پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱۸

روایت روزنامه اصلاح طلب از تصمیمات اقتصادی نیمه‌شب

پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب: 736799
شاید بتوان دولت دوازدهم را دولتی با تصمیم‌های اقتصادی در نیمه‌شب نامید. دولتی که اعلام سیاست‌های اقتصادی خود را به نیمه‌های ‌شب‌ موکول می‌کند و این اعلام یک‌باره، به راحتی ستون‌های اقتصاد را به لرزه در می‌آورد.
روایت روزنامه اصلاح طلب از تصمیمات اقتصادی نیمه‌شب
به گزارش جهان نيوز، روزنامه شرق از روزنامه‌های حامی دولت می‌گوید وعده‌های رئیس جمهور موجب گریزان شدن سرمایه‌ها شده است. این روزنامه با بررسی اثرات وعده‌های اقتصادی دولت نوشت: شاید بتوان دولت دوازدهم را دولتی با تصمیم‌های اقتصادی در نیمه‌شب نامید. دولتی که اعلام سیاست‌های اقتصادی خود را به نیمه‌های ‌شب‌ موکول می‌کند و این اعلام یک‌باره، به راحتی ستون‌های اقتصاد را به لرزه در می‌آورد. از اعلام قیمت چهار هزار و 200 تومانی برای ارزی که قرار بود تک نرخی شود (در20 فروردین 97)، تا اعلام نرخ سه هزار تومانی برای بنزین آزاد در نیمه شب 24 آبان 98، به وعده‌های دولت رسیده‌ایم! هفته گذشته رئیس جمهور وعده گشایش اقتصادی داد به دنبال او مشاورش حسام‌الدین آشنا هم در توئیتر به مردم گفت که برای گرفتن هر تصمیم اقتصادی یک هفته صبر کنید.

در حال حاضر به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، وعده‌های سیاسیون، عدم ثبات و  نااطمینانی را در فضای اقتصادی تشدید کرده است و این روند، سرمایه‌ها را گریزان می‌کند. از سوی دیگر آنها بر این باورند که رونق وقتی ایجاد می‌شود که چرخ تولید به حرکت دربیاید: اما آيا وعده‌های دولت و اقدامات خلق‌الساعه، صرف چرخاندن چرخ تولید می‌شود و برای اقتصاد ایران زمینه گشایش را فراهم خواهد کرد؟

دولت دوازدهم، غیر شفاف‌ترین دولت از نظر تصمیم‌های اقتصادی است؛ حمیدرضا قاسمی، کارشناس اقتصادی و دبیر سابق کمیسیون اقتصادی اتاق ایران، در گفت‌وگو با «شرق» درباره تاثیر چنین رفتارهایی بر اقتصاد کشور عنوان می‌کند: از نظر من این رفتارها اثر منفی دارد.

اگر سیاست شما راه‌گشاست، چرا آن را شفاف اعلام نمی‌کنید که کارشناسان آن را نقد کنند و قبل از اینکه سیاست اتخاذ شده اجرا شود، حداقل نقاط چالش آن مشخص شود. اگر پیرو نظریه انتظارات عقلایی است و می‌خواهید یکباره سیاستی را اعمال کنید، حتی نباید قبل از اجرای آن درباره‌اش سخن بگویید و یکباره باید سیاست را اعلام کنید.

به اعتقاد قاسمی ایجاد فضای گمانه‌زنی،‌ بی‌اعتمادی به امنیت سرمایه‌گذاری را بیشتر می‌کند. زیرا نمی‌دانید که چه اتفاقی می‌خواهد بیفتد.

مسعود دانشمند، دبیرکل خانه اقتصاد نیز درباره وعده‌های رئیس‌جمهور بیان می‌کند: این رفتارها غیرمتعارف است. اگر برنامه‌ای‌دارند. شفاف می‌گویند، نه اینکه وعده دهند که یک هفته دیگر درباره آن صحبت می‌کنیم. این نشان‌دهنده بی‌نظمی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دولت مدعی است که بین 20-30 میلیارد دلار در خانه‌های مردم نگه‌داری می‌شود. از اقتصاددانان درخواست می‌شود به این ادعای دولت پاسخ دهند که آیا چنین سخنی صحت دارد یا خیر. ولی برخی قرائن حاکی از این است که این پول‌ها توسط نفوذی‌ها و... به دلار تبدیل و از کشور خارج شده است.
Iran, Islamic Republic of
ظرف 5 ماه قیمت بستنی 300 درصد افزایش یافته است. چرا؟ مگر تولیدکنندگان بستنی را با شیر یارانه‌ای تولید نمی‌کنند؟ .
Iran, Islamic Republic of
نان سنگک 750 تومانی در اراک به 1200 تومان رسید. دولت بفرماید با چند درصد افزایش؟! 60 درصد! افزایش حقوق‌ها با 15 درصد... بقیه افزایش‌ها را هم ببینید لبنیات، حبوبات و...؟!
Iran, Islamic Republic of
در محله‌ای که ما از سال 80 در آن ساکن هستیم از همان ابتدای سکونت‌مان منزلی نیمه‌کاره در سه طبقه ساخته شده و رها شده است. دولت باید تکلیف این‌گونه ساختمان‌ها را روشن کند. اگر فاقد مالک است تصرف کند و اگر مالک دارد و سرپناه چندین خانواده می‌تواند باشد چرا باید بیش از 19 سال اینگونه رها شده باشد؟ (منطقه 14، اصفهانک شهید فتح‌اللهی شمالی خیابان شهید محمدی روبه‌روی تافتونی و شیشه‌بری).
Iran, Islamic Republic of
برای چه مال مردم رو دولت باید تصاحب کنه و به دیگران ببخشه ؟!!! ..
Iran, Islamic Republic of
............
Iran, Islamic Republic of
انقلاب اسلامی برای رسیدن به آرما‌ن‌های متعالی خود نیروی جهادی می‌خواهد.
Iran, Islamic Republic of
......
..........
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی مردم از شما خسته شدن!!!
رضایی ع ر
Iran, Islamic Republic of
........
رضایی ع ر
Iran, Islamic Republic of
طرح گشایش اقتصادی دولت نسخه برجام .
رضایی ع ر
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
روحانی: ما آمریکا را به زانو درخواهیم آورد/ متاسفانه هفت سال گذشته است ولی هیچ خبری نیست چرا؟!!
رضایی ع ر
Iran, Islamic Republic of
راست گفته آمریکا را به زانو در آورده !!!!
منتهی زانوی آمریکا روی گردن اقتصاد!!!
.
Iran, Islamic Republic of
مرغ 9 تا 10 هزار تومان در کشور به 19 تا 20 هزار تومان رسید. دولت بفرماید با چند درصد افزایش؟! 60 درصد! افزایش حقوق‌ها با 15 درصد... بقیه افزایش‌ها را هم ببینید لبنیات، حبوبات و...؟!
Iran, Islamic Republic of
گوشت 29 تا 30 هزار تومان در کشور به 100 تا 130 هزار تومان رسید. دولت بفرماید با چند درصد افزایش؟! 60 درصد! افزایش حقوق‌ها با 15 درصد... بقیه افزایش‌ها را هم ببینید لبنیات، حبوبات و...؟!
محمود
Iran, Islamic Republic of
..روحانی فقط با روان مردم بازی می کنند.!!