پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

رفتار هیجانی مردم برای دریافت واکسن آنفلوآنزا

چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۵
کد مطلب: 739887
متخصص بیماری‌های عفونی گفت: باید در خصوص دریافت واکسن و توزیع عادلانه آن به یک اجماع در جامعه برسیم تا این واکسن در اختیار افرادی که واقعا نیاز دارند قرار گیرد.
رفتار هیجانی مردم برای دریافت واکسن آنفلوآنزا
به گزارش جهان نيوز، علیرضا آموزنده متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه امروز مردم از سواد و سلامت خوبی در خصوص کرونا برخوردارند، گفت: ما اگر به همان مقدار که آگاهی و باور داریم و از تریبون‌های رسمی خبر و اطلاعات دریافت می‌کنیم به موارد ایمنی عمل کنیم می‌توانیم جلوی موج سوم را بگیریم، واقعیت این است که ما باید در مدیریت اطلاع‌رسانی به اجماع برسیم تا به این وسیله از پخش شایعات و اخبار ضد و نقیض جلوگیری شود، به هرحال اگر احتیاط کنیم همانند قبل از سفرهای اخیر روند کاهشی خواهیم داشت و به موج سوم نخواهیم رسید. 

وی در برنامه «طبیب» همچنین در خصوص بروز علائم تب در کودکان زیر دو سال یادآور شد: اگر تب کودک پائین نمی‌آید باید سریع کودک را به مراکز درمانی رساند، خیال مردم در این خصوص راحت باشد که ما در مرحله اول انتقال داخل بیمارستانی نداریم، اما در هر صورت بهتر است سعی کنیم در ابتدا با مشاوره مشکل را حل کنیم. 
 
این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص توزیع واکسن آنفولانزا نیز یادآور شد: متأسفانه رفتارهایی که در حال حاضر از برخی افراد شاهد هستیم، رفتار هیجانی است و باید بتوانیم جلوی آن را بگیریم، هر ساله چه کسانی باید از این واکسن استفاده می‌کردند امسال هم همان افراد کاندید هستند و لازم نیست بقیه افراد نگران باشند، افراد سالم اگر هم دچار آنفولانزا شوند آن قدر علامت‌شان خفیف است که در حد سرماخوردگی معمولی است، لذا ما باید در خصوص دریافت واکسن به یک اجماع انسانی در جامعه برسیم تا واکسن آنفولانزا در اختیار افرادی که واقعا نیاز دارند و گروه‌های پرخطر قرار گیرد. 
 
وی همچنین ادامه داد: به هر حال دستورالعمل این است که در مراکز بهداشت و درمان به منظور توزیع عادلانه و مناسب واکسن اطلاعات و سابقه بیماری متقاضیان اخذ ‌شود.  

آموزنده در پاسخ به این سؤال که «آیا افرادی که مبتلا به کرونا شده‌اند نیاز به زدن واکسن دارند یا خیر» عنوان کرد: اینکه برای ایمنی، سطح آنتی‌بادی افراد باید در چه حد باشد و آنتی بادی که ما انتظار داریم وجود دارد یا خیر هنوز مشخص نیست چون اعلام این موارد باید مبتنی بر شواهد باشد، اما در هر حال  این ویروس هم مثل همه ویروس‌ها یک ایمنی مطلوبی ایجاد کرده و فکر کنم افرادی که مبتلا شده‌اند جزء گروه‌های پر خطر برای تزریق واکسن آنفولانزا نباشند.

این پزشک متخصص با تأکید بر اینکه اگر افرادی جزو گروه‌های پر خطر بودند ولی واکسن آنفولانزا را در سال‌‌های گذشته نمی‌زدند امسال باید این تزریق را انجام دهند، در پاسخ به این سؤال که «ابتلای مجدد به کرونا صحت دارد یا خیر» تصریح کرد: آن‌طور که مشخص شده ابتلای مجدد نداشتیم، در واقع ویروس ممکن است مجدد وارد بدن ‌شود اما تولید بیماری نمی‌کند و یا بیماری بسیار خفیف است و چون کسی که بدون علامت است تا دو هفته بعد از 14 روز می‌تواند ویروس را در حلقش داشته باشد لذا این افراد هم می‌توانند هر چند کمتر ولی ناقل بیماری باشند.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *