کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا این هنر است؟

13 مرداد 1399 ساعت 16:13

بهتر است باردیگر از خود بپرسیم اثر هنری چیست و هنرمند کیست؟ به عنوان مثال هرکسی که فیلم سینمایی و یا سریال تلویزیونی کارگردانی می کند باید هنرمند خطاب شود؟


گروه فرهنگی جهان نیوز، مرتضی شاپوری*: مدیریت فرهنگی ناقص گاه شرایطی را فراهم می کند که هنرمندان برای اینکه بتوانند امرار معاش کنند مجبورا تن به ابتذال دهند. این روزمرگی ابتذال و شکستن قبح ابتذال واژه هنر را زیر سوال نمی برد؟

دیده شده است تلاقی پول و هنر ،هنر را از مفهومی بکر و پر اهمیت و احساس بر انگیز تهی می کند ولی آیا هر چیزی که مدیران فرهنگی از طریق ابزارشان (هنرمند)عرضه می کنند اثر هنری است؟تکلیف آن هنرمندی که برای درآمدزایی وارد جریان ابتذال سیستمی فرهنگی نشود چیست؟ تقلیل یافتن هنرمند به سلبریتی با گسترش شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام  ، مجالی شد برای دیده شدن و امرار معاش البته گاهی به هر قیمتی.

بهتر است باردیگر از خود بپرسیم اثر هنری چیست و هنرمند کیست؟ به عنوان مثال هرکسی که فیلم سینمایی و یا سریال تلویزیونی کارگردانی می کند باید هنرمند خطاب شود؟ پر واضح است در این شرایط فرهنگی هنر تبدیل به شغل و حرفه می شود درست مثل مشاغل دیگر.دریافت دستمزد بابت انجام کار. پس صحبت از قداست هنر و خاک صحنه خوردن دیگر شوخی است.

وقتی یک سیستم مدیریتی غلط اداره می شود هنرمند راه گریز ندارد ،وارد جریان شود خروجی هر چه باشد هنر نیست. البته هستند کسانی که برای دیده شدن در جشنواره های خارجی فیلم می سازند که ابتذال آن ها نه از طریق مدیرت فرهنگی بلکه از سیاه نمایی و ضد ملی بودن آثارشان است که به ابتذال کشیده شده اند. شاید ایران تنها کشورصاحب سینما در دنیا باشد که آسان ترین راه را برای فیلمساز شدن در اختیار کسانی که استعداد خاصی ندارند و فقط از طریق رانت و لابی اسپانسر دارند را مهیا می کند و مجوز فیلمسازی برایشان صادر می کند.

چه اتفاقی رخ می دهد وقتی یک فیلم سینمایی با عدم استقبال تماشاگر روبرو می شود و شکست تجاری می خورد.در یک شرایط نرمال فرهنگی قبل از تولید و سرمایه گذاری در تولید یک فیلم سینمایی پیش بینی نسبت به استقبال مخاطب می شود و بر حسب اطمینان خاطر از استقبال مخاطب به نسبت آن سرمایه گذاری می شود و طبیعتا اگر فیلمسازی با شکست تجاری روبه رو شود برای ساخت فیلم بعدی خود با مشکل مواجه می شود.در سینمای ایران بارها شاهد فیلم هایی بودیم که با هزینه های هنگفت تولید شده اند اما در عمل با شکست مطلق تجاری روبرو شدند.چه اتفاقی می افتد؟چگونه آن فیلمساز شرایط تولید فیلم بعدی را فراهم می کند؟چرا دستمزد بازیگران و کارگردان ها و ...پس از حضور در فیلم و سریال ناموفق پایین نمی آید که حتی بالاتر هم می رود.

مشکل از کجاست؟در پیش از انقلاب و در اواسط دهه ی پنجاه شمسی سینمای ایران از نظر کیفیت آثار و میزان تولید تا مرز نابودی پیش رفت که یکی از مهم ترین دلایل این نابودی رقابت نابرابر فیلم ایرانی در مقابل فیلم وارداتی خارجی بود.اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی مدیریت فرهنگی شرایطی را به وجود آورد که سینما در ایران زنده بماند اما زنده ماندن در شرایط کما. سینمایی که گاه فقط نبض حیات دارد و هیچ علائم حیاتی دیگری ندارد.البته همیشه استثنائاتی هست.
 
مدیران فرهنگی تلاش نمودند با حمایت های نفتی از سینمای ایران به هر طور ممکن این بدن نیمه جان را زنده نگه دارند،موجود زنده ای که امروز روح و حس ندارد،جایی بین این دنیا و آن دنیا سرگردان.

تلاش برای زنده نگه داشتن سینما در این سال ها باعث به وجود آمدن مناسبات غلطی شد .این مناسبات غلط شاید از ابتدای ورود سینما به این کشور تاکنون ریشه دوانده و دیگر جدا کردن  ریشه قوی شده آن تقریبا محال است و نیاز به عمل جراحی  دارد. این مناسبات غلط باعث به وجود آمدن ابتذال سیستمی شد که در نبود ارزش ها،  فیلمساز و بازیگر.... تولید می کند.ابتذال به هنر چسبیده شد و دیگر تفکیک آن کار ساده ای نیست.

آیا امروز ابتذال سیستمی فقط گریبان مدیران فرهنگی و هنرمندان را گرفته؟ خیر مسلما در طول این سال ها ابتذال سیستمی دامن مخاطب را هم گرفته،مخاطب به ابتذال در هنر عادت کرده خو گرفته و در کنار آن رشد کرده است.روزمرگی ابتذال باعث شده دریافت و سلیقه مخاطب از اثر هنری به پایین ترین حد خود برسد به حدی که فقط فالوئر است، بدون دیدگاه و تحلیل.

عدم کنترل فرهنگی اینستاگرام و نبود آموزش مناسب در جامعه باعث تشدید روزمرگی ابتذال فرهنگی در کشور شده، مدیریت ضعیف و بدون برنامه در برخورد با رسانه های مجازی که صرفا با حذف و فیلتر چاره اندیشی نامناسبی کرده اند.مسلما با یک شرایط صحیح مدیریت فرهنگی در طول زمان می توان از پیشرفت روزمرگی ابتذال جلوگیری کرد و آن را کنترل کرد.حال با این شرایط سیاست درهای باز مدیریت سینمایی کنونی برای صدور مجوز فیلمسازی خیلی فرقی ندارد اصغر فرهادی مجوز بگیرد یا یک رقصنده اینفلوئنسر.
 

*کارشناس ارشد سینما


کد مطلب: 735910

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/735910/آیا-این-هنر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com