پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

چگونگی عزاداری سیدالشهداء(ع) در حرم رضوی

چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب: 736725
امسال تمامی رواق‌ها بسته خواهند بود و مراسمات تماما در صحن‌ها و بر اساس پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا صورت خواهد گرفت تا به امید خدا جامعه دینی و عاشقان «سیدالشهدا (ع)» با آرامش خاطر به برگزاری عزاداری عاشورا بپردازند.
چگونگی عزاداری سیدالشهداء(ع) در حرم رضوی
به گزارش جهان نيوز، حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری عزاداری‌های ماه محرم و صفر را واجب دانست و گفت: رعایت الزامات بهداشتی از سویی لزوم و وجوب عقلی و از سوی دیگر شرعی است، ما نیز باید در این راستا تمامی این ضوابط را رعایت کنیم تا بتوانیم بر شرایط فعلی کرونا غلبه کنیم. 

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون برگزاری مراسمات ماه‌های محرم و صفر تاکید کرد: بیانات مقام معظم رهبری پیرامون عزاداری «سیدالشهداء (ع)» اتمام حجتی برای همه ما بود و تکلیف بر همگان روشن شده است. 

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی تحقق الگویی اسلامی در شرایط فعلی را لازم دانست و ادامه داد: در حال حاضر ما باید به دنبال الگوها و روش هایی باشیم تا زندگی را با رعایت الزامات بهداشتی به شیوه ای نو ادامه دهیم، بدون شک کرونا وجود دارد و این مسئله به هیچ وجه قابل انکار نیست، آنچه از اخبار بر می آید این بیماری به این زودی ها هم از بین نمی رود پس باید برنامه ریزی بلندمدتی در قبال این معضل داشته باشیم. 

وی در همین راستا ادامه داد: طبیعتا زندگی و معاش مردم در بخش هایی قابل توقف و تعطیلی نیست، یکی از همین بخش ها که تعطیلی نمی پذیرد موارد  دینی و مذهبی است، پس ما باید الگو و مدلی را پیدا کنیم تا بتوانیم هم زندگی کنیم و هم اینکه در راستای غلبه بر کرونا پیش برویم، بدون شک هم اندیشی و مذاکره بین نهادهای مختلف می تواند در پیشبرد این جریان تسریع کننده باشد.

گنابادی درباره حمله همیشگی معاندین بر دین اضافه کرد: به نظر من کرونا مجالی بود تا دو اتفاق مهم رخ دهد، در وهله اول این بیماری باعث شد تا تمامی قدرتمندان در عرصه های مختلف از جایگاه و قله همیشگی خود فرود آیند، قدرت و ثروت تمامی این قله نشینان به واسطه این بیماری کاهش پیدا کرد. 

وی در همین رابطه تاکید کرد: کرونا از سوی دیگر باعث شد تا مکتب عصمت و طهارت به عنوان مکتبی مترقی در جامعه جهانی شناحته شوند، این مکتب به عنوان مکتبی پیشرو بسیار سریع توانست نمونه بودن خودش را به نمایش بگذارد، این نمونه بودن هم در عرصه شاخص ها، مواضع و رویکردها و هم در عرصه عینی و عملی به منحصه ظهور رسید. واقعا آنچه که در کشور ما اتفاق افتاد هم از لحاظ رعایت الزامات بهداشتی و هم از لحاظ موضع جامعه دینی و در راس آن مقام معظم رهبری مثال زدنی بود. 

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی حس نوع دوستی مردم در ایام کرونا را حاصل مکتب عصمت و طهارت خواند و اذعان کرد: همدلی بوجود آمده در جامعه، نوع دوستی و مودت حاصله بدون شک از الگویی بزرگ سرچشمه می گیرد، نیکوکاری حاضر در جامعه امروز ایرانی نشان دهنده همان پیشگامی و پیشروی مکتب دینی است، مکتبی که به امید خدا در سالهای آینده به تحقق تمدن نوین اسلامی خواهد انجامید. 

وی درباره چگونگی رعایت اصول بهداشتی در «حرم مطهر امام رضا (ع)» طی هفته‌های گذشته اذعان کرد: تلاشهای بسیاری صورت گرفت تا بتوانیم تماما به الزامات بهداشتی مقید باشیم، تمامی خادمین رضوی کنار هم جمع شدند تا محیطی امن برای تمامی زائرین بوجود بیاورند.

گنابادی نژاد درباره مراحل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حرم رضوی اضافه کرد: ضدعفونی کامل تمامی مراکزی که زائران در آنها تردد دارند، تهیه و پخش ماسک به تمامی زائران، ضدعفونی دستهای زائران و همچنین استقرار خادمان سلامت در صحن‌ها از جمله فعالیت‌های حرم رضوی در جهت پایبندی به اصول بهداشتی بوده است. 

وی در همین راستا ادامه داد: محور دوم عملکردهای حرم رضوی در دوران شیوع کرونا عمل کردن به تمامی مراسم‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، در حال حاضر ما شاهد برگزاری مراسمات و نماز جماعت در حرم رضوی هستیم اما این فعالیت ها تماما با رعایت دقیق نکات بهداشتی رخ داده و به هیچ چیز مثل سابق نیست. 

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی درباره چگونگی برگزاری عزاداری دهه اول محرم در حرم مطهر «امام رضا (ع)» خاطرنشان کرد: امسال تمامی رواق‌ها بسته خواهند بود و مراسمات تماما در صحن‌ها و بر اساس پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا صورت خواهد گرفت تا به امید خدا جامعه دینی و عاشقان «سیدالشهدا (ع)» با آرامش خاطر به برگزاری عزاداری محرم بپردازند.
مرجع : میزان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *