کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نکات کلیدی برای تمیز کردن کف‌پوش پارکت

9 مرداد 1399 ساعت 10:33


کف‌پوش و پارکت یکی از مواردی است که اگر در دکوراسیون به‌خوبی مورداستفاده قرار بگیرید می‌تواند تاثیر زیادی در زیبایی محیط داشته باشد اما تمیز کردن پارکت یکی از نکات مهمی است که حتما باید در نظر گرفته شود. کف‌پوش به لایه و رویه‌ای گفته می‌شود که پوشش دهی یک مکان، چه در منزل و چه خارج از آن را شامل می‌شود؛ برای مثال تابه‌حال در زمین‌های ورزشی، پارک‌ها و مکان‌های این‌چنینی استفاده‌ی این کف‌پوش ها را دیده‌اید. تنوع در موضوع کف‌پوش باعث شده است که استفاده‌ی آن در هر مکانی ممکن شود.

انتخاب یک کف‌پوش مناسب از لحاظ طرح و رنگ، یک موضوع قابل اهمیت به‌حساب می‌آید، چراکه این موضوع در طراحی دکوراسیون داخلی منزل تاثیر بسیاری دارد و باید مورد توجه بسیار قرار گیرد؛ البته این توجه فقط محدود به زمان انتخاب آن کف‌پوش نمی‌شود بلکه شما باید در هنگام نصب نیز این توجه و دقت را داشته باشید، زیرا اگر نصب پارکت شما درست انجام نشود از عمر مفید آن کم می‌شود.

شما در هنگام خرید یک کف‌پوش مناسب باید به نکاتی که در این انتخاب کاربردی هستند، دقت داشته باشید؛ برای مثال شما باید پیش از خرید، نگاهی به منزل خود کنید و بسنجید که این کف‌پوش چه کاربردی در منزل شما دارد و باید چه طرح و مدلی انتخاب شود تا با محیط خانه‌ی شما هماهنگ شود؟

در بازار انواع و اقسام کف‌پوش موجود است؛ کف‌پوش پارکت چوبی، کف‌پوش پارکت لمینت، کف‌پوش وینیل، کف‌پوش بتنی و ... که هرکدام از این کف‌پوش‌ها ویژگی‌هایی دارند که شما باید برحسب این ویژگی‌ها، یکی از این انواع را تهیه کنید؛ لازم به ذکر است که موضوع تمیز کردن پارکت یکی از موضوعاتی است که شما باید آن را در رابطه با کف‌پوش، در نظر داشته باشید، به همین دلیل در این مقاله از وب سایت آدرس به بررسی شیوه‌های تمیز کردن پارکت می‌پردازیم.

نحوه‌ی برق انداختن کف‌پوش پارکت
کف‌پوش‌ها در انواع مختلفی وجود دارند و به همین دلیل نحوه‌ی نگهداری از هر کدام متفاوت خواهد بود که این موضوع در این بخش به‌طور کامل برای شما بررسی می‌شود. در ابتدا لازم است توجه داشته باشید که تمیز کردن پارکت برای نظافت کافی نیست؛ بلکه شما باید از برخی اقدامات در برابر کف‌پوش‌ها و انواع آن اجتناب کنید. یکی از موضوعاتی که با گذشت زمان برای پارکت‌ها پیش می‌آید، از بین رفتن براقیت و جلای آن‌ها است که این موضوع از زیبایی آن‌ها نیز می‌کاهد؛ پس باید به دنبال محلول و یا روش‌هایی خاص که بتوان با آن‌ها این موضوع را حل کرد، باشیم.

در ابتدا لازم است بدانید که کف‌پوش شما دو دشمن دارد که باعث کاهش عمر آن می‌شود؛ اولین مورد گردوخاکی است که بر روی آن قرار می‌گیرد و باعث سایش سطح می‌شود و دومین مورد مواد شیمیایی است که باعث از بین رفتن رنگ کف‌پوش می‌شوند و به آن ظاهری زرد رنگ می‌دهند؛ پس در ابتدا شما نباید اجازه دهید که پارکت‌ها آلوده شوند و اگر این اتفاق افتاد، نباید مدت طولانی این آلودگی بر سطح بماند و سریع باید به تمیز کردن پارکت بپردازید.

اقداماتی که می‌توانید در جهت جلوگیری از این دو مشکل انجام دهید، شامل استفاده از یک جلو دری است، زیرا ممکن است شما زمانی با کفش بر روی پارکت بایستید، در این هنگام ذرات شیمیایی که بر ته کفش شما چسبیده‌اند باعث تخریب بافت پارکت می‌شوند. مورد دیگری که می‌توانید انجام دهید، جارو زدن روزانه محل زندگی‌تان است چرا که این کار از جمع شدن گردوخاک بر روی پارکت جلوگیری می‌کند. در ادامه مواردی را در جهت تمیز کردن پارکت در انواع مختلفی که دارد برای شما آورده ایم که می‌توانید از آن‌ها اطلاعاتی را کسب کنید.
 


کف‌پوش لمینت از پراستفاده‌ترین انواع کف‌پوش به‌حساب می‌آید و امروزه به دلیل نصب آسان و بدون کثیف کاری که دارد، متقاضیان زیادی را پیدا کرده است. این مدل از پارکت از چندین لایه چوب متراکم و فشرده تشکیل‌شده و یکی از دلایل محبوبیت این نوع کف‌پوش را می‌توان، به‌راحتی تمیز کردن آن دانست؛ همچنین نگهداری از آن در مقایسه با دیگر انواع، راحت‌تر است؛ لازم به ذکر است که کف‌پوش‌های لمینتی قابلیت جابه‌جایی را دارد، یعنی می‌توانید آن را از یک محل سکونت به محل دیگری ببرید، پس لازم است آن را به‌گونه‌ای نگهداری کنید که آسیبی نبیند.

کوچک‌ترین گردوخاک و کثیفی بر روی این کف‌پوش، به‌راحتی دیده می‌شود و به همین راحتی که دیده می‌شود، می‌توان آن آلودگی را از بین برد. شما می‌توانید بعد از تمیز کردن این کف‌پوش، از ماده‌ی جلا دهنده برای برق انداختن این کف‌پوش استفاده کنید؛ البته باید توجه باشید که ماده‌ی جلا دهنده بر روی سطح کف‌پوش لمینت باقی می‌ماند و ممکن است در درازمدت باعث آسیب دیدن پارکت شود.

استفاده از سفیدکننده یکی دیگر از روش‌های تمیز کردن پارکت لمینت به‌حساب می‌آید، اما ممکن است از طرفی باعث رد و لک بر روی زمین شود؛ پس اگر شما از این مایع استفاده کردید حتما در نظر داشته باشید که آن قسمت را با یک دستمال خشک‌کنید تا مشکلی پیش نیاید.

استفاده از آب و صابون برای شست و شوی این کف‌پوش بسیار مرسوم است؛ برای این کار شما مایع شست‌وشو را داخل یک سطل با آب مخلوط می‌کنید و با آن به تمیز کردن پارکت می‌پردازید و پس از پایان این کار، زمین را با یک دستمال مناسب خشک می‌کنید؛ خشک‌کردن پارکت ازآنجایی‌که رطوبت و خیسی باعث باد کردن و آسیب رساندن می‌شود، اهمیت دارد.

شما برای تمیز کردن پارکت لمینت نیازی به مایع‌های قوی و اسیدی ندارید و می‌توانید با ساده‌ترین مواد شوینده، سطح مورد نظر خود را تمیز کنید؛ نکته‌ی دیگری که کنار تمیز کردن پارکت باید در نظر بگیرید، خش نیفتادن بر روی آن است یعنی شما نباید وسایل سنگین منزل را بر روی این کف‌پوش بکشید.

یکی از طرح‌های پرطرفدار پارکت را می‌توان پارکت‌های چوبی که به خانه ظاهری زیبا و مجلل می‌بخشد، دانست؛ مشکلی که این پارکت در کنار زیبایی خود دارد، دشواری در تمیز کردن است، چرا که شما نمی‌توانید به‌راحتی از آب برای این کار استفاده کنید، زیرا این مایع به بافت پارکت شما آسیب وارد می‌کند؛ همچنین استفاده از مایع‌های قوی باعث زدگی پارکت می‌شود و زیبایی آن را به‌سرعت می‌گیرد.

برای تمیز کردن پارکت چوبی، شما باید در ابتدا گردوخاک روی سطح را از بین ببرید که برای این کار می‌توانید از سر نرم جاروبرقی استفاده کنید، پس‌ازاین کار شما به مایع تمیزکننده‌ی مخصوص چوب نیاز دارید، این مایع باید با آب ولرم مخلوط شود و سپس یک دستمال نرم میکروفایبر را با این محلول مرطوب کنید؛ توجه داشته باشید که دستمال بیش‌ازحد خیس نباشد و فقط رطوبت کمی داشته باشد. شما می‌توانید به‌جای استفاده از مایع شست و شوی مخصوص چوب، از آب و صابون استفاده کنید، فقط فراموش نکنید آب دشمن این پارکت است و تا حد ممکن از دستمالی با کمترین رطوبت ممکن استفاده کنید.

پس از تمیز کردن پارکت با این محلول و دستمال، باید اجازه دهید سطح به‌طور کامل خشک شود تا ردی بر روی آن ایجاد نشود. لازم است بدانید که برای تمیز کردن پارکت چوبی، نمی‌توانید از واکس یا شوینده‌های نفتی استفاده کنید زیرا ممکن است به شفافیت پارکت شما آسیب وارد کند و رنگ آن را از بین ببرد.

کف‌پوش بتنی یکی از مدل‌های کف‌پوش مورد استفاده در آشپزخانه به‌حساب می‌آید و ازآنجایی‌که امکان کثیف شدن آن نسبتا بیشتر است، به بررسی شیوه‌های تمیز کردن پارکت بتنی می‌پردازیم. کف‌پوش‌های بتنی غیر حساس محسوب می‌شوند و شما امکان استفاده از ابزارهای متفاوتی را در جهت تمیز کردن این پارکت‌ها دارید؛ برای مثال شما می‌توانید آلودگی سطح را با استفاده از جاروبرقی و بدون ایجاد ترس آسیب رساندن به پارکت از بین ببرید، سپس برای از بین بردن آلودگی‌های دیگری که بر روی زمین وجود دارد، می‌توانید از مایعات شوینده‌ی متفاوت استفاده کنید و نیازی به حساسیت بالا در انتخاب این مایع نیست.

اگر کف‌پوش شما از نوع وینیل است باید بدانید که این کف‌پوش از کیفیت بالایی برخوردار است و به‌طور طبیعی عمر بالایی دارد که اگر شما بتوانید از آن به‌درستی نگهداری کنید، مدت‌زمان عمر آن افزایش نیز پیدا می‌کند. یکی دیگر از مزیت‌هایی که این پارکت دارد، راحت تمیز شدن آن است؛ البته بسیاری از استفاده‌کنندگان هنوز از روش‌های سخت و طاقت‌فرسای نظافت استفاده می‌کنند درحالی‌که می‌توان این کار را به‌راحتی انجام داد.
 

کف‌پوش‌های وینیل تقریبا لک ناپذیرند اما اگر برای شما پیش آمد و لکه‌ای بر روی آن ایجاد شد، می‌توانید از روغن جوجوبا یا اسپری پاک‌کننده‌ی WD-40 استفاده کنید و لکه را به‌راحتی از بین ببرید. روغن جوجوبا از گیاه جوجوبا گرفته می‌شود که استفاده‌ی عمده آن در لوازم‌آرایشی است؛ همچنین پاک‌کننده‌ی WD-40، مختص برای پاک کردن روغن از روی جسم است. دقت داشته باشید که این مدل از پارکت در برابر اجسام تیز حساس است و نباید از ابزاری چون تیغ یا کارتک برای از بین بردن آلودگی که روی این سطح چسبیده است، استفاده کنید.

تمام اقداماتی که در این متن گفته شد، به شما کمک می‌کند تا در ابتدا بتوانید یک کف‌پوش پارکت مناسب تهیه کنید و سپس از آن به‌خوبی در برابر آلودگی‌ها مراقبت کنید و بتوانید سالیان سال از آن استفاده کنید.


کد مطلب: 735497

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/735497/نکات-کلیدی-تمیز-کردن-کف-پوش-پارکت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com