جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
قاضی زاده هاشمی:

مسائل مرتبط با اقتصاد نباید سوپرایز باشد

سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب: 736632
گشایش اقتصادی یک روش برای تأمین کسری بودجه دولت بود.
مسائل مرتبط با اقتصاد نباید سوپرایز باشد
به گزارش جهان نيوز، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی صبح امروز با حضور در شبکه سوم سیما در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه پزشکان سحرخیزتر هستند یا نمایندگان مجلس گفت:

هر دو قشر مجبورند صبح زود از خواب بیدار شوند، اما پزشکان حتی ممکن است شب‌ها هم نتوانند بخوابند، چون باید آماده باش باشند. البته نمایندگان مجلس هم در بعضی مواقع مانند ایام بودجه بسیار پرکارند و از این لحاظ هر دو شغل شباهت‌هایی به یکدیگر دارند.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سؤال که صبح بیشتر دغدغه بیماران را دارید یا طرح‌ها و لوایح مجلس، تصریح کرد: برنامه‌هایم را تقسیم کرده‌ام، من هیئت علمی دانشگاه و رزیدنت دارم و یک روز در هفته به دانشگاه می‌روم و بقیه روز‌ها در خدمت مجلس هستم. طبیعتاً روز‌هایی که به دانشگاه می‌روم دغدغه دانشگاه را دارم و بقیه روز‌ها به امور مجلس مشغولم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اینکه روز گذشته مردم با خبر تعویق کنکور مواجه شدند و از سوی دیگر خبر گشایش اقتصادی که قرار بود دولت برای مردم داشته باشد اعلام نشد، در بورس هم تمام تحلیل‌ها از وضعیت سبز بورس خبر می‌داد، اما ناگهان شاخص‌ها قرمز شد، به نظر شما مردم با این حجم از استرس و اضطراب باید چگونه کنار بیایند پاسخ داد: زندگی مردم و اقتصاد باید پیشبینی پذیر باشد وقتی از ثبات اقتصادی صحبت می‌کنیم الزاما به معنای نبودن تورم و مشکل نیست؛ بلکه پیشبینی پذیری فضاست که مردم بتوانند برای زندگی خود برنامه ریزی کنند. فعالا اقتصادی باید بتوانند برآوردی نزدیک به واقعیت نسبت به وضعیت داشته باشد.

وی اضافه کرد: این تغییرات سیاسی و مداومی که اتفاق می‌افتاد، سیاست فشار و برخورد سیاسی با امر اقتصادی جایز نیست. اساساً موضوعاتی که مرتبط با اقتصاد و معیشت مردم است سوپرایزی نیست که بگوییم مردم را سووپرایز می‌کنیم. چنین مباحثی باید موضوع گفتگوی کارشناسان اقتصادی کشور باشد از آن بازخورد عمومی گرفته و افکار نسبت به پذیرش آن آماده شود،اما متأسفانه سیاستمداران ما بعضاً سیاست‌ورزی را به این معنا بلد نیستند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه در داستان بنزین هم این چنین اتفاقی افتاد؛ ادامه داد: باید در مورد مسائل با مردم بیشتر گفتگو و از نقد کارشناسان استقبال کنیم. اجرای اینچنینی طرح‌ها چنین شائبه‌ای را به وجود می‌آورد که کسانی که می‌خواهند طرح را احر کنند خودشان هم از نتیجه آن مطمئن نیستند که ناگهانی آن را روی میز می‌گذارد و بعد با یک پروپاگاندای رسانه ای، مجلس و نهاد‌های دیگر را تحت فشار قرار دهد تا سکوت کنند و کار را پیش ببرند.

وی درباره غافلگیری شب گذشته مردم درباره خبر گشایش اقتصادی دولت بیان کرد:

گشایش اقتصادی اصلا برای مردم نیست، بلکه یک روش برای تأمین کسری بودجه دولت بود و می‌خواستند با فروش اوراق و فروش سلف نفت و فروش آینده کسری بودجه امروز را تأمین کنند.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه آثار این گشایش در زندگی مردم این‌گونه است که چون دولت به غلط کسری بودجه را از طریق استقراض از بانک مرکزی انجام می‌داده این کار پایه پولی را کمتر رشد می‌دهد؛ بنابراین روش قبلی غلط بوده و نمی‌توانیم به خاطر پوشش یک اشتباه، اشتباه دیگری را انجام دهیم.

وی با تأکید براینکه معتقدم این کار دولت بیشتر رسانه‌ای بود تا گشایش اقتصادی تصریح کرد: تفاوت آنچه مجلس در طرح دولت با آن موافق است این است که می‌گوید شما نفت را به صورت ریالی در بورس بفروشید اینکه شما نفت را تبدیل به اوراق کنید و اوراق را سررسید دو ساله بفروشید و این‌ها خودشان بار تعهد ریالی معادل ارزی برای کشور ایجاد کند.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه نوسان نفت یک متغییر در این طرح بود که باید به آن توجه شود، گفت: مردمی که توان خرید سهام نفت در بورس را دارند کسانی هستند که توان فروش آن را هم دارند. بزرگترین خریداران نفت پالایشگاه‌هایی هستند که اکنون به آن‌ها خوراک نمی‌رسد.ما تعداد زیادی پالایشگاه کوچک و بزرگ در کشور داریم که خوراک به این‌ها نمی‌رسد. یا پالایشگاه‌های آماده سرمایه گذاری هستند که در مناطق آزاد و مرز‌های ما هستند که این‌ها می‌توانند نفت را خریداری کرده و تبدیل به فرآورده کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در مدل مد نظر دولت اشخاص خریدار اوراق نفتی بودند که این خود سفته بازی را رواج می‌داد؛ اما اکنون خریدار واقعی می‌شود یعنی کسی که میتواند نفت را صادر کند یا مصرف کند خریدار نفت خواهد بود.

قاضی زاده هاشمی افزود: سازوکار این کار موجود است، اما متأسفانه دولت و وزارت نفت در دو سال اخیر مقابل آن مقاومت کرده اند.

وی اظهار کرد: این طرح در اصل تخصیص ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای مصارف بودجه‌ای دولت بود. ما باید ساختار بودجه که تأکید سه ساله مقام معظم رهبری است را اصلاح کنیم و درآمد‌های پایدار مانند درآمد‌های مالیاتی درست کنیم و به سمت مالیات مبتنی بر ثروت و عواید سرمایه برویم. از طرف دیگر هزینه‌ها را مبتنی بر عملکرد کنیم. الان سال هاست بودجه ریزی کشور واقعی نیست و اصلاح ساختار‌ها در داخل سازمان برنامه و بودجه مانده است. تفریغ بودجه سال ۹۷ می‌گوید ۱۳۴ درصد مصرف بودجه‌ای داشته ایم، که این یعنی ۳۴ درصد رشد بودجه؛ این‌ها استقراض و انحرافات بودجه‌ای است که تورم ایجاد می‌کند.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به اینکه تفاوت نوع نگاه مجلس به لوایح دولت را چگونه توجیه می‌کنید، گفت: کار مجلس در نظام‌های دموکراسی کنترل دولتهاست.  این را باید از دولت پرسید که به جای اینکه لوایح را به مجلس بیاورد دور می‌زند و بسته پنهانی را به جلسه شورا سران می‌برد که نمایندگان متوجه نشوند.

نایب رئیس مجلس اضافه کرد: دولت رفتاری می‌کند که نمایندگان مجلس باید با تحقیق متوجه موضوعات شوند. گاهی نمایندگان از صحبت‌های دولت غافلگیر می‌شوند. نمایندگان از مجلس هم که در جلسه شورای اقتصادی سران شرکت می‌کنند خیلی خبر نداشتند از این طرح، آنان هم گفتند ایده‌ای در دولت مطرح شده و بلافاصله رسانه‌ای شده است.

نایب رئیس مجلس با تصریح اینکه طرحی که ابعاد آن مشخص نبوده چرا بلافاصله رسانه‌ای شده است، تصریح کرد: ما در مجلس بسته اقدامات اقتصادی را تهیه می‌کند که عمده کار آن بر منضبط سازی نظام مالیاتی کشور است. وقتی نظام مالیاتی منظم شود، اصلاح درامد‌های بودجه را در بر دارد و سفته بازی و پولی که باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود را هم کنترل می‌کند.

قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: چون کنترل مالیات گردش سرمایه تغییر می‌دهد. اکنون نقدینگی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیون تومانی در اقتصاد ما وجود دارد وقتی ما مسیر‌هایی را ببندید و جلوی فرار سرمایه را به خارج از کشور بگیرید و بازار سفته بازی را کنترل کنید، سرمایه در حال چرخش به سمت تولید و جایی که ارزش افزوده بیشتری دارد جذب می‌شود.

نایب رئیس مجلس تأکید کرد: ما این شفاف سازی نظام مالیاتی را در مجلس دهم با تصویب قانون صندوق‌های مکانیزه فروش آغاز کردیم که تمام خرید و فروش‌ها ثبت و ضبط شود و اطلاعات تولید کند که از طریق آن بتوان کار‌های دیگری انجام داد. همچنین شفافیت اطلاعاتی برای مبارزه با فساد رشوه خواری و ... هم دست قوه قضائیه را باز خواهد کرد و کمک بزرگی است.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: اصلاح اقتصادی امری زمان بر است و یک ساله اتفاق نمی‌افتد؛ نیازمند تکمیل فرآیند جمع آوری اطلاعات هستیم. در موضوع هدفمندی یارانه‌ها اینکه چه کسانی مشمول دریافت هستند، باید اطلاعات هزینه‌ای و درآمدی خانوار در دست باشد که بتوانیم تشخیص دهیم چه خانوار‌هایی هزینه‌های واقعیشان بیش از درآمدشان هست تا یارانه به آنان تعلق گیرد. برآورد ما این است که در صورتی که دولت سبک، منضبط و چابکی داشته باشیم، ظرف ۵ سال می‌توانیم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

وی گفت: مجلس وضع کننده مقررات است و این دولت‌ها هستند که باید قوانین را اجرا کنند، مجلس تلاشش این است که دولت‌ها در ریل حرکت به سمت اصلاح قرار گیرند، اما این به استعداد دولت‌ها بستگی دارد که چقدر توان دویدن در مسیر درست داشته باشند. وقتی سیستم نفت سالاری در کشور باشد که اطلاعات رانتی روی آن شکل گرفته، شفافیت و اصلاح در آن زمان بر و سخت است.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه بیماری کرونا بر سختی کار این روز‌های دولت و مجلس افزوده است؛ گفت: بیماری کرونا سبب شده بسیاری از نظام‌های برنامه ریزی‌های اجتماعی ما دچار تحول شود؛ که اگر این‌ها پیش از این اصلاح می‌شد نقاط استرس زا برای مردم کمتر می‌شد.

نایب رئیس مجلس درباره وضعیت قرمز بیماری کرونا در مشهد گفت: فعلا چاره‌ای جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی نداریم. الان به غیر از بحث‌های هزینه‌ای بیماری کرونا هنوز واکسنی ندارد و معلوم هم نیست که چه زمان به واکسن دسترسی پیدا کنیم، بنابراین چاره‌ای جز همزیستی با کرونا داریم.

وی با بیان اینکه اقتصاد مشهد مقدس پیرامون زائران امام رضا (ع) فعالیت می‌کند، گفت: بسیاری از کشور‌ها مانند ترکیه ورود توریست را آزاد کردند و ما هم باید اجازه دهیم که زائران به مشهد بیایند و فکری برای رعایت پروتکل‌ها در حرم داشته باشیم. نمی‌توانیم معیشت مردم را دوسال تعطیل نگه داریم.

نماینده مردم مشهد تصریح کرد: مسئولان کشور خصوصا در مجلس جدید شبانه روزی دنبال راهکار‌هایی هستند که فشار کمتری بر مردم باشد. اما نباید قول‌هایی را به مردم بدهیم که در لحظه آنان را شاد کنیم، اما بعد موضوع پوچ شود. بلکه باید در باره کار‌ها با مردم مشورت کنیم و اگر بازخورد مردم نسبت به موضوعات مثبت بود آن را دنبال کنیم.

نایب رئیس مجلس گفت: تعامل با مردم و شفافیت باید در رأس رفتار‌های سیاستمداران در قبال مردم باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *