جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

استفاده ترکیه از میدان گازی دریای سیاه برای فشار به ایران

پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۲
کد مطلب: 739334
وزیر انرژی ترکیه گفت: کشف میدان گازی جدید در دریای سیاه وضعیت قراردادهای ما را عوض کرده و صادر کنندگان باید قیمت های مناسبی را پیشنهاد بدهند ضمن اینکه شکل قراردادها هم باید عوض شود.
استفاده ترکیه از میدان گازی دریای سیاه برای فشار به ایران
به گزارش جهان نيوز، یک مقام ارشد وزارت انرژی ترکیه اعلام کرد این کشور انتظار دارد رقبای صادر کننده نفت و گاز به ترکیه اگر می خواهند قراردادهای طولانی‌مدت‌شان برای صادرات 16 میلیارد متر مکعب گاز به این کشور تمدید شود، قیمت‌های رقابتی و مناسبی را پیشنهاد کنند. 

براساس این گزارش بیش از 25 درصد قراردادهای طولانی مدت واردات گاز ترکیه سال آینده منقضی می‌شود، این قراردادها شامل واردات گاز از طریق خط لوله از شرکت گاز پروم روسیه و SOGAR آذربایجان و گاز طبیعی از نیجریه است.

*چماق ترکیه روی صادرکنندگان برای تغییر شکل قراردادهای گازی
مقام وزارتی ترکیه به خبرنگاران اعلام کرد: واردات گاز طبیعی مایع از آمریکا و نیز ظرفیت‌های موجود در داخل ترکیه برای استحصال گاز از دریای سیاه وضعیت بازار را تغییر داده است. 

وی همچنین با بیان اینکه قیمت‌ها باید نسبت به آنچه که در هاب گازی عرضه می‌شود تغییر می‌کند، گفت: قراردادهای قبلی  بیشتر شرایط قیمت را در نظر داشت و خریداران را در صورتی که به طور کامل سهم تعیین شده در قرارداد را خریداری نکنند جریمه می‌کرد، اما قراردادهای جدید متفاوت خواهد بود.

وی گفت: مادرباره اینکه آیا قراردادها را تمدید کنیم و یا صادر کنندگان جدید را جایگزین کنیم در حال مذاکره هستیم.

این تصمیم بستگی به این دارد که آیا صادر کنندگان همچنان به شرایط قبلی پایبند هستند و یا اینکه می‌خواهند انعطافی در قراردادهای خود داشته باشند.

وی تاکید کرد: اگر صادر کنندگان همچنان روی شرایط قراردادهای قبلی تاکید کنند به نظر نمی رسد بتوانیم قراردادمان را با آنها تمدید کنیم.

*واردات گاز ترکیه از ایران و روسیه کاهش یافت
بر اساس این گزارش ترکیه تقریبا نیمی از نیاز نفت و گاز این کشور را وارد می‌کند، در نیمه نخست امسال واردات از ایران و روسیه کاهش داشت در حالی که میزان واردات از آذربایجان افزایش یافت و خرید گاز آمریکا هم مقدار قابل توجهی رشد کرد.

این مقام وزارت ترکیه می‌گوید میزان خرید از آمریکا به شدت افزایش یافته و در جایگاه دوم صادرات LNG به ترکیه قرار گرفته است، مهمترین دلیل آن هم این بود که آنها قیمت‌های رقابتی با ترکیه امضا کردند.

ماه گذشته خبر کشف میدان گازی در دریای سیاه از طرف رئیس‌جمهور این کشور به عنوان یک خبر خوش اعلام شد که مسیر تولید داخلی گاز را در این کشور هموار کرد که ترکیه از این مسئله میخواهد به عنوان ابزار فشار برای قراردادهای جدید استفاده کند.

اما در کنار آن مصرف گاز در این کشور رو به افزایش است اگرچه انرژی‌های تجدید پذیر و نیز انرژی هسته‌ای هم در این کشور رو به رشد است.

ترکیه می‌گوید این میدان گازی کشف شده 320 میلیارد متر مکعب گاز دارد.فتحی دونمز، وزیر انرژی ترکیه، ماه گذشته اعلام کرد که آمارها میزان بیشتر از این را نشان می‌دهد یعنی اگر به لایه‌های زیرین‌تر برویم میزان گاز بیشتری دریافت خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: ما در حال بررسی دو منطقه دیگر هم هستیم و بسیار محتمل است که ظرفیت‌های جدید گازی هم به زودی کشف شود.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور در ماه آگوست اعلام کرده بود که استحصال گاز از این میدان را تا سال 2023 انجام خواهد داد.

این مقام مسئول وزارتی تاکید کرده است که کیفیت گاز کشف شده از میدان گازی دریای سیاه بسیار مطلوب است و مفهوم آن این است که نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر برای فرآوری وجود نخواهد داشت و تنها 170 کیلومتر از خط لوله موجود در ساحل دریای سیاه فاصله دارد.

ایران از صادر کنندگان عمده گاز طبیعی به ترکیه است و به نظر می‌رسد این کشور با کشف اخیر میدان گازی در دریای سیاه از آن به عنوان اهرم فشار برای امضای قیمت‌های رقابتی در قراردادهای جدید می‌خواهد استفاده کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


وحید
Iran, Islamic Republic of
مهمترین ثبات یک کشور اعتماد سازی برای ملت است ....