جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

چرا اروپا با توافق ابوظبی-تل آویو سرد برخورد می‌کند؟

دوشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۵:۳۰
کد مطلب: 737807
یک رسانه عرب زبان نوشت: با گذشت ۱۰ روز از توافق عادی سازی روابط امارات و اسرائیل، همچنان اتحادیه اروپا با این توافق با سردی برخورد می کند و امارات در رایزنی با اروپاییها ناکام است.
چرا اروپا با توافق ابوظبی-تل آویو سرد برخورد می‌کند؟
به گزارش جهان نيوز، القدس العربی در مطلبی با عنوان «چرا اروپا با توافق امارات-اسرائیل سرد برخورد می‌کند؟»، آورده است: با گذشت ۱۰ روز از توافق عادی سازی روابط امارات و اسرائیل، همچنان اتحادیه اروپا با این توافق با سردی برخورد می‌کند و امارات در برگزاری نشست و رایزنی با مسئولان ارشد این اتحادیه با ناکامی روبرو شده است.

این رسانه می‌نویسد: از زمان اعلام توافق امارات-اسرائیل، اتحادیه اروپا از آن استقبال کرده است؛ اما بیشتر کشورهای عضو این اتحادیه بر مواضع خود در ملحق کردن اراضی فلسطینی بیشتر، متمرکز هستند و با هرگونه گزندی که به اصل راهکار دو دولتی وارد شود، به شدت مخالفت می‌ورزند.

القدس العربی در ادامه آورده است: امارات، رهبران اروپا به جز مقامات پاریس را در جریان توافق با اسرائیل قرار ندادامارات رهبران اروپا به جز مقامات پاریس را در جریان توافق با اسرائیل قرار نداد ه است و گویا امارات به این طریق می‌خواهد که اتحادیه اروپا را به سبب ممانعت از صدور تسلیحات به آن مجازات کند.

رسانه مذکور گزارش داد: بیشتر تحلیل‌های کارشناسان اروپایی بر این موضوع استوار است که توافق اسرائیل و امارات به اندازه‌ای که سیاست قطب بندی را تشدید می‌کند به ثبات جدی در منطقه منجر نخواهد شد. این به نفع سیاست خاورمیانه‌ای دونالد ترامپ در به حاشیه راندن هرگونه نقش اتحادیه اروپاست.

القدس العربی می‌نویسد: در عمل این توافق می‌بایست ابوظبی را به کانون فعالیت دیپلماتیک بین المللی از طریق توافقات و رایزنی‌ها تبدیل می‌کرد و امارات به خاطر جرأت دیپلماسی که در این پرونده به خرج داده است، مورد تکریم قرار گیرد؛ اما این چنین نشد و جز استقبال آنهم به شکل پروتکلی عملاً تحول دیگری رخ نداد و رهبران اروپایی رایزنی با امارات انجام ندادند و اشتیاقی برای شنیدن دیدگاه ابوظبی از خود نشان ندادند.

این رسانه آورده است: با وجود قدرت لابی مالی امارات در اروپا؛ اما در وادار کردن سیاستمداران و روشنفکران اروپایی برای تمجید و تحسین از طرح ابوظبی، موفقیتی کسب نکرده و عکس آن رخ داده است و امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان روز یکشنبه گذشته تماس گرفت و از وی خواست که به پاریس برود تا مذاکراتی با محوریت راهکار دو دولتی انجام گیرد.

القدس العربی در پایان نوشت: از میان نمونه‌ها می‌توان به سرمقاله روزنامه فرانسوی لوموند در مورخه ۱۷ اگوست جاری اشاره کرد که از این توافق به منزله تقویت رویارویی با ترکیه و ایران و دست برداشتن رژیم‌های خلیج فارس از مساله فلسطین نام برد و اینکه الزامی برای اسرائیل در عدم الحاق اراضی فلسطینی یا بازگشت به مذاکرات سیاسی در راستای راهکار دو دولتی ایجاد نمی‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *