پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

بازار سهام در مردادماه چه رکوردهایی ثبت کرد؟

پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب: 737456
مقایسه بازدهی هفتگی بورس از ابتدای سال تا پایان امروز نشان می‌دهد بیشترین و کمترین رشد هفتگی بورس در ماه اردیبهشت رخ داده است.
بازار سهام در مردادماه چه رکوردهایی ثبت کرد؟
به گزارش جهان نيوز، بازار سهام تهران در آخرین هفته مرداد با وضعیت قرمز به پایان رسید.

آمار اول؛ تخمین خروج پول از بورس
بازار بورس تهران پس از رشد جزیی روز گذشته دوباره به وضعیت قرمز بازگشت. شاخص کل بازار سهام تهران در پایان امروز با ۳.۷ درصد کاهش نسبت به روز قبل به ۱ میلیون و ۷۵۷ هزار و ۲۵۷ واحد رسید. این در حالیست که در روز گذشته با پرشی کوتاه سعی داشت که بتواند روند صعودی خود را دوباره از سر بگیرد.

 خالص ورود پول حقیقی بیانگر ارزش تغییر مالکیت از سهام داران حقیقی به حقوقی است . در همین رابطه در هفته اخیر ۱۱ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال خالص خروج پول حقیقی از بازار سهام بوده است که این رقم برای هفته سوم مرداد ۱۲هزار و ۶۸۹ میلیارد ریال بود.

آمار دوم؛ انتقال ماه منفی از بهار به تابستان
امروز آخرین روز کاری بورس  در مرداد ماه بود. مقایسه بازدهی هفتگی بورس از ابتدای سال تا پایان امروز نشان می دهد بیشترین و کمترین رشد هفتگی بورس در ماه اردبیهشت رخ داده است.

در این ماه بیشترین رشد هفتگی شاخص کل بورس در هفته اول اردیبهشت رخ داد. بورس در این هفته ۱۹ درصد بازدهی کسب کرده است اما در عین حال کمترین بازدهی هفتگی نیز تا قبل از هفته جاری در این ماه اتفاق افتاده است.

عکس پیش بنی بورس دو
هفته آخر اردیبهشت با منفی ۷.۵۷ درصد، قرمزترین هفته بورس در سال جاری بود. اما این رکورد امروز جابجا شد و شاخص بورس در پایان هفته جاری در مقایسه با ابتدای هفته منفی ۷.۷ درصد افت کرد تا رکورد منفی ترین هفته بورس از میانه بهار به میانه تابستان منتقل شود.

نکته جالب درباره مرداد ماه به دو رکورد متفاوت باز می گردد؛ در هفته سوم مرداد بیشترین مقدار شاخص کل ( از ابتدا تا کنون ) ثبت شد اما نرخ بازدهی در پایان همین هفته نیز منفی ۵ درصد بود. با رکورد هفته آخر بورس به جهت آماری کاملا دو رخ داشت؛ از فتح کانال دو میلیون تا پایین ترین رقم بازدهی هفتگی.

آمار سوم؛ بازدهی بورس در کف ۲۰ ماهه
بازدهی ماهانه شاخص در ماه مرداد به منفی ۸.۲۹ درصد رسید. این میزان در ۲۰ ماه گذشته کمترین بازدهی ماهانه است. پیش از این در آذر ماه سال ۹۷ نرخ رشد ماهانه منفی ۸.۸۵ درصد ثبت شده ‌بود. در تیرماه سال جاری نرخ بازدهی ماهانه ۴۷.۹ درصد محاسبه شد که این میزان هم بیشترین نرخ رشد در ۲۴ ماه اخیر است.

آمار چهارم؛ رنگ قرمز دو شاخص پس از ۱۷ ماه
در ۱۷ ماه گذشته فقط دو بار بازدهی شاخص هم وزن منفی ثبت شده است؛ مهر سال ۹۸ و مرداد امسال. نرخ رشد ماهانه شاخص هم وزن در مهر ماه منفی ۶.۶ درصد و در ماه جاری منفی ۵.۰۸ درصد بوده‌است.

نکته دیگر اینکه برای نخستین بار پس از ۱۷ ماه(مقطع مورد بررسی) در ماه مرداد سال جاری نرخ رشد ماهانه شاخص کل و شاخص هم وزن هر دو زیر صفر بودند. منفی بودن شاخص کل و هم وزن مبین این حقیقت است که سهام بزرگ و کوچک هر دو وضعیت منفی داشته اند.
مرجع : اقتصاد نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *