کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معنای تاییدیه ایران بر فناوری‌های نظامی یمن

مقامات نظامی ایران چرا سخن گفتن از کمک نظامی به انصارالله را علنی‌تر کردند؟/ ایران محاصره نظامی عربستان در یمن را چگونه شکسته است؟

5 مهر 1399 ساعت 14:03

ایران چرا از اقدامات نظامی خود در یمن به صورت آشکارتر از گذشته سخن می‌گوید؟ سوالی مهمی که البته پاسخ های مهمتری نیز دارد.


گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: سخنان اخیر سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح شاید صریح ترین اظهارات رسمی یک مقام ارشد نظامی درباره نحوه کمک نظامی ایران به یمن است. اظهارات شفاف و کم سابقه‌ای که پیش از این درباره نوع رابطه نظامی ایران و یمن که کمتر گفته شده بود.

در اینباره بخوانید:
الف: خلاصه اظهارات سخنگوی ارشد نیروهای مسلح این است که ایران تجربه فناوری در حوزه دفاعی را به یمن و مشخصا ارتش و گروه انصارالله یمن منتقل کرده و در حال جاضر این کشور عربی دارای قدرت ساخت موشک، پهباد، سلاح و همچنین توانا در جنگ الکترونیک! است.

ب: اولین مساله قابل توجه این است که ایران چگونه این فناوری‌ها را منتقل کرده است؟! یمنی که سرتاسر و تا بن دندان تحت محاصره نیروهای مسلح عربستان و شرکایش بوده چگونه نیروهای ایران به یمن رفته اند؟! به نظر می‌رسد که شکستن این محاصره سنگین تنها یک اتفاق اطلاعاتی فوق العاده نبوده و از اعمال قدرت و اقتدار نظامی در شکستن این محاصره حکایت دارد! ابعاد اعمال نظامی و شکستن محاصره یمن برای افکار عمومی در ایران معلوم نیست ولی مقامات نظامی آل سعود بیش از همه از آن خبر دارند و می توانند درباره آن صحبت کنند.

ج: اما ایران چرا از اقدامات نظامی خود در یمن به صورت آشکارتر از گذشته سخن می‌گوید؟ سوالی مهمی که البته پاسخ های مهمتری نیز دارد. تایید ایران بر صاحب فناوری بودن انصارالله در واقع اعتبار بخشی و آغاز تثبیت مرحله جدیدی از اعتبار نظامی و سیاسی انصارالله در منطقه است. ایران سالها قبل درباره حزب الله نیز چنین فرآیندی را طی کرده است. فرآیندی که بعد از آن هیچ قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بعد از آن دیگر نمی‌تواند در معادلات سیاسی و نظامی داخل و خارج از لبنان، حزب الله را نادیده بگیرد. از سوی دیگر روندگاری اخبار چند سال اخیر در سوریه نشان می‌دهد که هنگامه آشکار سازی علنی اقدامات نظامی ایران، هنگامه آشکار شدن پیروزهای بزرگ میدانی است. در واقع اظهارات سخنگوی نیروی های مسلح، اعلام در سراشیبی قرار گرفتن پیروزهای نظامی در یمن، می توان تفسیر کرد. موضوعی که با پیروزهای اخیر میدانی ارتش و گروه انصارالله در یمن و به خصوص تحولات منطقه مهم «مارب» نیز همخوانی قابل توجهی دارد.

د: ایران طی مدت پنج سال و در اوج جنگ های نیابتی و تحریم های سنگین اقتصادی، توانسته انصارالله را به این سطح راهبردی برساند، که اتفاق استراتژیکی محسوب می‌شود. موضوعی که همچنین نشان می‌دهد چه توانمندی و مدیریت فوق العادی در نیروهای مسلح و به خصوص سپاه قدس وجود دارد که میانگین اعمال تغییرات ژئوپولتیکی و ایجاد روندهای جدید سیاسی و نظامی در منطقه را دچار تغییرات قابل توجهی کردند.

*مدیر مسئول جهان نيوز


کد مطلب: 740729

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/740729/مقامات-نظامی-ایران-چرا-سخن-گفتن-کمک-انصارالله-علنی-تر-کردند-محاصره-عربستان-یمن-چگونه-شکسته

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com