شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۳۳

۷ دستور بدون ضمانت برای مهار گرانی در طول ۵ ماه گذشته!

پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب: 739292
آقای روحانی برای چندمین بار طی پنج ماه گذشته دستور کنترل قیمت‌ها را صادر کرد.
۷ دستور بدون ضمانت برای مهار گرانی در طول ۵ ماه گذشته!
به گزارش جهان نيوز، رئیس‌جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، به وزارت صمت دستور داد آرامش را به بازار خودرو برگرداند.

در این جلسه گزارشی از وضعیت بازار خودرو و نوسانات قیمت در روزهای اخیر ارائه شد و رئیس جمهور در این زمینه با بیان اینکه تلاش دولت همواره این بوده که با مدیریت و نظارت بر قیمت کالاها و خدمات، نوسانات بازار تحت تاثیر عوامل برونزا،  زندگی مردم را تحت تاثیر قرار ندهد، تاکید کرد: وزارت صمت موظف است با اعمال نظارت دقیق و سریع ، آرامش را به بازار خودرو بازگردانده و مانع از آشفته کردن بازار توسط دلالان و سودجویان شود.

دستور روحانی به وزارت صمت در حالی است که این وزارت از ۴ ماه قبل به دلیل عصبانیت وی از رضا رحمانی و عزل ناگهانی وی، فاقد وزیر است و همین موضوع، موجب نابسامانی در مدیریت و نظارت وزارت صمت بر بازار شده است.

اما دستور دیروز روحانی، اولین و آخرین دستور وی نیست. او ۱۹ اردیبهشت ۹۹ در گفت‌وگو با رضا رحمانی وزیر وقت صمت دستور داد سریعاً به افزایش قیمت خودرو رسیدگی شود. وی آن زمان گفته بود: «رسیدگی فوری به موضوع افزایش قیمت خودرو بسیار حائز اهمیت است.

تاکنون ۲ بار در جلسات ستاد اقتصادی دولت این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفته و بر ضرورت نظارت و کنترل دقیق بر قیمت خودرو تاکید شده است. افزایش قیمت خودرو به این شکل خلاف مصوبه ستاد اقتصادی دولت بوده و قابل پذیرش نیست و وزارت صمت موظف است سریعا برای کنترل این موضوع ورودکرده و با هرگونه اقدام متخلفانه در افزایش قیمت خودرو مقابله نماید.»

روحانی یک هفته بعد (۲۶ اردیبهشت) هم به مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت دستور داد بر قیمت‌ها نظارت کند. وی به مدرس خیابانی گفته بود: «کنترل بازار و حمایت از مصرف کننده و ایجاد آرامش در فضای کسب و کار و مسیرشفاف میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، مطالبات منطقی مردم، صاحبان کسب و کار و دولت است که ضروری است به جدیت در تحقق این اهداف اهتمام داشته باشید».

رئیس جمهور به موضوع نابسامانی در بازار خودرو اشاره کرده و گفته بود: در همین راستا طبق یک برنامه ریزی روشن و شفاف که هم برای تولیدکنندگان خودرو و هم برای مردم کاملا آشکار و مشخص باشد، باید با حذف فضای دلالی و واسطه گری، خودرو با قیمت منطقی از تولید کننده به دست مصرف کننده برسد.

روحانی تاکید کرد: به هیچ وجه از سوی مردم و مسئولان قابل تحمل نخواهد بود که با جهش‌های غیرمنطقی و کاذب در بازار خودرو، خودروهای تولیدی کشوربا قیمتی گزاف به دست مردم برسد.

آقای روحانی یک ماه بعد نیز (۲۱ خرداد ۹۹) در جلسه دولت به وزیر راه و شهرسازی برای مهار قیمت مسکن دستور داده و گفت: امروز شرایط مسکن و اجاره‌ها با شاخص‌های اقتصادی ما منطبق نیست.  رئیس بانک مرکزی و وزیر مسکن و شهرسازی این موضوع را مدنظر قرار بدهند و برای مهار قیمت مسکن اقدام کنند تا فشار بر مردم را کاهش دهیم.

البته پس از آن هم قیمت مسکن با تورم جدید مواجه شد به نحوی که فقط در یک ماه افزایش ۲۷ درصدی را به واسطه جولان دلالان و کوتاهی ۷ ساله دولت در تولید مسکن تجربه کرد. جالب این که دستور پرداخت کمک ودیعه مسکن نیز تقریباً عملی شده و ظاهراً از ۲ میلیون ثبت‌نامی تنها چند صد نفر موفق به دریافت این کمک ودیعه شده‌اند.

رئیس‌جمهور دو روز بعد - ۲۳ خرداد- در گفت‌وگو با مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت، دستور کنترل قیمت لوازم خانگی در بازار را صادر کرد. او بر ضرورت اجرای نظارت دقیق و اقدام عاجل و سریع برای ساماندهی قیمت‌ها تأکید کرد.

نوبت پنجم، دستور روحانی به وزیر راه و شهرسازی برای مقابله با معضل گرانی مسکن بود. روحانی روز جمعه ۲۳ خرداد در گفت‌وگو با محمد اسلامی، ضمن شنیدن گزارش وی،‌ از وزیر خواست طرح‌ها و دستورالعمل‌های لازم برای حل معضل و کنترل قیمت مسکن را برای بررسی و تصویب و اجرا در جلسه روز یکشنبه بعد ستاد اقتصادی دولت ارائه کند.

رئیس‌جمهور آن روز گفته بود: شایسته نیست که مردم در این شرایط دچار معضل مسکن و افزایش قیمت آن باشند و دولت مصمم است که با برنامه ریزی، این مشکل را به سرعت حل‌وفصل کند.

نوبت ششم، ۵ مرداد ۹۹ بود که به گزارش همشهری، آقای روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی، مجدداً دستور مقابله با گرانی را صادر کرد و گفت: «عرضه کالاها به قیمت مناسب، برنامه اصلی دولت در کنار حمایت از تولید است. باید با اصلاح مسیر تولید، توزیع و تعریف فرایندها در این زنجیره، در روند تعیین قیمت کالاها شفاف سازی انجام گیرد.

رئیس جمهور افزود: همه تولید کنندگان به ویژه دستگاه‌های دولتی موظف هستند فرایند قیمت‌گذاری و عرضه سریع و آسان کالاهای تولیدی به ویژه مواد اولیه را مشخص کرده و برای مقابله با معضل گرانی اقدامات موثر را انجام بدهند. افزایش قیمت درمورد کالاهایی که در بخش دولتی و عمومی غیر دولتی تولید می‌شود به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

با این اوصاف، دستور دیروز رئیس‌جمهور به وزارت صمت، حداقل هفتمین دستور وی ظرف ۵ ماه گذشته است که متأسفانه به اعتبار عدم پیگیری عملیاتی، عدم انسجام در ستاد اقتصادی دولت و ارتکاب برخی رفتارهای متناقض یا سهل‌انگاری میدانی در نظارت، به نتیجه عملی در مهار و تثبیت قیمت‌ها ختم نشده است.
مرجع : کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
......
ب
Iran, Islamic Republic of
جهان خود ایشان هم از دستوربی نتیجه که گریه مردم را در آورده خنده اش گرفته؟
Iran, Islamic Republic of
عملکرد و رفتار حسن روحانی ازسال 1392 تاکنون مناسب نبوده
اصغر
Iran, Islamic Republic of
.......
Iran, Islamic Republic of
ازسال 1392 تاکنون هیچ گونه دستورات درکشور اجرا و عمل نشده است.
Iran, Islamic Republic of
هجوم مردم برای خرید دلار
یک بار دیگر در بازار ارز، اختلاف قیمت صرافی‌های بانکی و بازار آزاد بالا رفته و همین مسئله، از هفته گذشته افراد زیادی را به سوی خیابان فردوسی و صرافی‌هایی کشانده و صف‌های آنچنانی مقابل صرافی‌های بانکی ایجاد کرده‎ است.
Iran, Islamic Republic of
99 درصد مشکلات اصلی کشور از بی قانون و بی عدالت، بی مدیریتی و بی نظارتی بوده است.
Iran, Islamic Republic of
روحانی و ظریف ناتوان و عاجز به خاطر توافق هسته ای و برجام در کشور یک فاجعه بزرگی ایجاد کردند .
Iran, Islamic Republic of
آقای حسن روحانی باید دور آمریکا به طور کامل خط بکشی..
Iran, Islamic Republic of
.
علی مطهری ...از چهره‌های نزدیکی به اصلاح‌طلبان اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا، گفته است: هر دولتی باشد وضعیت همین است.!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
چون خودش میدونه چه آشی پخته.
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی! یادتان هست به مردم وعده دادید خیالشان از بابت دلار راحت باشد/ گرانی دلار و مسکن، محصول دولت لیبرالی است که با برجامش کشور را معطل کرد
Iran, Islamic Republic of
بعضی از دولتمردان دانسته یا ندانسته مرتب ناامیدی و یأس به جامعه تزریق می‌کنند.
Iran, Islamic Republic of
آیا تدبیر و امید دولت آقای روحانی این بود که قیمت پراید به بالای 100 میلیون تومان افزایش پیدا کند.
Iran, Islamic Republic of
با مسئولین دخیل در واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی مانند شرکت هفت‌تپه به دلیل ابهام در قیمت‌گذاری و عدم احراز اهلیت مدیریتی باید برخورد شود تا درس عبرت برای دیگران گردد.
Iran, Islamic Republic of
...........
Iran, Islamic Republic of
اگر دلیل باز شدن مدارس حل مشکل خانواده‌های ضعیف و محروم جامعه باشد که از عهده تامین مخارج آموزش غیرحضوری فرزندان دانش‌آموز خود برنمی‌آیند قابل توجیه است.
Iran, Islamic Republic of
طبیعی است که دانش‌آموزان مقطع دبستان اصول بهداشتی را کاملا رعایت نمی‌کنند. بنابراین با باز شدن مدارس خطر ابتلای این بچه‌ها به ویروس کرونا بالاست و خانواده آنان نیز تهدید می‌شود. مسئولین امر با علم بر این حقیقت چه اصراری به باز شدن مدارس دبستان دارند؟
Iran, Islamic Republic of
چرا باید سهام عدالت با اقساط ماهیانه 50 هزار تومان خریداری بشود؟ این سهام چه فرقی با دیگر سهام‌ها دارد؟ متاسفانه کار دولت و مسئولین اذیت کردن مردم و ایجاد نارضایتی شده است.
وزیر بهداشت سابق.قاضی زاده هاشمی=خودتون بمالید جواب مردمو داد= که...
Iran, Islamic Republic of
آیا دستگاه‌های مسئول مثل وزارت ارشاد و سازمان سینمایی کشور به سریا‌ل‌ها و نمایش‌های خانگی نظارت دارند؟! در برخی از این سریال‌ها بویی از شرف، غیرت، عفاف و دیانت نیست. اینجا هم دستگاه قضایی باید ورود کند؟!
Iran, Islamic Republic of
استاندار سیستان و بلوچستان در مناصب از نیروهای غیربومی استفاده کرده در نتیجه مشکلات زیادی به وجود آمده است. این رویه باید اصلاح شود.
Iran, Islamic Republic of
شرکت ایران خودرو از اول سال تاکنون سه مرتبه پرداخت جریمه دیرکرد در تحویل خودرو را به تعویق انداخته و مسئولین آن نیز پاسخگو نیستند. چرا؟
Iran, Islamic Republic of
بابا خودرو رو ول کنید مردم دیگه از اینکه صاحب خودرو بشوند ناامید شده‌اند.
Iran, Islamic Republic of
وقت گذاشته اید تا پراید 110 میلیون تومان شده است.
وقت گذاشته اید تا سمند 210 میلیون تومان شده است.
وقت گذاشته اید تا پژوپارس 250 میلیون تومان شده است.
Iran, Islamic Republic of
حرکت دولت ازسال 1392 تاکنون به سمت رفع مشکلات مردم نبوده است عامل اصلی مشکلات اقتصادی مردم و کشور بوده است.
Iran, Islamic Republic of
گوش اگر گوش من و ناله اگر ناله توست
انکه البته به جایی نرسد فریاد است
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
وقت گذاشته اید تا قیمت گوشت 115 تا 120 هزار تومان شده است....
Iran, Islamic Republic of
........
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
بالاخره آه جانسوز مردم مظلوم، (( مملکتی که همه چیز دارد ... گریبان ... خواهد گرفت .ان شاءالله.
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran, Islamic Republic of
آقاجون!یه عکسهایی از این آقا میزارین ...
Iran, Islamic Republic of
همش شعار وضع هر روز بدتر از دیروز میشه.