه کسانی را که از اول انقلاب تا به حال از قطار انقلاب پیاده شده‌اند باید سوار کنیم». 

«سعید حجاریان» از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ نیز پیش از این گفته بود: «هر پروژه اصلاح‌جویانه‌ای باید توأمان از سیاست داخلی و خارجی سخن بگوید... از تقاطع دو متغیر «خارج» و «مذاکره»...مقرر است میان دولت‌های خارجی و نظام مذاکراتی صورت بگیرد که اولا در رفتار نظام تغییراتی ایجاد شود و ثانیا بر سر مسائلی از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای،  موشکی و اتمی توافقاتی حاصل شود...باید پذیرفت بر نفس مذاکره ایرادی مترتب نیست چه با جمهوری‌خواهان چه با دموکرات‌ها، چه بی‌واسطه و چه باواسطه...در داخل نیز باید جمعی از اصلاح‌طلبان متشکل از کارشناسان اجرائی، سیاست‌مداران حرفه‌ای و نخبگان آکادمیک مذاکره را در دستور کار قرار دهند...جنس این فعالیت از سنخ نامه‌های سرگشاده نخواهد بود اما ضرورت دارد با دقت و صراحت به قلب ماجرا وارد شد». 

عباس عبدی در هفته های گذشته پیشنهاد مغرضانه «استعفای رئیس جمهور» را مطرح کرده بود. حالا وی با این ادعا که دولت ها تقصیری ندارند و مشکل اصلی در ساختار حاکمیت است، در پی آن است تا با بکارگیری یک ترفند جدید بر قصور و تقصیرهای دولت روحانی سرپوش بگذارد.  برخلاف این ادعا، دولت روحانی در بیش از هفت سال اخیر کاملا با دست فرمان جریان اصلاحات حرکت کرد؛ از مذاکره و توافق با آمریکا تا نوع مدیریت بازار ارز و خودرو و مسکن و...؛ نتیجه این شد که با دست فرمان جریان اصلاحات از دلار ۳ هزارتومانی رسیدیم به دلار ۳۱ هزارتومانی و...
مرجع : مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید
Iran, Islamic Republic of
نتوانستید کشور به شورزار تبدیل کنید تمام تلاش نیرنگ حیله و مکر تهمت و......بکار بردید باز نتوانستید .روز مبادا فرا می رسد .....
Canada
حالا شما اصلاح طلبان کی اندوخته های خود را از این شوره زار به بیت المال برمیگردانید؟
سیدمحمدحسین
Iran, Islamic Republic of
اگر اینجا شوره زار است پس چرا برای کار در این شوره زار اینقدر دست و پا می زنید ...? !
سیدمحمدحسن
Iran, Islamic Republic of
باید شوره زار را نجات داد نباید مملکت به دست شوره زار کنندکان بیفته
Iran, Islamic Republic of
هر کاری کردند تا کشور را به دامان آمریکا برگردانند،....
Iran, Islamic Republic of
پس لطف کنید به گلستان ! و کعبه آمالتان آمریکا مهاجرت کنید !
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
بخاطر نمک شماست.
Iran, Islamic Republic of
انشاء الله جواب اینها رو به موقع و در چارچوب قانون خواهیم داد
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه صحبت های آقای عبدی سنگین تر از فهم و درک اکثر خوانندگان جهان نیوز هستش...!!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
شما سفارت آمریکا را اشغال کردید و برای امام و ملت و نظام هزینه ساختید حالا هم صحبت از شوره زار می کنید...
هاشمی : به ۱۴:۳۳
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز
اشغال سفارت آمریکا کار درستی بود که امام تایید کرد ولی متاسفانه اینها الان خودشان از آن کار انقلابی پشیمانند
ایراندوست
Iran, Islamic Republic of
درست گفته جایی که مدیریت دست غربگراها بوده تبدیل به شوره زار شده چاره کار هم ورود تفکر انقلابی به عرصه مدیریت کشوره
Iran, Islamic Republic of
عبدی به کجا رسیده
جت لي
Iran, Islamic Republic of
آره منم معتقدم کشور نزديک به 42 ساله با يک غده سرطاني بدخيم در بدنه اش داره پيش ميره !!!!!
آقاي کرماني، آقاي عبدي، آقاي حجاريان!
اين غده ي سرطاني شماها و جريان فکري شماهاست.
به لطف خدا با يک شيمي درماني اساسي شماها رو ..از بدنه ي پاک نظام خواهيم زدود.
جن فن
Iran, Islamic Republic of
شوره زار شماهایین که باید حمعتون کرد
ح
Iran, Islamic Republic of
...
حمید
Iran, Islamic Republic of
