پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲
۶۵
روحانی در نشست با مدیران رسانه‌ها؛

برجام با عصای زیر بغل راه می‌رود/ کاندیداهای انتخابات نباید با احساسات و اعتقادات مردم بازی کنند/ غیرممکن است پای میز مذاکره با آمریکا برویم/ در استفاده از ارز ۴۲۰۰ تقلب صورت گرفت

سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۴۰
کد مطلب: 738033
رئیس‌جمهور گفت: هدف آمریکا این بود که در حال قدرت دلار و ضعف ریال، ما پای میز مذاکره برویم که این کار این غیرممکن است.
برجام با عصای زیر بغل راه می‌رود/ کاندیداهای انتخابات نباید با احساسات و اعتقادات مردم بازی کنند/ غیرممکن است پای میز مذاکره با آمریکا برویم/ در استفاده از ارز ۴۲۰۰ تقلب صورت گرفت
به گزارش جهان نيوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه با مدیران ارشد رسانه‌های سراسر کشور در پاسخ به سوال نوروزپور مدیرعامل خبرگزاری ایرنا درباره توازن قدرت دیپلماسی و قدرت دفاعی در دولت یازدهم و دوازدهم گفت:  بسیار علاقه مند بودم در هفته دولت در این سبک در خدمت رسانه‌ها باشم، البته گاهی وقت‌ها با نماینده‌های شما برنامه داریم و در جلسه مطبوعات سوالات را مطرح می‌کنند امروز در سطح عالی و بالای رسانه‌ها در خدمتتان هستیم.

وی افزود: هفت سال از عمر دولت‌های یازدهم و دوازدهم گذشته و کمتر از یک سال فرصت خدمت برای ما باقی مانده است. بسیار مهم است که ببینیم در طول هفت سال گذشته چه اقداماتی شده و دولت به معنی عام کلمه چه خدماتی کرده و دستگاه اجرایی چه اقداماتی را انجام داده و چگونه باید این خدمات را به مردم ارائه کنیم چون ارائه خدمت بدون مقایسه زمانی یا مقایسه با دولت‌های پیشین همچنین ضرورت تبیین شرایطی که ما در آن قرار گرفته ‌ایم، برای مردم کمی سخت و مشکل است.
 
  • سخت‌ترین شرایط را در رو به روی خود می‌بینیم

رئیس‌جمهور اضافه کرد:‌ از آغاز دولت تا امروز که سخت‌ترین شرایط را در رو به روی خود می‌بینیم در آغاز دولت اولین دولتی هستیم که بعد از انقلاب در شرایط تحریم کارمان را شروع کردیم تقریبا تحریم‌ها از سال 90 شروع شد و در 92 ما در شرایط تحریم دولت را آغاز کردیم شرایط اقتصادی، سیاسی برای همه شما روشن است. در طول این هفت سال ما سال اول و دوم در شرایط تحریمی بود 93 تا اواخر 94 و بعد هم از سال 97 در تحریم بسیار شدید و بی سابقه بودیم علاوه بر این که اواخر سال گذشته با موضوع کرونا مواجه شدیم.

وی ادامه داد: ما در ادامه با موضوع کرونا مواجه شدیم یعنی هم شرایط را باید مدنظر قرار دهیم و هم خدمات را با خدمات گذشتگان مقایسه کنیم. جایی ممکن است خدمت ما بیشتر بوده، جایی کمتر بوده و جایی ممکن است نقطه قوت ما بوده و جایی نقطه ضعف. اما در عین حال هر موفقیتی داشتیم در سایه حضور و تلاش مردم و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بوده است.

روحانی با بیان این که نقاط قوت تعلق به ملت دارد و نقاط ضعف تعلق به خودمان، اظهار داشت: در این هفت سال نکاتی برای تاریخ کشور چه از لحاظ اقتصادی، سیاسی وجود دارد که می‌توان گفت شرایط استثنایی بوده است. به هر حال بعد از 60 سال در این دولت صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی گرفت. 60 سال بی‌سابقه بوده است از زمان دولت مرحوم مصدق تا زمان ما. به هر حال در 26 سال بی سابقه بوده که ما 2 سال تورم تک رقمی داشته باشیم، در سال 95 و 96 ما در شرایطی بودیم که در سال 95 بالاترین رشد اقتصادی در جهان را داشتیم این هم باز کم نظیر است. اینهایی که من می‌گویم یا کم نظیر است یا بی نظیر در یا در فرصت زمانی خود فوق العاده است.

وی اضافه کرد: تا پایان این دولت 2 هزارمگاوات بر ظرفیت تولید برق کشور افزوده می‌شود که در دولت‌های قبلی بی سابقه است البته همه دولت‌ها خدماتی داشتند که می‌توانیم آنها را مقایسه کنیم.

وی با اشاره به اقدامات دولت در بخش آب اظهارداشت: تا پایان دولت بالای 50 سد را افتتاح خواهیم کرد. این مقایسه‌ها کار خود رسانه است نه کار دولت، دولت عمل خود را انجام داده است، اما تبیین با رسانه‌هاست و نقد هم بر عهده رسانه‌ها است. شما کار را هم نقد و هم تببین می‌کنید اما اگر کار درست تبیین نشود، نقد بر واقعیت نمی‌نشیند.اول باید واقعیت را تبیین کنیم و خبر آن را درست به مردم ارائه کنیم. بعد بر روی آن واقعیت باید انتقاد و نقد دلسوزانه کنیم و راه حل را هم بگوییم.
  • از نقد رسانه‌ها استقبال می‌کنیم

وی اضافه کرد: در این فرصت باقی مانده مثل گذشته از نقد رسانه‌ها استقبال می کنیم و می‌دانیم اگر از روی دلسوزی ها نقد صورت بگیرد موجب تصحیح، کمال و بهبود امور خواهد شد.

رییس جمهوری گفت: در هر دولتی و مقطعی اگر ما انتظارات مردم را بیش از حد بالا ببریم همیشه شکست خوردیم یعنی هر دولتی هر مقدار بتواند بالاترین خدمت را بکند اما اگر در نظر مردم انتظارات مردم را بالاتر ببریم ما شکست خوردیم. انتظارات باید در حد امکان پذیر جامعه و در حد واقعیت‌های جامعه باشد. منابع ما محدود است اگر انتظارات را بالاتر از منابع موجود ببریم همیشه شکست خورده و عقب ماندیم. در نتیجه فاصله بین انتظارات و واقعیت ها حاصل شده و باعث ایجاد یاس و سرخوردگی می‌شود. هرچه انتظارات را بالا ببریم نتیجه نهایی سرخوردگی مردم می شود. بنابراین بسیار مهم است که انتظارات را چگونه ما مطرح کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مهم است که رسانه‌ها چگونه انتظارات را مطرح کنند، افزود: فرصت کرونا که دوران سختی برای مردم ما بوده وهست، یکی از فرصت‌هایی که برای مردم ما ایجاد کرد، هم‌نوایی و هم‌صدایی همه از جمله دولت و رسانه‌ها در مبارزه با این بلیه بود. همصدایی به وجود آمده بین دولت و رسانه‌ها بعد از شیوع کرونا آثار خوبی می‌تواند داشته باشد و موجب وحدت و همدلی در جامعه شود.

روحانی با بیان اینکه هدف مهم دشمن از سال 97 این بود که با تحریم شدید موجب به‌هم‌ریختگی و بحران در جامعه و فروپاشی نظام به معنای واقعی کلمه شود، خاطرنشان کرد: همه ما باید این واقعیت را برای مردم تبیین کنیم که دولت و ملت در برابر دشمن پیروز شدند، اجازه ندادیم بحران ایجاد شود و به سمت فروپاشی حرکت کنیم.  البته به طور طبیعی، تحریم سختی‌ها و مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده اما در عین حال در دوران تحریم و کرونا ما امروز شاهد هستیم که در چهارماهه اول سال 99 نسبت به سال 98، هم صنعت، هم کشاورزی و هم در بخشی از خدمات نسبت به سال گذشته رشد داشتیم.

روحانی در پاسخ به سوال محمدرضا نوروزپور مدیرعامل ایرنا درباره دستاوردهای دفاعی کشور و توازن قدرت دفاعی با قدرت دیپلماسی گفت: آنچه برای کشور مهم است قدرت است. کشور باید توانمند و قدرتمند باشد و هم در بخش اقتصادی،  سیاسی و دفاعی در همه زمینه ها باید توانمند باشد.  وقتی می‌گوییم در محصولات کشاورزی از 97 میلیون تن به 130 میلیون تن رسیدیم عین قدرت است، یعنی کشور توانسته از لحاظ امنیت غذایی یک قدم بزرگ بردارد. یعنی در عرض هفت سال 30 درصد نسبت به کل تاریخ کشور افزایش داشته ایم که این قدرت است.

وی اظهار داشت: وقتی که در بخش دفاع توانمندی دفاعی رفته بالا، ما در پدافند هوایی دفاعی باور 373 را تولید کردیم که یک چیزی بالای اس 300  است،  این یعنی قدرت و توانمندی.

 وقتی ما ناوچه زیردریایی  موشک کروز دریایی را هفته قبل رونمایی کردیم که هزار کیلومتر است این را مقایسه کنید با زمان جنگ یا یکسال پیش توانمندی ما در یکسال پیش در کروز دریایی البته 300 کیلومتر شاید کمی بیش از یکسال بوده به هزار رسیده است یعنی همه توانمندی ها برای ما مهم است.
  • ما قادریم در سازمان ملل رو به روی آمریکا بایستیم و مقابله کنیم
 
روحانی در ادامه گفت:‌ یکی هم قدرت دیپلماسی است. این که ما قادریم در سازمان ملل رو به روی آمریکا بایستیم و مقابله کنیم و موفقیت بدست آوریم. این ارائه قطع نامه علیه ایران آن هم درباره تحریم تسلیحاتی این‌ها 42 سال تبلیغ  کردند که ایران سلاحش به نفع کشورهای منطقه نیست، بیایند در سازمان ملل بخواهند این تحریم تسلیحاتی را ادامه دهند و فقط غیرخودشان یک رای داشته باشند این به معنای موفقیت و قدرت دیپلماسی ایران است.

وی تصریح کرد: در مذاکرات هسته ای هم ما یک موفقیت بدست آوردیم. علت این که اسرائیل، آمریکا و عربستان این همه دل نگران بودند و ترامپ را وادار کردند برجام را بشکند، آن است که بعد از برجام گشایش برای کشور ایجاد کرد که بسیار تاثیرگذار بود.

رییس جمهوری با تاکید بر قدرت ملی کشور اظهارداشت: قدرت ملی یک بخش سیاست و سیاست داخلی و خارجی ماست و یک بخش اقتصادی و فرهنگی و قدرت دفاعی و نظامی است. این ها در کنار هم است.  در قدرت علمی شما می‌بینید در فناوری پیشرفت ما در این هفت سال چقدر است آنچه مهم است و باعث افتخار است این است که روز به روز این قدرت ملی را بیشتر کنیم وقتی قدرت ملی بالا می رود بازدارندگی ما در برابر دشمنان بیشتر می‌شود.

 روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وابستگی بودجه به نفت با بیان اینکه نکته مهم این است که ما کشور را به شرایطی برسانیم که به یک محصول وابسته نباشیم،  محصولی که بتوانیم بگوییم هنوز ماده خام است، ادامه داد:  ما هم وابسته به تک محصول نفت بودیم هم نفت خام بود یعنی از چاه‌ها استخراج می کردیم و در اختیار می‌گذاشتیم.  آن چه برای ما مهم است ما نباید به تک محصول متکی باشیم یعنی اگر نفت است، چیزهای دیگر هم باشد. در کنار نفت پتروشیمی هم بتواند بروز  و ظهور پیدا بکند. نکته دوم این است که آن محصول را خام نفروشیم. اگر تبدیل به فراورده شود چیزی نیست که حتما میخواهیم اگر نفت خام به بنزین و گازوییل تبدیل شود اینها را بفروشیم کار خوبی است و حتما ادامه می دهیم.

وی افزود: ما میعانات را به بنزین تبدیل می‌کنیم. نفت خام را به گازوییل و بنزین تبدیل می‌کنیم. ما کشوری هستیم که 7 سال پیش هم در بنزین و هم گازوییل وارد کننده بودیم. کل محصول بنزین ما در روز حدود 54 میلیون لیتر بود الان به 108 میلیون لیتر رسیدیم و بالاتر از این هم تا پایان دولت می‌توانیم برسیم. در بنزین هم خودکفا شدیم و هم صادر می کنیم. در گازوییل وارد کننده بودیم الان سه سال است که گازوییل صادر می‌کنیم. بنابراین مهم است که از نفت فاصله بگیریم ولی مقصود نفت خام است که از آن باید فاصله بگیریم.
  • باید از خام فروشی فاصله بگیریم و اتکا بودجه ما به نفت باید برداشته شود

روحانی تاکید کرد: در بودجه سال گذشته اتکای ما به نفت 9.9 بوده است یعنی اتکای ما به نفت در طول 42 سال برای اولین بار تک رقمی شده است اگر تحریم نبود دیرتر به این نکته می‌رسیدیم ولی اگر هم تحریم نبود، مصوبه ای که برای صندوق توسعه ملی داریم که هر سال دو درصد دو درصد بالا می رود خود آن هم جلو ما را می‌گیرد یعنی ما صادر می‌کنیم ولی پول آن داخل صندوق توسعه ملی می‌رود.

وی تصریح کرد: ما باید از خام فروشی فاصله بگیریم و اتکا بودجه ما به نفت باید برداشته شود. الان اتکا چندانی نداریم یعنی 9 درصد چیزی نیست امسال هم کمتر از سال گذشته شود بنابراین جزو برنامه های دولت این است که ما از خام فروشی و اتکا به نفت خام فاصله بگیریم. یک برنامه‌ای تدوین کردیم که به زودی نهایی و اعلام می‌کنیم که البته این برنامه چارچوب برای یک سال پایانی دولت است. برنامه پایانی دولت خودمان را اعلام می‌کنیم البته خود به خود با ساختار بودجه به مجلس می‌رود ولی برای امسال و سال آینده چارچوب خوبی است و نشان می دهد که دولت در این مسیر تلاش می‌کند.

روحانی در پاسخ به سوال مدیرعامل ایسنا مبنی بر اینکه  میراث ماندگار دولت جنابعالی برای دولت بعد چه خواهد بود که بتوان برای همیشه به عنوان شاخصه اصلی دولت تدبیر و امید یاد کرد؟ گفت:  سه تا چهار نکته اساسی در دولت بوده  که من فکر می کنم برای همیشه  به یادگار خواهد ماند؛ نخست طرح بزرگ تحول سلامت بود که در کشور انجام شد. پیش از این طرح مردم بستری در بیمارستان 37 درصد هزینه را از جیب خود پرداخت می کردند. با این طرح این رقم برای مردم شهری 10 درصد و برای مردم روستا 6 درصد است.

وی افزود: در طرح تحول سلامت،  توانمندی بهداشتی ما از لحاظ تجهیزات، تخت و پزشک بیش از دو برابر شده که این توانمندی عظیم و بزرگی است و ان‌شا الله دولت بعد هم این طرح را ادامه دهد.در اقتصاد و شرکت‌های دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال کار عظیمی انجام گرفته است،  تعداد شرکت‌های دانش بنیان از 55 به یک هزار و 200 افزایش یافته که رشد 95 برابری است که کار بسیار عظیم و بزرگی بود که انجام شد. زیرساخت عظیمی در آموزش مجازی برای عرصه علم و فناوری و سایر دانش‌ها ایجاد شده و این توانمندی در 7 سال اخیر 33  برابر شده است.

وی در تشریح اقدامات دولت در بخش نفت و گاز نیز اظهار داشت: در پارس جنوبی در دولت‌های سابق 10 فاز به ثمر رسید اما اکنون همه فازها را تمام کردیم که  کار عظیم و بزرگی است. در عدالت روستایی به نظر من یک کار بزرگی انجام شد. همچنین در برق، ‌آب، گاز، ‌ راه‌ها، درمان و بهداشت، ‌آموزش و سایر موارد کار بزرگی انجام شد که با مقایسه متوجه خواهید شد که چه کار بزرگی انجام شده است و این کار باید همچنان ادامه پیدا کند.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در این 7 سال از توانمندی بالایی نسبت به دوره‌های قبل برخوردار شد. این توانمندی همچنان باید سر جای خود باشد. زیرا برای نخستین بار در یک جمع اقتصادی و یک اتحادیه اقتصادی به نام اوراسیا  وارد شدیم که سبب شد روابط نزدیک تری با دنیا برقرار کنیم. البته کشورهای متخاصم مانند آمریکا، اسرائیل و عربستان را کنار بگذاریم.

وی با بیان اینکه در سازمان ملل می‌بینیم در جمع 15 قدرت سیاسی و اقتصادی، 13 کشور رای ممتنع یا رای منفی به سود ما می‌دهند نشان دهنده قدرت سیاسی جمهوری اسلامی استف اظهار داشت: در این دولت ما با ترویج تروریسم بین‌المللی بیش از همیشه مبارزه کردیم و پیروز شدیم. مبارزه با داعش کار ساده‌ای نبود، نام سردار شهید قاسم سلیمانی را گرامی می‌داریم. کاری که این بزرگمرد، نیروهای مسلح و دولت انجام دادند بسیار بزرگ بود. البته زمان مناسبی نیست که توضیح بدهم دولت چه اقداماتی انجام داده و چه باری بر دوش دولت بوده است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: داعش را درست کرده بودند برای ناامنی کل منطقه و دشمنان می‌خواستند زمینه را برای تصاحب سرزمین‌های نیل تا فرات برای رژیم صهیونیستی آماده کنند. ولی درهم شکستند و کار بزرگی در منطقه و مسائل امنیت منطقه صورت گرفت که همه اینها جایگاه خودش را دارد و رسانه‌ها باید بگویند که دولت چقدر در این راه موفق بوده است.  به نظر من افتخارات خوبی را دولت توانسته در این 7 سال داشته باشد و امیدواریم در یک سال پیش رو هم بر این افتخارات افزوده شود.

روحانی در پاسخ به سوال مدیرمسئول روزنامه ایران درباره اظهارات اخیر ترامپ درباره توافق با ایران پس از پیروزی در انتخابات، گفت: فشار حداکثری آمریکا صددرصد شکست خورده است؛ این فشار برای این بود که دولت ایران را مجبور کنند، در حال ضعف به پای میز مذاکره برود. عین این کار را در اواخر 93 و 94 کردند یعنی قیمت نفت را پایین آوردند تا ما در فشار برای توافق قرار بگیریم.

وی افزود: هدف آنها این است که در حال قدرت دلار و ضعف ریال ما پای میز مذاکره برویم؛ این غیرممکن است. بعد آنها می‌خواستند دنیا به سمت آنها برود و دیگران دنبال آنها حرکت کنند، هیچکس دنبال آنها نرفت و از لحاظ سیاسی موفق نشدند. از لحاظ ایجاد بحران در جامعه ایران هم دچار شکست قطعی شدند؛ البته مردم را به زحمت انداختند ولی بی آبرو شدند. دولت بعدی آمریکا هرکه باشد اعم از جمهوری خواه و دموکرات، به فکر یک راه حل جدید خواهند افتاد؛ آنها ناچار هستند شرایط را تغییر دهند اما ما فعلا بر مبنای اینکه این تحریم هست و ادامه خواهد داشت، کشور را اداره می کنیم.

روحانی ادامه داد:  برخی از دوستان ما پیش‌بینی تورم سه رقمی در سال 97 و 98 را می‌کردند، در سال 98 برعکس شد و در پایان این سال تورم کاهش پیدا کرد؛ الان تورم سالانه ما 25 درصد است.
  • اگر توافق با آمریکا به این معناست که آنها به برجام برگردند همین امروز هم می توانند برگردند
وی با بیان اینکه در زمینه کرونا علیرغم تحریم می‌بینید که ما در بعضی زمینه‌ها جلوتر از دیگرانیم و هرچه نیازمندی داشتیم را در داخل تولید کردیم، تصریح کرد: اروپا و امریکا که امکانات دارند، به روزهایی رسیدند که تخت کم آوردند. ما چنین اتفاقی برایمان رخ نداد و حتی در موج دوم هم این اتفاق برایمان رخ نداد. علیرغم فشارها می توانیم کشور را اداره کنیم و اگر وحدت ادامه پیدا کند، فشار آمریکا با شکست مواجه خواهد شد.

رئیس جمهور همچنین گفت: اگر توافق به این معناست که آنها به برجام برگردند، که همین امروز هم می توانند برگردند، اما اگر بخواهند فشاری را به ایران تحمیل کنند، هیچگاه امکان پذیر نخواهد بود.

روحانی در پاسخ به سوال مدیر مسئول روزنامه دنیای اقتصاد که سرمایه‌گذاری در اقتصاد باید بتواند برنامه‌های اقتصادی دولت را پیش بینی کند و درک درستی از اقتصاد دولت داشته باشد، گفت: دولت در سیاست گذاری و مجلس در قانون گذاری باید امنیت برای اقتصاد به وجود آورند. مردم باید بدانند که قانون هر روز تغییر پیدا نمی‌کند چرا که تغییر مداوم قانون و مقررات ناامنی برای سرمایه گذاری ایجاد می کند.

وی اضافه کرد: چرا به محض اینکه انتخابات انجام شد قیمت ارز پایین آمد؟ چون مردم یک اطمینانی پیدا کرده بودند. ما اول 94 که شرایطمان خیلی سخت بود و قیمت نفت پایین آمده بود، در عین حال ارز ثبات خود را حفظ کرده بود. اواخر 96 و 97 اتفاقاتی افتاد که مردم را نگران کرد؛ یک بخش اتفافات 96 در داخل بود و یک بخش تصمیم آمریکا برای خروج از برجام بود. ارز جهش کرد که در حالی که 4 هزار و 200 تومان بود، روزانه  و ساعتی قیمت آن بالا می رفت.

رئیس‌جمهور در خصوص تصمیم دولت درباره تخصیص ارز 4200 تومانی، گفت: دولت تقریبا موافق بود و من با این نظر تک نرخی کردن ارز مخالف بودم. جلسات متعددی را معاون اول در این زمینه گذاشت و بعد به من گفتند ما به جمع بندی رسیدیم. جلسه‌ای برگزار شد و همه اقتصادی‌های دولت و بیرون دولت در جلسه حضور داشتند؛ من آنجا گفتم اگر اجماع دارید ارز تک نرخی باشد، من با وجودی که مخالفم، اما می‌پذیرم؛ که در آنجا همه آنها یکپارچه گفتند ما موافق ارز تک نرخی هستیم.

روحانی با بیان اینکه به نظر من ارز 4200 مشکلی ایجاد نمی‌کرد اگر ما مراقبت لازم را می‌کردیم، خاطرنشان کرد: افرادی در این چرخه تقلباتی را انجام دادند. اگر افرادی تخلف و سوءاستفاده کردند، باید با آنها برخورد شود. سکه هم بر همین مبنا بود که اگر مردم نیاز دارند به سکه با یک قیمت ارزان تری آن را تهیه کنند؛ نه اینکه یک نفر چند هزار سکه بخرد که برای آن هم مالیات وضع کردیم.

وی گفت: تصمیمات اقتصادی دولت بعد از برهه سال 97، تصمیمات با ثباتی بوده؛ البته ما هم مشکلاتی داریم. ما از دولت یازدهم اعلام کردیم برای اداره بازار نیاز به یک وزیر بازرگانی داریم و یک نفر را می خواهیم که صد درصد حواسش به بازار باشد؛ خب این کار نشد و سالها معطل ماندیم. دولت هم یک ابزاری نیاز دارد که گاهی باید توسط مجلس تامین شود؛ خیلی از تصمیمات اقتصادی مان را داده ایم به مجلس که هنوز هم تصویب نشده است. دیدید حتما که شایعه می‌کنند دولت کسر بودجه دارد و دلار را گران می کند؛ کاملا نادرست است. ما ثبات برایمان از هر چیزی مهمتر است. کسری بودجه ما امسال تامین است و مشکلی نخواهیم داشت.

در ادامه این نشست، روحانی  درباره اصلاح ساختار بودجه و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در این زمینه گفت: اصلاح ساختار بودجه سالانه انجام می‌شود، سال گذشته هم انجام شد؛ در این چند سال اخیر تبصره‌های 14، 18و19 تبصره‌های کلیدی بوده است و از زمان تقدیم لایحه بودجه سال 97 به مجلس گفتم که این تبصره‌ها برای دولت کلیدی است. بر همان مبنا هم توانستیم در ساختار بودجه تحولاتی ایجاد کنیم.

وی افزود: رهبری سال گذشته به دولت اعلام کردند «یک ساختار کلی در بودجه ایجاد شود». جلسات متعددی میان سه قوه در زمینه مالیات و بودجه بدون نفت برگزار شد، مواردی تصویب شد و مواردی هم باقی ماند. قبل از این که بحث آنها مطرح شود مجلس دهم تغییر کرد و جلسات سه قوه هم تغییر کرد. بحث اصلاح ساختار بودجه همچنان دستور جلسه سوه قوه قرار دارد، البته بخش‌هایی از بودجه وابسته به شرایط اقتصادی دولت است که چگونه بتواند بودجه‌ریزی کند. در بودجه ارقام ثابتی وجود دارد. بخش حقوق کارکنان و بازنشستگان و بخش خدمات تقریبا غیرقابل تغییر است و سالانه 15 تا 20 درصد اضافه می‌شود که نمی‌توان خیلی زیاد تغییر داد.

رئیس‌جمهور اظهارداشت: در بودجه جاری سال 99 تقریبا از اول سال همه دستگاه‌ها را مکلف کردیم بودجه خود را 20درصد کاهش دهند، اما در بخش درآمد نیازمند تحولات هستیم، که امکان پذیر است. آنچه سازمان برنامه و بودجه در اصلاح ساختار بودجه پیش بینی کرده بود، ایجاد تحول در مالیات بود که روسای هر سه قوه با آن پیشنهاد مخالفت کردند، زیرا آن طرح فشار بزرگی را به مردم وارد می کرد و برای تغییر به سازمان برگشت داده شد.

روحانی خاطرنشان کرد: ما اکنون طرحی برای فعالیت یکسال پایانی دولت داریم، اما برای اصلاح ساختار بودجه نیست، طرح خوبی است؛ زمان ارائه برای مردم توضیح خواهیم داد و می‌توان برای بودجه هم استفاده کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شورای اجتماعی و یا نهادی دیگر و دولت و روسای قوا برنامه‌ای دارند تا جامعه را آرامتر کنند، گفت؟ جناح‌ها و دسته بندی های سیاسی ممکن است به آن معنا جناحی نباشند تقابلاتی وجود دارد نیاز به شفافیت دارد. یعنی اگر ما پیروزی یا برای شکست رقیب رفتیم پشت عناوینی خودمان را مخفی کردیم یعنی عده‌ای طرفدار جوان شدند عده‌ای طرفدار پیرمردان شدند. عده‌ای طرفدار مقابله با فساد شدند و عده‌ای طرفدار رانت خوار شدند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این تقسیم بندی‌ها که برخی از اینها ریشه‌های سیاسی دارد و ریشه‌های اینها رقابت‌ها و تقابل‌های جناحی است، گفت: کلیت این تقابل مفید نیست. این که عده ای طرفدار حقوق زنان شوند، عده‌ای طرفدار عدالت شوند این دو قطبی‌هایی که به نفع جامعه نمی‌شود موجب انشقاق و فاصله بیشتر می‌شود.
  • تقابل غیرواقعی می‌تواند جامعه را دچار شکاف کند
رییس جمهوری تاکید کرد: در بحث کرونا عده‌ای دنبال ایجاد دو قطبی بودند که آیا جان مهم است یا نان مهم است یا اکنون در ماه محرم دیانت مهم است یا سلامت مهم است یعنی این تقابل بین دیانت و سلامت تقابل بین جان و نان تقابل غیرواقعی می‌تواند جامعه را دچار شکاف کند و واقعاً هم قابل جمع هستند می‌شود هم نان حاصل شود هم می‌تواند دیانت و هم سلامت را نگه داشت تقابل با هم ندارد تقابلی است که  درست می‌شود.

وی اظهار داشت: البته باید با فساد باید مبارزه شود و حتماً باید و افرادی که در مسیر رانت هستند و حقوق مردم را زیر پا گذاشتند باید مقابله شود منتها ریشه این‌ها برمی گردد به اینکه ما ابتدا شفافیت درست کنیم.

روحانی افزود: وقتی در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شفاف نیستیم و شفافیت به وجود نمی‌آید. اطلاع‌رسانی نمی‌شود رسانه‌ها آزاد نیستند در همه زمینه‌ها یعنی رسانه در هر بخشی اگر خواست نقد بکند واقعا اگر دید نقدی وارد است بتواند نقد ‌کند. شرایط ما الان چنین شرایطی نیست.
  •  مبارزه با فساد از دولت الکترونیک شروع می شود
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ریشه مبارزه با فساد از دادگاه شروع نمی‌شود و از دولت الکترونیک شروع می‌شود، گفت: باید کارهایمان را شفاف کنیم. شرکت‌های خود را باید شفاف کنیم. ما شرکت‌های عمومی غیر دولتی و شرکت‌های خصوصی را باید شفاف کنیم.

روحانی تاکید کرد: نمی‌خواهم نام ببرم اما خیلی از مسایل فساد گفته نمی‌شود. ما خبر داریم و مسئولین هم مطلع هستند. البته مبارزه خود را می‌کنند اما خیلی علنی نمی‌شود. اینها مربوط می‌شود به چیزهایی که با شفافیت از ابتدا مطرح نمی‌شود. ریشه داستان مبارزه با فساد از آنجا باید شروع شود ولی اگر از آن مرحله موفق نبودیم بازهم فساد بود. آن وقت باید دستگاه‌های نظارتی و دستگاه‌های قضایی وارد شوند.

وی ادامه داد: البته باید تا مرحله نهایی قضایی پیش برویم و بعد اعلام کنیم اگر فردی در مرحله اول ممکن است محکومیت پیدا بکند در مرحله دوم ممکن است تغییر پیدا کند باید صبر کنیم تا به مرحله نهایی برسد و بعدا اعلام شود. در شیوه اعلام هم ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد اما ایجاد شکاف و تفرقه در جامعه- در مسائلی که می‌شود آنها را حل و فصل کرد- بعضی از مسائل و تفرقه‌های اینچنین به خود نظام و انقلاب صدمه می‌زند.

