کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سیر تا پیاز اعطای خودرو دنا پلاس به نمایندگان

میزان , 1 مهر 1399 ساعت 12:49

امیرآبادی‌فراهای ضمن تشریح چرایی اعطای خودرو دنا پلاس به نمایندگان مجلس گفت: همه نمایندگان اقدام به دریافت خودروهای مجلس نکرده‌اند و نمایندگانی که خودروی شخصی داشتند از دریافت این خودروها امتناع کردند.


به گزارش جهان نیوز، احمد امیرآبادی‌فراهانی ضمن تشریح چرایی اعطای خودرو دناپلاس به نمایندگان مجلس که موجب برداشت‌های مختلف و غالباً نادرست شده است، گفت:این موضوع واقعاً آن‌طور که از سوی در فضای مجازی مطرح می‌شود نیست؛ انتظار داریم دوستان با آگاهی کامل اظهار نظر کنند.
 

وی افزود: پس از اتمام یک دوره از مجلس و بازگشایی دور دیگر و به دلیل اینکه مجلس خودرو ندارد ما ۲۹۰ الی ۳۰۰ خودرو برای مجلس تهیه کردیم.

خریداری خودرو به نام مجلس
عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در ادوار گذشته خودروی خریداری شده ازسوی مجلس به صورت اقساطی به نمایندگان داده می‌شد، اما این دوره به دلیل اینکه مشکلات خودرویی در کشور وجود داشته و قیمت خودرو از کارخانه تا بازار متفاوت است لذا هیئت رییسه مجلس تصمیم گرفت که خودروی تهیه شده را به نام مجلس خریداری کند.

خرید ۳۰۰ خودرو به نام قوه مقننه
وی افزود: در دوره دهم مجلس خودروی مجلس به نمایندگان داده شد تا نمایندگان از این خودرو برای حضور در جلسات و سرکشی به حوزه‌های انتخابیه استفاده کنند، اما این دوره از مجلس به دلیل تفاوت قیمت کارخانه تا بازار، ایران خودرو اعلام کرد ما نمی‌توانیم خودرو را به نمایندگان به فروش برسانیم لذا مجلس تصمیم گرفت تا ۳۰۰ خودرو به نام قوه مقننه خریداری کند.
 
خودروی دناپلاس با هزینه و مالکیت مجلس خریداری شده است
این نماینده مجلس ضمن تاکید مجددا بر این نکته که خودروی دناپلاس با هزینه و مالکیت مجلس خریداری شده است، بیان داشت: ایران خودرو در ارائه خودرو به مجلس تنها دو مدل خودرو داشت که یکی از خودروها پژو پارس (دنده اتومات) بود و دیگری دنا پلاس، که تعدادی از نمایندگان خودرو دنا پلاس و تعدادی دیگر خودروی پژو پارس (دنده اتومات) را انتخاب کردند.

امیر آبادی فراهانی بیان داشت: مجددا تاکید می‌کنم که مجلس این خودروها را به نام خود خریداری کرده و نمایندگان هم از این خودروها استفاده خواهند کرد و راننده هم ندارند.

تصمیم درباره قسط‌بندی به نتیجه نرسید
عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی افزود: البته اخیراً مذاکراتی در هیئت رییسه مجلس مبنی بر اینکه این خودروها به صورت قسط بندی به نمایندگان داده شود انجام شد، اما این مسئله به نتیجه نرسید و تصمیم گیری نشد. بنابر این باید اعلام کنیم که سند خودروهای تهیه شده به نام مجلس است.

این نماینده مجلس ادامه داد: مواقعی وجود دارد که نماینده از خودروی شخصی برای رفت و آمد به منزل خود استفاده می‌کند، اصلاً بحث ما این نیست که ماشین شخصی به درب منزل نماینده رفته و وی را به مجلس بیاورد که برخی از نمایندگان این اقدام را انجام می‌دهند و با وسائل شخصی خود بین منزل و مجلس تردد می‌کنند، اما نماینده‌ای که ماشین ندارد و مجبور است برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود برود چگونه باید از خودروی شخصی استفاده کند؟ چرا که نمایندگان در بررسی موضوعات حوزه‌های انتخابیه در بسیاری از جلسات حضور پیدا کرده و به واقع همراهانی کنار خود دارند.

امیر آبادی فراهانی گفت: بنابر این از یک سو می‌گوییم نمایندگان از امکانات دولتی استفاده نکنند تا وامدار دولت نشوند و از سویی دیگر هم گفته می‌شود مجلس نباید چنین امکانی برای وکلای ملت تهیه کنید؛ بالاخره نماینده باید با چه امکاناتی سرکشی در حوزه انتخابیه خود را انجام دهد؟
نمایندگانی که خودروی شخصی داشتند از دریافت این خودروها امتناع کردند
عضو هیئت رییسه مجلس با بیان اینکه بسیاری از نمایندگان از دریافت خودرو از سوی مجلس امتناع کردند، گفت: همه نمایندگان اقدام به دریافت خودروهای مجلس نکرده‌اند و نمایندگانی که خودروی شخصی داشتند از دریافت این خودروها امتناع کردند.
 
وی با بیان اینکه خودروهای تهیه شده با رعایت همه ضوابط تهیه شده است، گفت:

این خودروها بر اساس قیمت اعلامی شورای رقابت تهیه شده است لذا شورای رقابت در خرداد ماه امسال اعلام کرد که قیمت خودروی فعلی ۲۴۰ میلیون تومان است که در آن زمان به دلیل اینکه مجلس چنین بودجه‌ای را نداشت این خودروها خریداری نشد و پس از تهیه بودجه لازم این خودروها در شهریورماه و به قیمت ۳۰۰ میلیون تومان و بیشتر از رقم ابتدایی خریداری شد.

این نماینده مجلس گفت: بنابراین قیمتی که در نوبت اول اعلام شد با قیمت نوبت دوم تفاوت داشت و خودروها گرانتر خریداری شد.

مجوز خارج از نوبت
امیر آبادی فراهانی با اشاره به ضوابط کمیته خودرویی وزارت صمت پیرو ارائه خودرو به دستگاه‌های اجرایی، شهرداری‌ها و نیروهای مسلح بدون در نظر گرفتن هرگونه قرعه کشی بیان داشت: طبق این شرایط هم مجلس جزو دستگاه‌های اجرایی است و می‌تواند ماشین بدون قرعه کشی را برای زیر مجموعه خود تهیه کند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این در حالی است که بر اساس قانون خدمات کشوری جایگاه نمایندگان مجلس با وزرا برابر است اما هر کدام از وزیران چند نوع خودرو، راننده و محافظ دارند ولی وکلای ملت مانند وزرا ساختمانی برای استقرار ندارند و در هر دوره یک ساختمان جدید اجاره می‌کنند.

وی افزود: البته ما درباره این موضوع که برای نمایندگان راننده به خدمت بگیریم و یا نگیریم و اینکه پول بنزین و یا سایر ملزومات خودرو را به نمایتده بدهیم و یا ندهیم در هیئت رییسه مجلس بحث کردیم لذا درباره همه این موارد بحث شد، اما هنوز تصمیم گیری لازم صورت نگرفته است.

درباره فروش قسطی خودرو به وکلا هنوز تصمیم‌گیری نشده است
عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: البته برخی از نمایندگان در این بین گفتند که این خودروها به صورت قسطی به نمایندگان فروخته شده است که باید گفت درباره این موضوع هنوز درهیئت رییسه تصمیم گیری نشده است.

امیر آبادی فراهانی تصریح کرد: ما محاسبه کردیم که اگر مجلس برای نمایندگان راننده به خدمت بگیرد و پول بنزین خودرو و سایر موارد را متقبل شود هر ماه ۱۲ میلیون تومان(هر نماینده) یعنی در طول دوره نمایندگی ۱۶۷ میلیارد تومان(مجموع نمایندگان) خواهد بود اما با تصمیمی که گرفتیم این رقم ماهیانه به ۵ میلیون تومان کاهش یافت به عبارتی ۱۱۰میلیاردتومان در طول دوره صرفه‌جویی برای بیت‌المال خواهد شد.


کد مطلب: 740390

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/740390/سیر-پیاز-اعطای-خودرو-دنا-پلاس-نمایندگان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com