شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۴
۱۹
سخنی دلسوزانه با مقامات قضایی

نقدی به قوه قضاییه/ چرا سلبریتی‌ها ترسی از قوه قضاییه و دفاع از قاتلان ندارند؟/ چه کسی به سلبریتی‌ها اطمینان داده قوه قضاییه به آنها کاری ندارد؟!

دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب: 739643
شاید برخی در درون قوه قضاییه اینگونه استدلال داشته باشند که ما مشغول رسیدگی به پرونده‌های بزرگ قضایی هستیم و نمی‌خواهیم وارد حاشیه شویم و باید اول به فسادهای بزرگ رسید! ظاهر این جمله حکیمانه است ولی واقعیت میدانی آن ساده انگارانه!
نقدی به قوه قضاییه/ چرا سلبریتی‌ها ترسی از قوه قضاییه و دفاع از قاتلان ندارند؟/ چه کسی به سلبریتی‌ها اطمینان داده قوه قضاییه به آنها کاری ندارد؟!
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: قوه قضاییه در دوران آقای رئیسی دوران بسیار مهم و صعودی را در حال سپری کردن است. دورانی که مقابله با فساد در سطوح بالا حتی در درون دستگاه قضا هم برای مردم قابل لمس شده است.

در ابتدا تصور می‌شد که شاید بیشترین تخریب اولیه دوران آغاز ریاست آیت الله رئیسی توسط سیاسیون مخالف و یا منتقد او قرار گیرد ولی با کمی دقت به خوبی می توان دریافت که پیشقراول تخریب قوه قضاییه و احکام آن در ماه‌های اخیر برخی از بازیگران و هنرمندان سلبیرتی هستند. آنهم در پرونده‌های بسیار واضحی که اتفاقا طرف متهم پرونده یک مجرم خون ریز و یک قصاب هست!

شاید در وهله اول گفته شود این دست از هنرمندان همیشه از این کارها کرده‌اند. اما واقعیت این است که این موضوع در این ماه‌ها شکل بسیار واضع و وقیحانه‌تری به خود گرفته و این نگرانی پیش می‌آید که ادامه این روند به قبح شکنی‌های سنگین‌تری نیز منتهی شود.

دلیل این همه وقاحت چیست؟ می شود بخشی را به همان کم سوادی و کم اطلاعی این سلبریتی‌ها ربط داد و یا علایمی از ساماندهی پنهان و غرض‌های سیاسی و حتی اقتصادی را نیز به آن افزود. اما بازهم به نظر این دلایل قانع کننده نمی‌رسد.

امروز یک واقعیت تلخ وجود دارد که واقعا جای تاسف دارد؛ واقعیتی که اگر یک کارشناس حقوقی و یا فعال رسانه‌ای و یا یک چهره سیاسی به برخی احکام قضایی مهم اعتراض کند، چه بسا بسیار سریعتر از یک سلبریتی مورد پرسش قرار می‌گیرد و این در حالیست که شاید با ادبیاتی بسیار فاخرتری از این طیف از هنرمندان که با وقاحت و در اوج خیال راحتی مطلب می‌نویسند، نقد و یا اعتراض خود را علنی کرده باشد.
این شواهد نشان می‌دهد که یک جای کار شاید در بخشی از درون قوه قضاییه می‌لنگد، یا حداقل یک اشتباه و تحلیل بد در اینباره در جریان است.

شاید برخی در درون قوه قضاییه اینگونه استدلال داشته باشند که ما مشغول رسیدگی به پرونده‌های بزرگ قضایی هستیم و نمی‌خواهیم  وارد حاشیه شویم و باید اول به فسادهای بزرگ رسید! ظاهر این جمله حکیمانه است ولی واقعیت میدانی آن ساده انگارانه! زیر وقتی قوه قضاییه در مسیر صدور عدالت، احکام مهم و موفقیت آمیز داشته باشد ولی بخشی قابل توجهی از افکار عمومی با شبهه افکنی افراد مغرض دچار شبهه در جکم باشند، چه فایده؟ و یا حداقل باید بپذیریم به کار عادلانه‌مان ضرر و آسیب‌های بزرگی وارد شده است. بنابراین بهتر نیست که به خاطر موفقیت در اجرای عدالت همین دادگاه های بزرگ هم که شده، افراد مغرض و شبهه افکن را محدود کرد؟!

در این مجال می‌توان در اینباره چند سوال را مطرح کرد که لزوما برای پاسخ دادن مقامات قضایی نیست بلکه برای بیشتر اندیشیدن آنها است.

آیا در قوه قضاییه تحلیل درستی و حقیقی از میزان آسیبی که این روزها این طیف از هنرمندان در مخدوش کردن احکام قضایی و یا شبهه افکنی در افکار عمومی و یا محافل بین المللی انجام می‌دهند وجود دارد؟ اگر اطلاع دقیقی از آسیب رساندن این سلبریتی‌ها به افکار عمومی وجود دارد، چرا اراده بزرگی قضایی در اینباره دیده نمی‌شود؟

آیا تخریب احکام قضایی جرم نیست؟ آیا همراهی و کمک به قاتلان و ایجاد شبهه و شایعه در افکار عمومی جرم محسوب نمی شود؟ آیا این خطرناک نیست که اینگونه تصور شود که برخی سلبریتی‌ها تنها کسانی در کشور هستند که جرم مرتکب می‌شوند ولی خیلی وقت‌ها برخورد قانونی هم با آنها صورت نمی گیرد؟ آیا تبعیضی بالاتر از این هم می توان نام برد؟!

آیا در قوه قضاییه افرادی هستند که همانند محاسبات سیاسیون دارند و درگیری با سلبریتی‌ها را به صلاح سیاسی خود و یا خلاف منافع سیاسی مقامات نزدیک به خود می‌دانند؟! اگر خدای نکرده این باشد تکلیف عدالتخانه و عدالت محوری درباره این سلبرتی‌های بی انصاف چیست؟

سوال مهمتر این است که حراست از افکار عمومی و مردم برایمان مهمتر است یا عدم درگیری با سلبریتی ها؟! به خصوص که یادمان نرود عاقبت همین مردم هستند که برایمان می‌مانند و آن سلبریتی‌ها اول کسانی هستند که به کشوری که تابعیتش را دارند و یا دوست دارند داشته باشند!، می‌روند.

در پایان دلسوزانه و از سرخیرخواهی  این مهم را باید تاکید کرد که شخص حسن روحانی برای هر مسئولی که به دنبال رضایت سلبریتی‌ها باشد عبرت بزرگی است. عبرتی که می‌گوید چگونه همین طیف از هنرمندان ابتدا به رئیس دولت تدبیر و امید روی خوش نشان دادند و وقتی دولت با پیگیری همان سیاست خارجی که مورد دفاع آنها بود در اقتصاد و معیشت مردم رفوزه شد، چگونه رفتارهای تحقیرآمیز خود را یکی یکی بروز دادند.

*مدیر مسئول جهان نيوز
https://jahannews.com/vdcjxheatuqetmz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjxheatuqetmz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این سخنان درست آقای جهان تیغی قطعا به گوش قوه قضائیه نمیرسه اینها باید به عنوان یک سوال در قالب مصاحبه از رئیس محترم قوه قضائیه یا سخنگوی قوه قضائیه پرسیده بشه، یا به صورت نامه به دست خود ایشان(آقای رئیسی) برسه
Iran, Islamic Republic of
لطفا مدعی العموم شکایت کند تا اینها بیایند در دادگاه مستندات خود را بر بیگناهی کسانی که مدعی هستند نباید اعدام شوند مثل نوید افکاری و... یا مدارک خود را در خصوص کسانی که باید اعدام شوند مثل پدر رومینا را ارائه دهند.
شهریار
Iran, Islamic Republic of
کاملا"درسته قوه قضاییه باید سلبریتی های حامی قاتلان را مورد پیگرد قانونی قرار بدهد تا دیگه جرئت نکنند در کشور جوسازی و ایجاد تشنج کنند.
Iran, Islamic Republic of
کشور قانون دارد
اگر رفتار سلبریتی ها جرم انگاری شده است مطابق قانون با اونها برخورد محکم کنید.
علی
Iran, Islamic Republic of
سلبریتی کدام است.
سید
Iran, Islamic Republic of
همین هنرپیشه ها که هر شب تو تلویزیون می بینی
البته نه همشون
مراد
Iran, Islamic Republic of
اگر در کشور با اولین خطا برخورد قانونی صورت بگیرد،شاهد بسیاری از معضلات اجتماعی نخواهیم بود..
Iran, Islamic Republic of
بهتره قوه قضائیه با صداقت و شفافیت در امور و پرونده هایش به مسیرش ادامه بدهد...
Russian Federation
اگر انتظار یک جامعه ارام و کم تنش را داریم باید بدون ملاحظه وابستگی ها و با صداقت روش یکسانی نسبت به متخلفین داشته باشیم .
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...!!
Iran, Islamic Republic of
احسنت درود بر شرفتان گل گفتید
Iran, Islamic Republic of
باید این مطلب به نوعی از رسانه مطرح شود و از طریق خبرگزاری فارس و تسنیم نیز مطرح شود
Iran, Islamic Republic of
اول شفافیت کامل باید در قوه ایجاد بشه تا مجرم یا بیگناه بودن طرف اثبات بشه بعد بگیر و ببند راه بیفته
Germany
این حرف همیشگی خیلی از ما ها بوده ولی چون یا طرز بیانش را بلد نبودیم یا جایی نبوده که به گوش مسئولش برسانیم ناگفته مانده از این طریق حمایت خود را از مطلب سردبیر ابراز می کنم
Iran, Islamic Republic of
. مگه ميشه با هنرمندان يه مملكت برخورد كرد ؟! اين رفتار و گفتار خركى رو از كجا ياد گرفتى ؟!.
Iran, Islamic Republic of
برخورد های سلیقه ای و سیاسی با افراد چه در مواضع سیلبرتی و چه در مواضع اقتصادی سیاسی و فرهنگی و هر مواضع دیگر باعث گردیده
اولا کل افراد جامعه هیچ ترسی از برخورد قضایی نداشته باشند
دوما افراد با تغییر در ظاهر مانند پوشش لباس و تغییر در چهره و ظاهرمانند گذاشتن ریش و غیره باعث تغییر مسیر قضایی می گردید....!!!
کریم
Iran, Islamic Republic of
کمی در مورد حکم آقای طبری و بعضی دیگر مکث کنید.....
لیلی
Netherlands
اين حرفها همه درست .چرا الان جلوی این سلبریتی ها گرفته‌ نمیشه اين دسته از سلبریتی ها چه .... که به‌ کشور ومردم نکردن مگر اینها کی هستند که‌ در کار قوه قضائیه ودولت دخالت می‌کنند اونهم به دروغ که‌ باعث شد چه خون هایی که‌ ریخته شد چرا جوابگوی حرفهاشون نیستند چرا جوانهای مارو به‌ بيراهه می‌کشانند کدام کشور این قدر به‌ سلبریتی هاش اجازه می‌دهد تو امنیت وتو درآمد وتورابطه کشورهای دیگه دخالت واز طرف مردم کشور صحبت کردن ونظر دادن می‌دهد.