کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آقای روحانی! در دولت چه خبر است؟

آفتاب یزد , 3 مهر 1399 ساعت 11:33

این روزها از قیمت تخم‌مرغ تا دلار، از مطالبات کادر درمان تا سرنوشت یک میلیارد دلار صندوق توسعه ملی، از گرانی مسکن تا... همه و همه در وضعیتی نامناسب قرار دارد.


به گزارش جهان نیوز، این روزها شنیدن سخنرانی‌های حسن روحانی قدرتی ویژه می‌طلبد اینکه بتوانید تمام سخنان او را گوش دهید و همچنان خونسرد باشید! به راستی کار دشواری است. در این گزارش می‌خواهیم کلکسیونی هرچند کوچک از عملکرد دولت را مورد توجه قرار دهیم که بخش‌های مختلفی را در بر می‌گیرد.

یک بخش از سخنان دیروز روحانی می‌تواند شاهدی باشد بر این مدعا. روحانی در جلسه هیئت دولت گفت: «امروز در یک جنگ اقتصادی هستیم، مردم این جنگ را باور کنند و بدانند مسئولان اقتصادی کشور در دو سال و نیم گذشته در حال فداکاری هستند؛ البته در جنگ هم شکست و هم پیروزی وجود دارد.» او همچنین اظهار داشته که در جنگ مجروح و شهید نیز وجود دارد. همزمان با این سخنان روحانی دلار از ۲۸ هزار تومان نیز گذشت.

در روزهایی که حتی دولت در حل مشکل گرانی تخم‌مرغ هم وامانده و جلساتی در سطح معاون رئیس جمهور برای یافتن راه حل کاهش قیمت تخم‌مرغ برگزار می‌شود. روحانی درحالی از مجروح یا شهید شدن در جنگ گفته و آن را با وضعیت فعلی تطبیق داده که بسیاری بر این باورند دولت تدبیر ندارد و تحریم‌ها تا این حد نیز مجروح به جای نمی‌گذارد که امروز بخش مهمی از جامعه با چالش تامین معاش خود روبه رو باشند و خبر برسد مصرف گوشت در کشور حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است!

بهانه جویی‌های تحریمی
البته این نخستین بار نیست که دولت تلاش می‌کند تحریم‌ها را عامل اصلی وضعیت امروز بداند. در دی ماه ۹۸ در همین زمینه پیش از این سید ناصر موسوی‌لارگانی نماینده مجلس دهم که این روزها در مجلس یازدهم نیز حضور دارد، در واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه وعده‌هایم به مردم برای شرایط صلح بود اما الان در شرایط عادی نیستیم، اظهار داشت: رئیس‌جمهور با همین وعده‌های خود مردم را فریب داد و در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد و نمی‌تواند امروز بهانه‌تراشی کند.

وی با اشاره به اینکه روحانی بارها گفته است که با برجام، سایه جنگ را از کشور برداشته است، متذکر شد: روحانی در سال ۹۶ به مردم وعده داد که اگر این دولت رای نیاورد دلار ۵ هزار تومان می‌شود و همچنین به مردم امید داد که در صورت پیروزی در انتخابات، به حدی رفاه و وضعیت معیشتی مردم را بهبود دهد که آن‌ها به یارانه نقدی هم احتیاج نداشته باشند اما اینچنین نشد. عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علی رغم اینکه مردم در دولت یازدهم خیری از روحانی و دولتش ندیدند و در آن دوره آنان جز وعده وعید و نقد دولت سابق اقدامی برای مردم انجام ندادند، اما مردم در انتخابات ۹۶ باز هم فریب وعده‌های رئیس‌جمهور را خوردند و به وی رای دادند و امروز می‌بینیم که به هیچکدام از وعده‌هایی که داد، عمل نکرد.

موسوی‌لارگانی بیان کرد: رئیس‌جمهور با مطرح کردن بحث تحریم‌ها و فشارهای خارجی به دنبال آن است که از وظایف و مسئولیت‌هایی که بر دوش دارد، شانه خالی کند اما باید بداند که دیگر مردم فریب چنین حرف‌هایی را نمی‌خورند.

آفتاب آمد دلیل آفتاب
درباره این فرضیه که چرا فقدان تدبیر در دولت عاملی از شرایط امروز کشور است همین دیروز آفتاب آمد دلیل آفتاب! وزیر بهداشت که ماه‌ها است وزارت خانه تحت امرش با کرونا در نبرد است برای چندمین بار لب به گلایه گشود.

