کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روحانی جرائم کرونایی را اعلام کرد

۵۰ هزار تومان جریمه ماسک نزدن/ فرد کرونایی از قرنطینه خارج شود ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود

19 مهر 1399 ساعت 10:57

روحانی با اشاره به جریمه تخلف از دستورالعمل‌های بهداشتی، گفت: اگر فرد مبتلا به کرونا تخلف کند و از قرنطینه خارج شود ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود.


به گزارش جهان نیوز، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در چهلمین جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا گفت: برای مردم خیلی مهم بود در مراسم اربعین نجف به کربلا حضور داشته باشند اما به خاطر پروتکل‌های بهداشتی صرف نظر کردند و زیارت و توجه شان به سالار شهیدان در منازل و مجالسی که برپا شده بود را با پروتکل‌های بهداشتی انجام دادند.

عامل اصلی برای رهایی از این ویروس فرهنگ عمومی مردم است
وی ادامه داد: مراسمی که در انتهای ماه صفر برگزار می‌شود باید با مراعات همه پروتکل‌ها باشد که قبلا به مردم ابلاغ شده است. تداوم رعایت پروتکلهای بهداشتی تا پایان این هفته که ایام رحلت پیامبر و شهادت حضرت مجتبی(ع) و امام رضا(ع) است ادامه خواهد یافت. دیگر امسال پیاده روی به سمت مشهد و حرم حضرت علی بن موسی الرضا (ع) نداریم. همه ما توجه داشته باشیم عامل اصلی برای رهایی از این ویروس فرهنگ عمومی مردم است.

۱۰۰ میلیون دلار هم برای خرید کیت‌های تشخیص سریع کرونا قرار دادیم
وی اضافه کرد: همه ما باید توجه داشته باشیم که عامل اصلی برای فاصله گرفتن از شر این ویروس و ابتلا و مراحل حادی که برای مردم پیش آمده، فرهنگ عمومی مردم است. عامل اصلی برای فاصله گرفتن از بیماری، مسیر انتقال است.

روحانی افزود:  این فرهنگ است که می‌تواند ما را حراست کند و در بهداشت بهترین و تنها راه در شرایط فعلی برای مقابله با کرونا است مثلا ما ممکن است با آنفلوانزا هم مواجه شویم برای آن دارو و امور بهداشتی داریم، ولی برای کرونا دارو و واکسنی نداریم و تنها راه توسل به امور بهداشتی است.

رئیس جمهور گفت: ممکن است با آنفولانزا روبرو شویم اما برای این بیماری دارو و مسائل بهداشتی داریم اما برای کرونا دارو نداریم لذا بهترین راه پیشگیری رعایت بهداشت است.

خیلی مهم است که بیمار را سریعا کشف کنیم و راه آن این است که تست‌هایی که انجام می‌دهیم را گسترش دهیم. دیروز با وزیر بهداشت که صحبت کردم آماده افزایش ۱۰ هزار تست دیگر هستیم همچنین ۱۰۰ میلیون دلار هم برای خرید کیت‌های تشخیص سریع کرونا قرار دادیم.

اگر مبتلا به کرونا به محل کار خود اطلاع ندهد ۲۰۰هزار تومن جریمه می‌شود
روحانی افزود: فرد مبتلا ممکن است علامت هم نداشته باشد و قوی باشد، اما ناقل بوده و انتقال‌دهنده است. مهم است که جلوی مسیر انتقال را بگیریم و برای اینکه این مسیر گرفته شود، به محض آنکه فرد فهمید مبتلا شده است، به خانواده و محل کار خود اطلاع داده و دو هفته در قرنطینه باقی بماند و حق خروج از قرنطینه را ندارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: اینکه این ویروس به انسان می‌رسد عاملش خود انسان است. برای اینکه مسیر انتقال را جلویش را بگیریم کسی که مبتلا به این بیماری شده باید به محل کار و خانواده خود اطلاع دهد و دو هفته نباید بیاید و اگر فرد تخلف کند برای هر نوبت تخلف، ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود.

روحانی تصریح کرد: حساب بانکی و  سامانه آن مشخص شده و وزارت بهداشت مسئول آن است. این تخلف باید به حسابی که وزارت بهداشت امروز اعلام می‌کند، واریز شود و اگر آن را واریز نکند از روش‌های دیگر گرفته می‌شود.

وی بیان داشت: همه افراد جامعه وقتی در جامعه حضور پیدا می‌کنند و از منزل خارج می‌شوند باید از ماسک استفاده کنند، اگر کسی از ماسک استفاده نکند ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود تا ظرف دو هفته به حسابی که اعلام می‌شود واریز شود. 

روحانی با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی و بسیج در این طرح به عنوان ضابط حضور دارند گفت: نیروی انتظامی از ابزار و وسایلی که در اختیار دارد استفاده می‌کند ممکن است فردی ماسک ندارد و کسی با او مواجه نشود و با او صحبت نکند در عین حال به او ابلاغ خواهد شد که چه روزی و در چه خیابانی بدون ماسک بوده است و ۵۰ هزار تومان موظف هست جریمه را پرداخت کند.

جریمه اصناف؛ ۳۰۰​ هزار تومان
رئیس جمهور با بیان اینکه مصوبات امروز فقط برای تهران بزرگ است که ممکن است بعدا به استان‌هایی دیگر که مورد نیاز است تعمیم پیدا کند.گفت: اصناف باید مراعات کنند، اگر فردی که به عنوان خدمت‌دهنده در اصناف حضور دارد، خودش مراعات نکند، جریمه می‌شود، اگر به افرادی خدمت بدهد که دارای ماسک نیستند، باز هم جریمه می‌شود.

روحانی خاطر نشان کرد: اگر اصناف ماسک زدن را رعایت نکنند در مرحله اول تذکر، در مرحله دوم ۳۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود و در مرحله دیگر یک میلیون و در مرحله چهارم آنجا بسته می‌شود. این چهار مرحله برای کسانی که در اصناف فعالیت می‌کنند و موظف هستند هم خودشان پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کنند و هم صرفا خدمت به افرادی  بدهند که آنها هم از ماسک استفاده می‌کنند.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: متروها در کنار مراکز پرجمعیت شهری مانند پاساژها هستند.

تیمی موظف هستند و حضوری به مردم ابلاغ می‌کنند. بسیج، نیروی انتظامی و بازرسان وزارت بهداشت به افراد تذکر می‌دهند. در مسئله مترو برای ورود به محوطه، باید مراعات شود اما نسبت به تاکسی و اتوبوس شرایط متفاوت است.  

وی بیان داشت: اگر رانندگان تاکسی استفاده از ماسک را رعایت نکنند ۱۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند و اگر به کسی که ماسک ندارد خدمات بدهد برای هر مسافر ۲۰ هزار تومان جریمه خواهد شد. 

رئیس قوه مجریه خاطر نشان کرد: در این موج اخیر افرادی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند پدر مادر و بزرگترها حضور پیدا می‌کنند که نشان می‌دهد مردم در این موج رعایت پروتکل‌ها را کمتر رعایت می‌کنند. امروز حد ابتلا به کرونا بالا رفته است و حتما با این مساله باید مراقبت کنیم.

 اکثر افرادی که فوت می‌کنند، افراد بالای ۷۰ سال هستند
روحانی اظهار داشت: آنچه مشخص شد که تعداد فوتی‌ها و مرگ و میر نسبت به مبتلایان،کاهش یافته است. همینطور در گزارش امروز آمد، اکثر افرادی که دچار مرگ و میر می‌شوند و متاسفانه فوت می‌کنند، افراد بالای ۷۰ سال هستند. پس سن در این مساله بسیار اهمیت دارد و خواهش می‌کنیم از همه آنهایی که در سنین بالای ۷۰ سال هستند مراقبت بسیار بیشتری انجام دهند.

رئیس جمهور گفت: در این نمودار دیدیم وقتی سن مبتلایان از ۷۵ عبور می‌کند یک مرتبه موج مرگ و میر افزایش پیدا می‌کند. بیماری زمینه‌ای آنها هم موثر است، اما اهمیت سن در گزارش امروز مشخص بود و خواهش می‌کنم افرادی که در سنین بالا هستند مراعات بیشتری را در این شرایط انجام دهند.

روحانی افزود: در جلسه امروز ستاد یک بحث مهمی مطرح شد و آن اینکه در موارد و موج اخیر، افرادی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، در برخی از موارد کل اعضای خانواده هستند. یعنی پدر، مادر، فرزند، پدربزرگ،‌ مادربزرگ همه با هم مراجعه می‌کنند و این نشان می‌دهد که در داخل منازل و خانواده‌ها حساسیت‌ها کاهش پیدا کرده است.

رئیس قوه مجریه بیان داشت: خواهش می‌کنم این مساله رعایت شود. با توجه به شرایطی که امروز داریم، البته در این موج مردم خبر دارند که در اروپا و بسیاری از بخش‌های دیگر جهان این موج یک موج شدیدتری است که همه با آن مواجه شدند. آمار مبتلایان چند روز اخیر در بعضی از کشورهای اروپایی را نگاه کنید، می‌بینید که چند برابر آن موج آخر اسفند سال گذشته و فروردین امسال است، یک موج شدیدتری است.

وی تاکید کرد: البته متخصصین می‌گویند آب و هوا تاثیر ندارد، سرما و گرما در این زمینه تاثیر ندارد، یک جهش و متاسیونی هم هنوز در این ویروس رخ نداده است. ویروس تقریبا همان شرایط قبلی را دارد ولی شرایط انتقال شاید مقداری سهل‌تر و آسان‌تر شده و امروز حد ابتلا در دنیا بالا رفته و در کشور ما حد ابتلا بالا رفته و حتما باید با این مساله مقابله کنیم.

روحانی تاکید کرد: همین‌جا لازم می‌دانم از مقام معظم رهبری تشکر کنم که نیروهای مسلح را موظف کردند که امکانات خودشان را در اختیار بیماران کرونایی قرار دهند و انشاءالله این هماهنگی با وزارت بهداشت و درمان انجام شده، یعنی دیروز وزیر گفت که هماهنگی را انجام دادیم. همچنین برای بیمارستانهای مربوط به تامین اجتماعی همینطور، همه اینها در صحنه حضور دارند، برای اینکه مردم عزیز که گرفتار می‌شوند بتوانند در تخت بیمارستانی انشاءالله مداوا و معالجه شوند.

وی اظهار داشت: مهم این است در این شرایطی که امروز داریم که شرایط سخت‌تری هست، همه دنیا در یک شرایط سخت‌تری قرار گرفتند و هم با داروی مطمئن و هم با واکسن فاصله داریم، با هر دو فاصله داریم و هم شرایط، شرایطِ پاییز و بعد زمستان است و ممکن است بیماریهای دیگری هم مثل آنفلوانزا و سرماخوردگی اضافه شود. خواهش ما این است که همه مردم بیش از پیش دستورالعمل‌های بهداشتی را مراعات کنند. این بزرگترین عامل برای مقابله است. برای مقابله با این بیماری در خط اول و مهم‌ترین مساله، مراعات مردم عزیز در این زمینه است. امیدواریم با مراعات مردم بتوانیم از این شرایط عبور کنیم و شرایط آرام‌تری داشته باشیم.

ادارات به افرادی که ماسک ندارند، خدمت ندهند
وی درباره جرایم تخلف در ادارات هم بیان کرد: نسبت به ادارات علاوه بر مقررات قبلی، افراد باید خود رعایت کرده و نسبت به افرادی که ماسک ندارند، خدمت ندهند. برای ورود به ادارات نیز مقرراتی مشخص شد؛ هم برای حراست و هم برای نگهبانی. آنها باید مانع ورود افراد بدون ماسک به ادارات شوند.  

روحانی افزود: اگر نگهبانی و حراست این وظیفه را رعایت نکند، همه مقرراتی که برای فرد متخلف گذاشته شده بود، برای حراست و نگهبانی هم جاری است. روسای بخش‌ها و ادرات هم اگر نظارت نکنند، خودشان شامل جریمه می‌شوند. بزرگترین عامل برای مقابله با بیماری کرونا، در خط اول و مهمترین مسئله مراعات مردم است که امیدواریم با مراعات مردم بتوانیم از این شرایط عبور می‌کنیم و شرایط آرامتری داشته باشیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه خوشبختانه  ۱۷ استان نسبت به هفته‌های پیش شرایط بهتری پیدا کرده‌اند بیان داشت:  در ۱۲ استان همچنان مشکل داریم که باید توجه بیشتری انجام بگیرد.


کد مطلب: 741935

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/741935/۵۰-هزار-تومان-جریمه-ماسک-نزدن-فرد-کرونایی-قرنطینه-خارج-شود-۲۰۰-می-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com