کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زاکانی:

مرکز پژوهش‌ها به دنبال سوزاندن ریشه فقر با تصحیح توزیع ثروت است/ دنبال تغییر روند بودجه ریزی هستیم/ در توزیع امکانات باید توجه به سمت عموم مردم باشد/ مثلا سهمیه بنزین به جای خودرو به افراد خانوار تعلق گیرد

12 شهريور 1399 ساعت 21:24

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه کارکردهای جدید مرکز پژوهش ها یاری رسان کمیته امداد خواهد بود، گفت: با توزیع صحیح ثروت، فقر در کشور به سوی نیستی می رود.


به گزارش جهان نیوز،  مرتضی بختیاری رییس کمیته امداد امام خمینی‌(ره) با علیرضا زاکانی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.
زاکانی در این دیدار از کارکردهای جدید مرکز پژوهش‌ها که یاری رسان کمیته امداد خواهد بود، گفت و بختیاری ضمن انتقاد از مشخص نبودن متولی فقرزدایی در کشور از ظرفیت‌های کمیته امداد نام برد.

زاکانی: کارکردهای جدید مرکز پژوهش‌ها یاری‌رسان کمیته امداد خواهد بود
وی در این نشست که با حضور معاونان طرفین برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و امام زین‌العابدین(ع) و آرزوی قبولی عزاداری‌ها، کارکردهای جدید مرکز پژوهش‌های مجلس را که یاری بخش کمیته امداد در مسئله ریشه کن فقر خواهد بود، تشریح کرد.

زاکانی در توضیح این کارکردهای جدید گفت: یک بخش از کارهایی که در دور جدید فعالیت مرکز پژوهش‌ها دنبال خواهیم کرد ناظر بر تغییر ریل و روند سیاستگذاری در موضوعات کلان کشور خواهد بود این مسئله منجر به کم شدن موانع خواهد شد. مثلاً در بحث تغییر روند بودجه‌ریزی به دنبال آن هستیم تا توزیع مناسبی با حداقل انحراف در این بحث صورت گیرد یا در توزیع امکانات کشور در خلق ثروت توجه به عموم مردم باشد یا در مسائل جزئی‌تر مثل مسئله بنزین، سهمیه‌ها به جای خودرو به افراد خانوار تعلق گیرد.

وی با بیان اینکه این تغییر سیاستگذاری‌ها در برخی از حوزه‌ها کمک خواهد کرد تا باری از دوش کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز کاسته شود، تصریح کرد: ما قائل هستیم برای گذار از دوره اقتصادی فعلی بایستی سبدهای معیشتی‌ای برای بخشی از جامعه در نظر گرفته شود که این نیز حجمی از کار کمیته امداد امام خمینی(ره) را خواهد کاست.



با توزیع صحیح ثروت، فقر در کشور به سوی نیستی می‌رود
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه بخشی از تلاش ما در مجلس یازدهم و این مرکز در راستای خشکاندن ریشه فقر در کشور خواهد بود، یادآور شد: بخشی دیگر از کارهای ما در دور جدید فعالیت ناظر به تولید و اشتغال در کشور در راستای فقرزدایی و محرومیت‌زدایی خواهد بود.

وی یکی از زمینه‌های همکاری مرکز و کمیته امداد امام خمینی(ره) را توجه ویژه به این کمیته از طریق پیگیری امور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس دانست و افزود: یکی دیگر از کارهایی که در راستای کمک‌رسانی به کمیته امداد امام خمینی(ره) خواهد بود، تخصصی کردن امور در راستای مقابله با فقر است.

زاکانی تصریح کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس آمادگی دارد تا در زمینه تسهیل خدمات‌رسانی به محرومان و فقرزدایی در کشور در تعامل با کمیته امداد امام خمینی(ره) اقدامات مثبتی را انجام دهد تا در نهایت با توزیع صحیح ثروت به سمتی رویم که فقر در کشور به سوی نیستی حرکت کند.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس یازدهم و مجموعه جوان مرکز پژوهش‌های مجلس دغدغه زیادی در بحث فقرزدایی در کشور دارند، گفت: در بخش نظارتی و صیانت از قانون نیز می‌توانیم زمینه‌های تعاملی خوبی با کمیته امداد امام خمینی(ره) داشته باشیم.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد: این مرکز در راستای تولید و اشتغال‌زایی از سوی کمیته امداد امام خمینی‌(ره) نیز آمادگی همکاری و تعامل ویژه‌ای دارد.

زاکانی تصریح کرد: از ایده‌هایی که ظرفیت مردمی کشور را در فعالیت‌های کمیته امداد امام خمینی‌(ره) در راستای فقرزدایی و رفع محرومیت فعال کند استقبال می‌کنیم.

