جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱۲

در سی و یکمین سفر ظریف به مسکو چه گذشت؟

جمعه ۴ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب: 740619
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان سفرش به مسکو هم گفت که درباره سوریه، افغانستان و برجام با همتای روس خود به گفت و گو پرداخته است.
در سی و یکمین سفر ظریف به مسکو چه گذشت؟
به گزارش جهان نيوز، وزارت خارجه روسیه در هفته جاری اعلام کرد که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۲۴ سپتامبر (سوم مهر) به مسکو سفر می‌کند.
در همین خصوص ظریف به همراه سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه در ساعات پایانی چهارشنبه شب دوم مهر ماه وارد مسکو شد.

گفتنی است این سفر در حالی صورت گرفت که سرگئی لاوروف در اظهاراتی از آمادگی این کشور برای کمک به انجام مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا خبر داده است. اظهاراتی که با واکنش سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روبرو شد و وی در این خصوص در نشست خبری و در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس گفت:‌ به نیت دوستان و طرف‌های همکاری در روسیه شک نداریم، ولی آنچه محل شک است، نیات و اعمال و اقدامات آمریکاست و ما براساس اعمال کشورها قضاوت می‌کنیم.

خطیب‌زاده بیان کرد: بدیهی است مسیر سیاست‌های ما نسبت به آمریکا تغییر نکرده و ایالات متحده همچنان گردنکشی می‌کند و تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران اعمال می‌کند و هیچ حیا و شرمی ندارد که علنی بگوید به گرسنگی این ملت نشسته است و طبیعی است تا این تغییر نکند سیاست ایران هم تغییری نخواهد کرد.

در همین خصوص روزنامه «الجمهوریه» در این باره نوشت: در سایه نبود موضع جدیدی نزد فرانسوی‌ها (برای لبنان) به جز تمدید زمان پیشنهادی پاریس تا مدت نامشخص (جهت تشکیل کابینه)، تماس‌های مسکو با پاریس و درخواست کمکی که در این رابطه داشته منجر به دعوت از محمدجواد ظریف به مسکو برای دیدار با همتای روس خود «سرگئی لاوروف» شد.

در ادامه این گزارش آمده است: در جدول کاری این سفر علاوه بر تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، تحولات مربوط به پرونده سوریه و لبنان هم قرار دارد.

این ادعا سؤالی بود که در بدو ورود ظریف به مسکو از وی پرسیده شد و او چنین جواب داد:  بعضی خبرهایی که می‌شنوم برای خودم هم خنده دار است، نه چنین چیزی صحت ندارد. احتمال دارد درباره لبنان با دوستان روس صحبت کنیم، ولی این از موضوعات دارای اولویت در دستورکار ما نیست و فکر نمی کنم از زمان سفرم به بیروت تا امروز با فرانسوی ها درباره لبنان گفت وگویی داشته باشم.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران در خصوص سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی به روسیه گفت که «سرگئی لاوروف» و «محمد جواد ظریف» وزرای خارجه روسیه و ایران امروز (پنجشنبه) در مسکو در خصوص برجام و اوضاع سوریه بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.

زاخارووا درباره سفر ظریف به مسکو که شب گذشته انجام گرفت گفت: «برنامه‌ریزی‌هایی برای گفت‌وگو درباره طیفی از موضوعات بین‌المللی مهم از جمله وضعیت امور مربوط به برجام و همچنین اوضاع سوریه، افغانستان و منطقه خلیج فارس صورت گرفته است».

*حضور در نشست مجازی سیکا
ظریف پیش از ظهر پنجشنبه از مسکو در نشست مجازی وزرای امور خارجه کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (CICA) شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در این نشست با بیان اینکه برای مقابله با دشمن میکروسکوپی کووید-۱۹ نیازمند همکاری چندجانبه هستیم، بر مقابله با تروریسم اقتصادی و پزشکی که مانع مبارزه با این بیماری می‌شود، تأکید کرد.

ظریف بعدازظهر به وزارت خارجه فدراسیون روسیه رفت و با سرگئی لاوروف همتای روس خود بر سر یک میز به گفت‌وگو نشست.

وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با ظریف با بیان اینکه اوضاع پیرامون برجام متشنج‌تر شده است، عنوان کرد که آمریکایی‌ها ایده‌های غیرقابل قبول و غیرقانونی را پیش می‌برند که مورد حمایت هیچ کس در شورای امنیت نیست.

محمدجواد ظریف هم ضمن ابراز خرسندی از حضور در روسیه برای سومین بار در طول بیماری کرونا و سی و یکمین بار در طول وزارتم به مسکو اظهار داشت: حتی کرونا نتوانسته مانع آمدن من به مسکو شود. 

وی از نقش بسیار جدی و سازنده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همین طور در شورای امنیت قدردانی کرد و افزود: امروز می‌توانیم با توجه به نقش مثبتی که روسیه بازی کرده اقدامات بیشتری را درباره حفظ برجام مورد گفت‌وگو قرار دهیم و به تفاهم برسیم و همین طور برای تضمین روابط بین‌الملل مبتنی بر حقوق بین‌الملل نه اراده یک کشور.

پس از این دیدار دو وزیر در نشست خبری مشترک حضور یافتند و ضمن تشریح رایزنی‌های انجام شده به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری با لاوروف با بیان اینکه به روند آستانه متعهد هستیم، گفت: امیدواریم در ماه اکتبر که روسیه ریاست شورای امنیت را برعهده می‌گیرد شاهد نقش مثبت این کشور در حفظ اعتبار شورای امنیت و مقابله با حرکت‌های خلاف قانون آمریکا باشیم.

وزیر امور خارجه روسیه هم در این نشست گفت که تهران و مسکو صریحاً تلاش آمریکا برای محدودیت دائم تسلیحاتی علیه ایران را مردود می‌دانند.

البته آنگونه که محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد که قرار است ظریف در آینده نزدیک هم سفری به چین داشته باشد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان سفرش به مسکو هم گفت که درباره سوریه، افغانستان و برجام با همتای روس خود به گفت و گو پرداخته و افزود: با توجه به شرایط منطقه و اوضاع بین المللی به گفت و گوهای مستمر با دوستان روس نیاز داریم.
به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۳۱ تیر ماه سال جاری (۱۳۹۹) به منظور رایزنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود و به همراه سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه وارد مسکو شد و در بدو ورود در جمع خبرنگاران عنوان کرد: متعاقب گفت‌وگوهای آقایان روحانی و پوتین قرار شد گفت‌وگوهایی در اینجا صورت بگیرد.

گفتنی است، حسن روحانی و ولادیمیر پوتین ۲۶ تیر ماه تلفنی گفت‌وگو کردند. 

او در این سفر که سی‌امین سفرش در طول دوران تصدی این سمت بود، حامل پیام حسن روحانی برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز بود. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ضمن رایزنی با همتای  روس خود، یک ساعت هم تلفنی با پوتین گفت‌وگو و پیام روحانی درباره برجام و مسائل دوجانبه را به وی منتقل کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۲۷ خرداد ماه سال جاری نیز در دومین مقصد سفرش و پس از سفر به ترکیه، به مسکو رفت و با همتای روس خود ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه و آخرین وضعیت برجام را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داد.در پایان این سفر ظریف و لاوروف اعلامیه‌ مشترک ایران و روسیه درباره احترام به حقوق بین‌الملل را امضا کردند. دو کشور بر تعهد کامل خود به اصول حقوق بین‌الملل و مقابله با رویکردهای غیرقانونی یکجانبه در حل و فصل بحران‌های جهانی تأکید کردند.

محمدجواد ظریف هشتم دی ماه ۱۳۹۸ نیز سفری به روسیه داشت و نهم دی ماه با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار و به گفت‌وگو پرداخت. او ۱۷ اردیبهشت ماه  ۱۳۹۸ نیز در سفری دو روزه وارد روسیه شد و با سرگئی لاوروف همتای خود همزمان با اعلام تصمیم ایران در توقف برخی تعهدات برجامی در ۱۸ اردیبهشت ماه دیدار و نامه حسن روحانی به پوتین درباره تصمیم ایران را به لاوروف تسلیم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ۱۰ شهریور ماه ۱۳۹۸ نیز به همراه رضا اردکانیان وزیر نیرو  برای دیدار و گفتگو با مقامات روسیه وارد مسکو شد و ۱۱ شهریور ماه با سرگئی لاوروف همتای روس خود درباره مناسبات دوجانبه، برجام و تحولات منطقه به ویژه اوضاع سوریه به گفتگو پرداخت.

ظریف و لاوروف پس از آخرین دیدارشان، چند بار نیز با هم تلفنی گفت‌وگو کرده بودند.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تهدید ترامپ علیه ایران خنده دار است.
رژیم صدام دیکتاتور در جنگ تحمیلی هشت ساله به همراه بیش از 80 کشور و گروهک تروریستی منافقین مورد حمایت آمریکا و متحدانش با انواع سلاح های ممنوعه ساخت آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و سایر کشور اتحادیه اروپا و با کمک های مالی کشورهای عربی نتوانست هیچ غلطی بکند
Iran, Islamic Republic of
آمریکا خودش داعش جهانی است.
تروریسم بین المللی ضد تروریست جایزه ۱۰ میلیون دلاری آمریکا برای سر رهبر جدید داعش
Iran, Islamic Republic of
اگر عین‌الاسد را نمی‌زدیم امنیت ایران از دست می‌رفت
Iran, Islamic Republic of
آیا قوه قضائیه ایران نیز می‌تواند قاتلان سیاهپوستان در آمریکا را تحریم کند؟
Iran, Islamic Republic of
هرکس را که در کشتن سلیمانی دست داشته خواهیم زد
Iran, Islamic Republic of
سه کشوراروپایی جنایتکارشماره یک به همراه آمریکا جنایتکار شماره یک و آژانس برای سرپوشگذاشتن بر جنایاتش در منطقه و جهان، ایران را متهم می کند.
Iran, Islamic Republic of
تنها راه برای تحقق صلح در منطقه تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرز‌های سال ۱۹۶۷ است
هیچ کس حق ندارد به جای مردم فلسطین موضع بگیرد
Iran, Islamic Republic of
تحریم دو قاضی ایرانی توسط دولت آمریکا/ ترامپ خواهان مذاکره با ایران شد شرم آور است.
تحریف تاریخ برای توجیه مذاکره با آمریکا قابل پذیرش نیست
Iran, Islamic Republic of
ترامپ: پس از انتخابات، شرایط توافق با ایران را سخت تر می کنم
Iran, Islamic Republic of
آمریکا جنایتکار شماره یک از سال 1945 تاکنون بزرگترین تهدید برای صلح و ثبات جهانی است
Iran, Islamic Republic of
پادشاه عربستان در خدمت تروریسم، القاعده، طالبان، داعش، تکفیری ها، تل آویو و واشنگتن
Iran, Islamic Republic of
آمریکا و اروپا با کمک های مالی عربستان سعودی و امارات از سال 2003 تاکنون در لیبی جنایت می کنند و آدم می کشند سازمان ملل بعد از گذشته 18 سال خواستار پایان فوری درگیری‌ها در لیبی شد، شرم آور است.