سعید نمکی در اینستاگرام خود نوشت: «من امروز از سربازانم در جبهه سلامت شرمسارم؛ مطالباتشان معوق مانده، انبارهایم از سلاح خالی می‌شود. پائیز سنگینی فرا می‌رسد. موج حمله جدیدی شکل گرفته، یک میلیارد دلاری که رهبری از صندوق توسعه موافقت کردند، ماه‌هاست به جز سهم کوچکی نگرفته‌ام؛ نمی‌دانم برای کدام کار مهمتر گذاشته‌اند؟ شبهای زیادی است با دل نگرانی نخوابیده‌ام و برای آنکه مردم مشوش نشوند روزه سکوت گرفته‌ام.»

این سخنان وزیر بهداشت در واقع در نوع خود جالب است درحالی که کرونا ماه‌ها است به عنوان مهمترین تهدید علیه سلامت و اقتصاد مردم جولان می‌دهد، یک میلیارد دلاری که اذن آن از رهبری گرفته شد و در اختیار دولت است چه شده است؟ قرار است کجا هزینه شود؟ آنهم درحالی که بسیاری از کشورها هنوز به موج دوم نرسیده‌اند اما ایران وارد موج سوم شده است!

درباره مدیریت امور و اینکه دولت چگونه قرار است حواسش به مردم باشد به تازگی علی نیکزاد نائب رئیس مجلس در مصاحبه‌ای گفته است: «دهک درآمدی اول و دوم هم که از لحاظ درآمدی در رده‌های پایین قرار دارند واقعاً در این دولت به خدا سپرده شده‌اند، امکان خانه‌دار شدن برای آنها وجود ندارد.»

نیکزاد با بیان اینکه ما بالغ بر ۶ و نیم میلیون مستاجر داریم اظهار داشت: «به لحاظ فشار که افکار عمومی آورد و واقعاً مردم گرفتار شدند، دولت طرحی را با تبلیغات شروع کرد و گفت که من می‌خواهم ودیعه مسکن بدهم و این در حالی است که طبق آماری که در اختیار من است حداقل ۳ میلیون خانوار ایرانی مستاجر هستند که به این ودیعه مسکن نیاز دارند و قرار بود که دولت ۱۵ تا ۳۰ میلیون و در تهران تا ۵۰ میلیون تومان وام ودیعه مسکن بدهد.»

در واقع این روزها از قیمت تخم‌مرغ تا دلار، از مطالبات کادر درمان تا سرنوشت یک میلیارد دلار صندوق توسعه ملی، از گرانی مسکن تا... همه و همه در وضعیتی نامناسب قرار دارد.

 بگذریم از اینکه در چنین شرایطی مرکز آمار می‌گوید تورم ۲۶ درصد است! اما یک کارشناس حوزه اقتصادی به ایلنا گفته: «ببینید، محاسبات باید بر مبنای علمی صورت بگیرد؛ از سال پیش تا امروز دلار آمریکا حدود ۱۴۰ یا ۱۵۰ درصد گران شده؛ از طرف دیگر، ارز دولتی برای کالاهای اساسی مانند خوراک دام و کود و کره و روغن و غیره، حذف شده است، بنابراین ارز برای واردات اینها از ۴۲۰۰ تومان به بالای ۲۰ هزار تومان رسیده است؛ دلارهم که از یازده هزار تومان به بالای ۲۵ هزار تومان رسیده؛ در بخش خدمات هم به شدت هزینه‌ها افزایش یافته، از کرایه خانه گرفته تا هزینه‌های تاکسی و سلمانی و بیمه و غیره؛ در نتیجه نرخ تورم مردادماه در خوشبینانه‌ترین حالت بالای ۵۰ درصد است، یعنی تورم کالاها که نصف سبد تورم را تشکیل می‌دهد حداقل ۸۰ درصد است و نرخ تورم خدمات هم حداقل ۴۰ درصد است که میانگین اینها ۶۰ درصد است؛ بنابراین نرخ تورم کلی سالانه در مردادماه امسال حداقل ۶۰ درصد است.»

در چنین شرایطی هر روز در سخنرانی‌های روحانی می‌شنویم که او مدعی است پیروزی‌هایی رقم خورده است، گشایش‌هایی ایجاد شده است. حالا شاید موافق باشید که شنیدن سخنرانی‌های رئیس جمهور این روزها بسیار سخت است. تنها فرضیه این است که ما در یک ایران هستیم و حسن روحانی در ایران دیگری که ما خبر نداریم!


کد مطلب: 740566

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/740566/آقای-روحانی-دولت-خبر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com