چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۰

۳ دلیل استفاده از تست‌های شخصیت شناسی برای استخدام افراد در سازمان‌ها

پنجشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب: 738196
در این مقاله برایتان شرح می‌دهیم که چرا باید از تست‌ها و ارزیابی‌ها، قبل از استخدام‌کردن افراد استفاده کنید تا کیفیت استخدام را در شرکت‌تان بالا ببرید.
۳ دلیل استفاده از تست‌های شخصیت شناسی برای استخدام افراد در سازمان‌ها
به‌طور حتم، تابه‌حال درباره تست‌ها و ارزیابی‌های استخدامی شنیده‌اید؛ اما آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که این ابزارها برای روند استخدام سازمان شما، چه کاری می‌توانند انجام دهند؟ برای کشف بهترین افراد و بهترین استعدادها، CVها و نتایج مصاحبه‌ها، به‌تنهایی اطمینان‌بخش نیستند، زیرا متقاضیان می‌توانند اظهارات گمراه‌کننده‌ای را در رزومه‌ها یا CVهای خود بنویسند و در ضمن مصاحبه حضوری، اطلاعات نادرستی را ارائه دهند و استخدام‌کننده را تحت‌تأثیر قرار دهند.

در این مقاله برایتان شرح می‌دهیم که چرا باید از تست‌ها و ارزیابی‌ها، قبل از استخدام‌کردن افراد استفاده کنید تا کیفیت استخدام (به روزترین فرصت های شغلی در وبسایت karboom.io) را در شرکت‌تان بالا ببرید.

آزمایش و ارزیابی قبل از استخدام چیست؟
آزمایش و ارزیابی قبل از استخدام، یکی از عینی‌ترین راه‌های پیش‌بینی عملکرد شغلی و مناسب‌بودن برای شرکت است؛ این روش، استفاده از آزمون‌ها و پرسش‌نامه‌ها را برای ارزیابی متقاضیان در بر می‌گیرد؛ ارزیابی از نظر طیف گسترده‌ای از جنبه‌ها مانند، توانایی‌های شناختی، مهارت‌های تفکر انتقادی، نوع شخصیت، ترجیحات و انگیزه‌ها و بسیاری از موارد دیگر.

تست‌هایی ارزیابی که طراحی مناسب و اعتبار علمی دارند، روشی معتبر و عینی برای ارزیابی متقاضیان هستند و نتایج مشخصی را ارائه می‌دهند که می‌توانند تمام درخواست‌ها را استاندارسازی کنند. استخدام‌کنندگان می‌توانند از نتایج این تست‌ها برای تصمیم‌گیری بهتر و استخدام آگاهانه‌تری استفاده کنند.

استفاده از تست‌ها و ارزیابی‌ها قبل از استخدام، توسط هر شرکت بزرگ و کوچکی، به‌طور چشم‌گیر در حال افزایش است؛ مثلا، ناشر تست معروف شخصیت‌شناسی مایرز-بریگز که به‌اختصار با عنوان تست MBTI
(https://karboom.io/assessments/myers-briggs) نیز شناخته می‌شود، اظهار داشت که ۸۹ شرکت از ۱۰۰ شرکت، از این تست شخصیت‌شناسی برای استخدام افراد و پیش‌بینی میزان موفقیتشان در آینده استفاده می‌کنند.

انواع مختلفی از تست‌ها وجود دارند که می‌توانید آنها را با توجه به نیازهای سازمانتان، انتخاب کنید؛ این نیازها، با توجه به اینکه متقاضیان موردنظر را برای کدام بخش یا صنعت خاص می‌خواهید، ممکن است متفاوت باشند. برای استخدام مدیران سطح ارشد، احتمالا می‌خواهید توانایی شناختی و ویژگی‌های کلی شخصیتی را ارزیابی کنید. اگر می‌خواهید گارسونی را استخدام کنید، شاید به خصوصیات شخصیتی، مانند جامعه‌پذیری، به‌موقع سرکار حاضرشدن و وجدان‌کاری، بیشتر توجه نشان دهید؛ (جدیدترین آگهی های استخدام را در اینجا بیابید) با وجود این، حتی اگر از انواع مختلفی از تست‌ها استفاده می‌کنید، تمام آنها باید اصولی باشند؛ به این ترتیب که نمرات داوطلبان به‌سرعت مقایسه‌شدنی باشند؛ همچنین باید مطمئن و معتبر باشند تا بتوانند عملکرد شغلی افراد را در آینده به‌درستی پیش‌بینی کنند و داوطلبان در صورت شرکت مجدد در تست، باید نتایج مشابهی را کسب کنند. پاسخ تست‌ها نیز نباید به‌صورت آنلاین، دردسترس باشد. این تست‌ها باید ارزیابی دقیقی از مهارت‌های واقعی و ویژگی‌های رفتاری اشخاص باشند. نباید نمونه سؤالاتی از این تست‌ها وجود داشته باشد و باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که صداقت متقاضیان را به‌طور کلی ارزیابی کنند.

در ادامه، ۳ دلیل اصلی را برای استفاده از این تست‌ها در ارزیابی‌های سازمانی شرح داده‌ایم.

۱. ارزیابی‌ها و تست‌های شغلی، واقع‌بینانه هستند
برای تصمیم‌گیری درمورد استخدام افراد، بهتر است به داده‌های عینی تکیه کنید.
تست‌های استخدامی، می‌توانند بینش استاندارد و مفیدی را درمورد متقاضیان به شما ارائه دهند و عملکرد شغلی و تناسب آنها را با شرکت پیش‌بینی کنند. با استفاده از این داده‌ها برای شناسایی و استخدام متقاضیان مناسب، می‌توانید بهره‌وری کلی و اثربخشی تیم‌های خود را نیز بهبود ببخشید.

برخلاف مصاحبه‌های رودر‌رو، تست‌های استخدامی به شما این امکان را می‌دهند که طیف گسترده‌ای از مهارت‌های کاربردی و ویژگی‌های شخصیتی را ارزیابی کنید؛ این ویژگی‌های مختلف، عبارت‌اند از: توانایی شناختی، تفکر استراتژیک، دانش موضوعی، اعتمادبه‌نفس، توانایی حل مسئله، توانایی رهبری، سازگاری، مهارت‌های سازمانی، مفیدبودن، مهارت‌های تحلیلی، ریسک‌پذیری، بهره‌وری، ابتکار، صداقت، اطمینان‌پذیری، مثبت‌اندیشی، همدلی، همکاری و مهارت‌های دیگر.

۲. تست‌های استخدامی، امکان حفظ کارمندان را بیشتر می‌کند
استخدام متقاضیان مناسب، برای حفظ استعدادها در شرکت و کاهش ضررهای مالی بسیار مهم است. با آزمایش و ارزیابی قبل از استخدام، می‌توانید افراد را برای کارآمدبودن و نوع شخصیتشان بررسی کنید و بسنجید که آیا متقاضی موردنظر، در شغلش باقی می‌ماند و با فرهنگ شرکت مطابقت دارد یا خیر.

برای ارزیابی اینکه متقاضیان برای موقعیت مناسب هستند یا خیر، عوامل بسیاری وجود دارد که یکی از آنها، اشتیاق به یادگیری است. میزان جاه‌طلبی به‌طور کلی، مالکیت و ابتکار عمل، یکدلی، مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های تفکر انتقادی، همکاری، صداقت، انگیزه، کنجکاوی و غیره، مهارت‌هایی هستند که در مصاحبه رودررو، به‌سختی شناخته و ارزیابی می‌شوند.

کارمندانی که مناسب شغل خاصی نباشند، سرانجام بعد از درگیرشدن در شغل و کاهش بهره‌وری، تحت‌تأثیر قرار نمی‌گیرند و در نتیجه استعفا می‌دهند. همان ‌طور که می‌دانید، جایگزین‌کردن افراد نامناسب می‌تواند بسیار پرهزینه و وقت‌گیر باشد، اما آزمایش و ارزیابی قبل از اشتغال، می‌تواند با ارائه داده‌ها به شما کمک کند تا یک بار و برای همیشه بتوانید با استخدام افراد مناسب، هزینه‌های استخدام و آموزش را کاهش دهید.

۳. تست‌های استخدامی، دفاع‌‌پذیربودن را افزایش می‌دهند
برخلاف تصور مردم، آزمایش و ارزیابی قبل از استخدام در صورت استفاده صحیح، می‌تواند دفاع‌پذیر‌بودن فرایند استخدام شما را افزایش دهند. استفاده از آزمایش و ارزیابی قبل از اشتغال، باید همانند سایر روش‌های استخدامی، از جمله رزومه، مصاحبه و غیره، همان دستورالعمل‌ها را دنبال کند.

این دستورالعمل‌ها بیان می‌کنند که آزمون‌ها و ارزیابی‌های قبل از استخدام، کاملا قانونی هستند و تا زمانی که به شغل مربوط باشند، باید از آنها استفاده شود. این تست‌ها با توجه به این واقعیت که مخالف با سایر روش‌های استخدام ذهنی هستند، پیش‌بینی‌های عینی، کاملا علمی و معتبری را از موفقیت در کار به کارفرمایان ارائه می‌دهند. در حقیقت اگر کسی صحت فرایند استخدام  را زیر سؤال ببرد، شرکت‌ها با برگزاری این تست‌ها، این فرصت را به افراد می‌دهند که از روش‌های استخدام خود بهتر دفاع کنند.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *