چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

راه های بهبود زندگی زناشویی

چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب: 740513
دانستن و بکار بستن روشهای درست روانشناسی و راه های بهبود زندگی زناشویی به صورت کاملا تجربی و صحیح یکی از ضروریاتی است که هر زوج در جریان زندگی مشترکشان باید برای آن اقدام کنند.
راه های بهبود زندگی زناشویی دارای تنوع و گستردگی زیادی است و تقریبا به تعداد روحیات و خلق و خوی هر زوج، این راه‌ها متفاوت است. داشتن یک زندگی سالم و موفق تاثیر زیادی از رفتارهای مستقیم و غیر مستقیم ما در مواجهه با اتفاقات و رویدادهای حاصله دارد. گاهی تصور افراد بر این است که تنها با نزدیک شدن به همسر خود و در کنار او بودن می‌توان این روابط را صمیمی‌تر کرد و به بهبود وابستگی عاطفی میان خود و همسرشان کمک بیشتری کرد. این ماجرا تا جایی پیش می‌رود که یکی از زوجین توانایی دوری از دیگری را نخواهد داشت و طرف مقابل او از این حجم از وابستگی در ابعاد بالا و دائمی از سوی همسرش خسته و دلزده می‌شود. دانستن و بکار بستن روشهای درست روانشناسی و راه های بهبود زندگی زناشویی به صورت کاملا تجربی و صحیح یکی از ضروریاتی است که هر زوج در جریان زندگی مشترکشان باید برای آن اقدام کنند. در صورتی که تلاش های شما برای بهبود به زندگی زناشویی به نتیجه نمی رسید در اولین فرصت از مشاوره زناشویی تلفنی استفاده کنید تا شما را در این مسیر راهنمایی کند. زوج درمانگر و مشاور زناشویی می تواند راه‌های صحیح بهبود رابطه زناشویی را به شما ارائه دهد.


بررسی شرایط کلی یک رابطه
در کنار هم بودن لزوما به معنای خوشبختی و خوشحالی نیست. این جمله ای است که اکثر همسرانی که از نظر شرایط زندگی ساعتهای زیادی را در کنار هم هستند اما احساس مطلوب و مساعدی در این زمانها ندارند به مشاوران ما می‌گویند. این در حالی است که هر دو تمایل زیادی به گذراندن زمان با یکدیگر دارند ولی به جهت عدم درک متقابل و سوء تفاهم‌های متوالی لذتی از این زمان مشترک نمی‌برند. آنها همدیگر را دوست دارند اما روشهای ابراز اشتباه احساساتشان سبب رنجش همسر و تمایل به دوری از یکدیگر می‌شود. احساس سردرگمی و شکست از داشتن یک رابطه ایده‌آل زمانی بروز پیدا می کند که فرد علی رغم تلاش های زیادش برای نشان دادن حس دوست داشتن همسرش باز هم شرایط روحی و عاطفی مورد نظرش را تجربه نمی کند. از جمله مهمترین اقداماتی که برای شروع اصلاح رابطه زناشویی در مراحل اولیه باید انجام داد، بررسی شرایط کلی رابطه موجود میان همسران است. شناسایی نقاط ضعف و عوامل پدید آورنده آن می‌تواند کمک زیادی به روشن‌سازی حیطه کلی زندگی مشترک داشته باشد.

به طور کلی مشاوران خانواده بهترین راه برای اصلاح روابط میان زوجین و تعیین راه های بهبود زندگی زناشویی را شناسایی دقیق رفتارها و اخلاق ذاتی هر یک از همسران می‌دانند. واکنش‌هایی که هر فرد در موقعیت های گوناگون از خود نشان می‌دهد و انتظاراتی که از طرف مقابل خود به عنوان همسر دارد نشانگر وضعیت موجود در زندگی مشترک است که می‌تواند کمک زیادی در تصمیم گیری برای انتخاب بهترین روش اصلاح روابط میان همسران باشد.

*روش‌های موثر برای بهبودی روابط

شفاف صحبت کنید:
در بسیاری از روابط عمده ترین مسائلی که سبب بروز اختلافات و پیدایش سوء تفاهمات میان همسران می شود، عدم رساندن درست منظور از سوی هر فرد و سعی در نشان دادن رفتاری موجه در مواجهه با شرایط سخت و غیر مناسب است. چه بسا یکی از زوجین برای بارهای متمادی در شرایطی و موقعیت هایی قرار گرفته که تمایلی برای حضور در آن را نداشته اما به خاطر دوست داشتن و علاقه به همسر خود بارها و بارها آن را تحمل کرده و رفتاری مغایر با حس درونی خود نشان داده است. این سری از عکس العمل ها در علم روانشناسی غیر موجه و بدون اصول ارزیابی می شود زیرا ممکن است فرد مقابل هیچ گاه قصد و نیت همسر خود را از بروز چنین رفتارهایی متوجه نشده و احساسات او را درک نکند. همچنین از سوی دیگر تحمل چنین شرایطی از سوی فرد برای بارهای متمادی سبب دلزدگی از همسر و تلاش برای دوری از قرار گرفتن در کنار او در چنین موقعیت هایی در دراز مدت می شود. پس صادق باشید و احساسات واقعی خود را در شرایط مختلف به صورت کاملا شفاف و صمیمانه با همسر خود در میان بگذارید تا او نیز بتواند بهترین تصمیم را در چنین شرایطی برای کسب رضایت شما در نظر بگیرد.

صمیمی باشید:
صمیمیت واژه‌ای است که بار معنایی بسیار گسترده‌ای دارد و به ایجاد محبت و وابستگی میان دو نفر به شکل‌ها و روش‌های متفاوتی اشاره دارد. اما میزان و نحوه بروز صمیمیت باید کاملا منطقی و بر اساس چهارچوب های روانشناسی و علم جدید باشد. تعداد همسرانی که علی رغم وجود حس دوست داشتن در آنها نسبت به همسر خود اما تمایل برای گذراندن وقت بدون او وجود دارد کم نیست. این بدان معناست که فرد همسر خود را دوست دارد و برای فراهم کردن اسباب آرامش و راحتی او تلاش می‌کند اما هنگامی که در کنار اوست احساس اسارت و دلزدگی دارد. پس ایجاد یک رابطه صمیمی و متعادل می‌تواند تا حدود زیادی روابط میان زوجین را در زندگی مشترک بهبود بخشد.

بخشنده باشید: بخشش در مواقعی که همسر شما رفتاری نامناسب از خود در موقعیتهای متفاوت نشان داده می‌تواند تاثیر مثبتی بر بهبود روابط مشترکتان داشته باشد. اما باید به خاطر داشته باشید که این رفتار باید دو سویه و منطقی باشد. یعنی هم شما تمایل به بخشش داشته باشید و هم همسرتان در شرایط مشابه شما را ببخشد و از شما بابت از خود گذشتگی تان تشکر کند. بخشیدن های منطقی و متقابل در برابر اشتباهات همسر در زندگی مشترک باعث بهبود روابط از سوی هر دو زوج می‌شود.

قضاوت نکنید:
بزرگترین سوء تفاهمات زمانی اتفاق می افتد که ما بدون در نظر گرفتن علل و عوامل بروز رفتارهای ناخوشایند از سوی همسرمان و به صورت کاملا یک سویه به قاضی می رویم و رفتارهای او را در ذهنمان قضاوت می کنیم. هیچ انسانی نمی تواند در زمان قضاوت این چنین حق را به خود ندهد و طرف مقابل را واجد انجام کارهایی که سبب رنجشش شده بداند. پس تصمیم گیری منفرد و به صورت یک سویه می تواند در دراز مدت این تفکر را تداعی کند که همواره حق با شماست و در هر شرایطی همسرتان مقصر و سزاوار مجازات است. برای جلوگیری از این مشکلات باید تمامی شرایط را با صحبت های کوتاه و مستقیم و همچنین با صمیمیت و پرهیز از جبهه گیری با همسرتان در میان بگذارید و صحبتهای او را نیز بشنوید و سپس اقدام به تصمیم گیری نهایی کنید.

نکات کلیدی در بهبود روابط زناشویی
بسیاری از روانشناسان و مشاوران خانواده به زوجینی که رابطه آنها دچار مشکلات اساسی شده، نکات و راهکارهای زیر را پیشنهاد می‌دهند:

- صرف زمان در کنار یکدیگر

- انجام فعالیت های تفریحی مهیج

- هدیه دادن

- انجام کارهای مشترک برای دستیابی به یک هدف

- ایجاد تجربه های جدید در کنار هم

- تلاش برای برطرف کردن اشکالات رفتاری خود

- تمرکز بر روی خود و نه بر روی رفتارهای همسر

برخورد صحیح در هنگام بحرانی شدن روابط
از جمله مواردی که بهترین تاثیرات را در شرایط بحرانی در هر زندگی مشترکی دارد اقدامات زیر است:

- پرهیز از نا امیدی و تلاش مداوم برای بازسازی رابطه

- اتکا به توانایی های خود و بر انگیختن حس یاریگری در همسر

- ایجاد فضای سالم با گرفتن فاصله منطقی

- پرهیز از دعوا و مجادله

- ارتباط صمیمانه فیزیکی و در آغوش گرفتن همسر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *