کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گیاهان افراد گمشده در جنگل را پیدا می‌کنند

آنا , 24 شهريور 1399 ساعت 8:43

دانشمندان به تازگی خاصیتی از گیاهان را کشف کردند که با بهره‌گیری از آن می‌توان اجساد افراد گمشده در جنگل را پیدا کرد.


به گزارش جهان نیوز، هر ساله در جهان بیش از ۱۶۰ هزار نفر فوت می‌کنند. اکثر این افراد از درگذشتگان با حضور خانواده‌ها و اقوامشان به خاک سپرده ولی تعدادی هم به دلایل مختلف در محل‌هایی نامشخص و بدون اطلاع آشنایان دفن می‌شوند.

خانواده‌هایی که از محل دفن عزیزان خود خبر ندارند از روش‌های مختلفی برای پیدا کردن مزار آن‌ها استفاده می‌کنند. حالا دانشمندان کشف کرده‌اند که با استفاده از گیاهان می‌توان محل دفن شدن افراد گمشده را پیدا کرد.  در حدود ۲۰ سال پیش واژه phytosensor(فیتوسنسور) برای اولین بار بیان شد و دانشمندان تلاش برای مبارزه با بیماری‌های مختلف با کمک علم مهندسی ژنتیک را در شاخه خاصی از گیاه‌شناسی آغاز کردند.

در واقع گیاه‌شناسان با بهره‌گیری از حسگرهای فیتو مشکلات و بیماری‌های گیاهان را تشخیص می‌دهند. تصور کنید کشاورزان پیش از کاشتن دانه‌ای زراعی از سلامت آن دانه اطمینان حاصل کنند و با آگاهی کامل محصولاتی سالم را پرورش دهند. این موضوع یعنی  انسان‌ها قادر هستند از وضعیت فیزیکی و احساس گیاهان اطلاع یابند.

درختان حرف‌های زیادی برای گفتن دارند
شاید تصور درختی سخنگو بسیار دور از ذهن باشد ولی دانشمندان سال‌ها است که به این نتیجه رسیده‌اند گیاهان در هنگام مواجهه با چالش‌هایی از قبیل حمله آفات، خشکسالی و شرایط متغیر جوی با ایجاد تغییرات شیمیایی در سلول‌های زیستی خود برای ادامه حیات تلاش می‌کنند و در واقع از این طریق سخن می‌گویند. رویارویی با حوادث و رویدادهای گوناگون درختان کهنسال را به تاریخچه‌ای زنده از منطقه قرارگیری خود تبدیل کرده‌ لذا اگربتوان  با درختان ارتباط گرفت می‌توان اطلاعات مهمی را به‌دست آورد.

وقتی انسانی در جنگل گم می‌شود و جان خود را از دست می‌دهد و یا به دلایل مختلف فرد را به قتل رسیده و در محلی نامعلوم دفن می‌شود بدن به مرور زمان تجزیه شده و به اجزای تشکیل دهنده خاک اضافه می‌شود. در چنین شرایطی ریشه گیاهان که در سراسر زمین گسترش پیدا کرده‌اند اطلاعات لازم از بدن فرد مرده را یافته و در خود ذخیره می‌کنند.

پس اگر انسان‌ها بتوانند با ریشه گیاهان ارتباط برقرار کرده و واکنش شیمیایی درخت پس از جذب ذرات تشکیل دهنده بدن انسان را تشخیص دهند به راحتی می‌توانند محدوده دفن فرد گم شده را پیدا کنند. البته چنین ارتباطی نیازمند بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته است.

ادامه تحقیقات به کمک اطلاعات مزرعه بدن
در سال ۱۹۸۰ گروهی از محققان دانشگاه تنسی مرکز تخصصی انسان‌شناسی با نام «مزرعه بدن» را تاسیس کردند. این مرکز اولین موسسه تحقیقی در نوع خود در سراسر جهان است. یکی از پروژه‌های تحقیقاتی مرکز مرزعه بدن بررسی نوع تجزیه بدن انسان پس از مرگ بود. اعضای گروه تحقیقاتی بدن حیوانات مرده را در خاک جنگل دفن کرده و پس از مدتی تغییرات حاصل در گیاهان آن منطقه را مورد مطالعه قرار دادند. در آن زمان به دلیل عدم وجود فناوری‌های لازم امکان شناسایی محل دقیق قرارگیری اجساد نبود ولی تحقیقات به روشنی نشان داد که ریشه درختان اطلاعات مختلفی از مواد موجود در خاک را دریافت می‌کنند.

بدن انسان پس از قرارگیری در خاک به سرعت وارد فعل‌وانفعالات شیمیایی شده و مواد مختلفی را جذب و دفع می‌کند. ذرات آزاد شده از بدن به وسیله ریشه گیاهان شناسایی می‌شوند. در واقع بخشی از مواد آزاد شده از بدن می‌تواند برای گیاهان مفید بوده و به عنوان کود مورد استفاده قرار گیرد.

مهم‌ترین عامل در سبز بودن رنگ برگ درختان میزان کلروفیل است. هرچه گیاهی کلروفیل بیشتری تولید کند برگ‌های سبز‌تری خواهد داشت. نیتروژن سطح تولید کلروفیل در گیاه را افزایش می‌دهد. لذا پس از آزاد شدن کلروفیل موجود در اجساد، گیاهان به سرعت آن را جذب کرده و به وضوح می‌توان دید که گیاهان در اطراف بدن در حال تجزیه، سبز‌تر هستند.

اکنون دانشمندان در مناطق مختلف جنگل حسگرهایی را در تنه درختان یا ساقه گیاهان قرار داده و سطح دریافت نیتروژن را کنترل می‌کنند. اطلاعات دریافت شده از گیاه برای پهپادهای در حال پرواز بر فراز جنگل ارسال شده و در صورتی که میزان نیتروژن در درختی بیش از حد معمول باشد محیط اطراف آن با اسنکرهای پیشرفته بررسی می‌شود.

چگونگی تفکیک بدن انسان از سایر موجودات در خاک
شاید برای بسیاری از خوانندگان این پرسش مطرح شود که چگونه می‌توان بدن انسان را در زیر خاک از بدن سایر جانوران تشخیص داد؟ در پاسخ باید گفت اندازه جسد حیوانات معمولا کوچک‌تر از انسان است و پهپاد‌ها با اسکن محدوده مورد بررسی ابعاد جسم زیر خاک را به سرعت مشخص می‌کنند و اجساد کوچک به عنوان هدفی مهم تلقی نمی‌گردند. اما در مواردی که حیوان بزرگ و در اندازه‌ای برابر بدن انسان باشد راهی جز کندن زمین و بررسی محل از نزدیک نیست.

اگرچه انسان‌ها هنوز زبان درختان و نوع ارتباط آن‌ها باهم را به خوبی درک نکرده‌اند ولی پیشرفت‌های اخیر به توسعه فناوری‌های مرتبط با مهندسی ژنتیک و علم گیاه‌شناسی کمک شایانی کرده است و این امید را به وجود آورده که بتوان بسیاری از رازهای پنهان در مورد افراد گمشده را آشکار ساخت.


کد مطلب: 739626

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/739626/گیاهان-افراد-گمشده-جنگل-پیدا-می-کنند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com