پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۲
یک مسئول خبر داد

تولید ۱۹ میلیون حلقه لاستیک سبک در کشور

سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۱۹
کد مطلب: 739717
معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت با‌ اشاره به تولید ۱۹ میلیون حلقه لاستیک سبک در کشور گفت: سه و نیم میلیون حلقه لاستیک سنگین مصرف داریم که ۷۸۰ هزار حلقه در داخل تولید و مابقی وارد می‌شود.
تولید ۱۹ میلیون حلقه لاستیک سبک در کشور
به گزارش جهان نيوز، حمید محله‌ای با حضور در یک برنامه تلویزیونی، با‌ اشاره به اینکه ارز لاستیک‌های سبک از سال 1397 نیمایی بود، افزود: ارز لاستیک‌های سنگین، چهار هزار و 200 تومانی بود، اما اخیراً به ارز نیمایی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در حوزه لاستیک سنگین که از طریق سامانه، آنها را توزیع می‌کردیم و اکنون هم توزیع آن بر اساس میزان پیمایش در حال انجام است.

معاون دفتر خدمات بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: از سال 1397 همه لاستیک‌های سنگین از طریق حواله‌ها با قیمت مصوب به دست مردم می‌رسد.

محله‌ای توضیح داد: متأسفانه تولید‌کنندگان داخلی لاستیک‌های سنگین، همکاری لازم را ندارند و از هفت میلیون تولید؛ فقط حدود 600 هزار لاستیک را در بازار فروختند و بقیه در بازار آزاد عرضه می‌شود.

یک کارشناس صنعت لاستیک هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در بازار لاستیک و در سایز‌های بزرگ (کامیونی، اتوبوسی و...) بیشترین وابستگی را به واردات داریم و تولید داخل در بهترین حالت حدود 30 درصد از بازار را تأمین می‌کند.
وحید خراسانی افزود: در سایز‌های کوچک لاستیک که مختص سواری است تولید داخل تولید بیشتری دارد و حدود 90 درصد نیاز بازار را تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: در سایز‌های بزرگ‌تر که نیاز به واردات وجود دارد؛ شرایط آرامتری داریم و تفاوت قیمت در بازار و قیمت مصوب حدود چهار درصد است، ولی در سایز‌های کوچک اختلاف قیمت بسیار بالا می‌رود مثلاً لاستیک خودروی پراید اختلاف قیمت بیش از صد درصدی را تجربه کرده است.

در همین رابطه، احمد کریمی، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران، درباره‌ قیمت لاستیک به ایسنا گفت: تصمیم درستی که دولت در سال‌های گذشته گرفت این بود که ارز دولتی به تولید و واردات لاستیک اختصاص داد و این مسئله سبب شد که قیمت لاستیک تا حد زیادی کنترل شود، اما امسال تصمیم دولت عوض شد و ارز لاستیک از دولتی به نیمایی تغییر کرد و همین مسئله سبب شد که قیمت لاستیک چهار برابر شود.

وی اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد دولت باید ضمن دستور به همه دستگاه‌های اجرایی متولی برای شناسایی دقیق نیازها، سامانه لاستیک را دوباره فعال کند و با وارد کردن لاستیک‌هایی که در گمرکها معطل مانده بتوانند سروسامانی به این بازار دهد. همچنین نظارت بیشتری روی لاستیک‌های وارداتی ایجاد کند؛ چرا که قیمت آنها به درستی از سوی وارد‌کنندگان اعلام نمی‌شود و با این وجود تا زمانی که به دست رانندگان می‌رسد بیش از دو برابر افزایش قیمت پیدا می‌کند.
مرجع : تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دو چشم پر سو
Iran, Islamic Republic of
19000000 حلقه لاستیک یعنی تولید برای 4،750،000 خودرو. آیا همه خودروها هر سال نیاز به لاستیک دارند؟ چرایی کمبود در بازار، در سمینارها و جلسه ستاد تنظیم بازار و حمایت از مصرف کنندگان که به شکلات و شیرینی و موز خوردن میگذرد قابل بررسی نیست، حضور در میدان را میطلبد.
محمد
Iran, Islamic Republic of
توزیع عادلانه نیست