جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۳

رواج خانه‌های هوایی با گرانی مسکن

پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب: 739312
پیش از این، برخی رسانه‌ها از رواج پدیده کانکس‌نشینی، پشت‌بام‌نشینی، خرید یک خانه واحد توسط دو خانواده به صورت مشترک و ... خبر داده بودند که همگی از گرانی مسکن و اجاره‌بها ناشی می‌شوند.
رواج خانه‌های هوایی با گرانی مسکن
به گزارش جهان نيوز، مسکن که یکی از نیازهای اساسی هر فردی محسوب می‌شود، به دلیل رشد بی‌سابقه قیمت‌ها در این بازار طی چند سال گذشته به رویای دست‌نیافتنی تبدیل شده که روزهای سختی را برای مستاجران سردرگم رقم زده است. برخی آمارها نشان می‌دهند که اکثریت مستاجران از پرداخت اجاره‌بهای خود ناتوان هستند و همواره از موجران خود درخواست می‌کنند که حال و روز آنها را دریابند و دریافت اجاره ماهانه را به تعویق بیاندازند. چراکه دستمزد خانوار این روزها دیگر تناسبی با افزایش قیمت در بازار اجاره ملک ندارد. همین وضعیت در بازار مسکن که نتیجه تحولات اقتصاد کلان در کشور است، منجر به رشد پدیده‌های غیرقابل باوری در سطح کشور شده است.

پیش از این، برخی رسانه‌ها از رواج پدیده کانکس‌نشینی، پشت‌بام‌نشینی، خرید یک خانه واحد توسط دو خانواده به صورت مشترک و ... خبر داده بودند که همگی از گرانی مسکن و اجاره‌بها ناشی می‌شوند و بیانگر این واقعیت تلخ است که امروز مسکن به یک دغدغه مشترک برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه تبدیل شده است. انتشار اخباری در این خصوص همواره با واکنش‌های گسترده‌ای در سطح جامعه و فضای مجازی همراه بوده؛ اما هر بار مسئولان در ابتدای امر به رد و تکذیب اخبار منتشرشده اکتفا کرده و بعد به وعده‌ سر خرمن پناه برده‌اند.

حال، رئیس اتحادیه املاک مشهد از رواج پدیده بام‌فروشی در مناطق دو تا هفت این شهر خبر داده و البته اذعان کرده که به این اتفاق که پدیده جدیدی نیز در این کلان‌شهر نیست، خانه‌های هوایی نیز گفته می‌شود.

علی مرادزاده ادامه داد: پدیده بام‌فروشی شایع و زیاد است و به گرانی‌های اخیر مسکن نیز ارتباطی ندارد. در مناطق دو تا هفت مشهد این پدیده بیشتر رایج بوده که از جاده قدیم قوچان در بلوار توس آغاز شده و به سمت جاده رسالت و جاده سیمان، اواخر طلاب، محدوده بلوار پنجتن و خیابان سرخس، قلعه ساختمان و تا منطقه سیدی خارج از رینگ کمربندی شهر مشهد ادامه دارد. در این مناطق به دلیل اینکه قطعات زمین کوچک‌تر است، هیچ‌کدام از خانه‌ها سند ندارد و به راحتی می‌توانند یک طبقه کم و زیاد کنند، این اتفاق بیشتر رخ می‌دهد. شهرداری هم تا زمانی که به خودش بیاید، این افراد شبانه یک طبقه زیاد می‌کنند. این مناطق برای خود شهری جداگانه شده و بام‌فروشی در این مناطق معمولا به خانه‌های هوایی معروف است.

وی تصریح کرد: برای این خانه‌ها قولنامه نمی‌نویسند که از نظر ما ممنوع است و اگر مشاهده کنیم با آنها برخورد خواهیم کرد. شاید خانه‌ای هم وجود نداشته باشد، اما افراد به صورت مجازی خانه خود را به فروش می‌رسانند. مالک زمین هنوز طبقه سوم را نساخته، طبقه چهارم را می‌فروشد. گاهی اوقات مالک طبقه سوم بی‌خیال ساختن خانه خود می‌شود، در حالی که مالک طبقه چهارم به دنبال ساختن خانه خود است.

وی افزود: قوه قضائیه به دنبال این موضوع است. برای این مشکل باید به خوبی اطلاع‌رسانی شود. وقتی مردم به این سمت و سو می‌روند، کنترل آنها بسیار سخت می‌شود و نمی‌توان برای تمام مردم مامور تعیین کرد. وقتی شهرداری برای یک خانه متری یک میلیون تومان پروانه می‌گیرد، باید برای یک خانه ۶۰ متری، ۶۰ میلیون تومان پول بابت پروانه به شهرداری بدهند، اما این افراد خانه ساخته شده را متری یک میلیون تومان معامله می‌کنند. یعنی یک آپارتمان هوایی را به ۶۰ میلیون تومان می‌فروشند، اما اگر کسی بخواهد اصولی بسازد و پروانه بگیرد، در ابتدا باید ۶۰ میلیون بابت پروانه هزینه کند. هیچ فردی در حاشیه شهر چنین کاری انجام نمی‌دهد، شبانه خانه را قاچاقی می‌سازد و در آن ساکن می‌شود.

بام‌فروشی از سر استیصال
رئیس اتحادیه املاک مشهد بیان کرد: افرادی که بام‌فروشی می‌کنند معمولا وضع مالی خوبی ندارند و قوانین سفت‌وسخت شهرداری بابت اخذ پروانه، این افراد را به ساخت خانه‌های هوایی تشویق می‌کند. مردم بابت هر واحد به شهرداری و نظام مهندسی پول نمی‌دهند و با همان پول به طور شبانه خانه می‌سازند. به‌عنوان مثال یک فرد پشت بام خانه‌ای را ۲۰ میلیون تومان می‌خرد و با ۶۰ میلیون هم یک خانه می‌سازد، اما اگر بخواهد پروانه بگیرد، هزینه‌های نظام مهندسی را پرداخت کند و اصولی بسازد، ۱۰۰ میلیون هزینه دارد.
مرجع : آرمان‌ملی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بزرگترین هنر ‌دولت روحانی چیست؟.
سامیه
Iran, Islamic Republic of
مسولان کلاهشان را باتلر بگذارند
United States
زورآباد همینطوری ایجاد میشود..... به زور!!!