پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۹
واشنگتن‌پست:

آمریکا در انزوای بین‌المللی قرار گرفت/ شکست راهبرد فشار حداکثری و تغییر نظام ایران

پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب: 740585
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت: راهبرد فشار حداکثری نتوانست آن‌گونه که انتظار می‌رفت، از تهران امتیاز بگیرد و حالا ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را افزایش داده و پنج برابر دو سال و نیم گذشته اورانیوم غنی‌شده دارد.
آمریکا در انزوای بین‌المللی قرار گرفت
به گزارش جهان نيوز، روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت: هم‌زمان با آغاز جلسه دوره هفتاد و پنجم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، آمریکا خود را در انزوایی استثنایی و بی‌سابقه دید که نشان‌دهنده شکست سیاست‌های دولت ترامپ است. 

این روزنامه آمریکایی با بیان این ادعا که ایران از سال‌ها پیش به‌دلیل تحریم‌های گسترده سازمان ملل متحد که با قطعنامه شورای امنیت همراه بود، از جامعه جهانی طرد شد، عنوان کرد: به لطف سیاست‌های اشتباه دولت ترامپ اکنون آمریکا به‌ شکل عجیب و بی‌سابقه‌ای منزوی شده است. در تعطیلات پایان هفته بود که دستگاه دیپلماسی این کشور اعلام کرد تحریم‌های وضع‌شده از سوی سازمان ملل متحد علیه ایران بار دیگر اجرایی شده‌اند؛ اقدامی که نه‌تنها نقض تعهدات واشنگتن نسبت به ایران، بلکه فرار رو به جلوی آمریکا از پایبندی به تعهداتش در قبال نزدیک‌ترین متحدانش به‌شمار می‌رود.

این گزارش می‌افزاید: بریتانیا، آلمان و فرانسه که سال‌هاست همگام با آمریکا در زمینه مقابله با برنامه هسته‌ای ایران مشارکت کرده‌اند به‌تازگی بیانیه مشترکی صادر و اعلام کردند بیانیه ایالات متحده فاقد اثرگذاری قانونی است و همراه با روسیه و چین به حمایت از شروط و بندهای مندرج در توافق سال ۲۰۱۵ میلادی ادامه می‌دهند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محدود می‌کند. معادله مطرح‌شده این است که ادعای ایالات متحده درباره اینکه توافق مرده و تحریم‌ها بازمی‌گردند، نادرست و این آمریکاست که در انزوای بین‌المللی قرار دارد.


واشنگتن‌پست گزارش کرد: دولت آمریکا با تهدید به اعمال تحریم بانک‌ها و شرکت‌هایی که معاملات تسلیحاتی را با ایران تسهیل یا از تولیدات هسته‌ای و موشکی این کشور حمایت می‌کنند، در تلاش است سایر کشورهای جهان را به همراهی با نسخه سیاست‌های مدنظر خود وادار کند. علاوه بر این، تداوم اتکای ساختار مالی جهان به دلارهای آمریکا بر این سیاست دامن می‌زند؛ فارغ از اینکه (کشورهای پیرو دلار) بدانند چه خطری ممکن است در آینده، حمایت بین‌المللی از دلار را به‌عنوان ذخیره ارزی تهدید کند.

در این گزارش آمده است: دولت ترامپ جبهه‌ای واحد و بین‌المللی‌ را نابود کرد که تهران را مجبور می‌کرد فعالیت‌های مرتبط با ساخت سلاح هسته‌ای خود را محدود کند. از سوی، دیگر، سیاست فشار حداکثری نتوانست آن‌گونه که انتظار می‌رفت، از تهران امتیاز بگیرد و  نظام این کشور را تغییر دهد. اینها هدف‌هایی است که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا برای به راه انداختن سیاست‌های ترامپ علیه ایران به‌طور ضمنی مطرح کرده بود.

واشنگتن‌پست تأکید کرد: دولت آمریکا ادعا می‌کند هر یک از امضاکنندگان توافق هسته‌ای حق بازگرداندن یک‌جانبه تحریم‌های سازمان ملل متحد را دارند. با وجود این، متحدان واشنگتن به همراه دیگر اعضای شورای امنیت دریافتند آمریکا هنگام خروج از توافق، حق خود را سلب کرد. این اختلاف تنها بُعد فنی ندارد؛ اروپایی‌ها می‌خواهند باقی‌مانده توافق را حفظ کنند، زیرا به بازرسان سازمان ملل متحد اجازه نظارت و گزارش عملکرد هسته‌ای از ایران می‌دهد. در عین حال، دولت ترامپ تنها مسیر تنش‌افزایی را در پیش گرفته که به جنگ، ساخت زرادخانه هسته‌ای ایران یا هر دو می‌انجامد.

در این گزارش آمده است: ایران و متحدان ایالات متحده منتظر نتیجه انتخابات ماه نوامبر می‌مانند به این امید که ترامپ شکست بخورد. جو بایدن، رقیب انتخاباتی ترامپ گفته است به توافق هسته‌ای بازخواهد گشت و درصدد است تا وضعیت توافق را با گفتگوهای مجدد بهتر کند. با وجود این، مأموریت سختی در پیش دارد و حتی اگر رهبر عالی ایران اجازه چانه‌زنی با آمریکا را بدهد، ایران در دادن امتیازات بیشتر مقاومت خواهد کرد. جو بایدن دست‌کم می‌تواند شکاف میان واشنگتن و متحدانش را پُر کند و روند دیپلماسی نابخردانه فعلی آمریکا را برگرداند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
رزمنده ایرانی ادامه حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی را خطری برای منطقه دانست
آمریکا و رژیم صهیونیستی عامل جنگ، بی ثباتی و ناامنی در منطقه خاورمیانه و جهان هستند.
Iran, Islamic Republic of
مدعیان دروغین حقوق بشر جنایتکار شماره یک ازسال 2001 تاکنون به نام دموکراسی و به اسم مبارزه با تروریسم، القاعده و طالبان با کمک مالی عربستان سعودی جنایتکار شماره یک و امارات جنایتکار شماره یک درافغانستان و منطقه خاورمیانه آدمکشی می کنند و همچنان نیزادامه می دهند.
Iran, Islamic Republic of
از امارات و اسرائیل انتقام می گیریم
همکاری کشورهای اسلامی با امارات جنایتکار شماره یک، اهانت، توهین، بی احترامی و خیانت به مسلمانان است.
Iran, Islamic Republic of
آمریکا جنایتکار شماره یک باید تامین مالی و میزبانی از تروریست‌ها را متوقف کند.
Iran, Islamic Republic of
پایان جنگ در افغانستان به نفع کشورهای منطقه است
آمریکا و متحدانش از سال 2001 تاکنون عامل جنگ، بی ثباتی و ناامنی در افغانستان و منطقه خاورمیانه هستند
Iran, Islamic Republic of
آمریکا جنایتکار شماره یک اجازه پایان جنگ در افغانستان را نمی دهد.
آمریکا جنایتکار شماره یک از سال 2001 تاکنون عامل جنگ، بی ثباتی و ناامنی در افغانستان بوده است.
آقای ترامپ! دهانت را ببند و به مشکلات مردم آمریکا رسیدگی کن.
Iran, Islamic Republic of
۲۴ کشته در ۸۵ مورد تیراندازی تنها در ۲۴ ساعت گذشته
آقای ترامپ! دهانت را ببند و به مشکلات مردم آمریکا رسیدگی کن.
Iran, Islamic Republic of
آمریکایی‌ها گاهی چیزی را می‌بینند و گاهی دیگر آن را نمی‌بینند. آنها از معارضان میانه‌رو و غیرمیانه‌رو سخن می گویند و معتقد به تروریسم خوب و بد هستند.
Iran, Islamic Republic of
چرا آمریکا ایران را تحریم کرده است؟ آمریکا، ایران را به خاطر مبارزه با تروریسم تحریم کرده است!
آمریکا، مردم ایران را به خاطر مبارزه با داعش مورد حمایت آمریکا و متحدانش تحریم کرده است.