جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۲

در بازدید «رئیسی» از مرز یزدان چه گذشت؟

شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب: 741961
رئیس قوه قضائیه در سفر خود به خراسان جنوبی برنامه‌های مختلفی داشت که یکی از ان بازدید از بازارچه یزدان بود تا با کمک دستگاه قضا دروازه اقتصادی ایران و افغانستان بعد از شش سال تعطیل احیا شود.
در بازدید «رئیسی» از مرز یزدان چه گذشت؟
به گزارش جهان نيوز، ظهر چهارشنبه هفته گذشته هواپیمای حامل آیت‌الله رئیسی در فرودگاه بیرجند بر زمین نشست و اولین برنامه  وی حضور در شورای اداری بود.

آیت‌الله رئیسی در شورای اداری خود را از مردم خراسان جنوبی دانست و اعلام کرد: من خود را از این استان می‌دانم و از مشکلات و توانمندی‌های استان با خبر هستم.

برنامه بعدی آیت‌الله رئیسی در بیرجند دیدار چهره به چهره با مردم در محل دادگستری بیرجند بود. وضعیت 50 سهامدار یکی از موسسات مالی و اعتباری، مشکلات برخی از اراضی استان، پرداخت مهریه متناسب با شرایط اقتصادی زوج و مشکلات تولیدکننده لبنیات از موضوعات این پرونده‌های قضایی بود که رئیس دستگاه قضا دستورات لازم را برای بررسی مشکلات قضایی صادر کرد.

حضور در شورای قضایی و حضور در حسینه جماران از دیگر برنامه‌های وی در اولین روز سفر کاری به بیرجند بود. قرار بود در روز پنج شنبه ابتدای صبح دیداری با فعالان اقتصادی در استان داشته باشد که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در همان ساعات ابتدایی صبح از بازارچه یزدان و پاسگاه مرزی زیرکوه بازدید شد.

به گفته مردم بازارچه مرزی یزدان به عنوان قدیمی‌ترین بازارچه مرزی استان که سالها از نظر صادرات اولین در خراسان بزرگ و دومین در کشور بود اما شش سالی است که تعطیل شده و گویا طرف افغان یک طرفه بازارچه را تعطیل کرده است.

وجود بازارچه‌های مرزی در کشور به ویژه در خراسان جنوبی با اهمیت است و از آنجایی که زیرکوه شهرستان مرزی است راه‌اندازی مجدد این بازارچه می‌تواند در توسعه و رونق اشتغال جوانان کمک کند.

خراسان جنوبی یکی از استان های مرزی کشور است که در سالهای اخیر به خاطر خشکسالی و اشتغال ثابت برای روستاییان مرزی، شاهد مهاجرت سکنه هستیم. بدون شک یکی از راه‌هایی که می‌تواند سبب جلوگیری از وقوع این اتفاق شود رونق یافتن بازارچه‌های مرزی است.

حال در این سفر رئیس دستگاه قضا با سفر به زیرکوه و بازدید از بازارچه مرزی تلاش برای احیا دوباره دروازه اقتصادی ایران و افغانستان دارد.

 این بازارچه قدیمی در سال 80 به عنوان بارارچه نمونه کشور فعالیت داشته است و چند سالی است که با وجود زی ساخت‌های میلیاردی تعطیل شده و ریاست قوه قضاییه برای پیگیری موضوع راهی نقطه صفر مرزی شد تا از نزدیک موضوع را بررسی و برای رونق اقتصادی منطقه تلاش کند.

آیت‌الله رئیسی در جریان این بازدید گفت: اگر این بازارچه فعال شود هم طرف ایرانی و هم طرف افغانی با یک قانون‌مندی تبادل اقتصادی داشته و سبب رونق هر دو منطقه می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی نیز در جریان این بازدید گفت: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران از طریق سه مرز رسمی مشترک ایران با افغانستان شامل میلک در مرز سیستان و بلوچستان، ماهیرود در خراسان جنوبی و دوغارون در خراسان رضوی فعال است و جمهوری اسلامی به دنبال بازگشایی چهارمین مرز مشترک با کشور افغانستان است که اخیرا اجرای آن در کمیسیون مشترک ایران و افغانستان به ریاست وزیر نیرو مصوب شده است.

معتمدیان افزود: مرز یزدان به عنوان یکی از مهمترین و قدیمی‌ترین مرزهای خراسان جنوبی است و در مقابل استان هرات قرار دارد و در سال‌های گذشته به عنوان یکی از مراکز تجاری فعال در سطح کشور فعالیت داشته که بنا به دلایلی تعطیل شده بود و قرار است در سفر آینده وزیر نیرو به کابل در قالب کمیسیون مشترک ایران و افغانستان بازگشایی شود.

وی گفت: با بازگشایی این مرز شاهد تحولات خوبی در منطقه خواهیم بود.

آیت‌الله رئیسی بعد از بازگشت از زیرکوه در جمع فعالان اقتصادی استان حاضر شد و پای درد دل آنها نشست. نشستی صمیمی که وی در این جمع از کارآفرینان حمایت و تاکید کرد: به کار و تلاش خود ادامه دهید.

دیدار با خانواده شهدا و حضور در بیت نماینده ولی فقیه در استان از مهم‌ترین برنامه‌های سفر دو روزه آیت‌الله رئیسی به استان خراسان جنوبی بود.
مرجع : تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خدا قوت به سید عزیز
Denmark
آقای رئیسی در هر جا پا می گذارند منشآ خیر و برکت هستند ان شاءالله دراین مسیل پرخطر خداوند حامی ایشان باشند .