جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

با بیماری‌های ویروسی چه باید کرد؟

يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب: 740809
یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری به بیان توضیحاتی در خصوص تاثیر داروی اکتمرا بر درمان بیماری کرونا پرداخت.
با بیماری‌های ویروسی چه باید کرد؟
به گزارش جهان نيوز، محمد اسماعیل اکبری یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در خصوص نحوه برخورد با بیماری‌های ویروسی گفت: هنگامی که یک بیماری به ویژه یک ویروس تنفسی در کشور اپیدمی می‌شود اقداماتی باید توسط نظام بهداشت و درمان انجام شود و یکسری کار‌ها را هم مردم باید انجام دهند.

وی ضمن تاکید بر استفاده از ماسک برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ادامه داد: استفاده از ماسک و جلوگیری از انتقال تنفس افراد به یکدیگر اقداماتی است که مردم باید هنگام اپیدمی یک ویروس تنفسی در کشور انجام دهند.

وی افزود: هنگامی که ما صحبت می‌کنیم قطرات تنفسیمان یک‌ونیم متر، موقع فریاد زدن ۲ متر و هنگام عطسه و سرفه ۴ متر به اطراف پرتاب می‌شود و حتی زمانی که صحبت نکنیم و فقط یک گوشته بنشینیم محیطی که در آن قرار داریم را آلوده می‌کنیم.

مشاور عالی وزیر بهداشت با بیان اینکه در دوران اپیدمی این بیماری حتما باید فاصله اجتماعی خودمان را با افراد حفظ کنیم، متذکر شد: بسیاری از افراد ناقل این بیماری هستند و ما در مورد اینکه فرد مقابلمان به این بیماری مبتلا هست یا نه اطلاعی نداریم و به همین دلیل بهتر است، حتما فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم.

رییس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به اینکه نکته بعدی که افراد باید در این دوران رعایت کنند، توجه به نقاطی از بدن است که ویروس از آن‌ها عبور می‌کند و وارد بدن می‌شود، توضیح داد: این ویروس از طریق چشم، گوش، دهان و بینی وارد بدن می‌شود ما باید با توجه داشته باشیم که با دست آلوده این نقاط را لمس نکنیم و دستمان به طور مرتب بشوییم و یا ضد عفونی کنیم.

مشاور عالی وزیر بهداشت اظهار کرد: این اقدامات از وظایف مردم در دوران اپیدمی کرونا است و حتی اگر افراد یک تکه پارچه و روسری جلوی بینی و دهان خود بگیرند نقش مهمی در این خصوص ایفا کرده اند.

اکبری در خصوص اقدامات نظام بهداشت و درمان در مواجهه با این بیماری تشریح کرد: قدم اول نظام بهداشت و درمان در مواجهه با این بیماری تشخیص زودهنگام و قدم دوم پاسخ سریع است.

وی بیان کرد: در خصوص تشخیص زودهنگام مبنای ما برای تشخیص کرونا تست PCR است، که یک معیار جهانی است، اما اگر این امکان را نداشته باشیم چگونه باید تشخیص دهیم؟ مگر کشور‌های آفریقایی این امکان را دارند؟ و یا مگر در دوران شیوع ویروس سارس امکان استفاده از این تست را داشتیم؟ هنگامی که امکانات ما کم است باید آن را تقسیم بندی و مدیریت کنیم و همچنین در دوران اپیدمی این ویروس هر کس علائم این بیماری از جمله عطسه، سرفه، تب و ... را داشت باید کرونا در نظر بگیریم و در مواجهه با آن پاسخ سریع بدهیم.

وی اضافه کرد: فردی که علائم این بیماری را دارد به طور طبیعی وارد نظام درمانی می‌شود و پاسخ ما به او باید سریع باشد، اما افرادی که با شخص مبتلا در تماس بوده اند و یا نشانه‌های کمی از ابتلا به این بیماری را دارند از نظر ما بیمار هستند و باید تحت نظر پزشک قرار بگیرند و ۱۴ روز در خانه بمانند و قرنطینه شوند.

مشاور عالی وزیر بهداشت یاد آور شد: نباید نسخه واحدی برای همه افراد تحویز کرد و ممکن است فردی خانه نداشته باشد و ۸ نفر در یک اتاق زندگی کنند، ۵۰ درصد جمعیت شهر تهران در خانه‌های حدود ۵۰ متر زندگی می‌کنند و نظام درمان باید این موارد را رصد کند، چرا که هنگامی قرنطینه خانگی معنا دارد که خانه بزرگ باشد و فرد با سایر اعضای خانواده فاصله مناسبی داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر امکان قرنطینه خانگی وجود نداشته باشد، باید مکانی در اختیار داشته باشیم که در ساختار بهداشت عمومی به آن نقاهتگاه صحرایی گفته می‌شود و ما در این زمینه دیر اقدام کردیم و این نقاهتگاه‌ها از ۲۰ اسفند شروع به فعالیت کرد.

این مکان‌ها باید جزء نظام مراقبتی باشد و افرادی که مشکوک و ناقل هستند باید در آنجا خصور داشته باشند نه اینکه این نقاهتگاه‌ها را کمک بیمارستان بگیریم.

وی ضمن اشاره به اینکه چینی‌ها در عرض ۱۰ تا ۱۲ روز توانسته اند یک نقاهتگاه هزار تخت خوابی بسازند، افزود: آن‌ها در این مکان افراد مشکوک و ناقل را نگهداری می‌کردند و بیماران را در آنجا نگه نمی‌داشتند.

مشاور عالی ویزیر بهداشت گفت: به طور کلی پاسخ سریع به این معنی است که ویروس را در گوشه نگه داریم و با آن مقابله کنیم چرا که ویروس تنها در دو صورت از بین می‌رود یکی از طریق نظام ایمنی بدن و دیگری با مرگ بیمار.
مرجع : میزان
برچسب ها: بیمار ویروس دارو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *