چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

چکناواریان: به ایرانی بودنم افتخار می‌کنم

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب: 737173
افتخار می‌کنم که به عنوان یک ایرانی یکی از معتبرترین جوایز صلح دنیا را کسب کرده‌ام که همین مسئله ثابت می‌کند که ایرانی ها مردمانی صلح جو و مهربان هستند.
چکناواریان: به ایرانی بودنم افتخار می‌کنم
به گزارش جهان نيوز، جایزه ویژه سال ۲۰۲۰ «کتاب‌ها برای صلح»  به لوریس چکناواریان سفیر «هنر برای صلح» و سفیر صلح ایران اهدا خواهد شد. کمیسیون «کتاب‌ها برای صلح» به اتفاق آرا، لوریس چکناواریان را شایسته دریافت جایزه ویژه سال ۲۰۲۰ این کمیسیون دانستند و این جایزه ۱۲ سپتامبر سال جاری به او اهدا خواهد شد. کمیسیون «کتاب‌ها برای صلح» که از سازمان‌های همکار سازمان جهانی یونسکو محسوب می‌شود و مقر آن در رم ایتالیا واقع است، از چندین سازمان غیر دولتی کشورهای مختلف تشکیل شده است که با سازمان یونسکو در زمینه گسترش فرهنگ صلح همکاری می‌کند.

این کمیسیون پس از بررسی معرفی‌نامه و سوابق لوریس چکناواریان موسیقیدان ایرانی دارنده نشان عالی هنر برای صلح که سال‌ها با هنرش فعالیت‌هایی خیرخواهانه و بشردوستانه برای گسترش فرهنگ صلح انجام داده است، به اتفاق آرا چکناواریان را شایسته دریافت این جایزه تشخیص دادند و این جایزه ۱۲ سپتامبر در مراسم ویژه این کمیسیون به این هنرمند پیشکسوت اهدا خواهد شد.

لوریس چکناواریان که از مفاخر موسیقی ایران و جهان به شمار می‌رود، در سال ۲۰۱۴ دو کنسرت را برای کمک به آسیب دیدگان زلزله بم در فرانسه و همچنین کنسرت‌هایی را در ایران و امریکا برای کمک به کودکان مبتلا به سرطان محک رهبری کرده است و جشنواره «هنر برای صلح» ایران که جایزه ویژه سال ۲۰۱۹ این کمیسیون را دریافت کرده، در خرداد ماه سال جاری این هنرمند پیشکسوت ایرانی را برای دریافت جایزه سال ۲۰۲۰ به این کمیسیون معرفی کرده بود.

اما لوریس چکناواریان در خصوص اهدای جایزه «کتاب‌ها برای صلح» گفت: در ابتدا می‌خواهم بگویم افتخار می‌کنم که به عنوان یک ایرانی یکی از معتبرترین جوایز صلح دنیا را کسب کرده‌ام که همین مسئله ثابت می‌کند که ایرانی ها مردمانی صلح جو و مهربان هستند.

این استاد موسیقی تصریح کرد: من جوایز زیادی را  طی سال های مختلف دریافت کرده‌ام اما این جایزه که مربوط به صلح است ارزش بسیاری برای بنده و همه هموطنان خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: ده ها بار در مصاحبه هایم گفته ام که به ایرانی بودن خودم افتخار می‌کنم از سویی ارمنستان روزگاری جزئی از ایران بزرگ بود  که در زمان قاجار، ارمنستان به روسیه اهدا شد از سویی دیگر هر ارمنی در ایران خودش را یک ایرانی اصیل قلمداد می‌کند و بنده هم به عنوان یک ارمنی اصالت تاریخی خود را یک ایرانی می‌دانم . البته همیشه ذهنم درگیر این مسئله بوده که وطن اصلی من کجاست زیرا وقتی به ارمنستان می روم حس و حال خوبی پیدا میکنم اما هیچگاه حس واقعی وطن را برای من در پی نداشت تا اینکه زمانی که به زادگاهم (بروجرد) سفر کردم کاملا حس وطن را آنجا درک کردم.

گفتنی است، لوریس چکناواریان به‌عنوان آهنگساز تاکنون بیش از ۷۵ اثر شامل ۶ اپرا، ۵ سمفونی، ۱ اوراتوریو، ۱ رکوئیم، آثاری در زمینهٔ موسیقی کُر، موسیقی مجلسی، موسیقی باله، پیانو و خوانندگی و همچنین کنسرتوهایی برای پیانو، ویولن، گیتار، سلو و پیپا، در کنار موسیقی‌های متن فیلم ساخته‌است. او بیش از ۱۰۰ اثر با لیبل‌هایی مانند آرسی‌ای، فیلیپس، اِمی و ای‌اس‌وی منتشر کرده‌است.

چکناواریان بسیاری از ارکسترهای مهم جهان از جمله ارکستر فیلارمونیک ارمنستان، «فیلارمونیک انگلستان»، «فیلارمونیک  لیورپول»، «ارکستر مجلسی انگلیس»، «ارکستر سمفونیک لندن» را رهبری کرده‌است.

در پایان لازم به ذکر است،  The Books for Peace Award جایزه‌ای است به یاد خاویر والدز روزنامه‌نگار مشهور مکزیکی که در مبارزه با قاچاق مواد مخدر در مکزیک به قتل رسید، این جایزه از سال ۲۰۱۷ ، از سوی کمیسیون ویژه این جایزه، هر سال به افراد و گروه‌هایی که در زمینه گسترش فرهنگ صلح، فعالیت‌های بشردوستانه و خیرخواهانه فعالیت می‌کنند اهدا می‌شود.
مرجع : خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *