کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مزایا و معایب کولر گازی

7 مرداد 1399 ساعت 14:00


کولرهای گازی از لحاظ عملکرد با پنکه‌ها متفاوت هستند، چرا که در واقع پنکه هوا را سرد نمی‌کند، بلکه تنها با به حرکت در آوردن آن، باعث سردتر شدن هوا می‌گردد. مزیت کولر گازی در این است که هنگامی که هوا گرم است، سطح راحتی را دوچندان می‌کنند، اما می‌توانند دارای مضراتی نیز باشند.البته قیمت کولرگازی در مقایسه با پنکه ها و کولرهای آبی هم به مراتب بالاتر است.در ادامه این مقاله به بررسی مزایا و معایب کولرگازی می پردازیم.
 

مزایای کولر گازی


اغلب مردم از کولرهای گازی برای راحتی و سرمایش بیش‌تر در فصول گرم و مرطوب استفاده می‌کنند. در شرایط حاد، کولرهای گازی ممکن است افراد سالمند و آسیب‌پذیر را از گزند مشکلات سلامتی ناشی از گرما مصون نگه دارد. سیستم‌های تهویه‌ی مطبوع در بسیاری از مقاصد تجاری، نه فقط برای ایجاد راحتی بیش‌تر استفاده می‌شوند، بلکه جهت پایین آوردن فشار گرمایی بر روی ماشین‌آلات و دستگاه‌های طریف مانند کامپیوترها و نیز جهت کاهش آلودگی در فروشگاه‌های مواد غذایی و رستوران‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فواید کولر گازی


جلوگیری از آفتاب‌زدگی و کم‌آب شدن بدن


قرار گرفتن در معرض گرمای بسیار شدید، به مدت طولانی، می‌تواند باعث کمبود آب بدن شود. این امر به دلیل این است که که گرمای زیاد، باعث تعرق شدید می‌شود و به تبع آن، آب بدن نیز کم می‌شود. اگر نتوانید این آب از دست‌رفته را دوباره جبران کنید، بدن دچار دهیدراسیون یا کم‌آبی می‌شود. از آن‌جایی که کولرهای گازی تعرق را کاهش می‌دهند، می‌توانند احتمال کم‌آبی بدن را به حداقل برسانند.
گرمازدگی، یکی از مشکلات دیگر در معرض قرار گرفتن گرمای بیش از حد است. در صورت پابرجا ماندن این حالت، احتمال آسیب دیدگی مغزی و سایر اعضای بدن افزایش می‌یابد. از آن‌جایی که کولرهای گازی دمای هوا را کاهش می‌دهند، می‌توانند از گرمازدگی جلوگیری کنند.
 


افزایش کیفیت هوا


کولرهای گازی می‌توانند به صورت مؤثری کیفیت هوای داخلی را ارتقا بخشند و جو بسیار سالم‌تری را ایجاد کنند. این امر به آن دلیل است که آن‌ها قادر به بیرون راندن آلودگی، گرد و خاک و سایر موارد حساسیت‌زا از محیط هستند. با کاهش رطوبت هوا، کولرهای گازی می‌توانند از رشد کپک و قارچ جلوگیری کنند.
نسل جدید کولر گازی ال جی و برخی مدلهای اجنرال و سامسونگ دارای فیلترهایی هستند که یون های منفی آزاد می کنند و باعث تصفیه شدن هوا و جلوگیری از آلودگی هوا می شوند.
کولر گازی


کمک به کاهش آسم و آلرژی


کولرهای گازی می‌توانند به ضدعفونی و فیلتر کردن هوایی که تنفس می‌کنیم. کمک کنند. همچنین با حذف آلودگی و گرد و غبار و نیز جلوگیری از رشد کپک‌ها و قارچ‌ها، باعث کاهش خطر حملات تنفسی مانند آسم و سایر آلرژی‌ها می‌شود. در معرض قارچ و کپک قرار گرفتن، یکی از عوامل اصلی افزایش خطر حملات آسم، واکنش‌های تنفسی و سایر مشکلات تنفسی است. در واقع هنگامی که از کولر گازی استفاده می‌کنیم، بستن پنجره‌ها باعث جلوگیری از ورودی آلرژن‌ها، گرد و غبار و باکتری می‌شود.