روحانی اضافه کرد: شوراهایی که شما می‌گویید مسئول همه مسائل نیست ولی می‌تواند در بعضی از شوراها مثل شورای اجتماعی مواردی را مطرح کند. سه قوه می‌تواند این مسائل را مطرح بکنند وهماهنگی به وجود بیاورند اینها می‌تواند موثر باشد ومی تواند تخفیف بدهد. هم مبارزه با فساد باشد هم ایجاد انشقاق و شکاف نباشد.
  • نظام غیرحزبی منافع و مضراتی دارد
رییس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه توافق برجام محصول توافق و همدلی همه ارکان نظام بود، آیا در موضوع اصلاحات ساختاری و ملی و گشایش اقتصادی چشم‌اندازی وجود دارد، گفت: نظام ما ویژگی‌های خاص خودش را دارد و نظامی حزبی نیست. وقتی حزبی نیست منافع و مضراتی دارد. اگر نظام حزبی بود مسئولیت‌ها، پاسخ گویی‌ها و هماهنگی‌ها با احزاب بود.  اگر در کشور دو یا سه حزب فراگیر داشتیم، برنامه می‌دادند و مردم به هر یک که اعتماد می‌کردند از آن حزب پاسخگویی می‌خواستند، در هر دوره یک حزب قدرت را در دست می‌گیرد که هم مجلس و هم دولت را در دست دارد.

روحانی ادامه داد: اینکه دولت در دست گروهی و مجلس در دست جناحی دیگر باشد، کار را سخت می‌کند. هر چند در دوره مجلس پنجم که با دولت اصلاحات همزمان شد به رغم اینکه مجلس و دولت در اختیار دو جناح رقیب بود، همدلی و همکاری خوبی را بین دولت و مجلس شاهد بودیم، اما کلا کار سختی است.

وی با اشاره به اینکه همچنان همکاری بین دولت و قوای دیگر انجام می‌گیرد، گفت: هماهنگی این نیست که هرچه ما خواستیم در جلسه سران قوا به تصویب برسد. گاهی هم تا مرز نتیجه‌گیری پیش می‌رویم، در جلسه بعدی نقطه‌نظرات دیگری مطرح می‌شود و نتیجه‌گیری قبلی را خنثی می‌کند. باید تلاش کنیم در مسائل مهم و اساسی با هماهنگی و همکاری پیش برویم، رویکردی که در مسئله کرونا جواب داد.

وی ادامه داد: علت موفقیت ما در مهار کرونا این بود که برای ما موضوعی ملی بود، اکنون اگر ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیمی اتخاذ کند، مورد حمایت قانون، شورای عالی امنیت ملی، مقام معظم رهبری و همه نهادهای حاکمیتی است، لذا این ستاد برای محرم، دانشگاه، مدرسه و همه مسائل کشور تصمیم می‌گیرد، چون پشتیبانی ملی وجود دارد.

رییس شورای عالی امنیت ملی برجام را هم  مسئله‌ای مهم و ملی قلمداد کرد و افزود: در بیش از 7 جلسه شورای عالی امنیت ملی در مورد برجام بحث کردیم، جلساتی که  گاهی از سه تا 5 ساعت به طول می‌انجامید. بحث کردیم و به تصمیم و تصویب رسیدیم ولی همه مسائل مثل برجام و ستاد کرونا نیست که در سطح کلان مورد حمایت قرار گیرد.

وی افزود: در حال حاضر هم خیلی از مسائل مهم ما به جلسه شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی فضای مجازی و انقلاب فرهنگی می‌رود و در دولت تصویب می‌شود و مواردی را با مقام معظم رهبری مطرح می‌کنیم و نظر موافق به ایشان را می‌گیریم، لذا با توجه به شرایطی که در نظام ما وجود دارد باید تلاش کنیم این هماهنگی‌ها بیشتر شود.

روحانی متذکر شد: در نظام ما جای حزب خالی است. ما در ایران هنوز حزب نداریم. تشکیلات، گروه و جناح داریم ولی حزب به آن معنا که مثلا برای مجلس کاندیدا به مردم معرفی کند، نداریم. در آن شرایط به جای اینکه به 30 نفر از لیست تهران رای دهیم در برگه رای می‌نویسیم حزب "الف" یا حزب "ب". در انتخابات ریاست جمهوری هم به اشخاصی رای می‌دهیم که نماینده حزب مشخصی است.

رییس جمهور با بیان اینکه قانون اساسی ما بر مبنای حزب تنظیم نشده است بنابراین بعضی جاها هماهنگی سخت می‌شود، گفت: اما نهادهای دیگری داریم که شکل آن با دیگر از کشورها متفاوت است.
  •  درباره طرح فروش نفت به اتفاق نظر کامل نرسیده‌ایم
وی درباره مورد طرح گشایش اقتصادی اظهار داشت: شخصاً عرضه نفت و فروش آن به مردم را برای کشور و بودجه طرحی مفید می‌دانم. هنوز هم ممکن است به نتیجه برسیم چون هنوز به یک اتفاق نظر کامل نرسیدیم و مشخص نیست که به چه سرنوشتی دچار خواهد شد، طرح ما به این صورت بود که به رغم تحریم، نفت را در بازار به قیمت امروز اوپک وبر مبنای نیما بفروشیم.

روحانی با بیان اینکه در بن بست نیستیم ولی فروش نفت در بازار از فروش اوراق بهتر بود، گفت: اینکه بحث می‌شود با فروش نفت دولت بعدی متعهد می‌شود، درست است و دولت بعدی باید تعهدات دولت قبل را انجام دهد. ما هم تعهدات دولت قبلی را انجام دادیم، سیر دولت تغییر نمی‌کند. هر کاری که دولت قبلی کرد ما متعهد بودیم انجام بدهیم. دولت قبلی دو میلیون مسکن مهر را تعهد کرده بود که ما یک میلیون و 300 هزار واحد آن را تکمیل و تحویل دادیم.

وی ادامه داد: برخی می گویند پول حاصل از فروش نفت خرج هزینه های جاری می‌شود، سوال این است که اگر تحریم نباشیم و نفت بفروشیم آیا درآمد حاصل از آن خرج بودجه جاری نمی‌شود؟ مقداری از آن خرج هزینه‌های جاری دولت می‌شود و مبلغی از آن به سمت عمران و زیرساخت‌ها و تولید می‌رود. وقتی که می‌گوییم هزینه جاری برخی فکر می‌کنند که جاری به معنی پول توی جیبی وزرای دولت است. هزینه‌های جاری یعنی هزینه بهداشت، آموزش و پرورش، حقوق بازنشستگان، مستمری بگیران، اقشار ضعیف، کمیته امداد، بهزیستی، حقوق کارمندان همه قوا و هزینه‌های عمرانی کشور.

 رییس جمهوری با طرح این پرسش که اگر ما به جای نفت اوراق بفروشیم آیا دولت بعد متعهد نمی‌شود، اظهار داشت: چرا کسی سراغ این موضوع نمی‌رود که خود مجلس تصویب کرده است.  ما اوراق را دو سال می‌فروشیم چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا دولت بعدی نباید به این تعهد عمل کند. کما اینکه همین دولت تعهدات گذشته و اوراق قبلی را پرداخت می‌کند. دولت جریانی متصل است و نمی‌شود وسط آن را برید و جدا کرد و بگوییم این دولت آن دولت.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه ظرفیت پتروشیمی ما تا پایان این دولت دو برابر می‌شود، خاطرنشان کرد: این ظرفیت از 50 میلیون متر مکعب  به 100 میلیون مترمکعب می‌رسد و این سود هم به دولت بعدی می‌رسد، آیا ما باید از دولت بعد طلبکار باشیم. دولت بعد هم تعهدات دولت قبل را به عهده دارد و هم ظرفیت‌های خوب ایجاد شده مانند افزایش ظرفیت پتروشیمی را.

وی اظهار کرد: همه این پول‌ها مربوط به ملت است دولت نماینده مردم است و این ادامه دارد بنابراین اگر دو قوه دیگر در نهایت موافقت نکنند طرح گشایش اقتصادی که من اعلام کردم اجرا نمی‌شود و اجرای آن منوط به توافق دو قوه دیگر است ولی اگر موفقت می‌شد ظرفیت بسیار خوبی ایجاد می‌شد و این بهترین راه برای تامین کسری بودجه سال جاری و سال آینده است.

روحانی درآمد و بودجه آمریکا و کشورهای اروپایی را راه از مالیات و فروش اوراق دانست و گفت: آمریکا و کشورهای اروپایی همیشه در کل درآمد و GDP بدهکار هستند چرا که از اوراق قرضه استفاده می کنند. ما اگر اوراق با 18 درصد سود به صورت دوساله منتشر می‌کنیم در عوض کار عمرانی که امسال انجام می دهیم در مقایسه با سال بعد  50 درصد به سود ما است.

رئیس‌جمهور درباره کاهش حضور وی برای گفت‌وگوی مستقیم با مردم، تصریح کرد: ما هر چقدر بتوانیم چه شخص من چه بقیه مقام‌های دولتی بتوانند با مردم صریح تر حرف بزنند، صحبت کنند و نقطه نظرات خودشان را برای مردم بیان بکنند به هر شکلی باشد، حتما می‌تواند مفید باشد. چند ماهی از اول سال بیشتر صحبت می‌کنم و فکر می‌کردم صحبت های من مقداری جایگزین آن بخش شده  است. البته هرگلی بوی خودش را دارد و حتما جلسه گذاشتن با مطبوعات و یا مستقیم با مردم در موضوعات مختلف صحبت کردن می‌تواند مفید باشد و مردم می توانند درجریان امور قرار بگیرند.

روحانی خاطرنشان کرد: یک  نکته مهمی اخیرا مقام معظم رهبری بیان کردند و فرمودند دولت به مردم بگوید چه کار کرده و چه کار خواسته بکند و نتوانسته انجام بدهد و با چه مشکلی رو به رو بوده است. اینکه ایشان فرمودند بیایند مشکل را بیان کنند و اجازه مهمی بود که ایشان به ما دادند که ما درهر کجا که نتوانستیم بیاییم به مردم بگوییم که این مورد را نتوانستیم، دلیلش هم این بود هر چه بوده است برای مردم توضیح بدهیم. خیلی مهم است که مردم بدانند که دولت تلاش کرده است. وقتی است که مردم فکر می‌کنند که دولت بی‌توجه است این دولت نمی‌داند این دولت برایش مهم نیست این خیلی خطرناک است.

رییس جمهوری خاطر نشان  کرد: مردم بگویند فلان چیز گران شده  است، دولت بی‌خبر است یا خبر ندارد یا اصلا برای دولت مهم نیست که گران یا ارزان شده است. برخی جاها به دولت تهمت بزنند و بگویند دولت عمدا می‌خواهد ارز گران شود برای این که مشکل خودش را رفع بکند. خیلی مهم است که مسئولان و شخص رییس جمهور که مردم او را انتخاب کردند، خدمت را برای مردم تبیین کند که من این خدمت را انجام دادم و این جا هم من خواستم نتوانستم و یا اینجا هم تصمیم دارم کمک کنید من تا آخر این دولت بتوانم انجام بدهم.
  • توضیح روحانی درباره وعده 100 روزه‌ی حل مشکلات
وی درباره وعده دولت برای حل برخی مشکلات کشور در 100 روز اول دولت گفت: این یکی از نکاتی بود که در برخی از رسانه‌ها به شکل نادرست مطرح شد و اخیرا مقام معظم رهبری هم به آن اشاره کردند که رسم بر این است که دولت‌ها یک برنامه 100 روزه برای خود اعلام می‌کنند و در آن مدت کارهایی ‌کنند و یک برنامه هم که برنامه چهارساله است.

روحانی اضافه کرد: من از ابتدای تبلیغات انتخابات 92 چندین بار تصریح کردم که من یک برنامه 100 روزه و یک برنامه چهارساله دارم و تاکید کردم که برنامه 100 روزه را در این مدت انجام می‌دهم و در این باره بعد از انتخابات هم مصاحبه و بر این موضوع صحه گذاشتم. معلوم است هر مشکلی در 100 روز حل نمی‌شود ولی می‌توان در این مدت برای حل برخی از مشکلات برنامه‌ریزی کرد. مهمترین مسئله دولت یعنی توافق موقت هسته‌ای در 100 روز اول دولت اتفاق افتاد و برنامه‌های اقتصادی دولت تدبیر و امید نیز در 100 روز اول تدوین شد.

رئیس‌جمهور به انتقاد کارشناسان اقتصادی دولت از وعده تک‌رقمی کردن تورم در 100 روز اول اشاره کرد و افزود: من در پاسخ به منتقدان گفتم که این برنامه ماست و اگر محقق نشد به مردم اعلام می کنیم که این برنامه محقق نشده است که به لطف خدا به تورم تک‌رقمی رسیدیم.
  • رقابت انتخاباتی باید اخلاقی باشد
وی در پاسخ به سئوالی درباره ساختارشکنی برخی مقامات سیاسی کشور در دوره‌های مختلف برای جلب آرای انتخاباتی گفت: به خاطر انتخابات یا به خاطر پیروزی در انتخابات یا به خاطر موفقیت یا جلب آرا و توجه افکار عمومی، واقعیت‌ها را نباید خلاف آنچه هست، بیان کنیم و حقیقت‌ را نباید زیرپا بگذاریم.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه رقابت در همه دنیا وجود دارد، افزود: همه افتخار ما این است که رقابت ما باید کاملا اخلاقی باشد. گاهی رسانه‌ها هم برای جذب مخاطب تیتری انتخاب می‌کنند که با اصل مطلب همخوانی ندارد و تیتر را برای جذب مخاطب انتخاب می‌کنندو این موضوع در رابطه با کاندیداهای انتخابات‌ها هم مطرح است و ممکن است از تیترهای جذاب برای جلب رای استفاده کنند که این موضوع به ضرر کشور است.
  •  کاندیداهای انتخابات نباید با احساسات و اعتقادات مردم بازی کنند
وی در ادامه به ورود به فضای انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه‌های آینده اشاره کرد و گفت: کشور ما در شرایط تحریم و کروناست و مردم با مشکلاتی مواجه هستند؛ کاندیداهای انتخاباتی نباید با احساسات و اعتقادات و ایمان مردم به انقلاب بازی کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: : نقش رسانه‌ها در این موضوع مهم‌تر از دولت است و رسانه از مطبوعات و غیرمطبوعات و فضای مجازی به عنوان قدرت چهارم اجازه ندهند کسی به هر بهانه‌ای از اخلاق خارج شود. رسانه‌ها به گونه‌ای واقعیت‌ها را برای مردم روشن کنند که غیراخلاقی حرف زدن به نفع کاندیدا تمام نشود. آرزوی همه ما این است که انتخابات آینده ریاست جمهوری پررونق و باشکوه و با مشارکت بالای مردمی برگزار شود و همه کاندیداها مراعات اصول و اخلاق را بکنند و انتخابات پایان خوشی داشته باشد و دولت سیزدهم با افتخاری در پایان داشته باشیم.
  • قطعا شرایط زندگی مردم مطلوب نیست
روحانی درپاسخ به راه برون رفت از مشکلات در سال پایانی دولت، گفت: قطعا شرایط زندگی مردم مطلوب نیست، مردم ما می‌خواستند در بخش مادی و اقتصادی زندگی راحت‌تر و بهتری داشته باشند، البته امیدوارم که از نظرمعنوی شرایط مردم خوب باشد، دغدغه مردم کمتر باشد مردم می‌خواستند نسبت به آینده کشور و نظام کاملا اطمینان داشته باشند.

رییس جمهور افزود: گاهی می گویند «دولت تغییرات ایجاد می‌کند تا بی ثباتی ایجاد می کند» و من پاسخ دادم که « بالاتر ازاین هم از دولت و مجلس هم وجود دارد » اشاره به این است که گاهی مردم نسبت به  آینده تزلزل فکری پیدا کنند که چنین چیزی امروز نیست و نخواهد بود.

وی درباره علل ایجاد وضعیت و شرایط کنونی اقتصاد جامعه گفت: روشن است از این 42 سال 8 سال در جنگ بودیم و حداقل 10 تا 12 سال در تحریم بودیم. اکنون هم که در یک شرایط تحریم بی سابقه قرار داریم. اینکه می گویند آیا می‌شد کاری کرد که جنگ نشود، یا زودتر تمام شود و یا کاری می‌شد کرد که کشور تحریم نشود و یا زودتر تمام شود در جای خود نیازمند یک بحث مفصل است؛ اما می‌توانم بگویم دولت برای ایجاد امنیت در جامعه و کشور، حداقل یک بار این تحریم را به عنوان معظلی که بر سر مردم بوده، به طور کامل شکسته است.

رییس جمهور افزود: در بار دوم تحریم، یک دولت عجیب وغریبی در آمریکا روی کار آمده است که همه کارهایش عجیب  غریب است؛ همه پیمان‌ها را زیر پا گذاشته و برجام را هم زیر پا گذاشته است.

وی افزود: شرایط را از 93 تا پایان 96 ملاحظه کنید، آمار را بررسی کنید؛ از نظر تورم، رشد اقتصادی و روحی مردم و نشاط مردم و تحولات اقتصادی بزرگی که رخ داده است.  مقایسه کنید در آن چهار سال چه شرایطی داشتیم و در این  سه سال وضعیت با این مشکلات بزرگ اوضاع چگونه شده است.
  • برجام با عصای زیر بغل راه می‌رود
روحانی بیان کرد: هدف آمریکا  این بوده است که ما را به زانو دربیاورند و ما را از پا در بیاورند. برجام را در آن سه سال هم پای راست و هم پای چپ آن را شکاندند و اکنون با عصای زیر بغل راه می رود، اما در برابر آمریکا در میدان هنوز مقابله می‌کند، با دو عصا است اما در مقابله آمریکا ایستادگی می‌کند و در چند مرحله  آمریکا را اط نظر سیاسی شکست داده است و امیدواریم زیادی هم داریم آمریکا  در مرحله اخیر هم شکست حتمی می خورد.
  • حداقل حقوق 9.9 برابر شده است
رییس جمهور اظهار داشت: در این شرایط با مشکلات جدید مواجه شدیم و می‌دانیم باید چه کار باید کنیم، اما رسانه‌ها هم باید مسائل را تببین کنند. آنجایی که می‌گویید مردم در مشکل هستند و باید زندگی بهتری داشته باشند که اتفاقاً صحیح هم می گویید، باید علل مسائل را هم بگویید واگر جایی هم دولت مقصر بود دولت را نقد کنید و ایرادی ندارد، اما در عین حال بیان کنید که دولت در حد توان خود حقوق متوسط را حدود 5 تا 6 برابر کرده است.

روحانی با بیان این که حداقل حقوق 9.9 برابر شده است، گفت: حداقل دریافتی مستمری بگیران 5.9 افزایش پیدا کرده است، حقوق فرهنگیان به طور متوسط 4.8  در حدود 5 برابر افزایش پیدا کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
روحانی در شرایطی در آستانه انتخابات 1400 گفت!!!
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
برجام را با تنفس مصنوعی و قلب مصنوعی و آی سی یو و سی سی یو زنده نشان می دهید در حالی که هفت کفن پوسانده
بی تدبیری
Iran, Islamic Republic of
توزیع ارز 4200 تومانی هم خسارت محض بود.
اصغر
Iran, Islamic Republic of
برجام بدون ضمانت و یکطرفه بود و از اول برای کشور عزیز ما بی فایده بود. حالا که شل هم شده است.
Iran, Islamic Republic of
شل نشده بلکه از بالای زانو هر دو پایش قلم شده و عصا و واکر هم جواب نمی‌دهد بیست و چهار ساعته روی تخت افتاده نزدیک است زخم بستر بگیرد ....!!!
Iran, Islamic Republic of
خوبه تا اینجا روحانی قبول کرده برجام پاهاش شکسته و علیل شده اهسته اهسته بقیش رو هم بعدا قبول میکنه ...
Iran, Islamic Republic of
عملکرد حسن روحانی ازسال 1392 تاکنون بی مورد بوده است هیچ کاری برای مردم و کشور نکرده است.
Iran, Islamic Republic of
ضربه‌ای که آقای روحانی به اقتصاد و معیشت مردم زد تا به حال کسی نزده بود ..
Iran, Islamic Republic of
شکایت آمریکا از ایران به دلیل نقض برجام، واین درحالی است که آمریکا جنایتکار شماره یک به صورت غیر قانونی از برجام خارج شده است و توافق بین المللی را نقض کرده است!
Iran, Islamic Republic of
رزمنده ایرانی به مدیر کل آژانس انرژی اتمی برای مداخله در امور ایران هشدار داد
گروسی حق دخالت و مداخله درامور ایران را ندارد.
Iran, Islamic Republic of
انتقام سخت تا اخراج آمریکا از منطقه ادامه دارد.
Iran, Islamic Republic of
دولت عراق از پشت به ما خنجر زد
Iran, Islamic Republic of
1 - آمریکا فقط زبان زور را می‌فهمد
2 - انگلیس فقط زبان زور را می‌فهمد
3 - عربستان فقط زبان زور را می‌فهمد
4 - امارات فقط زبان زور را می‌فهمد
5 - اسرائیل فقط زبان زور را می‌فهمد
Iran, Islamic Republic of
ترامپ اشتباه نکن! مردم ایران تسلیم نمی‌شود
Iran, Islamic Republic of
امارات از پشت به آرمان های فلسطین خنجر زد
Iran, Islamic Republic of
گفت وگو، مذاکره، توافق هسته ای و برجام تاکنون هیچ فایده ای، سودی و ارزشی برای مردم ایران و کشور نداشته است و ندارد.
Iran, Islamic Republic of
آمریکا تظاهرات در بلاروس را سازماندهی کرده است.
ازسال 1945 تاکنون در هرجای دنیا جنایتی رخ می دهد دست آمریکا جنایتکار شماره یک در کار است.
سکوت در برابر جنایت از خود جنایت بدتر است.
Iran, Islamic Republic of
آمریکا، عربستان سعودی، امارات و رژیم صهیونیستی ازسال 2001 تاکنون در تاسیس و حمایت از تروریست ها درمنطقه خاورمیانه و جهان نقش دارند.
Iran, Islamic Republic of
آمریکا نیروی هوایی داعش درسوریه، عراق، افغانستان و لیبی است.
آمریکا نیروی هوایی داعش شده است.
Iran, Islamic Republic of
ولی ما هرگز با ترامپ و آمریکا دیگر مذاکره نمی کنیم
که آمریکا ازسال 1332 تاکنون ثابت کرد که قابل اعتماد نیست.
Iran, Islamic Republic of
سکه؛ ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان نتیجه توافق هسته ای و برجام دولت روحانی در این مدت هفت تا هشت سال بوده است.
Iran, Islamic Republic of
برجام که در آی‌سی‌یو بود؛ چطور آمریکا را شکست داد؟!
Iran, Islamic Republic of
حقوق ها دربرابر گرانی درکشور حداقل حقوق 2.9 برابر نشده است
رحیم اب منگل
Iran, Islamic Republic of
این اقا با این همه دستاورد رئیس جمهور کدوم کشوره به ما بگید
Iran, Islamic Republic of
استقبال ترامپ از این توافق و ائتلاف به این دلیل است که اسرائیل در قلب منطقه قرار گیرد و برای رسیدن به ایران به جای عبور از عربستان و امارات و یا هر کشور دیگری در مرزهای ایران قرار بگیرد.
Iran, Islamic Republic of
از نقد رسانه ها استقبال می کنیم ولی به محض اینکه کسی بگوید بالای چشممان ابروست به سرعت از او شکایت می کنیم .
Iran, Islamic Republic of
تحت هیچ شرایطی با آمریکا جنایتکار شماره یک، انگلیس جناینگار شماره یک، فرانسه جنایتکار شماره یک و آلمان جنایتکار شماره یک مذاکره مجدد نمی‌کنیم
Iran, Islamic Republic of
بر همه مسلمانان جهان واجب است که به مردم بی‌دفاع و مظلوم یمن کمک کنند.
Iran, Islamic Republic of
وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی انتخاب نخست وزیر جدید بریتانیا را تبریک گفت !!!!!، این کار در این شرایط چه معنی می دهد؟!!!!.
Iran, Islamic Republic of
لغو برجام ساخت بمب اتمی در برابر مقابل جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیر انسانی آمریکا و متحدانش واجب است.
Iran, Islamic Republic of
هدف از حضور نظامیان ایرانی در سوریه مقابله با آمریکا و اسرائیل است
Iran, Islamic Republic of
رژیم آمریکا جنایتکار شماره یک ازسال 1945 تاکنون بزرگترین تهدیدی برای منطقه خاورمیانه و جهان است ولی متاسفانه آقای ظریف شما هنوز هم درک نمی کنید.
Iran, Islamic Republic of
آمریکا چگونه می‌خواهد مکانیسم ماشه را فعال می‌کند؟
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف مذاکره با آمریکا و غرب از ابتدا غلط و اشتباه بود .
Iran, Islamic Republic of
اجازه آمریکا و ترامپ دست نخست وزیر جعلی رژیم صهیونیستی است نتانیاهو اجازه نمی دهد مشکل ایران، توافق هسته ای و برجام با آمریکا حل شود.
ولی متاسفانه شما تاکنون درک نمی کنید
Iran, Islamic Republic of
به ترامپ رئیس جمهور آمریکا باید گفت هر روز توسط ماهواره نور سپاه پاسداران بالای سر آمریکایی‌ها هستیم. دشمنان چه می‌خواستند چه شد!
Iran, Islamic Republic of
خبر در مدار قرار گرفتن ماهواره نظامی سپاه، وجودمان را پر از غرور و افتخار کرد. خداوند یار و نگهدار سبزپوشان ولایت باشد و کور شوند کسانی که این عزت و عظمت فرزندان انقلاب را نمی‌توانند ببینند.
Iran, Islamic Republic of
شیطان بزرگ می‌خواست عایدی نفت ایران را به صفر برساند که ویروس کرونا یقه خودش را گرفت
Iran, Islamic Republic of
ترکیه اعتراض آمریکا به دیدار اردوغان با رهبران حماس را محکوم کرد
Iran, Islamic Republic of
قمار ترامپ علیه ایران در شورای امنیت به ضرر اسرائیل تمام می شود؛ چرا؟
Iran, Islamic Republic of
بهترین پاسخ به دخالت و مداخله بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی فقط سلاح هسته ای است.
Iran, Islamic Republic of
ازصدور حکم اعدام برای ولیعهد سعودی و امارات در دادگاه یمن استقبال می کنیم
Iran, Islamic Republic of
رئیس دولت در گزارش خود گفته حقوق کارمندان نسبت به سال 92 شش برابر شده است. بنده در سال 92 با حقوق یک میلیون و 170 هزار تومان بازنشسته‌ شدم و امسال به 4 میلیون و 160 هزار تومان رسیده است....
Iran, Islamic Republic of
با سلام. مستمری‌بگیر 70 ساله هستم. به تازگی حقوقم شده 2/200/000 تومان. دو بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی آتیه‌سازان را دارم که هیچ مشکل درمانی را حل نمی‌کند. ماهی 80 هزار تومان هم حق بیمه می‌گیرند. بیشتر دندان‌هایم خراب هستند حتی پول ندارم آنها را بکشم. آقای روحانی ما به شما رای دادیم که وضعمان بهتر شود. در سال یک بار حقوق ما افزایش می‌یابد ولی هر روز قیمت‌ها بالاتر می‌رود. شما را به خدا به داد این مردم برسید، ما در اهواز در گرمای هوا زندگی می‌کنیم، ویلا در شمال نداریم. اگر این کولر بسوزد چه کنیم؟
Iran, Islamic Republic of
برای همه مردم دنیا ثابت شده که انگلیس جنایتکار شماره یک ازسال 1332 تاکنون به همراه آمریکا جنایتکار شماره یک درامور ایران دخالت و مداخله می کند و همچنان نیز ادامه می دهد ...
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف توضیح و پاسخ دهد
اعتراف ظریف بیش از ۹۲ درصد از بازرسی‌های آژانس در ایران انجام شد، پس چرا آژانس قطعنامه ضد ایرانی تصویب کرده است.
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف توضیح و پاسخ دهد
اعتراف ظریف بیش از ۹۲ درصد از بازرسی‌های آژانس در ایران انجام شد، پس چرا آژانس قطعنامه ضد ایرانی تصویب کرده است.
Iran, Islamic Republic of
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق ندارد از مراکز غیرهسته‌ای بازدید کند/ در طول تاریخ هیچ کشوری به اندازه ایران با آژانس، همکاری نکرده است/ سال گذشته میلادی 300 بار از ایران بازدید کردند
Iran, Islamic Republic of
چه کسی اینکار رو کرد؟!!!
بابک
Iran, Islamic Republic of
چرا با عصا راه می رود تیم مذاکره را مامور کنید تا نوبتی زیر بغلش را بگیرند که می گیرند باید بگیرند و جوابگو باشند
Iran, Islamic Republic of
ای وای که آفتاب‌ تابان برجام مان غروب کرد و ای وای که باران رحمت از سرمان گذشت !!!!
Iran, Islamic Republic of
بله جناب دکتر روحانی.
سهراب
Iran, Islamic Republic of
اگر تمام این موانع نبود هم شما آدم..مدیریت برای این کشور نبودید!!!.
امیرمسعود
Iran, Islamic Republic of
اه. پس جدیداً مُرده ها با عصا می توانند راه بروند؟!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
ایا دولت شما با احساسات ملت صادق بود؟!
Iran, Islamic Republic of
برجام از وقتی نطفه بود قطع نخاع شده بود ولی چون شما کسی ... قبول نداشتی باور نمی کردی.!
Iran, Islamic Republic of
نباید به مردم وعده های داد که نشدنی و محال است ..
آقا اين همه كار كجا شده؟!!!!.
شجاع
Iran, Islamic Republic of
........
United Kingdom
کجا حقوق 9 برابر و 5 برابر شده .
Iran, Islamic Republic of
دل کرده بودم خوش به وعده های کلید
او هم دمادم می زند بر زخم ما اسید
Iran, Islamic Republic of
اولا شما چه حقی در دخالت حتی شفاهی در انتخابات بعد دارید!!!!؟....
اکبر
Iran, Islamic Republic of
....
United States
.........
محمدایوب
Iran, Islamic Republic of
روحانی ارشیو گفته های انتخابات 92 را ببیند ...