کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مردم ایران در حق این امامزاده کوتاهی کردند

تسنیم , 7 مرداد 1399 ساعت 12:20

استاد حوزه و دانشگاه گفت که مردم ایران و طلبه‌ها نسبت به این امامزاده عظیم الشأن خیلی کوتاهی کردند؛ این غربت پسندیده نیست.


به گزارش جهان نیوز، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه دقایقی پیش در ویژه‌برنامه «خورشید بی‌غروب» شبکه یک سیما از حرم علی بن محمد باقر علیه‌السلام ـ مشهد اردهال ـ گفت: امامت و رسالت امام باقر علیه‌السلام از جهاتی اختصاصات، امتیازات و تفاوت‌های خاصی نسبت به سایر ائمه اطهار(ع) داشت؛ ایشان تنها امامی بود که از کودکی به مدت 30 سال در کنار امام سجاد علیه‌السلام به تبیین معارف دینی پرداخت، دیگر امامان ما در زمان پدران گرامیشان فعالیت علمی گسترده در این حد نداشتند و این به جهت شرایط حاکم بر دوران آنها بوده است.

وی افزود: امام باقر علیه‌السلام در کنار امام سجاد علیه‌السلام، در زمانی می‌زیست که اواخر دوران منع حدیث بود؛ یعنی تا آن زمان قال رسول‌الله گفتن جرم بود و مردم از احادیث نبوی خبری نداشتند. بعد از رسول خدا احادیث نبوی را آتش زده و بهانه‌های مختلفی برای این کار آوردند و زمینه‌های تحریف دین به تدریج پدید آمد بود، در چنین شرایطی امام سجاد علیه‌السلام در مدینه در شرایط سختی قرار داشت و واقعۀ حرّه نیز در زمان کودکی و نوجوانی امام باقر رخ داد؛ اینها بخشی از شرایط حاکم بر دوران حیات امام باقر و امام سجاد است.

حجت‌الاسلام پناهیان اظهار کرد: در این شرایط وقتی کسی به سراغ امام سجاد می‌آمد و از دین می‌پرسید ایشان او را به امام باقر ارجاع می‌داد. امام سجاد بارها و بارها غلام می‌گرفتند و آزاد می‌کردند، همین‌ افراد پای مکتب امام باقر می‌نشستند و بعد به اقصی نقاط جهان اسلامی می‌رفتند؛ امام باقر وقتی به امامت رسیدند تمام جهان اسلام ایشان را می‌شناختند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام باقر(ع) اولین معلم احکام دینی است، گفت: چرا امام صادق علیه‌السلام را رئیس مذهب می‌دانیم؟ چون امام صادق به اوج رساندند و شاگردپروری کردند. یکی از آثار علمی امام باقر را باید همین امامزاده عظیم الشأن در مشهد اردهال بدانیم.

وی یادآور شد: من هنوز در شگفتم از معرفتی که مردم این خطه از کشور به امام زمان خود داشتند، آنان قرن‌ها پیش به محضر امام باقر رسیدند و درخواست کردند فرزندی از فرزندان ایشان برای سکونت و تبلیغ و ترویج معارف دین به این سرزمین بیاید. این‌طور شد که علی بن باقر به اینجا آمدند. اولین نماینده امام که به سرزمین ما آمد این امامزاده است، حضور این امامزاده نمایانگر رسالت امام باقر علیه‌السلام است و بیان می‌کند ایشان چه رسالتی بر عهده داشتند.

«اینکه امام خمینی(ره) فرمود اسلام ناب، آغازش با امام باقر علیه‌السلام بود. دو امام بزرگوار در ایران خیلی تأثیرگذار بود؛ یکی امام سجاد علیه‌السلام و دیگری امام باقر علیه‌السلام. ما ایرانی‌ها خیلی ایمانمان را مدیون امام سجاد علیه‌السلام هستیم و این هم به واسطۀ کار بزرگی است که ایشان انجام دادند و امام باقر به این سرزمین نگاه ویژه‌ای داشتند.»

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان مطلب فوق گفت: امام باقر وقتی می‌خواستند فرزند خود را به این سرزمین بفرستد از ایشان تقدیر کرد و نوید شهادت را به او داد.

وی با تأکید بر اینکه مردم ایران و طلبه‌ها نسبت به این امامزاده عظیم‌الشأن خیلی کوتاهی کردند، خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین اردوگاه حوزه‌های علمیه باید در کنار این امامزاده باشد؛ چون هر عالمی دارد راه این بزرگوار را ادامه می‌دهد، نمی‌توان باور کرد طلبه‌ای باشد و هر سال یکبار هم که شده به اینجا نیاید. مردم باید ببینند این امامزاده کیست که طلبه‌ها اینقدر به حضور در اینجا اصرار می‌ورزند. این غربت پسندیده نیست.

به گفتۀ وی، بخش زیادی از معارف مهدوی را از امام باقر داریم به ویژه موضوع مواسات را که بار دیگر مورد تأکید رهبر معظّم انقلاب قرار گرفته است، در جامعه ایمانیِ منتظر مؤمنان باید از یکدیگر دستگیری کنند.


کد مطلب: 735301

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/735301/مردم-ایران-حق-این-امامزاده-کوتاهی-کردند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com