پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

روایت زاکانی از برخی آشفتگی‌های حوزه فرهنگ

پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب: 739934
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه برخی آشفتگی‌های حوزه فرهنگ به دلیل عدم قاعده گذاری های دقیق است، گفت: همکاری این مرکز و سازمان تبلیغات اسلامی می تواند گره گشای مسائل فرهنگی کشور باشد.
روایت زاکانی از برخی آشفتگی‌های حوزه فرهنگ
به گزارش جهان نيوز به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در نشستی مشترک با علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

علیرضا زاکانی در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان مغز ابزاری مجلس و توانمندی‌های سازمان تبلیغات اسلامی ابراز امیدواری کرد تا بتوان از توان دو مجوعه در راستای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی گام‌های بلندی برداشته شود.

وی درخصوص نقش مرکز پژوهش‌های مجلس در راستای پیشبرد اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی، تصریح کرد: مرکز تنها مجموعه‌ای است که می‌تواند حوزه اندیشه را به طور مستقیم به نظام قاعده‌گذاری برای سایر اجزا حاکمیت متصل نماید.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس توضیح داد: رویکردی خاص در مرکز پژوهش‌های مجلس به منظور مشارکت درون‌ حاکمیتی، بین‌بخشی و جمع‌سپاری دنبال می‌کنیم.

دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و نخبگان جامعه باید در نظام تصمیم‌سازی نقش‌آفرینی کنند
وی افزود: دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و نخبگان جامعه در همکاری با مرکز پژوهش‌های مجلس باید بتوانند در ایده‌پردازی، نظارت و قانونگذاری و نظام تصمیم‌سازی، نقش‌آفرینی کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس یادآور شد: همه دستگاه‌ها و مجموعه‌های درون حاکمیت باید ارتباط وثیقی داشته باشند و ما باید در ارتباط فعال مرکز با آنها از ظرفیت دستگاه‌ها مقابل به منظور ارتقای اهداف مرکز در راستای وظایف قوه مقننه استفاده کنیم.

رئیس مرکز پژوش‌های مجلس شورای اسلامی، 4 حوزه را به عنوان مشخصه‌های همکاری دوجانبه مرکز و سازمان تبلیغات اسلامی تبیین کرد و افزود: یک مورد مهم اهمیت بنیانی فرهنگ به صورت عام و مشخص به عنوان زیرساخت شکل‌گیری جامعه اسلامی در ابعاد مختلف است که باید در شئون کاری خود آن را بپذیریم.

وی افزود: برخلاف توسعه غربی که اقتصاد را مبنای ساخت جامعه قرار می‌دهد ما باید بتوانیم فرهنگ را به صورت خاص به عنوان یک اولویت همیشگی و در تمام شرایط و کارکردهای خود و در مسیری که در جهت تولید محصول در دو مجموعه باشد مدنظر قرار دهیم.

برخی آشفتگی‌ها حوزه فرهنگ به دلیل عدم قاعده‌گذاری‌های دقیق است
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در تشریح نکته دوم همکاری این مرکز و سازمان تبلیغات اسلامی، گفت: دو مجموعه می‌توانند برای ساماندهی حوزه فرهنگ به صورت مقررات‌زدایی قوانین نادرست یا مقررات‌زایی قوانین درست، همکاری کاری داشته باشند چراکه برخی آشفتگی‌ها دراین حوزه به دلیل عدم قاعده‌گذاری‌های دقیق است.

نماینده مردم قم در مجلس بخش سوم همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان تبلیغات اسلامی را موضوع نظارت دانست و افزود: دو مجموعه با همکاری نزدیک می‌توانند علاوه بر تاثیرگذاری در امر قانونگذاری در حوزه فرهنگ، کارکرد مثبتی نیر در همکاری با نمایندگان محترم مجلس در موضوع نظارت داشته باشند.

همکاری مرکز پژوهش‌‌های مجلس و سازمان تبلیغات اسلامی می‌تواند گره‌گشای مسائل فرهنگی کشور باشد
وی بخش چهارم همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان تبلیغات اسلامی را همکاری در راستای گره‌گشایی از مسائل حوزه فرهنگی برشمرد و تاکید کرد: باید تلاش کنیم گوهر دین را تبدیل به قانون کنیم و بتوانیم به رتبه بالاتری از قاعده‌گذاری که شایسته جمهوری اسلامی ایران است، دست پیدا کنیم.

پیشنهاد تدوین تفاهمنامه همکاری مشترک مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان تبلیغات اسلامی
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان پیشنهاد داد تا به منظور ارتقای تعاملات دو جانبه با سازمان تبلیغات اسلامی با مرور ظرفیت‌های دو طرف، تفاهمنامه‌ای تنظیم و به امضا برسد تا منشا اثر واقع شود و برمبنای آن از ظرفیت دو طرف برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی از آن استفاده شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی نیز در این نشست مرکز پژوهش‌های مجلس را به عنوان سرمایه کشور برشمرد و بیانات مشفقانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص مرکز را مایه دلگرمی و مباهات دانست.

