پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲

ماسک در تابستان یا فاجعه انسانی در پاییز؟

پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب: 734765
هدف‌گذاری وزارت بهداشت برای کنترل کرونا، استفاده ۹۵ درصد مردم از ماسک و رعایت ۷۵ درصد مردم از پروتکل‌های بهداشتی است که اگر به این هدف دست پیدا نکنیم، شاهد بحران انسانی در آبان‌ماه خواهیم‌بود.
ماسک در تابستان یا فاجعه انسانی در پاییز؟
به گزارش جهان نيوز، ۲۱۹ بیمار دیگر هم حالا دیگر در میان ما نیستند و آمار جانباختگان ویروس تاجدار با این ۲۱۹ نفر به ۱۴ هزار و ۸۵۳ نفر رسید. ۳ هزارو۶۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند؛ افرادی که خیلی‌هایشان ممکن است در فهرست مرگ‌های ۲۴ ساعت بعدی باشند. کادر درمان در این لحظه‌های نفسگیر از پا در آمده‌است و آمار ابتلا، بستری و حتی مرگ در میان این قشر خدوم هم روز به روز بیشتر می‌شود. طبق پیش‌بینی‌ها پاییز و زمستان سختی را در پیش داریم و اگر مردم همراهی نکنند، آبان ماه امسال با بحران انسانی مواجه خواهیم شد. همچنانکه عادی‌انگاری‌های کرونا در خرداد ماه موجب شد تا آمار فوت مبتلایان به کرونا به اندازه مجموع دو ماه قبل برسد و طی یک ماه گذشته بیش از ۵ هزار نفر را از دست بدهیم. این در حالی است که هر کدام از ما می‌توانیم با رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی همچون ماسک زدن و پرهیز از حضور در تجمعات و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در درجه نخست به خودمان و اطرافیانمان و در درجه بعدی کادر درمانی کمک کنیم.

طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر اول مرداد ماه ۲ هزار و ۵۸۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که یک هزار و ۹۳۴ نفر از آن‌ها بستری شدند. در طول همین زمان ۲۱۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴ هزار و ۸۵۳ نفر رسید. همچنین ۳ هزارو۶۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۴۴ هزار و ۸۴۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همانند روز‌های گذشته استان‌های مازندران، فارس، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز و استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، خراسان‌جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند. با وجود آنکه خبر‌هایی از موفقیت در تولید واکسن کرونا به گوش می‌رسد، اما تا زمان قطعیت این موفقیت‌ها و از آن مهم‌تر تا زمانی که این واکسن در دسترس همگان قرار بگیرد تنها راه منطقی مقابله با کرونا، رعایت توصیه‌های بهداشتی و ماسک زدن است. همچنانکه ارزیابی مسئولان نظام سلامت از چرایی افزایش تصاعدی کرونا در روز‌های اخیر هم رعایت نکردن همین توصیه‌هاست.

بروز بحران انسانی در آبان با ادامه عادی‌انگاری
کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در نشست خبری پویش ملی همدلی با مدافعان سلامت در پاسخ به چرایی روند کنونی ابتلا و مرگ و میر‌های ناشی ازکرونا در کشور با اشاره به توفیق نسبی در مهار کرونا در اواخر اسفند و فروردین که نتایج آن را با کاهش چشمگیر نمودار مبتلایان و تعداد موارد فوت در اردیبهشت ماه مشاهده کردیم، افزود: «پس از این بخشی از جامعه و مسئولان دچار عادی‌پنداری شدند و بازگشایی‌ها نیز همزمان انجام شد و به این عادی‌نمایی کمک کرد؛ جامعه‌ای که به نوعی هوشیار شده و ترس از کرونا پیدا کرده بود، دچار عادی‌پنداری شد. در تیر ماه نیز از همان کشته‌ها برداشت می‌کنیم و آمار فوت مبتلایان به کرونا به اندازه مجموع دو ماه قبل است و بیش از ۵ هزار نفر را از دست دادیم.»

به گفته وی، اما راه بازگشت وجود دارد. ۹۶ کشور شاهد نمودار صعودی مبتلایان هستند و ۱۹ کشور شاهد نمودار پایدار نزولی هستند. برای امروز و فردا باید فکر کرد و از تجربه‌های ماه‌های اخیر درس گرفت. جهانپور با تأکید بر اینکه عادی‌پنداری ایجاد‌شده مشکل‌ساز بوده و حتی برای ماه‌های آتی هم مشکل‌ساز خواهد‌بود، افزود: «پویش «من ماسک می‌زنم» که از ابتدای تیر ماه شکل گرفت و بعد در اواسط تیر ماه استفاده از ماسک اجباری شد، در روز‌های آتی و تا نیمه مرداد ماه نتیجه خود را نشان می‌دهد.»

وی تأکید کرد: «هدف‌گذاری وزارت بهداشت برای کنترل کرونا، استفاده ۹۵ درصد مردم از ماسک و رعایت ۷۵ درصد مردم از پروتکل‌های بهداشتی است که اگر به این هدف دست پیدا نکنیم، شاهد بحران انسانی در آبان‌ماه خواهیم بود.»

جهانپور در پاسخ به سؤالی درباره آمار ابتلا به کرونا و آمار ۲۴ درصدی مرگ و میر ناشی از کرونا در بیمارستان‌ها گفت: «آمار ۲۴ درصدی مرگ و میر را تکذیب می‌کنم. اصلاً چنین چیزی وجود ندارد. مرگ و میر بیمارستانی ما در تیر ماه ۱۰ درصد کل موارد بستری تشخیص مثبت کرونا و در فروردین ماه ۶/۱۴ درصد بوده‌است. نه‌تن‌ها در بستری‌ها افزایش موارد مرگ و میر نداشتیم، بلکه با توجه به افزایش تجربه و مهارت در تیر ماه کاهش موارد مرگ و میر بیماران بستری داشتیم.»

به گفته وی هنوز یک سوم ظرفیت تخت‌های ویژه اختصاص داده شده به بیماران کووید ۱۹ خالی است. اگر مطرح می‌شود که بیماران کرونا در ۳ هزارو۵۰۰ تخت در بخش‌های ویژه بستری شدند، از میان ۵ هزارو۵۰۰ تخت آی سی یویی هست که به بیماران کرونا اختصاص پیدا کرده که ۵۰ درصد تخت‌های آی سی یو کشور است.

کرونای پاییزی، بدترین مدل کرونا
حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور در نشست خبری پویش ملی همدلی با مدافعان سلامت با تأکید بر اینکه نمی‌دانیم این ویروس از کجا آمده و تا کجا ادامه خواهد داشت، به نمایندگی از طرف پرستاران و همه افرادی که به نوعی که به بیماران کمک می‌کنند، از مردم خواست که به میدان بیایند؛ چراکه مدافعان سلامت نیازمند روحیه هستند.

کرمانپور که خودش هم در اسفند ماه سال گذشته به کرونا مبتلا شده‌بود، از شهادت ۱۳۸ تن از جامعه پزشکی در راه مبارزه با کرونا خبر داد؛ شهدایی که خانواده‌های آن‌ها با مشکلاتی مواجهند.

وی با اشاره به تفاوت‌های کرونای زمستانی، بهاری و تابستانی تصریح کرد: «کرونای زمستانی شامل ترس و هیجان و نگرانی بود که این نگرانی کمک کرد و مردم برای خودشان و اطرافیان نگران بودند. کرونای بهاری شامل تعطیلات نوروزی و نشاط و همدلی بود و با هم بودن را شامل می‌شد. این نشاط باعث شد در بهار کنترل قابل‌توجهی داشته‌باشیم. کرونای تابستانی، کرونای کار و کم پولی و اضطراب است. مردم هم خسته و دچار مشکلات مالی شده‌اند و از طرفی عادی‌سازی هم اتفاق افتاده‌است. یکی از تفاوت‌های این کرونا‌ها این است که کرونای تابستانی، خانوادگی شده‌است.»

به گفته مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، بدترین مورد، کرونای پاییزی است. باید کرونای پاییزی را با کمک دولت و ملت و رسانه‌ها کنترل کنیم.

موج دوم سهمگین‌تر و همراه با بیماری‌های دیگر
حسین قناعتی، رئیس اتاق‌فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونای استان تهران با تأکید بر اینکه ما همچنان در پیک اول بیماری ناشی از شیوع ویروس کرونا هستیم، افزود: «موج دوم بیماری از پاییز شروع خواهد شد و این موج می‌تواند بسیار بدتر از موج اول و همراه با آنفلوآنزا و سایر بیماری‌های فصلی باشد و احتمال فراگیری بیماری در این ایام بیشتر خواهد بود.»

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت هم با اشاره به افزایش شیوع بیماری در تهران، بهترین راه‌حل را کاهش میزان تولید بیماری برشمرد که با اعمال اقدامات محدود‌شونده میسر می‌شود و به برخی از تأثیرات مثبت محدودیت‌های اعمال شده از ابتدای هفته جاری اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد: «در تهران در حال شناسایی نقاط داغ پرتردد ایجاد‌کننده خوشه‌های بیماری هستیم که به زودی نتایج آن را اعلام خواهیم کرد.

زالی با اشاره به استفاده ۶۲ درصدی تهرانی‌ها از ماسک گفت: «براساس مطالعات انجام شده ۶۲ درصد همشهریان تهرانی از ماسک استفاده می‌کنند و در ادارات نیز این میزان به ۸۳ درصد رسیده‌است.»
مرجع : جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ما که با تجهیزاتی که داشتیم نتونستیم کاری از پیش ببریم!!....
Iran, Islamic Republic of
«واذا مرضت فهو یشفین» تنها واکسن کارآمد و بسیار موثر توبه عمومی و حرکت جمعی عالم به ویژه ملت ما به سمت رعایت تقوای الهی است. فقدان تقوا کرونا را همچون پشه نمرود به جان عالم انداخته!