جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۸

چرا مکانیسم ماشه‌ای را پذیرفتند که یکطرفه است؟

دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۱۸
کد مطلب: 740222
مرور اظهارات سال ۹۴ وزیر خارجه در جمع نمایندگان مجلس و در نشست کمیسیون ویژه برجام نشان می‌دهد چگونه «سازوکار عجیب حل و فصل اختلافات» به‌طرف ایرانی تحمیل شده است.
چرا مکانیسم ماشه‌ای را پذیرفتند که یکطرفه است؟
به گزارش جهان نيوز، آقای ظریف در این نشست درباره مکانیسم ماشه می‌گوید بازگشت‌پذیری، مصالحه‌ای بوده برای رفع تحریم (تعلیق) وگرنه طرف مقابل آماده برداشتن تحریم‌ها نبود!

ظریف در ادامه می‌گوید: بازگشت‌پذیری دست ما را بازتر می‌گذارد و در صورتی که طرف مقابل مرتکب نقض اساسی -  Significant Noncomplince- شد ما سریع‌تر از طرف مقابل برمی‌گردیم!

وی در ادامه با اشاره به این‌که بازگشت‌پذیری یک واقعیت دوطرفه است می‌افزاید:

تحریم‌های شورای امنیت خاصیتی داشت که نیاز به تصمیم‌گیری مجدد داشت و با استفاده از ابزاری که تاکنون استفاده نشده!! توانستیم شرایطی را پیش بیاوریم که بازگشت‌پذیری را غیرممکن می‌کند.

اکنون پرسش اینجا است که چگونه مکانیزم بازگشت‌پذیری در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به نفع ایران تنظیم شده، که دولت حتی پس از خروج آمریکا از برجام هم دستش از شکایت بسته ماند و پیش از آن هم در دولت اوباما زمانی که تحریم ایسا اعمال شد و وزیر امور خارجه اذعان کرد این اقدام مغایر برجام است، ظریف فقط به نامه‌نگاری با موگرینی و فشار ایمیلی اکتفا کرد؟

پاسخ سؤال رجانیوز این است که در صورت شکایت هر یک از طرفین توافق و در صورتی که سرانجام کار به شورای امنیت برسد، طرف‌های ایران می‌توانند بدون جلب نظر سایر اعضای شورای امنیت، به شکل اتوماتیک تحریم‌ها را برگردانند.
مرجع : رجا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
كلاه گشادي سر ظريف گذاشتند
Iran, Islamic Republic of
کلاه گشاد سر مخالفای برجام و دلواپسان رفت!!!!!!
امیدوارم فردا روزی ظریف از قبال این بی ملاحضگی پاسخگو باشد
Iran, Islamic Republic of
چقدر بی تقوا و رو دار هستین شما دلواپسان!!!!
تحریم های تسلیحاتیتون رو برداشت،دنیا رو مقابل امریکای جهانخوارتون قرارداد،تشکر لازم نیست .
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
قرار بود در روز اول اجرای برجام، تمامی تحریمها بالمره لغو شود. شد؟ خیر نشد. در صورتی که تحریمها یکی پس از دیگری اعمال شدند.
Iran, Islamic Republic of
وقتی خوی استکباری طرف مقابلت را می دانی چرا بند مکانیسم ماشه را در توافق امضا کنی ....
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
آخه هزینه اش از جیب بیت المال بود!!!!
Iran, Islamic Republic of
سلطان ديپلماسي ...!!!!