وی با تاکید براینکه در حوزه تبلیغ اولویت و اصالت برای فرهنگ است، گفت: امیدواریم در مباحث فرهنگی که از نیازهای اساسی امروز کشور است بتوانیم از کمک‌های مرکز پژوهش‌های مجلس استفاده کنیم.

تکثر در حوزه فرهنگ در کنار مطلوبیت می‌تواند آشفتگی و موازی کاری به وجود بیاورد
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: تکثر در حوزه فرهنگ می‌تواند مطلوبیت محسوب شود اما ممکن است در نحوه حاکمیت و حکمرانی آشفتگی و موازی کاری به وجود بیاورد که در نهایت منجر خواهد شد تا کارهای بسیاری مهم بدون اهتمام رها ‌شود.

وی همکاری و تعامل سازمان تبلیغات اسلامی با مرکز پژوهش‌های مجلس برای مباحثات و هم‌فکری و تقسیم کار در حوزه انقلاب فرهنگی را مفید دانست و توضیح داد: می‌توانیم از این همکاری توقع اتفاقات پر برکتی را در بازخوانی و بازطراحی نحوه حضور حاکمیت در حوزه فرهنگ به سمت اعتلای فرهنگی داشته باشیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی این نشست را فتح باب همکاری‌ها بین این سازمان و مرکز پژوهش‌های مجلس دانست و گفت: امیدواریم در این همکاری‌ دو جانبه به سمت مسئله‌های مشترک در حوزه فرهنگی حرکت کنیم و مشکلات این حوزه را مرتفع کنیم.

عطاالله رفیعی آتانی نیز در این نشست در تشریح و تعریف فرهنگ و تمدن، تمام محیط دست ساخت بشر را مصداق فرهنگ و تمدن دانست و تصریح کرد: فرهنگ وجه ماهیتی زندگی دست ساخته انسان است.

وی با بیان اینکه تفاوت‌های زندگی به فرهنگ برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: وقتی از فرهنگ سخن می‌گوییم گویی از همه زندگی انسان صحبت‌ می‌کنیم چراکه نقاط عطف فرهنگی با نقاط عطف تمدنی توضیح داده می‌‌شود.

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی رابطه دولت و فرهنگ مسئله پیچیده‌ای دانست و گفت: در این رابطه باید ببینیم نقش دولت در فرهنگ چیست؟

حکمرانی بر بستر فرهنگ امکان‌پذیر است
وی با بیان اینکه اساسا طی مبانی دینی، حکمرانی بر بستر فرهنگ امکان‌پذیر است، گفت: در اقتصاد یا سایر وجوه زندگی باید بستر را فرهنگ اسلامی قرار دهیم و اگر از فرهنگ دینی سخن می‌گوییم باید بدانیم که بسترسازی موضوع مهمی است که در بلندمدت تمدن اسلامی را به همراه خواهد داشت.

آتانی تاکید کرد: برای برداشتن گام‌های لازم برای تحقق زندگی و تمدن نوین اسلامی به عقلانیتی در حوزه فرهنگ نیاز داریم.

وی افزود:‌اگر بخواهیم گام مهمی رو به جلو برای پیشرفت و تمدن‌سازی اسلامی برداریم موضوع اصلی فرهنگ است که متاسفانه حال و روز خوشی ندارد.

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: البته غرب هم در حوزه فرهنگ وضع خوبی ندارد و این فرصت ارزنده‌ای است که رویکردی بالنده و رو به جلو از فرهنگ اسلامی ارائه کنیم.

وی افزود: مشکلات جامع اقتصادی است اما راه حل رفع مشکلات اقتصادی، فرهنگی هستند.

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اهمیت توجه به مولفه‌های فرهنگی در رفع مسائل اقتصادی، گفت: وقتی از فرهنگ صحبت می‌کنیم از ضرورتی حرف می‌زنیم که هویت ما و جامعه را می‌سازد.

شایان ذکر است در ادامه این نشست معاونین مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان تبلیغات اسلامی نظرات و دیدگاه‌های خود در راستای ارتقای همکاری‌های و تعاملات دو طرف را تبیین کردند.

در پایان این نشست مقرر شد تا با زمان‌بندی مشخص تفاهمنامه‌ای عملیاتی بین دو مجموعه تهیه و تدوین و همچنین توسعه شبکه نخبگانی و توسعه تولیدات رسانه‌ای در حوزه موارد فرهنگی با اولویت در دستور کار همکاری دوجانبه قرار گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
بی بی سی از انتقاد تند مدیر مسئول سابق گیهان از حجاب اجباری در یک برنامه ی تلویزیونی و مخالفت ۷۰ درصدی مردم مقاله منتشر کرده است!!!!!.