کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اولین شهید نیروی هوایی ارتش چه کسی بود؟

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان , 29 شهريور 1399 ساعت 16:37

خلبانان نیروی هوایی ارتش نقش مهمی در مقابله با ضد انقلاب داشتند.


به گزارش جهان نیوز، نیروی هوایی ارتش یکی از نیرو‌هایی بود که همافران آن با پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نخستین گروه بیعت کننده با امام خمینی (ره) به نزد بنیانگذار انقلاب اسلامی رفتند و به صف انقلابیون پیوستند. نیروی هوایی ارتش از پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز دفاع مقدس نیز نقش پر رنگی در دفاع از کشورمان به خصوص در مقابله با ضد انقلاب در کردستان و مناطق عملیاتی غرب داشته است. نیروی هوایی ارتش در هنگام تهاجم عراق به ایران اسلامی در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹ نیز به عنوان یک نیروی واکنش سریع وارد عمل شد و امیر سرلشکر خلبان شهید فکوری فرمانده وقت این نیرو با طراحی عملیات ۱۴۰ فروندی نخستین پاسخ به تجاوز ارتش بعثی را به صدام داد.
 
اگر بخواهیم نقش نیروی هوایی ارتش را در دوران دفاع مقدس بیان کنیم باید بگوییم که اگر خلبانان نیروی هوایی و پشتیبانی‌های آن نبود شاید بسیاری از عملیات‌های دریایی و زمینی مانند عملیات مروارید و والفجر ۸ نیز به پیروزی نمی‌رسید. این نیرو از پایان دفاع مقدس تا کنون هم در عرصه های خودکفایی، ساخت و تولید تجهیزات جدید و به روز هم از نیروهای پیشگام در نیروهای مسلح به شمار می رود.

امیر سرلشکر خلبان شهید محمد نوژه

امیر سرلشکر خلبان شهید محمد نوژه یکی از خلبانان نیروی هوایی ارتش است که هشتم فروردین ماه سال ۱۳۲۴ در تهران و در خانواده‌ای متدین و مذهبی چشم به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را در تهران آغاز کرده و به پایان رساند. او پس از اخذ دیپلم ریاضی وارد دانشکده افسری شد. شهید محمد نوژه پس از به اتمام رساندن دوره دانشکده افسری در ایران برای انجام تحصیلات تکمیلی و فراگیری آموزش‌های مربوط به سامانه‌های کنترل سلاح از طرف نیروی هوایی ارتش به آمریکا اعزام شد.
 


او که به شدت به خلبانی علاقه داشت، پس از اینکه از آمریکا به کشورمان بازگشت برای طی دوره مقدماتی پرواز وارد دانشکده خلبانی شد و آموزش‌های تکمیلی را نیز در پایگاه هوایی «لاردو» ایالت تگزاس آمریکا طی کرد. امیر سرلشکر خلبان شهید محمد نوژه در سال ۱۳۵۱ و پس از پایان آموزش‌های تکمیلی موفق شد تا به عنوان خلبان هواپیمای اف ۴ فانتوم وارد رسته پروازی شود. روز‌های پایانی شهریورماه سال ۱۳۵۷ بود که به عنوان افسر خلبان شکاری به پایگاه سوم شکاری همدان اعزام شد تا ماموریت‌های خود را انجام دهد.

مسئولیت های امیر سرلشکر خلبان شهید محمد نوژه

او در دوران خدمتش در عناوین شغلی متعددی خدمت کرد که عبارتند از افسر سامانه‌های کنترل اسلحه گردان ۱۰۱ شکاری، رئیس شعبه عملیات مشترک، معاونت عملیات پایگاه ششم شکاری و فرمانده گردان یکم و گردان ۳۱ شکاری و معاونت دایره عملیات و افسر ستاد عملیاتی پایگاه سوم شکاری همدان در نیروی هوایی ارتش.
 


پیروزی انقلاب اسلامی و غائله ضد انقلاب در کردستان

با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، نیرو‌های مخالف انقلاب و نظام وارد کارزار مبارزه با انقلاب اسلامی شدند و حوادثی مانند غائله‌های ضد انقلاب در کردستان، گنبد کاووس، حزب خلق مسلمان در آذربایجان و نیرو‌های حزب خلق عرب در خوزستان را ایجاد کردند. نیرو‌هایی برای مبارزه با ضد انقلاب وارد میدان شدند که ارتش و نیرو‌های سه گانه نیز از این جمله هستند. شهید مصطفی چمران که در زمان بروز غائله کردستان در وزارت دفاع به عنوان وزیر مشغول بود، به همراه سرلشکر فلاحی به آن مناطق رفت تا با کمک نیرو‌های مسلح و ارتش، ضد انقلاب را تار و مار کند.

از آنجا که نیروی هوایی ارتش یکی از نیرو‌های موثر ارتش به شمار می‌رود، فرماندهان حاضر در این عملیات تصمیم می‌گیرند که نیروی هوایی  را به این مناطق اعزام کنند. دو خلبان برای ماموریت پاکسازی ضد انقلاب به کردستان می‌روند تا مقر تروریست‌ها را پاکسازی و بمباران کنند.  در این عملیات ها حتی شهید نوژه دیوار صوتی را هم شکست تا مهاجمان و تروریست های ضد انقلاب را بیش از پیش مغلوب رزمندگان اسلام کند.



اولین شهید نیروی هوایی ارتش چه کسی بود؟
سرگرد خلبان شهید محمد نوژه به صورت داوطلبانه و با وجود جانبازی به همراه ستوان یکم خلبان بشیر موسوی برای ماموریت پشتیبانی از بالگرد‌های نیروی زمینی ارتش و ستون اعزامی کرمانشاه به پاوه در تاریخ ۲۵ مردادماه سال ۱۳۵۸ به این منطقه اعزام می‌شوند.

هنگامی که این دو در حال بازگشت از ماموریت بودند در حین انجام گشت‌های هوایی، هواپیمای آن‌ها مورد اصابت آتش‌بار عناصر ضد انقلاب قرار گرفت و از کنترل خارج شد و در حالی که دست راست شهید نوژه بر اثر اصابت گلوله به درون کابین قطع شده بود، هیچ کدام از خلبانان فرصت استفاده از صندلی‌پران (صندلی ایجکت) را نیافتند و هواپیما به کوه اصابت و در منطقه قشلاق بین پاوه و روانسر سقوط کرد و در حالی که شهید نوژه روزه بود با خون خویش افطار کرد.

در پی این واقعه و به پاس اولین شهید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، پایگاه سوم شکاری همدان که قبل از انقلاب به پایگاه شاهرخی و بعد از پیروزی انقلاب به پایگاه حر معروف بود به پایگاه شهید سرلشکر خلبان محمد نوژه تغییر نام یافت.


کد مطلب: 740091

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/740091/اولین-شهید-نیروی-هوایی-ارتش-کسی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com