شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۴

جذابیت قیمتی برای خرید سهام در محدوده فعلی/ مخابره سیگنال های مثبت از طرف بازیگردان

يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب: 737097
شاخص کل بورس تهران در معاملات امروز در حالی با ریزش سنگین بیش از 89 هزار واحدی مواجه شد و به ارتفاع یک میلیون و 813 هزار واحدی بازگشت که به نظر می رسد پس از اصلاح حدود 30 تا 35 درصدی در عمده نمادهای بازار، به قیمت های جذابی برای خرید رسیده است.
جذابیت قیمتی برای خرید سهام در محدوده فعلی
به گزارش جهان نيوز، این بیشترین کاهش مقداری و سومین کاهش درصدی شاخص بورس در تاریخ بازار سرمایه محسوب می شود، رکورد درصدی کاهش شاخص بورس به تاریخ 26 اسفند 93 برمی گردد. ارزش معاملات نیز کمتر از 16 هزار میلیارد تومان بود، حال انکه خروج نقدینگی از بازار طی روزهای اخیر محرز است.

هاشم ذوالفقاری، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با تابناک در خصوص وضعیت بازار و دلایل این اصلاح گفت: ریشه اصلاح اخیر بازار را باید در همان دلایلی جست که منجر به رشد شارپ بازار شد.

وی ادامه داد: بخشی از این دلایل، به انتظارات بازار از رشد نرخ ارز، افزایش تورم، عرضه صندوق های دارا دوم و سوم دولت مربوط بود، زمانی که دولت اعلام کرد سهام پالایشگاه ها به صورت بلوکی در بازار عرضه خواهد شد، اولین شوک به بازار وارد شد و با توجه به وجود نمادهای بزرگ و تاثیر گذاری همچون شپنا، شتران و غیره در دارا دوم، صفوف فروش این نمادها اصلاح بازار را آغاز کرد.

ذوالفقاری افزود: دومین دلیل رشد بازار، افزایش نرخ ارز بود که شاهد اصلاح قیمت ارز از محدوده 25 هزار تومان تا حوالی 21500 بودیم، انتظارات تورمی دیگر دلیل رشد بازار سرمایه بود که با صحبت های اخیر رییس جمهور در خصوص گشایش اقتصادی، این بهانه رشد بازار نیز کم رنگ شد و شاخص کل وارد مرحله اصلاحی شد و با توجه به ورود سهامداران آماتور طی یک سال اخیر به بازار سرمایه و کم تجربگی و تعجیل این افراد در خرید و فروش، منجر به شکل گیری صفوف سنگین فروش شد.

وی خاطر نشان کرد: از طرفی بخشی از بازار سودهای خیلی خوبی در سقف اخیر بازار کسب کرده بودند و با توجه به کاهش بیش از 50 درصدی در برخی نمادها قیمت ها بار دیگر به محدوده های جذابی می رسند که می تواند بازار را به خرید سهام سوق دهد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: لیکن مشکلی که اکنون با آن مواجه هستیم کم رنگ شدن اعتماد در بازار سرمایه است و باید این اعتماد به بازار برگردد، از طرفی بازیگردان بازار یعنی دولت امروز سیگنال های مهمی برای بازگشت اعتماد به بازار مخابره شد از جمله لغو شدن فروش نفت در بورس، خبر افزایش سرمایه پالیش نفت اصفهان از تجدید ارزیابی، ولی در هر صورت بی اعتمادی در بازار ایجاد شده و شاهد آن بودیم که علی رغم جمع شدن صفوف فروش نمادهای مهمی مثل فولاد و غیره دوباره شاهد شکل گیری صفوف فروش در این نمادها بودیم.

ذوالفقاری گفت: اکنون شاید فروشنده قوی در بازار نداشته باشیم لیکن خریدارها دوباره باید به سمت بازار سوق داده شوند چرا که در روزهای اخیر شاهد خروج نقدینگی از بازار پس از مدت ها بودیم، عده زیادی از سرمایه گذاران ترسیده اند و از طرفی جریان نقدینگی متوقف شده و خیلی از سهامداران در صفوف فروش گیر افتاده‌اند.

وی تاکید کرد: با توجه به جمیع این مطالب به نظر می رسد اصلاح اخیر بازار سرمایه نه یک اصلاح کوتاه مدت بلکه میان مدت باشد گرچه کف بازار در قیمت های فعلی بسته شود وبازار برای متعادل شدن در روزهای آتی نیاز به زمان دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Germany
بورس که فقط فولاد و نفت نیست! سهامداران خیلی از شرکت‌ها بخصوص تازه واردها بیچاره شدند.
Iran, Islamic Republic of
خوشم میاد این دولت روی هرچی دست گذاشت از بیخ و بن نابودش کرده!!!
United States
گشایش خیلی بزرگ بوده ظاهرا.... همه تحت تاثیر قرار گرفتند....
Iran, Islamic Republic of
.....