 

معایب کولر گازی


کولرهای گازی، برق زیادی مصرف می‌کنند. این امر، هم برای افرادی که مجبورند قبوض برق را پرداخت کنند عیب محسوب می‌شود و هم به طور عمومی‌تر، برای محیط‌زیست (به دلیل تولید الکتریسیته) نیز ضرر دارد. از آن‌جا که درصد زیادی از الکتریسیته توسط نیروگاه‌های زغال‌سنگ تولید می‌شود، کولرهای گازی به صورت غیر مستقیم، به انتشار گازهای گلخانه‌ای و سایر آلاینده‌ها کمک می‌کنند. به علاوه، به گزارش اینپندنت (The Independent) گذراندن وقت بیش از حد در محیطی که دارای کولر گازی است، می‌تواند به مشکلات بهداشتی، مانند آسم، سفتی در قفسه‌ی سینه و سایر بیماری‌های تنفسی منجر شود.


خشکی پوست


در صورت قرار گرفتن بیش از حد در محیط دارای کولر گازی، پوست رطوبت خود را از دست می‌دهد و خشک و حساس می‌شود. همچنین می‌تواند باعث تحریک و خشکی غشای مخاطی نیز شود.


خشکی چشم


کولر برای کسانی که حساسیتهای چشمی دارند و خشکی چشم در آنها مشهود است زیاد خوب نیست و نباید به مدت طولانی زیر کولر گازی بصورت مستقیم قرار بگیرند چون باعث خشکی چشم ، درد چشم و خارش می شود.


کاهش تحمل گرما


گرمای شدید معمولا برای همه ما غیر قابل تحمل است مخصوصا وقتی که در یک محیط که کولرگازی در آن روشن است به محیطی دیگر می رویم که سیستم تهویه مطبوع ندارد این تغییر شدید دما باعث ایجاد استرس در بدن می شود و همچنین تحمل گرما را برای ما سخت تر می کند.پس همیشه استفاده زیاد از کولرگازی درست نیست.


تشدید مشکلات تنفسی


یک تغییر ناگهانی در دمای هوا می‌تواند عامل بدتر کردن وضعیت بیماری‌های تنفسی باشد. خوشبختانه با تنظیم دمای بالاتر و کاهش تدریجی آن، می‌توانید خطر بروز این مشکلات را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.


عفونت دستگاه تنفسی و حساسیت


تمیز نکردن سیستم تهویه‌ی مطبوع می‌تواند سبب ایجاد باکتری‌ها، گرد و غبار و آلودگی محیطی در فیلترها شود. این امر می‌تواند به میزان قابل توجهی به حملات آسم و عفونت در دستگاه تنفسی کمک کند.


اهمیت کولر گازی


بهترین راه کاهش خطرات مربوط به استفاده از کولر گازی، تمیز کردن مداوم و به موقع آن است. یک کولر گازی تمیز و خوب نگه‌داری‌شده می‌تواند باعث افزایش مزیت‌ها و کاهش شدید مضرات آن شود.


نتیجه گیری


با توجه به مطالب گفته شده در مورد "مزایا و معایب کولر گازی"می توان گفت استفاده از کولر گازی های جدید که دارای فیلترهای یون زدا هستند نه تنها مضر نیست بلکه بسیار هم مفید و خوب است چون علاوه بر خنک کردن هوا ،محیط ما را هم سالم تر و تمیزتر می کند.البته در شرایط کنونی شایعاتی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق کولر گازی وجود دارد که از نظر علمی ثابت نشده است و فقط در حد نظریه است.


کد مطلب: 735315

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/735315/مزایا-معایب-کولر-گازی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com