کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سینما به طور کلی نابود شده است

میزان , 21 مهر 1399 ساعت 11:24

وقتی تمام جهان به سینمای آنلاین روی آورده اند چرا ما باید همچنان درگیر قانون کپی رایت باشیم؟، چرا هیچ قانون درستی در عرصه جلوگیری از قاچاق فیلم وجود ندارد؟ با این شرایط چه انتظاری داریم که کارگردان فیلمش را اکران آنلاین کند.


به گزارش جهان نیوز، احمد نجفی پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر کاری نیست که من بخواهم در آن حضور داشته باشم، وضعیت مالی اکثریت پروژه ها خراب است و از سویی کرونا هم عاملی شده تا هیچکس برای تولید اثر اقدام نکند. 

وی در همین راستا ادامه داد: متاسفانه نه در سینما و نه در تلویزیون بودجه کافی وجود ندارد که بخواهیم کار کنیم، تهیه کنندگان هم ترجیح می‌دهند با وضعیت فعلی کار نکنند، در حال حاضر ماه‌هاست که سینما تعطیل شده، نه فیلمی اکران می‌شود و نه فیلمی ساخته می شود، پس به همین منوال من هم کار نمی کنم. 

بازیگر سریال «کارگاه علوی» دلیل رکود فعلی تولیدات را اینگونه تشریح کرد: کرونا تنها بخشی از مشکلات است، در کل بودجه خوبی به آثار تعلق نمی گیرد و تا وقتی که بودجه نباشد کار کردن هم معنا پیدا نمی‌کند. در شرایط فعلی وزارت ارشاد باید از تولیدات حمایت کند، وقتی چنین حمایتی نیست تولیدکننده باید با بدهی و قرض فیلم بسازد، طبیعتا در شرایطی که سیستم پخش تعطیل شده ریسک قرض گرفتن هم کاملا بی معناست.

وی درباره شرایط فعلی سینما اضافه کرد: سینما به طور کلی نابود شده است، البته این را بگویم که در شرایط فعلی و اوج گیری دوباره بیماری کرونا سینماها باید تعطیل می شدند، همانطور که در تمام دنیا سینماها را تعطیل کردند تا شرایط عادی شود، نکته آنجاست که ما باید برای چنین شرایطی برنامه ریزی می داشتیم که متاسفانه هیچ برنامه ریزی صورت نگرفته و تنها ضررش به تولیدکننده و هنرمند رسید. 

بازیگر فیلم «شور شیرین» با اشاره به لزوم وجود سرمایه برای شرایط بحرانی تاکید کرد: بدون شک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای سینمایی باید برای چنین شریطی یک بودجه آلترناتیو و بحرانی داشته باشند تا به این راحتی همه چیز را به حال خود رها نکنند، اما وضعیت ماه های اخیر نشان داد هیچ گزینه جایگزینی برای سینما در بحران کرونا از سوی مسئولان فرهنگی وجود نداشته است. 

وی نبود مدیریت درست در سینما را عامل وضعیت رکود این هنر دانست و اظهار کرد:

وقتی تمام جهان به سینمای آنلاین روی آورده اند چرا ما باید همچنان درگیر قانون کپی رایت باشیم؟، چرا هیچ قانون درستی در عرصه جلوگیری از قاچاق فیلم وجود ندارد؟ با این شرایط چه انتظاری داریم که کارگردان فیلمش را اکران آنلاین کند و درست یک ساعت بعد آن را در شبکه های ماهواره ای ببیند. 

این بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون ادامه داد: ما سالها وقت داشتیم تا در زمینه حق مولف و رعایت کپی رایت در عرصه جهانی تلاش کنیم اما هیچ اقدامی نکردیم، حال که زمان اکران آنلاین رسیده متوجه شده ایم که نبود حقوق مولف و قانون کپی رایت تا چه حد می تواند زحمات یک گروه را به باد فنا دهد. 

وی درباره احتمال برگزاری جشنواره‌ها ادامه داد: من به آینده سینمای کشور آن هم در سال جاری هیچ امیدی ندارم، حال زمزمه‌هایی مبنی بر برگزاری برخی جشنواره‌ها به گوش می رسد، به واقع در شرایط فعلی که سینما تعطیل شده و کرونا هر روز بیشتر می شود چگونه و چرا به برگزاری جشنواره فکر می کنیم؟. کدام جشنواره؟ از نظر من جشنواره برگزار کردن در شرایط فعلی برای آن است که عده ای به فکر منافع خود هستند، در غیر این صورت اگر مسئولین دلشان به حال سینما می سوزد فکری به حال وضعیت اکران کنند. مگر همین اکران و تولیدات جشنواره را نمی سازد؟. چطور وقتی ماه‌ها سینما تعطیل شده می خواهیم جشنواره برگزار کنیم؟.

نجفی در همین رابطه خاطرنشان کرد: در حال حاضر سینما تولیدی ندارد که بخواهیم با آن جشنواره برگزار کنیم. حالا که پاییز است و آمار کرونا اوج گرفته است، این عزیزان چه فکری کردند که می خواهند در زمستان که آنفولانزا هم می آید جشنواره برگزار کنند؟. به نظر من که برگزاری جشنواره در این برهه تنها خرج کردن بیهوده بودجه است.


کد مطلب: 742174

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/742174/سینما-طور-کلی-نابود-شده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com