شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱۶

پراید گران نشده، ارزش پول ملی کمتر شده

شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب: 736925
کسی از بازار موتورسیکلت خبر دارد؟ می‌خواهم این را بگویم که برخی از پراید ۱۰۰ میلیون یا ۹۰ میلیون تومانی گلایه دارند و از این قیمت تعجب می‌کنند. ببینید موتورسیکلت معمولی چقدر قیمت دارد؟
پراید گران نشده، ارزش پول ملی کمتر شده
به گزارش جهان نيوز، امیرحسین کاکایی، کارشناس خودرو، در آرمان ملی نوشته است: بازار خودرو مانند بازار سرمایه و سایر بازارها به محلی برای انباشت سرمایه‌های مردمی تبدیل شده است و مردم وارد این بازار می‌شوند تا بتوانند ارزش پول یا حداقل دارایی‌های خود را حفظ کنند. در حال حاضر ورود مردم به بورس، طلا، ارز و سکه هم به‌نوعی برای حفظ دارایی‌هایشان است.   به‌نظرم به طور قطع سرمایه‌گذاری در بازار خودرو ادامه خواهد داشت، فعلا هیچ چشم‌انداز مثبتی را با سیاست‌گذاری‌های انجام شده نخواهیم داشت.

برخی معتقدند به دلیل افزایش قیمت‌ها و ادامه این روند، بخش عمده‌ای از جمعیت کشور قادر به خریدن خودرو نخواهند بود و این موضوع خودروسازان را با کسری بودجه مواجه می‌کند، اما باید توجه داشت که ما در کشور حدود ۸۰ میلیون جمعیت داریم که ۴۰ میلیون نفر از آنها می‌توانند خودرو سوار شوند و به خودرو نیاز دارند در حالی که ما در سال حداکثر ۸۰۰ هزار خودرو تولید می‌کنیم، بنابراین این رقم در مقابل آن نیاز عددی نیست و مشکل بزرگی محسوب نمی‌شود و رابطه‌ای نسبت به کاهش مشتری در بازار و میزان تولید وجود ندارد. کسی از بازار موتورسیکلت خبر دارد؟ می‌خواهم این را بگویم که برخی از پراید ۱۰۰ میلیون یا ۹۰ میلیون تومانی گلایه دارند و از این قیمت تعجب می‌کنند. ببینید موتورسیکلت معمولی چقدر قیمت دارد؟

یک موتورسیکلت معمولی حداقل ۴۰ تا ۷۰ میلیون تومان قیمت می‌خورد، یعنی این اتفاق باورنکردنی است. من تعجب می‌کنم از کسانی که از قیمت ۹۰ میلیونی پراید تعجب می‌کنند، این اتفاق بدین معنا نیست که قیمت پراید زیاد شده بلکه معنای آن این است که ارزش پول ملی کمتر شده است. 

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، چند وقت پیش حرف خوبی زد و گفت «ما با گران‌فروشی روبه‌رو نیستیم بلکه با گرانی مواجه هستیم»، گران‌فروشی این است که عده خاصی بخواهند کالایی را گران بفروشند، وقتی تنها یک گروه یا شخص کالایی را گران‌ می‌فروشند مردم می‌توانند با نخریدن کالا آن را کنار گذاشته و اصطلاحا بایکوت کنند. وقتی همه چیز گران می‌شود صنایع هم مجبور به ادامه راه هستند.