این اظهارات دشمن شادکن آقای عبدی بنده را یاد بیانات رهبر معظم انقلاب در مستند "درلباس سربازی" که اخیرا پخش شد، انداخت. بگفته ایشان در زمان جنگ که رزمندگان در مرزها مشغول مقابله با دشمن بعثی بودند برخی به اصطلاح روشنفکران در پشت جبهه همچون اتوبوسی که در هوایی پاکیزه مدام دود سیاه و کثیف از خود بیرون می دهد مشغول آلوده کردن ذهن و افکار ملت و پمپماژ ناامیدی بودند.این آقای عبدی هم خوب بلد است در زمین دشمن بازی و ملت را ناامید کند اما به فضل خدا روسیاهی به ذغال خواهد ماند. آقای عبدی اگر ادعایی داری برای پیشبرد امور قلم فرسایی کن و به دولت فخیمه مورد علاقه ات راهکار ارائه بده ...
Iran, Islamic Republic of
كلي دلار پارو كرد امروز كه نمي تواند....جمهوري شده شوره زار؟!!!
adtv
Iran, Islamic Republic of
چرا چاقو به خودت میزنی، شما در همین شوره زار رشد کردی!..
Iran, Islamic Republic of
خوره ای بدتر از این به جان انقلاب نیفتاده، انقلابی نمای دیروز انقلاب زدای امروز شده،.
علی
Iran, Islamic Republic of
شوره زاری و جهنم ناشی از بی کفایتی و عملکرد بد شما افساد طلبان بوده است
Iran, Islamic Republic of
چی می شد این اصلاح طلبان حرف نمی زدند؟
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا
گفته این اقا تا حدی درست است افت و شوری بستر مستعد نظام شماها و تفکر امثال ایشان است که بجای رشد نمو استعدادهای داخلی همین نظام دل در گرو دشمنان این نظام مقدس الهی دارند و عدم شکوفایی این توانایی ها را به استعداد ذاتی این زمین پاک و پراستعداد و توانا نسبت می دهند کافیست لیستی از آفات این بستر مقدس را نگاهی گذرا کنند خواهند دید طرفداران کدام طرز تفکر افت دارتر و آلوده ترند و به دشمنان اسلام پناهنده شده اند.
شجاع
Iran, Islamic Republic of
حتما یکی از کسانی که باید سوار این قطار شود اول خودتی ؟ .
اقبال مهدوی
Iran, Islamic Republic of
شورزار شما هستید نه نظام مقدس و پویای جمهوری اسلامی ایران و اگر در جامعه شورزار وجود داشته باشد شما عامل بوجود آمدن این شورزارها عملکرد شماست..
Iran, Islamic Republic of
درزمین مقدس جمهوری اسلامی مقداری ....دراین۴۰ سال روییده که به مرورزمان رشدوقوت خاک را به خوجذب ومانع نموورشد درختان وگیاهان مفید ومیوه دادن وگل دادن انها میشونند که باید از ریشه انها را قطع کرد
Iran, Islamic Republic of
عبدی جان اینکاردرگام دوم انقلاب صورت خواهد گرفت وزمین زه کشی وشخم اساسی وسپس سم پاشی وبعد کاشت وداشت وبرداشت اساسی بعمل خواهد امد !!
Iran, Islamic Republic of
..l.
seyyed ali
Iran, Islamic Republic of
درست گفته. باید برنامه جامع توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، دینی و....داشته باشیم برنامه های کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت تعریف شود. حتی برنامه های آنی و فوری برای خروج از این وضعیتها و شرایط غیر مترقبه. و هر دولتی با هر گرایش سیاسی در مسند قدرت قرار گرفت موظف باشد این برنامه و هدف را دنبال کند نه اینکه هر دولتی برای خودش برنامه تعریف کند..
ابوذر تقی پور صمیمی
Iran, Islamic Republic of
برای شما چشم انداز 20 ساله شاید عبارت غریبی باشد چون احتمالا از دوران روحانی به قبل چیزی به خاطر نمی آورید! دورانی که غرب از شکوفایی در همیین شوره زار متعجب شده بود! .
Iran, Islamic Republic of
اقاي عبدي نظرات شما را انديشمندان امريكايي منصف هم قبول ندارند .
Iran, Islamic Republic of
شما این همه رویش علمی و نظامی و فکری در جامعه را با شرایط خودت مقایسه می کنی . .
سیدجواد
Iran, Islamic Republic of
شوره زار اون بستر سیاسیه که تو و امثال توی ... رو تحویل جامعه داده که دشمن دیگه حس بی نیازی پیدا کرده وقتی روزنامه ها و تحلیلای شما هست
Iran, Islamic Republic of
نگذاریدانقلاب به دست ناهلان بیفتد.
United States
انقلاب اسلامی مثل بلد طیبی است که گیاهان معطرش باذن پروردگار خواهند رویید و شوره زار ... را با قدرت خواهد گرفت ...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اگر این ادم ساکت بشه هیچکس سراغ او و دوستانش نمی ره !!
Iran, Islamic Republic of
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ ﴿۱﴾

بريده باد دو دست ابولهب و مرگ بر او باد (۱)

مَا أَغْنَى عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَبَ ﴿۲﴾

دارايى او و آنچه اندوخت‏ سودش نكرد (۲)

سَيَصْلَى نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ ﴿۳﴾

بزودى در آتشى پرزبانه درآيد (۳)

وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ ﴿۴﴾

و زنش آن هيمه‏ كش [آتش فروز] (۴)

فِي جِيدِهَا حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ ﴿۵﴾

بر گردنش طنابى از ليف خرماست (۵)
سقا
Iran, Islamic Republic of
با فرض اینکه نظر جناب عباس عبدی پذیرفتیم حال سوال اساسی تری پیش می آید: کدام اندیشه است که می باید بار این تغییر در زمین سیاست ایران به دوش گیرد؟ اگر آن جریان اصلاح طلبانند یک نفر محض رضای خدا آیینه ای دست و پا کند تا عباس عبدی خود را در آن از نزدیک ببیند شاید از این وضع موجودی که او وجریان مطبوعش به بار آورده اند اندکی بخود بیاد
Iran, Islamic Republic of
کشور رو از منابع تهی کردین حالا شد شوره زار؟
!!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان 32 سال در راس قوه مجریه بوده اند.
محسن
Iran, Islamic Republic of
شوره زار مال افکاری که مملکت رو به اینجا رسوند و مردم زیر بار فشار اقتصادی دارند له می شوند
Iran, Islamic Republic of
اگر شوره زار است چرا شما اصلاح طلبان برای مقام از سر کول یک دیگر بالا می روید
وادادگی و ...
Iran, Islamic Republic of
این جماعت منور الفکر جز وادادگی و عدم خود باوری و اینکه ما نمی‌توانیم فقط خارجی می‌تواند شلوار ما را بالا بکشد خودمان نمی‌توانیم دیگر هیچی بلد نیستند.
شوره زار نیس آفت زدس..آفت هایی که خیلیاش تو افسادطلباس و باید فکری بحال اونها کردوگرنه کشور ما بهترین کشور و نظام ما بهترین نظامه
Iran, Islamic Republic of
تا زمانی که ساختار بیمار نظام پولی و اداری را رفع نکرد و تمرکز زدایی واقعی را انجام نداد مشکلات فعلی تداوم خواهند داشت.
Iran, Islamic Republic of
جمهوری اسلامی حالاش هم بهترین کشور برای زندگی است .
Iran, Islamic Republic of
لطفا یه نفر توضیح بده این اقا ....چه گلی به سر ملت زدند تا ماهم روشن بشیم
Iran, Islamic Republic of
اقای عبدی اگر جمهوری اسلامی شوره زار بود /شما و همفکراتون چرا برای این شوره زار انهم حالا اینقدر تلاش کردید؟!
Iran, Islamic Republic of
جاهایی که دست متخصصان خودباور است خروجی افتخارآمیز دارد
نمونه: صنایع نانو که باهمت فن‌آفرینانش، به اروپا و آمریکا و چین و کره ماشین‌آلات صادر می‌کند."پس شوره زار نامیدن جمهوری اسلامی بی انصافی است
Iran, Islamic Republic of
جای طلبکارها نشسته در حالی که همیشه تفکرات امثال ایشون حاکم بوده .
Iran, Islamic Republic of
همانجور که از دیوار لانه جاسوسی بالا رفتند...؟!!
!!
Iran, Islamic Republic of
خواهشا در اینجور جاها سکوت کردن بهترین روشه
Iran, Islamic Republic of
...
علی
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای عبدی
این مغز و افکار شماست که شوره زار شده! و الا جمهوری اسلامی که با خون صدها هزار شهید آبیاری شده بهترین و حاصلخیزین زمین برای کاشت و برداشت ایمان به خدا و حرکت در مسیر فلاح و رستگاریست...
Iran, Islamic Republic of
برای این شوره زار بی حاصل در سال 88 برای به کرسی نشاندن نامزد مورد نظرتون 8 ماه کشور رو به آشوب کشیدید این شوره زار بی حاصل چطور ازش کارخانه رشت الکتریک در اومد
علی۵۴
Iran, Islamic Republic of
والا برای همه شوره زار نیست .
Iran, Islamic Republic of
میگویند هدهد هر جا میرفت میگفت اینجا چقدر بدبوست یک پرنده عاقلی به او گفت جناب هدهد این بوی بد از بدن خودت ساطع میشه ربطی به جایگاهت نداره حالا جناب عبدی که ایدئولوژیش و تحلیلهایش شوره بسته و قادر به تحلیل صحیح مسائل نیست جمهوری اسلامی را شوره زار معرفی می‌کند نمی‌داند اگر شوره ای هم هست از ناحیه دوستان و هم حزبیهای ایشان ناشی شده که به زودی این مشکلات برطرف خواهد شد به لطف خدا.