جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

قوانین طلاق در ایران و شرایط طلاق از طرف زن و مرد

سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۴۱
کد مطلب: 734617
قوانین طلاق در ایران و شرایط طلاق از طرف زن و مرد
طلاق به مفهوم پایان قانونی یک ازدواج است که در دنباله آن هم زن هم مرد حق و حقوقی دارند که قانون برای هرکدام آن ها تعیین کرده است که در ادامه به آن ها می پردازیم .

قواعد مربوط به طلاق  برمی گردد به فقه جعفری در سال 1307 که با تصویب قانون مدنی جنبه قانونی و اصولی به خود گرفت.

قوانین کلی طلاق در ایران به چه صورت است ؟

طبق ماده 1133 قانون مدنی ایران ) : مرد می تواند هر وقت که بخواهد زن خود را طلاق بدهد) , پس طلاق به خواست مرد انجام می شود بدون مشخص کردن و اثبات دلیل درخواست خود.

زن هم میتواند دادخواست طلاق بدهد ولی باید یکی از شروط ضمن عقد را ثابت کند یا عسر و حرج خود را بتواند در دادگاه ثابت کند.

بر اساس قانون حمایت از خانواده که در سال 1346 به تصویب رسید باید طلاق هر یک از زوج ها دلایلی داشته باشد و بدون دلیل انجام نمی شود.

طبق قانون 3 نوع طلاق داریم :
 1- اراده مرد در طلاق 
2- طلاق به درخواست زن 
3- طلاق با توافق زوجین

بیشتر بدانیم: راه های جستجوی وکیل طلاق در تهران کدام است؟
 

شرایط طلاق از طرف مرد چگونه است ؟
مرد ممکن است دلایلی برای درخواست طلاق خود داشته باشد مانند: سوء رفتار همسر، محکومیت خانوم به حبس، ترک زندگی خانوادگی، عقیم بودن زن و عدم تمکین زن که با اثبات هر یک از این دلایل می تواند همسر خود را طلاق دهد البته بدون هیچ دلیلی هم می تواند دادخواست طلاق دهد طبق قانون تصویب شده حتی اگر از همسر خود ناراضی باشد .

فقط تفاوت بین این دو درخواست در آن است که اگر طلاق بدون دلیل باشد مرد باید حق و حقوق مربوط به زن را پرداخت کند.

شوهری که درخواست طلاق داده است ۳ ماه وقت دارد تا برای اجرای رای دادگاه و ثبت آن به دفترخانه رسمی طلاق مراجعه کند و اگر تا این مدت مراجعه نکند، رای دادگاه دیگر اعتباری ندارد؛ یعنی اگر بعد از ۳ماه از صدور گواهی عدم امکان سازش به دفتر رسمی طلاق مراجعه نکند، دیگر نمیتواند طلاق را ثبت کند.
در ادامه بهتر است بیشتر درمورد شرایط طلاق مرد بدانیم:

شرایط طلاق :

مهریه
دو نوع مهریه داریم  به نام های عندالمطالبه و عندالاستطاعه که تفاوت هایی باهم  دارند که در مهریه نوع اول هر موقع که زن آن را طلب کرد مرد باید آن را بپردازد ولی در مهریه نوع  دوم زوجه باید توانایی مالی مرد را به دادگاه ثابت کند .

نفقه
نفقه به معنای تامین همه نیاز های زن مثل خانه، لباس، غذا، اثاث منزل، هزینه های درمانی و بهداشتی است. مقدار نفقه را دادگاه تعیین میکند و مرد موظف به پرداخت آن است .

نحله
نحله در مواقعی است که مرد بدون دلیل درخواست طلاق بدهد و زن هیچ کوتاهی در نقش خود نکرده باشد به او تعلق می گیرد. بدین ترتیب براساس توانایی مالی مرد، حق و حقوقی به زن به عنوان نحله بمدت سال های زندگی مشترک تعلق می گیرد.

انتقال نصف دارایی شوهر
انتقال از خود دارایی یا ریالی ارزش تا نصف دارایی، به شرط آنکه طلاق به درخواست مرد باشد و تقاضای طلاق بخاطر کوتاهی زن از وظایف همسری یا بد اخلاقی او نباشد.
بنابراین  مرد موظف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با زوجه به دست آورده یا معادل آن را، به صورت بلاعوض به زن منتقل کند .

حضانت فرزندان
پس از طلاق حضانت فرزندان تا 7 سالگی بر عهده مادر است و بعد از آن بر عهده پدر است. اما اگر مادر در مدت حضانت بچه دیوانه یا مریض شود و یا ازدواج کند این امر از او سلب می گردد و پرداخت نفقه فرزند در طول حضانت با پدر است.

بیشتر بخوانیم: یک وکیل ملکی متخصص چه ویژگی هایی دارد؟
 
 

شرایط طلاق از طرف زن چگونه است ؟
بر اساس قانون تصویب شده در کشورمان زن فقط براساس چند شرایط می تواند درخواست طلاق دهد و اگر نتواند آن ها را به اثبات برساند در خواست او منقضی می شود .

شرایط طلاق از طرف زن:

1:  مرد بمدت 6 ماه نفقه و دیگر حق و حقوق زن را ندهد.
2 : بد رفتاری مرد، دست به زن و پرخاشگری مرد
3 : بیماری مسری و خطرناک مرد که احتمال خطری برای زن دارد.
4 : شغل و کار مرد که باعث آسیب زدن به آبرو زن و زندگی او شود.
5 : مجنون بودن مرد
6 : محکومیت مرد به زندان بمدت  5سال و بیشتر
7: اعتیاد مرد که باعث از کار برکنارشدن او شود و به زندگی و زن و فرزندانش آسیب برساند.
8 :  مرد بدون دلیل خانه و زندگی خود را بمدت 6 ماه و بیشتر ترک کند.
9 : محکومیت قطعی مرد در ارتکاب به جرم که باعث آسیب به آبروی خانوادگی زن شود.
10 : بچه دار نشدن مرد بمدت 5 سال یا بیشتر یا بخاطر عقیم بودن وی باشد یا به هردلیل دیگر
11 : اگر مرد بمدت 6 ماه یا بیشتر مفقودالاثر باشد .
12 : ازدواج مجدد مرد بدون اجازه از زن

مراحل طلاق از دادخواست تا ثبت طلاق

1.مشاوره اجباری
2.تقدیم دادخواست
3.تعیین وقت دادرسی
4.حضور در جلسه دادگاه
5.مشاوره در دادگاه
6.احراز باردار بودن یا نبودن زوجه
7.حضور مجدد در دادگاه
8.مراجعه به دفتر طلاق

طلاق حقی نیست که فقط به مرد داده شده است تا به زن آسیب برساند ; امر طلاق بخاطر این است اگر زوج ها دیگر نتوانستند به مشکلات و دعوا های خود خاتمه بدهند و با ماندن در کنار یکدیگر به هم اسیب زدند می توانند با امر طلاق خود و زندگیشان را نجات دهند ولی متاسفانه اکثر زوج ها بخاطر کافی نبودن اطلاعات در انجام این امر به یکدیگر خیلی آسیب می زنند و ما در این مقاله سعی کردیم شمارا با این موضوع بیشتر آشنا کنیم.

ضرورت وجود وکیل طلاق

در اغلب موارد، زن و شوهر به درستی نمیتوانند برای زندگی خود تصمیم بگیرند و درگیر احساسات می شوند و بسیاری از مشکلات را صرفا برای حفظ زندگی تحمل می کنند. اما زندگی مشترک برایشان معنایی ندارد. در این موارد مشورت با یک مشاوره حقوقی طلاق میتواند دید بهتری را برای زوجین داشته باشد تا بتوانند بهترین تصمیم را برای ادامه زندگی و یا طلاق بگیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *