جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۶

جان کری: حیثیت آمریکا در دنیا رفته است

سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۴۰
کد مطلب: 737337
وزیر خارجه اسبق آمریکا سه‌شنبه گفته که رئیس‌جمهور فعلی این کشور باعث لطمه به حیثیت آمریکا در دنیا شده است.
جان کری: حیثیت آمریکا در دنیا رفته است
به گزارش جهان نيوز، «جان کری»، وزیر خارجه اسبق آمریکا سه‌شنبه گفت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به اعتبار این کشور در دنیا لطمه وارد کرده است.

به نوشته «واشنگتن‌تایمز» جان کری در یک مصاحبه مجازی با خبرنگاران گفت: «آنچه دونالد ترامپ وارث آن بود یک اقتصاد رو به رشد و دنیایی از احترام بود و او اینها را به یک دنیای پرهرج و مرج به معنی واقعی کلمه تبدیل کرد و حالا کشور ما و دنیا به این دلیل در معرض خطرات بیشتری قرار دارد.»

وزیر خارجه اسبق آمریکا اضافه کرد فقدان رهبری از سوی کاخ سفید به ایجاد تفرقه در میان ملت آمریکا منجر شده و باعث ایجاد خلأ قدرت در دنیا شده است.»

کری ضافه کرد: «برای اولین بار تا آنجا که من می‌توانم به عنوان یک فرد عادی می‌توانم به خاطر بیاورم، ایالات متحده آمریکا رهبر دنیای آزاد نیست. در حال حاضر دنیا با نبود رهبر جهان آزاد روبرو است.»

جان کری یکی از مخالفان سرسخت دولت ترامپ است. ترامپ، سال ۲۰۱۷ از توافق هسته‌ای برجام که کری در مذاکره بر سر آن نقش داشت خارج شد.

دونالد ترامپ از سوی دیگر، جان کری و دولت باراک اوباما را به نرمش در برابر ایران متهم کرده و گفته به دنبال توافقی جدید با ایران است.

اخیراً «آنتونی بلینکن»، مشاور «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم گفته بایدن در صورت ورود به کاخ سفید به دنبال عقد «توافق طولانی‌مدت‌تر و قوی‌تر» با ایران خواهد بود.

توافق «طولانی مدت» و «قوی‌تر» از جمله اصلی‌ترین خواسته مخالفان توافق هسته‌ای برجام از جمله دونالد ترامپ بود. ترامپ دو سال پیش با بیان اینکه برخی از مفاد توافق هسته‌ای برجام منقضی می‌شوند به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و گفت به دنبال دستیابی به توافقی قوی با محدودیت‌های هسته‌ای دائمی علیه ایران است. 
 
بسیاری از کارشناسان روابط بین‌الملل اختلافات میان احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در سیاست‌گذاری در خصوص ایران را صرفاً تاکتیکی می‌دانند. 

دولت آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» و یا ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه روی آورده است. 

با این وجود، دونالد ترامپ که وعده می‌داد با اجرای سیاست‌های سختگیرانه علیه ایران می‌تواند این کشور را برای عقد توافقی بهتر پای میز مذاکره بیاورد به دلیل ناکام ماندن برنامه‌هایش در قبال ایران علی‌رغم تشدید تنش‌ها، در آمریکا تحت فشار قرار گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کودتای انگلیسی آمریکایی 28 مرداد، سند رسوایی مدعیان دروغ حقوق بشر جنایتکار شماره یک است..
.
Iran, Islamic Republic of
این خوووووک های کثیف مگر حیثیتی داشتن که دنبالش میگردن.
United States
جان کری جون کجا بودی داداش؟؟!!..... خیلی دنبالت گشتیم.....بیا یک فکری بکن که این ترامپ گند زد به امضای تو!!!!
Iran, Islamic Republic of
داداش؟؟؟؟؟؟؟؟
Bulgaria
یانکی ها حیثیتی نداشتن وندارن
Iran, Islamic Republic of
اقا جواد سلام داره