کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ترکیه خطاب به فرانسه: قهرمان‌بازی در نیار!

خبرگزاری مهر , 13 شهريور 1399 ساعت 18:19

وزیر دفاع ترکیه می‏‎گوید فرانسه هیچ حقی در منطقه شرق مدیترانه ندارد و نمی‌تواند با قهرمان‎بازی و مافیاگری در امور مربوط به آنکارا-آتن مداخله کند.


به گزارش جهان نیوز، به نقل از اسپوتنیک، تنش آنکارا-آتن بر سر حق بهره‌برداری از منابع طبیعی مدیترانه شرقی، این هفته با تصمیم آمریکا مبنی بر معافیت یک ساله تحریم تسلیحاتی قبرس جنوبی و آغاز مذاکرات آتن-پاریس برای معامله رافائل‌های فرانسوی، شدت بیشتری به خود گرفت.

اما در این بین، جانبداری فرانسه از یونان است که کام ترکیه را بیش از همه تلخ می‌کند تا آنجا که خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه، فرانسوی‌ها را متهم کرد که مثل مافیا رفتار می‌کنند.

وی در این باره افزود: در این میان، مافیاهایی حضور دارند که رفتارشان قابل درک نیست. برای مثال، فرانسه. شما نه کشور حافظ صلح محسوب می‌شوید چراکه عملاً توافقی در این باره با کشورهای منطقه ندارید؛ و نه حتی در این مورد بخصوص نماینده اتحادیه اروپا به حساب می‌آیید. پس به چه حقی در مسائل این منطقه مداخله می‌کنید.

آکار خطاب به فرانسه افزود: اگر می‌خواهی دستِ تنها ادای قهرمان‌ها را در بیاوری، باید بدانی که دوره گانگستربازی و مافیاگری به سر آمده.

او افزود: ترکیه نمی‌پذیرد بعضی‌ها از هزاران کیلومتر آن ورتر بیایند؛ قلدری و اعاده حق کنند و نقش فرشتگان محافظ را بازی کنند.

وی خطاب به یونان نیز مدعی شد: اگر همه دنیا را هم جمع کنی نمی‌توانی به ما بقبولانی که حاصل ضرب دو در دو می‌شود پنج. قبرس (شمالی) مسئله ملی ترکیه است و ما مثل سال‌های ۲۰۲۰ و ۱۹۷۴ از حق مردم این منطقه (ترک نشین) دفاع می‌کنیم.

اظهارات امروز وزیر دفاع ترکیه واکنشی است به تهدید اخیر امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه که خطاب به آنکارا گفته بود وقتی پای حق حاکمیت مدیترانه در میان باشد؛ حرف و عمل فرانسه یکی است و سیاست پاریس در قبال این مسئله مشابه سیاستی است که در سوریه، قبل از سال ۲۰۱۸ و بمباران این کشور در مشایعت نیروهای هوایی آمریکا و انگلیس پیش گرفته بود.

پیشتر هم مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفته بود آنکارا زیر بار آن قِسم خط قرمزهایی که برای سوریه وضع کردید نمی‌رود و اگر خط قرمزی هم باشد ترکیه و قبرس شمالی آن را وضع می‌کنند.

هفته قبل هم رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، مردم یونان و فرانسه را به جنگ تهدید کرد و پرسید آیا حاضرند بهای بی‌کفایتی رهبرانشان را بپردازند.

به ادعای اردوغان تهدید علیه منافع و حقوق ترکیه در مدیترانه، ازجمله دغدغه‌های اصلی این کشور است.

منافعی که اردوغان از آن نام می‌برد شامل طرح‌های او برای کاوش در بخشی از آب‌های فراساحلی این کشور به امید بهره‌برداری از منابع نفت و گاز موجود در آن است.

این درحالی است که یونان و جمهوری قبرس نیز درخصوص این بخش از آب‌های مدیترانه ادعای مشابهی را مطرح می‌کنند.

همزمان اتحادیه اروپا به جانبداری از یونان، تهدید کرده چنانچه ترکیه پای میز مذاکره نیاید؛ با تحریم مواجه خواهد شد.


کد مطلب: 738754

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/738754/ترکیه-خطاب-فرانسه-قهرمان-بازی-نیار

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com