پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

کشف سه مخزن آب در سیاره سرخ +عکس

چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب: 741141
فضاپیمای مارس اکسپرس که در حال گردش به دور مریخ است، شواهد تازه‌ای را از وجود آب مایع در زیر توده‌های یخ در قطب جنوب این سیاره به دست آورده است.
کشف سه مخزن آب در سیاره سرخ +عکس
به گزارش جهان نيوز، فضاپیمای مارس اکسپرس که در حال گردش به دور مریخ است، شواهد تازه‌ای را از وجود آب مایع در زیر توده‌های یخ در قطب جنوب این سیاره به دست آورده است.

محققان با استفاده از داده‌های جدید راداری از فضاپیمای «Mars Express ESA» که متعلق به آژانس فضایی اروپاست، سه مخزن آب مایع در زیر سطح سیاره سرخ را کشف کردند.

مدارگرد Mars Express در سال ۲۰۱۸ مدارکی از آب مایع را در «Ultimi Scopuli»، منطقه‌ای نزدیک به قطب جنوبی مریخ پیدا کرد.

 النا پتینلی از دانشگاه degli studi Roma Tre و همکارانش برای تعیین میزان آب زیر یخبندان در این منطقه داده‌های جدید جمع آوری شده توسط رادار پیشرفته مریخ برای صدای زیرسطحی و صداگذاری یونوسفر (MARSIS) را در Mars Express تجزیه و تحلیل کردند.

محققان باور دارند، مریخ  در گذشته گرم‌تر و مرطوب‌تر بوده و جریان آب در این سیاره مانند زمین بر روی سطح جاری بوده است.

پژوهشگران این مطالعه باور دارند، دریاچه‌های کشف شده در سیاره مریخ به دریاچه‌های عصر یخبندان شباهت زیادی دارند.
ابعاد بزرگترین مخزن آب کشف شده در سیاره سرخ حدود ۲۰ در ۳۰ کیلومتر (12.4 18. 18.6 مایل) است و توسط چندین مخزن آب کوچک‌تر احاطه شده است.

تصور می‌شود دریاچه‌های کشف شده در مریخ دارای آب بسیار شور باشند؛ دانشمندان می‌گویند، یافته‌های جدید احتمال وجود مناطق مرطوب دیگر در سیاره سرخ را تقویت می‌کند.


این مطالعه در مجله Nature Astronomy منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *