جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت لپ‌تاپ در آستانه سال تحصیلی

يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب: 739570
بررسی‌ها از قیمت‌های چهار برند پرفروش لپ‌تاپ در کشور نشان می‌دهد طی ماه‌های اخیر به‌طور میانگین قیمت‌ها بین ۹۰ تا صددرصد افزایش داشته است.
افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت لپ‌تاپ
به گزارش جهان نيوز، طی چند ماه اخیر به‌واسطه شیوع ویروس کرونا و با تعطیلی بخش عمده‌ای از آموزش‌های حضوری در مراکز آموزش عالی و مدارس، مخاطب خاص لوازم دیجیتال ازجمله متقاضیان خرید موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و کامپیوتر به‌طور قابل‌توجهی افزایش‌یافته و لوازم دیجیتال با قیمت‌های گزافی به هزینه‌های جاری لوازم‌التحریر اضافه‌ شده‌اند. اگر دانش‌آموزان را مشتری پروپاقرص موبایل و تبلت فرض کنیم، دانشجویان برای انجام تکالیف، پروژه‌ها و مقالات خود مخاطب خاص بازار لپ‌تاپ و کامپیوتر خانگی هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد درحال‌حاضر بیش از سه میلیون دانشجو در مراکز آموزش عالی کشور مشغول به تحصیل (حضوری یا غیرحضوری) هستند که از این تعداد حدود یک‌میلیون نفر از آنها دانشجویان جدیدالورودند. شاید در سال‌های گذشته نداشتن کامپیوتر و لپ‌تاپ برای دانشجویان برخی رشته‌های دانشگاهی ایجاد مشکل نمی‌کرد، اما حالا در آغازین روزهای شروع سال تحصیلی جدید مراکز آموزش عالی، با مجازی شدن بخش قابل‌توجهی از آموزش‌ها، قیمت‌های نجومی بازار لپ‌تاپ و کامپیوتر به یک دغدغه برای خانوارها تبدیل‌شده است.

بررسی‌ها از قیمت‌های چهار برند پرفروش لپ‌تاپ در کشور نشان می‌دهد طی ماه‌های اخیر به‌طور میانگین قیمت‌ها بین ۹۰ تا صددرصد افزایش داشته است. همچنین حداقل قیمت یک لپ‌تاپ معمولی یا پایین‌رده که بتواند از پس پروژه‌ها و تکالیف عادی دانشجویان (نه دانشجویان رشته‌های نرم‌افزار و فنی) برآید، حدود ۱۰میلیون تومان است و این برای دانشجویانی که در رشته‌های نرم‌افزار، رشته‌های فنی و... تحصیل می‌کنند (لپ‌تاپ میان‌رده)، بین ۱۴ تا ۱۷ میلیون تومان آب می‌خورد. قابل‌ذکر است که درحال‌حاضر قیمت یک لپ‌تاپ معمولی و البته محصول پایین رده ۱۰میلیون تومانی حدود پنج برابر میانگین درآمد خانوارهای دهک یک (کم‌درآمدترین)، ۳.۵ برابر درآمد ماهانه یک خانوار در دهک دو، سه برابر میانگین درآمد خانوار در دهک سوم، ۲.۵ برابر درآمد ماهانه خانوار در دهک چهارم و بین دو تا ۲.۲ برابر میانگین درآمد خانوار در دهک‌های پنجم و ششم است. فعالان بازار لپ‌تاپ، کامپیوتر و لوازم‌جانبی کاهش واردات، افزایش نرخ ارز، افزایش تقاضا و نبود نظارت و انحصار در بازار عرضه لوازم دیجیتال را دلیل این آشفتگی قیمتی می‌دانند.

میانگین قیمت‌های ایسوس ۲۲ میلیون تومان!
براساس داده‌های ارائه‌شده در وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین، ایسوس پرفروش‌ترین برند در بین برندهای ارائه‌کننده لپ‌تاپ در بازار ایران بوده است. بررسی قیمت محصولات این گروه در بازار نشان می‌دهد ارزان‌ترین لپ‌تاپ این برند در بازار ایران که می‌تواند در فعالیت‌های دانشجویی مورد استفاده قرار گیرد، حالا نزدیک به ۱۰ میلیون تومان و گران‌ترین محصول موجود در بازار از این برند نیز حدود ۸۶ میلیون تومان است.

براساس این آمارها، بررسی ۶۵ محصول ارائه‌شده (موجود در بازار) این برند نشان می‌دهد با کنار گذاشتن محصولات لوکس و گران‌قیمت این برند (انواع لپ‌تاپ با قیمت‌های بین ۴۰ تا ۸۶ میلیون تومان)، میانگین قیمت سایر محصولات این برند درحال‌حاضر حدود ۲۲ میلیون و ۳۴۱ هزار تومان بوده که نسبت به میانگین قیمت این محصولات در ۲۲ فروردین افزایش ۹۲درصدی را نشان می‌دهد. همچنین درحال‌حاضر از بین محصولات برند ایسوس، انواع لپ‌تاپ‌ با قیمت‌های ۱۶ تا ۲۳ میلیون تومان بیشترین فراوانی را دارند.

در جدول «شماره یک» از بین ۶۵ محصول موجود این برند در بازار، قیمت‌های فعلی ۶ محصول متنوع از این گروه با قیمت‌های اوایل فروردین سال جاری آنها مقایسه شده است که نتایج نشان می‌دهد محصولی که در اوایل سال جاری حدود ۴.۵ میلیون تومان قیمت داشته (Asus VivoBook X۵۴۰YA) طی این مدت با افزایش ۱۲۲درصدی، قیمت آن به حدود ۱۰ میلیون تومان در روزهای اخیر رسیده است. همچنین محصول دیگری نیز در ۲۲ فروردین حدود ۱۲.۳ میلیون تومان قیمت داشته که حالا این محصول به قیمت ۳۴ میلیون تومان عرضه می‌شود. علاوه‌بر این، از بین این ۶ مورد، قیمت‌های دیگر محصولات نیز طی پنج ماه اخیر بین ۶۶ تا ۱۲۰درصد افزایش داشته‌اند. البته این نکته قابل‌ذکر است که در ماه‌های گذشته محصولات پرتقاضای این گروه مربوط به محصولات قدیمی و در طیف قیمتی ۶ تا ۱۰ میلیون تومان بوده که حالا یا عمده آنها در بازار موجود نیستند و یا اینکه با جهش قیمتی بیش از صددرصدی به گروه با قیمت بیش از ۱۵ میلیون تومان پیوسته‌اند.

رشد ۱۰۶درصدی قیمت‌های لنوو
براساس آمارهای ارائه‌شده از سوی فروشگاه‌های آنلاین، لنوو دومین برند پرفروش در بازار لپ‌تاپ ایران پس از برند ایسوس است. بررسی قیمت‌های ۶۳ محصول این برند نشان می‌دهد میانگین قیمت این ۶۳ محصول حدود ۱۸ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان بوده و همچنین طی مدت پنج ماه اخیر (۲۲ فروردین تا ۲۲ شهریور) به‌طور میانگین قیمت‌های برند لنوو افزایش ۱۰۶درصدی داشته است. در ادامه در جدول «شماره دو»، تغییرات قیمت پنج ماه اخیر ۶ محصول منتخب مقایسه شده است که نتایج آن نشان می‌دهد محصولی (Lenovo IdeaPad۳۳۰) که در فروردین سال جاری حدود ۴.۵ میلیون تومان بوده، با افزایش ۹۴درصدی، قیمت آن به ۸.۷ میلیون تومان در روزهای اخیر رسیده است. محصول دیگر این گروه (Intel i۵ ۸۲۶۵U) در فروردین حدود ۱۲ میلیون تومان قیمت داشته که با افزایش ۱۰۷درصدی آن، حالا حدود ۲۵ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. در این گروه نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین افزایش قیمت‌ها در طیف قیمتی پایین‌تر از ۱۵ میلیون تومان رخ داده و قیمت اغلب محصولات این رده رشدی بیش از صددرصد را در پنج ماه اخیر تجربه کرده‌اند.

گرانی ۹۳درصدی و خداحافظی با ارزان‌های اچ‌پی
طبق آمارهای ارائه‌شده در گزارش فروشگاه‌های آنلاین ازجمله دیجی‌کالا، پس از برندهای ایسوس و لنوو، اچ‌پی سومین برند پرفروش در بازار لپ‌تاپ ایران طی سال گذشته و نیمه اول امسال بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود کاهش تقاضا در ماه‌های اخیر، محصولات این برند از تنوع کمتری در بازار ایران برخوردار بوده و کاهش عرضه به‌ویژه در محصولات پرتقاضا و ارزان‌تر این برند، حالا در افزایش قیمت‌ها نیز چندان بی‌تاثیر نبوده است. بررسی‌های «فرهیختگان» از قیمت ۱۴ محصول این برند بدون درنظر گرفتن اقلام لوکس و گران، نشان می‌دهد میانگین قیمت محصولات HP درحال‌حاضر نزدیک به ۲۳ میلیون تومان است. همچنین قیمت‌های این برند طی پنج ماه اخیر به‌طور متوسط ۹۳درصد رشد داشته است. برای نمونه یکی از محصولات این گروه (HP ۱۵T DA۲۱۸۹NIA) در فروردین سال جاری حدود ۱۰ میلیون تومان قیمت داشته که حالا این محصول طی این مدت با افزایش ۹۰درصدی بیش از ۱۹ میلیون تومان عرضه می‌شود. دیگر محصول این برند (HP ۲۵۵ G۷ Ryzen ۵ ۲۵۰۰U) نیز طی مدت پنج ماه اخیر با افزایش ۱۰۲درصدی، قیمت آن از ۷.۸ میلیون تومان در فروردین به حدود ۱۶ میلیون تومان در روزهای اخیر رسیده است.

رشد ۱۱۲درصدی پرتقاضاهای ایسر
بررسی‌ها نشان می‌دهد ایسر در سال گذشته و نیمه اول امسال چهارمین برند پرتقاضای فروشگاه‌های آنلاین بوده است. بررسی قیمت‌های ۳۲ محصول این گروه نشان می‌دهد درحال‌حاضر ارزان‌ترین محصول این گروه که قابلیت استفاده از تحقیقات و پژوهش و پروژه‌های دانشجویی داشته باشد، حدود ۹ میلیون تومان و گران‌ترین محصول این گروه در بازار ایران نیز بین ۴۷ تا ۵۰ میلیون تومان عرضه می‌شود. بررسی قیمت‌های ۳۲ محصول موجود در بازار از این برند نشان می‌دهد میانگین قیمت محصولات ایسر حدود ۱۶ میلیون و ۹۵۷ هزار تومان بوده و بیشترین فراوانی محصولات عرضه‌شده این برند عمدتا در طیف قیمتی ۱۲ تا ۲۰ میلیون تومان قرار دارد. همچنین مقایسه قیمت‌های این برند طی پنج ماه اخیر نشان می‌دهد محصولات این گروه بدون درنظر گرفتن اقلام لوکس و گران، حدود ۱۱۲درصد گران شده‌اند و عمده این افزایش قیمت‌ها در محصولات پرفروش و پرتقاضای بازار دیده می‌شود که در طیف قیمتی کمتر از ۱۵ میلیون قرار دارند.

درخصوص افزایش قیمت‌ها برای نمونه یکی از محصولات این برند (AcerPredatorHelios۳۰۰) در فروردین حدود ۲۶ میلیون تومان قیمت داشته که حالا این محصول به قیمت نزدیک به ۴۱ میلیون تومان عرضه می‌شود. دیگر محصول این گروه (Acer Aspire۳ A۳۱۵) بهار سال جاری حدود چهار میلیون تومان عرضه می‌شد که در روزهای اخیر قیمت آن به حدود ۱۲ میلیون تومان رسیده و افزایش ۱۸۹درصدی را نشان می‌دهد.

۱ میلیون دانشجو مخاطب خاص بازار لپ‌تاپ
در بخش‌های قبلی به افزایش شدید قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ اشاره کردیم. اما در اینجا لازم است به یک مخاطب خاص بازار لپ‌تاپ هم اشاره کنیم که این روزها با شرایط کرونایی مجبور است برای نشستن در پای آموزش‌های مجازی و غیرحضوری، لپ‌تاپ یا سیستم خانگی تهیه کند. این نکته لازم به ذکر است که دانشجویان و دانش‌آموزان از اولین گروه‌هایی بودند که دولت از اسفندماه سال گذشته تصمیم به آموزش غیرحضوری آنها گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد مخاطب خاص بازار لپ‌تاپ دست‌کم نزدیک به یک میلیون دانشجو را شامل می‌شود؛ چراکه جمعیت دانشجویی کشور در آخرین گزارش موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی که مربوط به سال تحصیلی ۹۷ است، تعداد سه میلیون و ۶۱۶ هزار و ۱۱۴ نفر اعلام شده است. براساس آمار مذکور، طی سال ۹۷ در بخش دولتی، ۳۷۸ هزار و هشت دانشجو در مقطع کاردانی، یک میلیون و ۱۷۴ هزار و ۹۹۵ دانشجو در مقطع کارشناسی، ۲۵۸ هزار و ۱۶۹ دانشجو در کارشناسی‌ارشد، ۷۱ هزار و ۶۰۹ دانشجو دکتری حرفه‌ای و ۸۶ هزار و ۱۳۱ نفر در دکتری تخصصی مشغول تحصیل هستند.

