پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۵

نامه وزیر اقتصاد به رئیس قوه قضاییه: مجوز سردفتری انحصاری شده است +سند

شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۰
کد مطلب: 740097
وزیر اقتصاد مجوز سردفتری و انتقال به وراث را دارای انحصار در کسب و کار دانست و برای اصلاح این رویه به رئیس قوه قضاییه نامه نوشت.
نامه وزیر اقتصاد به آیت‌الله رئیسی درباره سردفترها
به گزارش جهان نيوز، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی مجوز سردفتری و انتقال به وراث را دارای انحصار در کسب و کار دانست و برای اصلاح این رویه به رئیس قوه قضاییه نامه نوشت.

 در این نامه آمده است: همان گونه که پیش از این طی نامه شماره ۱۷۱۶۲۸۰ مورخ ۱۳۹۹/۲/۱۷ به استحضار حضرت عالی رسیده است شکل و محتوای قوانین و مقررات مرتبط با فعالیت سردفتران و دفتریاران از جمله مفاد مواد ۵ و ۶۹ قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۵۴ به گونه ای است که موجب شکل گیری انحصار قانونی و برخورداری افرادی خاصی از وضعیت ممتاز و متمایز از دیگران شده است.

این امر با مواضع و جهت گیری های اسناد بالادستی نظام و همچنین رویکردهای حضرتعالی در ایجاد فرصت های برابر برای همگان منافات داشته و از این جهت بر پیش از این، هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز های کسب و کار در جلسه سی و سوم به تاریخ ۱۳۹۸/۱۰/۲ موضوع اصلاح رویه های مرتبط با مجور سردفتری را در دستور کار خود قرار داده که تصمیمات این هیات طی نامه صدرالاشاره به استحضار حضرت عالی رسیده است.

از آنجایی که حق مورد اشاره در ماده ۶۹ قانون مورد بحث شامل تمامی سردفتران شاغل نیست بلکه طبق تصریح این ماده، تنها شامل دو گروه از سردفتران شاغل، سردفتران در شرف بازنشستگی (۳ ماه قبل از موعد بازنشستگی) و ورثه سردفتران متوفی در مهلت ۶ ماهه پس از فوت است و تا زمانی که این ماده منسوخ و باطل نشود تداوم این انحصار تا سالیان سال ادامه دار خواهد بود.

از این رو در شرایط کنونی که وضعیت نامناسب اشتغال در کشور و انجام معاملات نامتعارف بر روی مجوز سردفتری وجود دارد. بازنگری مفاد ماده ۶۹ را در راستای حذف انحصار موجود و همسو با تصمیم هیئت مقررات‌زدایی دال بر منسوخ بودن انحصار حاصل از مواد ۵ و ۶۹ قانون پیش گفت به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل نموده است لذا خواهشمند است دستور فرمایید در زمان بازنگری مقررات مربوط به فعالیت سردفتران و دفتریاران این موضوع مورد توجه قرار گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهندس نفت
Iran, Islamic Republic of
لطفا" زیرمجموعه خودت رو جمع کن وزیرمحترم! ..
Iran, Islamic Republic of
وزیر اقتصاد به داد اقتصاد مملکت برسد نه این مسایل بی اهمیت.مگه مملکت چقدر سردفتر لازم داره؟
United States
بسته نشدن دفاتر رسمی پس از بازنشستگی و یا فوت سردفتر و ادامه ی کار با وراث او هیچ ایرادی ندارد..... مثل سایر مشاغل.....اگر وراث مایل و یا قادر به ادامه ی کار نباشند شخص دیگری که امتحان سردفتری و وکالت را گذرانده سرقفلی را میخرد و کار ادامه پیدا خواهد کرد. مثل سایر مشاغل....
Iran, Islamic Republic of
آیا مطب یک پزشک متخصص که تعطیل میشود و بازنشسته از پزشکی که جایگزینش میشود در ان مطب سرقفلی چند میلیردی دریافت میکند؟این چه وجاهت قانونی است که سردفتر سی سال ماهیانه میلیاردی درامد ببرد بعد سرقفلی هم بفروشد...عین انحصار است.
Iran, Islamic Republic of
جه خبره ماهیانه میلیاردی ؟مگه معدن طلاست