سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۵
۱۴
الیوت آبرامز چهره جدید پروژه فشار حداکثری

گمانه امنیتی درباره پروژه صد روزه جانشین برایان هوک/ پروژه «مک فارلین ۲» برای نجات برجام چگونه خواهد بود؟!

يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب: 736414
آبرامز علاوه بر اینکه یک چهره ضدایرانی شناخته شده در آمریکا است یک یهودی زاده و طرفدار سرسخت رژیم صهوینیستی نیز محسوب می‌شود. در زمان او سرویس های امنیتی اسرائیل و برخی کشورهای معاند منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، جرات بیشتری برای همکاری در اقدامات ضدامنیتی در ایران پیدا خواهند کرد.
گمانه امنیتی درباره پروژه صد روزه جانشین برایان هوک/ پروژه «مک فارلین ۲» برای نجات برجام چگونه خواهد بود؟!
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: برایان هوک هم به فهرست شکست خوردگان ملت ایران اضافه شد. درباره دلایل رفتن او در داخل و خارج از ایران، یک اتفاق نظر وجود دارد و ان اینکه او یکی دیگر از قربانیان سیاست تحریم فشار حداکثری علیه ایران و مقاومت انقلاب اسلامی است. قطعا در رفتن هوک دلایل مهمی وجود دارد ولی نباید غافل از این شد که در آمدن فردی مانند الیوت آبرامز نیز دلایل باارزشی نهفته است.

یک: الیوت آبرامز سابقه مذاکره پنهان با تیمی از ایران را در اوایل انقلاب دارد. او علاوه بر اینکه از ابتدای انقلاب به نوعی یکی از چهره های مستقیم در مواجه با ایران بوده در سالهای ریاست جمهوری بوش پسر نیز تجربه  قابل توجه ای از مواجه با ایران را در پرونده عراق دارد. آبرامز سالهاست درباره ایران مطالعه می‌کند و می‌توان به نوعی او را حتی باتجربه تر از برایان هوک درباره ایران دانست.

دو: در سوابق آبرامز سالها تجربه در موضوعات کلان امنیتی آمریکا دیده می‌شود و مجموع فعالیت‎‌های او در کشورهای آمریکای لاتین و منجمله آخرین پرونده کاری او یعنی ونزوئلا نیز نشان می‌دهد که او علاقه ویژه‌ای در بکارگیری عمیلات‌های اطلاعاتی و نیمه سخت امنیتی در کشورهای حوزه ماموریتش دارد.

سه: ترامپ تا انتخابات ریاست جمهوری فاصله زیادی ندارد. پرونده ایران و به خصوص عدم توانایی او در تسلیم کردن ایران برای شروع مذاکرات مجدد تبدیل به یک نقطه ضعف بزرگ در سیاست خارجه ترامپ شده است. در نگاه اول برکناری برایان هوک در فاصله کمتر از صد روز تا انتخابات ریاست جمهوری علاوه بر اینکه یک تبلیغات انتخاباتی برای معرفی یک مقصر در افکار عمومی به جای شخص ترامپ محسوب می‌شود، نشانه یک دوره پرفشار کاری برای آبرامز در مواجه با ایران تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز است. از سوی دیگر ترامپ از مذاکره با ایران تا قبل از انتخابات ناامید است ولی در آخرین اظهار نظر گفته است که اگر در انتخابات پیروز شود با ایران به توافق سریع دست پیدا خواهد کرد. یعنی او تلاش می‌کند شکست مذاکره با ایران را به یک گروگانگیری سیاسی برای موافقان و مخالفانش تبدیل کند.

چهار: با توجه به موارد گفته شده، می‌توان چند سناریو احتمالی را گمانه زنی و مدنظر قرار داد. اول اینکه آبرامز تلاش خواهد کرد یکبار دیگر از بازماندگان و یا معتقدان به درستی مذاکرات مک فارلین در ایران یارگیری کند و با فعال سازی مجدد آنها مذاکرات پنهان برای برجام جدید را آغاز کند. در پروژه  «مک فارلین ۲» مذاکرات پنهانی قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند آغاز و پایه‌ریزی شود و سپس در مقطع مناسبی آشکار و به جمهوری اسلامی تحمیل شود. زمان علنی شدن این مذاکرات نیز می‌تواند، همان زمانی باشد که ترامپ گفته یعنی بعد از پیروزی او در انتخابات و روزهای اول ریاست جمهوری دور دومش که غربگرایان داخلی نیز خواهند گفت چاره‌ای دیگر نیست!

پنج: دومین سناریو محتمل داغ کردن تابستان داغ با شتاب بخشی به اقدامات نیمه سخت امنیتی در محیط داخلی ایران است. آبرامز علاوه بر اینکه یک چهره ضدایرانی شناخته شده در آمریکا است یک یهودی زاده و طرفدار سرسخت رژیم صهوینیستی نیز محسوب می‌شود. در زمان او سرویس های امنیتی اسرائیل و برخی کشورهای معاند منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، جرات بیشتری برای همکاری در اقدامات ضدامنیتی در ایران پیدا خواهند کرد.

شش: آبرامز البته خوب می‌داند که همان جریان نظامی و امنیتی که کشتی‌های ایران را به ونزوئلا که پرونده اختصاصی او بود، رساند؛ اگر خطایی از او سربزند، توانایی تنبیه کردن سخت او را دارد. او در چند ماه گذشته حتما در پرونده ونزوئولا قدرت پنهان اطلاعاتی و نظامی ایران را از نزدیک لمس کرده است و نیاز به معتبرسازی مجدد آن قدرت برای او نیست. این را هم نمی توان نادیده گرفت که ترامپ گفته است که ایران در انتخابات آمریکا دخالت می‌کند، معنای این ادعا و اتهام این است که ترامپ این روزها یک عنصر اطلاعاتی را سرکار آورده تا از نقش پنهان ایران در انتخابات آمریکا نیز بکاهد!

*مدیر مسئول جهان نيوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خرمشهر
Iran, Islamic Republic of
فعلا که ملت ایران به اندازه کافی صبر کرده و هیچ نشانه ای هم مبنی بر تغییر مشاهده نمیشود...والله اعلم
Iran, Islamic Republic of
7 سال با برجام نافرجام سرکار بودیم یکسال آینده هم به امید جو بایدن فرصت سوزی خواهد شد.
حامد
Iran, Islamic Republic of
پس بگو دولت در بوق و کرنا کرده که گشایش در راه است...
United States
آدم خطرناکی است.... برایان هوک دیپلمات بود..... این یکی جاسوس است.
Iran, Islamic Republic of
رفتن برایان هوک از دولت ترامپ بدلیل شکست خوردن فشار حداکثری علیه ایران بود.
مجید سرابی
Iran, Islamic Republic of
...
خطرناکها را در داخل دنبال کن آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
Iran, Islamic Republic of
احسنت به جهان تيغي يك نكته را فراموش كرديد ديگه امريكا در تصميم مردم ايران نقش انچناني ندارد چه با ما باشه چه با اونا
Iran, Islamic Republic of
ايول نه دشمن بازي شما نه توافق بنام برجام در زندگي من تاثيري ندارد
Iran, Islamic Republic of
این یکی بدتر است و اقدامات بسیار سنگینی علیه ما انجام خواهد داد.
علی رضا
Iran, Islamic Republic of
سلام. شما مشغول تحلیل های آبکی. آمریکا مشغول فشار حداکثری. مردم ایران هم سنگ زیر آسیاب.!!!
انقلاب اسلامی چنان شاخ و برگی پیدا کرده است که دشمنانش بنا به گفته قرآن در تعجب فرو رفته اند و هیچ غلطی نخواهند توانست بکنند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
مذاکره؟؟!! با آمریکا!! ؟؟باجیبوتی در زمینه هسته ای یا موشک‌های بالستیک مذاکره کنید اعتبار بیشتری داره.
Iran, Islamic Republic of
......