پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۱

۶ نکته کلیدی برای ساخت سایت با قالب وردپرس

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب: 737140
۶ نکته کلیدی برای ساخت سایت با قالب وردپرس
در این مطلب 6 موردی را که باید هنگام انتخاب قالب آماده وردپرس در نظر بگیرید را بررس می کنیم تا بتوانیم یک تمپلیت مناسب برای ایجاد سایت و یا راه اندازی فروشگاه آنلاین، پیدا کنیم.

اکثر افرادی که برای اولین بار قصد ساخت وب سایت وردپرسی را دارند در انتخاب قالب آماده سایت دچار مشکل می‌شوند و دقیقا نمی‌دانند کدام تمپلیت (Template) را انتخاب کنند. با وجود قالب های متنوع با هزاران طرح و دیزاین جذاب و متفاوت که هر کدام ویژگی های خاص خودشان را دارند تصور سایت در یک پوسته خوب و مناسب دشوارتر هم می شود.

چرا هنگام انتخاب یک قالب وردپرس باید مراقب باشیم؟
وردپرس را برای ساخت هر نوع وب سایتی میتوان استفاده کرد و به همین دلیل است که هر کدام از پوسته یا تم‌های آن (به انگلیسی: Theme) متفاوت از دیگری عمل می‌کند.

تم وردپرس شما باید هم جهت با محتوای سایت شما باشد. به عنوان مثال اگر قصد ساخت سایت خبری یا یک بلاگ خبری را دارید باید از قالبی استفاده کنید که خوانایی مطالب در آن اولویت داشته باشد.

بسیاری از تم های وردپرس با انبوهی از آپشن ها و تنظیمات بلا استفاده پر شده اند که بیش از آنکه کمکی کرده باشد شما را دچار سردرگمی می کند تا آنجایی که ناچار به کمک گرفتن از یک برنامه نویس می‌شوید.

همین طور بعضی از امکانات تم ها ممکن است در عین زیبا کردن سایت موجب پایین آمدن سرعت وبسایت شود. هیچ کس دوست ندارد برای باز شدن یک سایت معطل شود و گوگل هم سایت های کند را در نتایج جستجو پایین تر قرار می‌دهد.

حال بیایید نگاهی بیاندازیم به کارهایی که می توانید هنگام انتخاب قالب سایت انجام دهید تا مطمئن شوید قالب مناسبی را انتخاب کرده اید.
 
1- به دنبال سادگی باشید، قالب خوب با امکانات مورد نیاز
بسیاری از قالب ها آماده سایت از المان های رنگارنگ، چشمک زن یا چیدمان های پیچیده و عجیب استفاده می کنند. ممکن است در مواردی به آنها نیاز داشته باشید اما باور کنید در 99 درصد مواقع هیچ احتیاجی به آنها ندارید.
 
 
به دنبال قالبی باشید که طراحی آن در راستای هدف شماست و نمایش محتوای سایت و محصولات را ساده تر می کند. چنین قالبی تنها کافیست که خوب به نظر برسد بدون آنکه سادگی و کاربردپذیری آن را خدشه دار کند.

مطمئن شوید که سبک طراحی قالب پیچیده نیست. هدف از راه اندازی وب سایت این است که به کاربران کمک کند تا اطلاعات مورد نظر خود را به راحتی به دست آورند و در عین حال مالکان سایت را به اهداف کسب و کار و کسب درآمد برساند.

اگر یک قالب فوق العاده و زیبا پیدا کردید که به شما در رسیدن به هدف سایت تان کمکی نمی کند بدون هیچ شکی آن را کنار بگذارید. این کار را برای قالبهایی که به کاربرانتان هم کمکی نمی کنند یا برایشان زیادی پیچیده و گمراه کننده است انجام دهید. به عنوان نمونه نگاهی به 100 قالب آماده ساخت سایت در سایت ساز سی فایو بیندازید .

 
2- قالب واکنشگرا و Responsive، هوای کاربران موبایل را داشته باشید
قالب های واکنش گرا یا رسپانسیو (به انگلیسی: Responsive) می توانند در نمایشگرهایی با اندازه های متفاوت به بهترین شکل سایت شما را نمایش دهند.

بخش قابل توجهی از ترافیک دنیای وب از طریق دستگاه های تلفن همراه تولید می شود. در برخی موارد میزان این ترافیک می تواند تا بش از 70 درصد ترافیک کل سایت شما را شامل شود. همین الان هم همه  ما ترجیح میدهیم وقتی بدنبال چیزی هستیم آنرا با گوشی در گوگل جستجو می کنیم.

گوگل سایت هایی که اصطلاحا موبایل فرندلی یا موبایل دوست هستند را در نتایج بالاتری نمایش می دهد. فارغ از موضوع وبسایت و محتوای آن، سایت شما باید ریسپانسیو باشد و نمایش موبایلی درست و جذابی را به کاربران تان نشان دهد. این یعنی ارائه محتوا در بستر وب سایت نباید تغییر کند بلکه شما باید محتوای یکسانی در اختیار کاربر قرار دهید و فقط شکل نمایش سایت بر اساس نمایشگر کاربر تغییر کند.

