پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۵

درمان کرونا در ایران رایگان است

دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب: 742173
یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خصوص حواشی هزینه‌های درمانی ویروس کرونا در مراکز درمانی توضیحاتی را ارائه کرد.
درمان کرونا در ایران رایگان است
به گزارش جهان نيوز، سیدمسعود خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به آن دسته از بیماران مبتلا به کرونا که به دلیل عدم پوشش بیمه‌ای و نداشتن توان کافی برای پرداخت هزینه‌های درمانی امکان ترخیص از مراکز درمانی را پیدا نمی‌کنند به میزان، گفت: متاسفانه بنده در یکی از بیمارستانها با مواردی از این دست برخورد کرده ام که از آن‌ها هزینه دریافت می‌شد. وقتی دراین باره از مسئولان بیمارستان سوال کردم که چرا از بیماران مبتلا به کرونا هزینه دریافت می‌شود پاسخ دادند سهم ما از بودجه‌ای که قرار بوده وزارت بهداشت دراختیار بیمارستان‌ها قرار بدهد پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: چیزی که من مشاهده کردم دو سه مورد بود و ما فشار آوردیم که این هزینه‌ها گرفته نشود. اما به هرحال این مشکل وجود دارد و مسوولان باید جوابگو باشند.

خاتمی با بیان اینکه قرار شد از مبتلایان به کرونا هزینه‌ای گرفته نشود گفت: این مساله ابلاغ شده و بودجه‌ای هم برای این کار به وزارت بهداشت تخصیص داده شده، اما یا این بودجه به درستی توزیع نشده یا بیمارستان‌ها تعلل و کوتاهی داشته اند و مواردی از این دست گزارش شده و خود ما هم چند موردش رامشاهده کرده ایم.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی درخصوص ابراز نارضایتی‌ها از پرداخت نشدن حق بیمه به بیماران مبتلا به کرونا گفت: این مساله‌ای جدا از بحث کروناست. معمولا شرکت‌های بیمه این نوع هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند. البته ممکن است تاخیری در پرداخت اتفاق بیفتد، چون در بحث توزیع بودجه گاه نارسایی‌هایی اتفاق می‌افتد، اما حداقل من موردی ندیده ام که بیمه‌ای که هزینه‌ای را متقبل شده و تعهد داده از زیر بار این پرداخت‌ها شانه خالی کرده باشد. همه مراکز بیمه اعم از تامین اجتماعی، بیمه نیرو‌های مسلح، بیمه سلامت و.. معمولا با تاخیر این پرداخت‌ها را انجام می‌دهند و علتش را هم نرسیدن به موقع بودجه ذکر می‌کنند. الان حتی کارانه پزشکان را هم با تاخیر یک ساله و دوساله پرداخت می‌کنند. متاسفانه در بحث بیمه‌ها این نارسایی وجود دارد، اما من تا به حال نشنیده ام پرداختی توسط بیمه‌ها صورت نگیرد یا بخشی از حق بیمه کم شود.

خاتمی درخصوص ارزیابی اش از کارآمدی پوشش بیمه‌ای کشور در مقابله با بیماری کرونا گفت: مشکل بیمه‌ها یک مشکل قدیمی است. شرکت‌های بیمه، چون متاسفانه حق بیمه را دیر پرداخت می‌کنند بعضی از مراکز درمانی چندان مایل به همکاری با آن‌ها نیستند. این مشکلی است که سالهاست مراکز بیمه با آن روبرو هستند و بحث‌های مختلفی هم پیرامونش شده که باید مراکز بیمه تجمیع و به یک بیمه واحد تبدیل شوند.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر تعدد مراکز بیمه بیمارستان‌ها را در زمینه تعرفه دچار مشکل کرده گفت: این اشکال برمی گردد به شرکت‌های بیمه گر، سازمان تامین اجتماعی، وزارت رفاه و شورای بیمه که با حضور چند تن از وزرا تشکیل می‌شود. سالهاست که از مسوولان این نهاد‌ها شنیده می‌شود که این مساله را می‌خواهیم اصلاح کنیم، اما هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد. در کمیسیون بهداشت و درمان گروهی موظف شده اند که روی این مساله کار کنند و امیدواریم که بتوانند این بیماری مزمن چند ساله را تا حدی سروسامان بدهند.

وی در پاسخ به این پرسش که شنیده شده آزمایشگاه بیمارستان مسیح دانشوری با بسیاری از سازمان‌های بیمه خدمات درمانی قرارداد ندارد گفت: من تصور نمی‌کنم بیمارستان مسیح دانشوری مشکلی برای خدمات دهی به بیماران مبتلا به کرونا داشته باشد. این بیمارستان در زمینه ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کرونا عملکرد مناسبی داشته و تصور می‌کنم چنین بیمارستان‌هایی که به مبتلایان کرونا خدمات درمانی ارائه می‌کنند به خوبی هم تامین می‌شوند.

خاتمی در ادامه با اشاره به مواردی که از مریض خواسته می‌شود دارو را از بیرون تهیه کند گفت: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی موظفند داروی مورد نیاز بیماران مبتلا به کرونا را تهیه کنند و اتفاقا وزارت بهداشت هم بر مبنای بیمارانی که در بیمارستان بستری هستند داروی خاص را برای آن‌ها تامین می‌کند.

خاتمی در خصوص توقف طرح پایش رایگان کرونا و واگذاری تست‌های کرونا به بخش خصوصی به دلیل فشار ناشی از تحریم‌ها گفت: این بحث‌ها درباره تحریم همیشه مطرح بوده، اما در مورد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تصور می‌کنم اوضاع خوب است چرا که هم بودجه مناسبی دریافت کرده اند و هم کمبودی در زمینه تجهیزات پزشکی نداشته ایم.

وی با اشاره به شرایط تحریم‌ها در دوران دفاع مقدس گفت: اصولا در زمان جنگ که ما تحریم بودیم هیچ وقت در بحث دارو و تجهیزات در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها چه در جبهه و چه پشت جبهه دچار کمبود نمی‌شدیم، چون راه‌های مختلفی برای تامین این نوع نیاز‌ها وجود دارد.

وی افزود: مساله تحریم‌ها بر اصل بودجه اثرگذار بوده، اما موردی نبوده که مثلا در تامین این دارو یا آن تجهیزات به خاطر مساله تحریم به مشکل خورده باشیم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر بخواهیم برخورد مناسبی با بحران کرونا داشته باشیم باید قبل از اقدامات درمانی به فکر جلوگیری از شیوع بیماری باشیم گفت: مهار این بحران در گرو اقدامات مدیریت اجرایی است و ربطی به وزارت بهداشت ندارد. الان یک اقداماتی صورت گرفته، اما کاش زودتر انجام می‌شد. در بعضی از کشور‌ها استفاده اجباری از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به گونه‌ای است که در کاهش ابتلا به این بیماری اثر مشخصی داشته است. اما در کشور ما با سیاست شل کن سفت کن کار را پیش می‌بریم و این بیش از وزارت بهداشت به نحوه مدیریت کشور برمی گردد. وقتی بیماری گسترش پیدا کرد درمان هزینه‌های سرسام آوری را به دنبال خواهد داشت.
 
خاتمی در خصوص دورنمای آتی مقابله با بیماری کووید ۱۹ گفت: پیش بینی‌های علمی درباره این بیماری مرموز درست از آب در نیامده و درحالی که تصور می‌شد در شرایط بالا رفتن دمای هوا این ویروس از بین برود، اما در مناطقی که گرم‌تر هستند شیوع این بیماری بیشتر هم بوده است.
 
وی ادامه داد: بنا به نقطه نظرات علمی و از جهت شناختی که روی این نوع ویروس‌ها هست تصور می‌شد این بیماری فروکش کند، اما این اتفاق نیفتاد. ما فعلا باید فرض را روی این بگذاریم که این بیماری هست و چگونگی زندگی و کار و آموزش و.. را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تطبیق بدهیم.
مرجع : میزان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
واقعاًاااااااااااااااااااً !
مهدي
Iran, Islamic Republic of
بقرآن دروغه
والله دروغه
چرا دروغ میگید آخه. تو بیمارستان دولتی با دفترچه هزینه درمان شد 10 میلیون!
Iran, Islamic Republic of
نماینده شهرستان های خوانسار و گلپایگان و گلشهر، نه خود گلپایگان لطفا دقت فرمایید.
بعدشم هزینه بیمارستان رایگانه ولیکن دارو را باید آزاد تهیه کنند که حدود 10 میلیون به بالا هزینه بردار است.
کارمند
Iran, Islamic Republic of
2 تا آزمایشش فقط میشه 12600000 ريال چرا میگید رایگانه؟
هزینه بستری، عکس ریه، آزمایش خون، داروها و تغذیه خاص به جای خود