بنابراین ما درگیر گرانی هستیم و من می‌خواهم به تجربه عکس این موضوع اشاره کنم، آن هم این است که این ارزش پول ملی است که هر روز کاهش پیدا می‌کند و امیدوارم بانک مرکزی طبق قول‌هایی که داده بتواند جلوی روند نزولی ارزش پول ملی را بگیرد و ما را نه به یک دهه پیش بلکه به اول امسال که دلار حدود ۱۶ هزار تومان بود، برگرداند. در حال حاضر قیمت دلار اسمی است یعنی در برخی محل‌ها برای خرید صنعتی واقعی قیمت دلار بیش از رقمی که هست، ‌ افزایش می‌یابد. این اتفاق معنا دارد و به مرور خودش را در کالاهای صنعتی و سرمایه‌ای مانند خودرو نشان می‌دهد چراکه این اعداد با کندی ظاهر می‌شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چرا دولت و مسئولین هیچ کاری برای کنترل قیمت‌ها نمی‌کنند؟ چگونه باید قبول کرد که قیمت پراید به نزدیک 100 میلیون تومان برسد و هیچ مسئولی دردش نیاید.
Bulgaria
خودکرده را تدبیر نیست ..
Iran, Islamic Republic of
یعنی شما می گویید اگر رییس جمهور بود دلار ارزانتر بود نه عزیز من چنین خبری نیست همین الان آقای زاکانی و امیر آبادی دنبال گران کردن قیمت بنزین به نرخ فوب خلیج فارس هستند !!
Iran, Islamic Republic of
این گرانی‌های افسارگسیخته باعث ناامیدی بسیاری از جوانان در شرف ازدواج شده است. مسئولین اجرایی لازم است با رفع این مانع مهم،‌ روحیه امید و انگیزه ازدواج و زندگی را در جوانان زنده کنند.
Iran, Islamic Republic of
هر روز خبری از کشف مقادیر زیادی کالای احتکار شده، خودرو و... و نیز افتتاح پروژه‌های متعدد شنیده می‌شود اما مردم اثر آن را لمس نمی‌کنند.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
قیمت میوه و... ازسال 1397 تاکنون غیرقانونی است و همچنان نیزادامه دارد فقط دولت روحانی مقصر اصلی بوده است.
سید
Iran, Islamic Republic of
قیمت خودروی هیوندای توسان جدید 2020 فول آپشن در سایت هیوندای 28500 دلار هستش با دلار 24 هزار تومانی می شود 684 میلیون تومان. عجیب نیست امروز شما خودروی چری تیگو 7 رو باید بخری 640 میلیون تومان.
یا خودروی ریکان چینی رو بخری 800 میلیون. نمیگم به نرخ ارز ربطی نداره ولی میتونم بگم این وسط رانت خوارها و دلال ها نقش اساسی دارند
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
روحانی باید به خاطر برجام، گرانی پراید، کالا، اجناس، گوشت، مرغ و میوه و... از مردم عذر خواهی می کرد ولی متاسفانه تاکنون عذرخواهی نکرد..
Iran, Islamic Republic of
پراید گران 100 میلیون نشده، حقوق ها کارمندان، کارگران و بازنشست ها کاهش یافته است 15 درصد شده است
Iran, Islamic Republic of
خوب اگر این توجیه که پراید گران نشده ارزش پول پایین آمده خوب حقوق و دستمزد هم از این رویه مطابقت کنه . حقوق زمان پراید 8میلیونی را ببنید .بزارید کنارهم به نسبت هم بالا ببرید.
استاد وحید جعفری خالدی، عضو هیات علمی
Iran, Islamic Republic of
مدیر محترم سایت جهان، لطفا نظر بنده را نیز بعنوان استاد اقتصاد درج فرمایید: " آقای کارشناس! بازار پراید ( در واقع ماشین)را که یک کالای ضروری است( که خودشان گفتند نیمی از جمعیت به آن نیاز دارند) را با موتورسیکلت ( البته برای رنج قیمتی اشاره شده) که یک کالای صد درصد لوکس است و بازار تقاضای آن بسیار محدود است را مقایسه کرده اند که هر کس الفبای اقتصاد خرد را در سال اول دبیرستان خوانده باشد میداند چنین مقایسه ای از اساس غلط است.
سید
Iran, Islamic Republic of
به نظرم بهتر است دیگران شما را استاد خطاب کنند بزرگوار
United States
....
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
مسئولين جوانان خودشان نور چشمانشان در خارج از كشور حال و حول مي كنند نگراني از اين بابت ندارند و نگران جوانان داخل كشور هم نيستند ..1