یک راه سریع و راحت برای تست کردن ریسپانسیو بودن طراحی قالب سایت این است که اندازه پنجره مرورگر خود را تغییر دهید. در این حالت قالب های ریسپانسیو خودشان را مطابق صفحه نمایش شما تغییر میدهند تا بهترین نمایش و خوانایی را به ارمغان بیاورند.

در این میان بعضی از قالب های فروشگاهی وردپرس نسخه اختصاصی برای موبایل دارند که خیلی زیبا و جذاب ساخته شده‌اند، به عنوان مثال قالب فروشگاهی که در سیستم فروشگاه ساز سی فایو استفاده شده همین قابلیت را دارد و در موبایل بشکل واقعا زیباتری نمایش داده میشوند. جالبتر اینکه قالب های فروشگاهی فروشگاه ساز سی فایو SEE5 شبیه اپلیکیشن فروشگاهی هستند و هنگام کار کردن و چرخیدن در وب سایت حس کار با اپلیکیشن فروشگاهی به شما دست می دهد. دقیقا شبیه اپلیکیشن فروشگاهی دیجی کالا و...
 
اگرچه اغلب قالب های وردپرس جدید ریسپانسیو هستند اما برخی از آنها نمایش های بسیار بهتری بر روی صفحات موبایل دارند به طوری که حتی در برخی موارد کاربران آنها را با فضای اپلیکیشن فروشگاهی، اشتباه می گیرند. اگر بخواهید خیلی سختگیرانه به این موضوع بپردازید می توانید از طریق این ابزار گوگل میزان موبایل فرندلی بودن قالب را بررسی کنید.به عنوان مثال نمایش موبایل این قالب را نگاه کنید.
 
 
 
3-سازگاری قالب وب سایت با سایر افزونه ها، امکانات بیشتر و بهتر
قدرت واقعی وردپرس در مخزن افزونه هایش نهفته است. این افزونه ها (به انگلیسی: Plugin) امکان انجام هر کاری را بر روی وبسایت تان میسر می کنند. حال تصور کنید قالبی داشته باشید که با این افزونه ها سازگاری نداشته باشد. عملا فقط دردسر است.

پلاگین های معروف و محبوبی هستند که حتما سایت شما باید با آنها سازگاری داشته باشد. مانند یوست سئو Yoast SEO، گرویتی فرم Gravity Form، ووکامرس Woocommerce، فستست کش WP Fastest Cache و …
اطمینان حاصل کنید که قالب مورد نظرتان با این افزونه ها سازگاری داشته باشد.
 
4- قالب ها با قابلیت صفحه ساز گرافیکی، جعبه ابزار طراحی شما
چند وقت پیش برا ساخت هر وب سایت، می بایست دست به دامان یک برنامه نویس می شدید کسی که به زبانهای برنامه نویسی مثل php، javaScript، css & html مسلط باشد تا ظاهر دلخواه صفحه سایت شما را کد نویسی کند.
اما امروزه در وردپرس، به لطف صفحه سازهای گرافیکی مختلفی که وجود دارد این کار با کمی آموزش و سعی و خطا از پس هر کاربر ساده ای بر می آید. تنها با یک کشیدن و رها کردن می توانید ساخت فروشگاه یا راه اندازی سایت را بسادگی انجام دهید.

بسیاری از قالب های وردپرس به صورت پیشفرض از یکی از page builder معروف استفاده می کند. برای سایر آنها هم اگر قالب مشکلی نداشته باشد قابلیت نصب صفحه ساز وجود دارد. اما وجود صفحه ساز به صورت پیش فرض قطعا اطمینان بیشتری از عملکرد قالب را به همراه خواهد داشت و ضمن اینکه ممکن است توسعه دهنده قالب امکانات اضافی را برای آن در نظر گرفته باشد.

در هر صورت چیزی که باید از آن اطمینان حاصل کنید وجود یک صفحه ساز مانند ویژوال کامپوزر WP Bakery Visual Composer Page Builder، مافین گروپ، المنتور Elementor، یا Divi روی قالب است.

خبر خوب این است که سایت ساز و فروشگاه ساز SEE5، مجهز به بهترین صفحه سازهای وردپرسی هست، بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت بدون دانش فنی سایت خود را فقط با کشیدن و رها کردن المان ها، فرم ها، تصاویر، دکمه ها، بلوک های محتوا و … بسازید.
 
 
5- پشتیبانی قالب آماده، بدون نگرانی سایت خودتان را مدیریت کنید
قالب های رایگان معمولا از پشتیبانی برخوردار نیستند. این یعنی خودتان به تنهایی باید با مشکلات سایت تان دست و پنجه نرم کنید. در بهترین حالت هم این است که باید یک توسعه دهنده دیگر پیدا کنید تا در ازای مبالغ مختلف مشکل به وجود آمده را برطرف کند.

پس حتما مطمئن شوید قالب شما دارای پشتیبانی حداقل 6 ماهه تا یکساله خواهد بود.

اگر قالبی را پیدا کنید که اسناد یا فیلمهای آموزشی هم داشته باشید کمک بسیار عالی برای شما خواهد بود تا سریعتر بر سایت تان مسلط شوید.

خرید قالب آماده و نصب جداگانه معمولا پردردسر است
یک دردسر بزرگ در استفاده از قالب‌های آماده وردپرس این است که معمولا بعد از بروز مشکلات فنی، شما بین قالب فروش و هاستینگ پاسکاری می‌شوید، یعنی هاستینگ می گوید مشکل از قالب است و فروشنده قالب هم می گوید مشکل از هاستینگ هست.

هرکسی از مسیر خرید قالب و نصب آن روی هاست، سایت ساخته باشد، بشدت با این موضوع درگیر بوده است، اما جالب است بدانید که سایت ساز و فروشگاه سایت سی فایو بدلیل ماهیت سایت ساز بودن، این مشکل را بصورت کامل برطرف کرده و چنانچه هر مشکلی برای سایت، قالب، هاست، سرور، پلاگین ها و هر چیزی که مرتبط با وب سایت است پیش بیاید، پشتیبانی سایت ساز سی فایو بسرعت آنرا بصورت یکپارچه بررسی و برطرف می‌کند.

شرکت سی فایو در بستر سایت ساز خودش بیش از 100 قالب حرفه ای در موضوعات متنوع را در اختیار شما قرار می دهد که با آنها می توانید ظرف چند دقیقه وب سایت خود را بسازید. سی فایو دارای سرورهای اختصاصی است و بهمین دلیل در صورت بروز مشکل مستقیما مشکل را شناسایی و برطرف می نماید. سی فایو دارای سابقه درخشان و پشتیبان برندهای بزرگ ملی همچون پگاه، پتروشیمی ها و صدها برندهای بزرگ دیگر است.
 
6- قالب خوب قالبی است که سئو و بهینه سازی شده باشد
قطعا قالب وردپرس تاثیر به سزایی در رتبه گوگل و سئوی شما دارد. خبر خوب این است که اصولا گوگل دوستی سیستم وردپرس در حد بسیار بالاتری نسبت به سایر سیستم های مدیریت محتوا است و ترکیب آن با یک قالب سئو شده و اصطلاحا Optimize می تواند تاثیر چشمگیری در رشد سایتتان داشته باشد.

از آنجایی که برای تشخیص قالب سئو شده باید نگاهی به کدهای آن انداخت و این کار برای بسیاری از افراد مبتدی غیرممکن است پیشنهاد می‌شود از فروشنده ای قالب را تهیه کنید که اولا در توضیحات آن عنوان سئو شده درج شده باشد و ثانیا در زمینه فروش قالب شخص معتبری محسوب شود.
 
توصیه نهایی:
با چک کردن موارد فوق می توانید تا حد زیادی مطمئن شوید قالب مناسبی را انتخاب کردید، اما اگر قصدتان راه اندازی یک سایت وردپرسی در سریعترین زمان و راحت ترین روش ممکن است پیشنهاد شخصی من استفاده از سایت ساز سی فایو SEE5، است.

سی فایو، قادر است یک سایت کامل را با تمام زیرساخت های مورد نیاز آن مانند هاست، دامنه، SSL، قالب و … را به صورت یکپارچه و یکجا به شما تحویل دهد.

بزرگترین مزیت این سیستم، پشتیبانی یکپارچه بر روی هاست، قالب، سایت و تمام آنگه وابسته به سایت است به طوری که دیگر نیاز ندارید با فروشنده قالب، هاست و وبمستر خود به صورت جداگانه مذاکره کنید و نهایتا هم بین آنها پاسکاری شوید.

سایت ساز سی فایو به عنوان بزرگترین و اولین سایت ساز ایران گزینه خوبی برای شروع فعالیت اینترنتی و راه اندازی سایتتان خواهد بود. سی فایو یک سایت ساز وردپرسی است که هم مزایای سایت سازها را در سرعت و یکپارچگی دارد و هم بعلت استفاده از وردپرس در هسته وب سایتها محدودیتی در توسعه وب سایت نخواهد داشت . با مراجعه به سایت see5.net می توانید نمونه کار ها و قالب های حرفه ای آنها را ببینید و در صورت نیاز با مشاوران آنها به رایگان صحبت کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعید صادقی
Iran, Islamic Republic of
سایت زیبا، سریع با پشتیبانی خوب برام خیلی مهم بود. این مطلب خوبتون که خوندم. وسوسه شدم برم با سی فایو سایت بسازم

واقعا راحت و اسون بود

ممنون از شما بابت محتوای خوب و کاربردی تون