بختیاری: مستضعفان به مجلس یازدهم امید دارند
مرتضی بختیاری نیز در این نشست گفت: بنا بر دغدغه‌هایی که رهبر فقید انقلاب اسلامی در خصوص مردم و نیازمندان داشتند، کمیته امداد امام خمینی(ره) جزء نخستین نهادهایی بود که بعد از انقلاب اسلامی بنا نهاده شد.

وی در ادامه با اشاره ماده ۲ اساسنامه تشکیل کمیته امداد امام خمینی(ره) تصریح کرد: در این ماده هدف از تشکیل کمیته امداد امام، توانمندسازی و شکوفایی استعدادها و تأمین خوداتکایی، تقویت و رشد ایمانی و اعتقادی نیازمندان و محرومان با ارائه خدمات اجتماعی، حمایتی، فرهنگی و معیشتی به آنان عنوان شده است.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) همچنین با اشاره به ماده ۶ این اساسنامه یادآور شد: ۲ وظیفه مهم کمیته امداد امام خمینی(ره) در ماده ۶ اساسنامه به بررسی و شناخت انواع محرومیت های مادی و معنوی نیازمندان و تبیین آنها و شناسایی افراد و خانواده های لازم الحمایه در شهر، روستا و عشایر و پیشنهاد خط مشی، سیاست های اجرایی و طرح و برنامه های مؤثر برای رفع محرومیت ها در ابعاد مختلف به مراجع ذی ربط با استفاده از تمام ظرفیت‌های مردمی، دینی و قانونی، اشاره دارد.

وی مجلس یازدهم را مجلسی انقلابی براساس منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: این روزها زمانی که به خانواده‌های نیازمندان مراجعه می‌کنیم مشاهده می‌کنیم که آنها بسیار به این مجلس در رفع محرومیت‌زدایی امیدوار هستند.

بختیاری با بیان اینکه با تکانه‌های اقتصادی، محروم محروم‌تر خواهد شد، یادآور شد: در حوزه جغرافیای فقر و رصد آن کار بزرگی انجام و طرحی تهیه شد که در بخش‌های مختلف ارائه شد.

متولی فقرزدایی در کشور مشخص نیست

وی با بیان اینکه متولی فقرزدایی در کشور مشخص نیست، تاکید کرد: متاسفانه در کشور متولی مشخصی برای فقر و فقرزدایی نداریم در حالی که باید با معلوم شدن این مهم  سایر نهادها نیز در خصوص محرومیت‌زدایی به کمک این نهاد بیایند.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) تصریح کرد: این کمیته به عنوان بزرگترین نهاد حمایتی کشور آمادگی دارد تا متولی امر فقر و فقرزدایی در کشور شود.

وی یکی از ماموریت‌های مهم کمیته امداد امام خمینی(ره) را امدادرسانی به محرومان براساس دستورات مقام معظم رهبری دانست و گفت: مشابه اقدامات امدادرسانی طرح اکرام بود که با اجرای این طرح در سال قبل،‌۹۱۱ میلیارد تومان کمک مردم در سبد حمایتی صورت گرفت و امیدوارم در سال جاری این حمایت مردمی به ۱۲۰۰ میلیارد تومان برسد.

بختیاری مراکز نیکوکاری را از موارد مهم دیگر کمیته امداد امام خمینی(ره) در راستای امدادرسانی به محرومان خواند و تصریح کرد: حدود ۴ هزار مرکز نیکوکاری مسجد محور در کشور داریم که هیات امنا و امامان جماعت مساجد هیات امنای این مراکز شدند که با تلاش‌های این عزیزان اقدامات خوبی در سال جاری به محرومان صورت گرفت و ۵۴۰ میلیارد تومان کمک براساس این مراکز برای محرومان صورت گرفت.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) افزود: به عنوان کمیته امداد امام خمینی(ره) آمادگی داریم تا زمینه اشتغال خانگی صددرصدی را قبول کنیم چراکه در این زمینه مطالعه، تحقیق و کار کرده‌ایم و می‌توانیم به این موضوع به شکل یک راهبرد در کمیته امداد امام خمینی(ره) نگاه کنیم.


کد مطلب: 738686

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/738686/مرکز-پژوهش-ها-دنبال-سوزاندن-ریشه-فقر-تصحیح-توزیع-ثروت-تغییر-روند-بودجه-ریزی-هستیم-امکانات-باید-توجه-سمت-عموم-مردم-باشد-مثلا-سهمیه-بنزین-جای-خودرو-افراد-خانوار-تعلق-گیرد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com