کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نقشه عزاداری‌ هیئت های کربلا در دهه اول محرم

26 مرداد 1399 ساعت 16:47

با شیوع کرونا در عراق و ممنوعیت تشرف به کربلا، متولیان حرم‌ امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) با تقسیم‌بندی موکب‌ها و هیأت‌ها و ترسیم نقشه راه برای آنها، برنامه عزاداری دهه اول ماه محرم در حرم‌های مطهر را اعلام کردند.


به گزارش جهان نیوز، در آستانه ماه محرم، متولیان حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) برای برپایی مراسم عزاداری امام حسین (ع) و شهدای دشت کربلا در دهه اول محرم در شرایط ویژه و خاص امسال به دلیل شیوع کرونا برنامه‌ریزی کردند.

هیأت‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا تقسیم‌بندی شدند
بر همین اساس، مقرر شد تا فعالیت تمام دسته‌های عزاداری با نظم خاص و برنامه‌ریزی متفاوت از سال‌های گذشته برگزار شود تا علاوه بر حفظ شعائر حسینی، از شیوع کرونا نیز جلوگیری شود.

به این ترتیب، موکب‌ها و هیأت‌هایی که آمادگی خود برای برپایی مراسم عزاداری را اعلام کردند، تقسیم‌بندی شده و قرار است در روزی خاص و موعد مقرر در حرم‌های مطهر کربلا حضور یابند.

آغاز مراسم عزاداری امام حسین (ع) از دوم محرم/ موکب‌ها مجاز به توزیع دو وعده غذایی شدند
برنامه عزاداری دسته‌ها و هیأت‌های کربلا از روز دوم محرم آغاز می‌شود و در ساعت مقرر فقط دو هیأت و دسته امکان تشرف به حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) را دارند و باید تمام نکات بهداشتی و حتی فاصله اجتماعی در مراسم عزاداری رعایت شود.

همچنین موکب‌های عزاداری امام حسین (ع) نیز فقط مجاز به توزیع دو وعده غذایی آن هم با رعایت نکات بهداشتی در اطراف حرم هستند. 

برنامه حرکت دسته‌های عزاداری در حرم‌های کربلا
بر اساس تصمیم متولیان حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) که پس از مشورت با پیشکسوتان کربلا و با هماهنگی استانداری این شهر اتخاذ شده است، در روزهای دوم، چهارم، ششم و هشتم ماه محرم هیأت‌های عزاداری از سمت حرم حضرت عباس (ع) به سمت حرم حسینی حرکت می‌کنند و در روزهای سوم، پنجم، هفتم و نهم ماه محرم نیز موکب‌های عزاداری در مسیر مخالف حرکت خواهند کرد.

علاوه بر این، در روزهای زوج ماه محرم هیأت‌ها از سمت حرم حضرت عباس (ع) یعنی منطقه باب الخان حرکت کرده و پس از گذر از باب الطاق، باب السلالمة، صنف الصفارین، والمخیم از محدوده حرم خارج می‌شوند. هیأت‌ها در روزهای فرد دهه اول ماه محرم نیز از باب بغداد حرکت خود را آغاز کرده و پس از طی کردن مسیر از الجمعیة، باب النجف، البلوش الاسکان، ومدینة العباس، از محدوده حرم خارج خواهند شد.

کنترل نظم و حرکت هیأت‌ها توسط نیروهای استانداری و خادمان حرم‌های مطهر/ ادامه ممنوعیت ورود به کربلا تا ۱۳ محرم
حرکت هیأت‌ها توسط نیروهای استانداری و همچنین خادمان حرم‌های مطهر کربلا  کنترل می‌شود و در روز تاسوعا و عاشورای حسینی محدوده حرم بسته شده و فقط هیأت‌های مجاز، امکان ورود به بین‌الحرمین و حرم‌ها را دارند.

همچنین به گفته استاندار کربلا ورود به این شهر تا ۱۳ محرم ممنوع است و در دهه اول محرم تمام حرکت‌ها کنترل شده و اجازه ورود حتی یک زائر به کربلا داده نخواهد شد.

به گزارش فارس، هر ساله در دهه اول محرم برنامه‌های متنوعی در کربلا با حضور هزاران زائر داخلی و خارجی برپا می‌شد، اما امسال با شیوع کرونا هیچ زائری نه تنها زائر خارجی بلکه مشتاقان زیارت حرم حسینی در سایر شهرهای عراق نیز امکان تشرف به حرم ارباب در تاسوعا و عاشورای حسینی را ندارند و به گفته مسؤولان عراقی تا پایان محرم پذیرش زائر خارجی به عراق ممنوع است. 

علاوه بر این، مراسم تعویض پرچم گنبدهای مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) که در شب اول محرم طی مراسمی با حضور بیش از هزار زائر برپا می‌شد، با تصمیم متولیان حرم‌ها لغو شده و قرار است بدون حضور زائران برپا شود.


کد مطلب: 737100

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/737100/نقشه-عزاداری-هیئت-های-کربلا-دهه-اول-محرم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com