همچنین در ‌بخش غیردولتی نیز ۲۷۶ هزار و ۴۳۳ نفر در مقطع کاردانی، ۹۰۱ هزار و ۳۶۶ نفر در کارشناسی، ۳۹۸ هزار و ۱۱۷ نفر در کارشناسی‌ارشد، ۱۶ هزار و ۳۴۰ نفر در دکتری حرفه‌ای و ۵۴ هزار و ۹۴۶ نفر در دکتری تخصصی درحال تحصیلند. اما ‌بخش مهم این آمارها این است که طبق داده‌های مرکز آمار ایران و داده‌های موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی کشور، بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ سالانه به‌طور میانگین (جدول شماره ۵) بیش از یک میلیون نفر دانشجوی جدید در مراکز آموزش عالی کشور اعم از دولتی و غیردولتی ثبت‌نام کرده‌اند. این نکته قابل‌ذکر است که در سال‌های گذشته نداشتن لپ‌تاپ و کامپیوتر شخصی برای برخی دانشجویان جدیدالورود در رشته‌های علوم انسانی و به‌ویژه در مقطع کارشناسی چندان مشکلی ایجاد نمی‌کرد، اما حالا با تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا که زمان اتمام آن نیز قابل پیش‌بینی نیست، دانشجویان برای آنکه از آموزش‌های مجازی و غیرحضوری و آزمون‌ها و پژوهش‌ها دور نمانند مجبورند به هر قیمتی شده، اقدام به تهیه لپ‌تاپ یا سیستم خانگی کنند.

غوغای قیمتی در بازار لوازم جانبی
با توجه به اینکه حمل‌ونقل لپ‌تاپ نسبت به سیستم خانگی صدالبته راحت‌تر و آسان‌تر است، کمتر دانشجویی ترجیح می‌دهد به‌جای خرید لپ‌تاپ (جایگزینی نیازها) اقدام به تهیه سیستم خانگی کند. به هرحال اگر هم فرضا این اتفاق بیفتد، بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد در بازار لوازم دیجیتال و به‌ویژه قیمت لوازم جانبی کامپیوتر و لپ‌تاپ به‌قدری آشفتگی قیمت‌ها وجود دارد که کمتر کسی توان خرید یا حتی تعمیر کامپیوتر خانگی یا لپ‌تاپ را خواهد داشت. برای مثال درحال‌حاضر یک دستگاه مانیتور سامسونگ مدل LS۱۹F۳۵۵HN سایز ۱۹ اینچ حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که قیمت آن نیز طی پنج‌ماه اخیر رشد بیش از صددرصدی داشته است. پردازنده کامپیوتر در طیف قیمتی بین دو تا هشت میلیون تومان است. قیمت مادربورد از دو تا ۴.۸ میلیون تومان، قیمت کارت گرافیک از سه میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۱۴ میلیون و بیشتر ادامه دارد. کیبورد از ۱۸۰ هزار تومان شروع شده و تا ۴۵۰ هزار تومان و بیشتر عرضه می‌شود. پاور کامپیوتر از ۵۸۰ هزار تومان تا بیش از سه میلیون تومان عرضه می‌شود، کمترین قیمت رم کامپیوتر از ۴۸۰ هزار تومان (حداقل ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت) شروع می‌شود و تا بیش ازهشت میلیون تومان قیمت دارد.

کیس کامپیوتر از ۲۲۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۱.۵ میلیون تومان و بیشتر هم طیف قیمتی دارد. یکی دیگر از لوازم جانبی ماوس است که قیمت آن از ۹۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۴۰۰ هزار تومان و بیشتر ادامه دارد. البته موارد گفته‌شده همه لوازم جانبی یک سیستم خانگی نیستند و اگر دیگر اقلام را هم به اینها اضافه کنیم، با نگاه خوشبینانه، یک سیستم خانگی که بتواند از پس تکلیف و پروژه‌های دانشجویی برآید، حداقل بیش از پنج میلیون تومان و به‌طور متوسط بین ۶ تا هشت میلیون تومان و بیشتر برای دانشجویان آب می‌خورد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Bulgaria
علی برکت الله