جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

چند راهکار اساسی برای رهایی از خشکی چشم

يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب: 734320
یک چشم پزشک به بیان علت و راهکارهای درمان خشکی چشم پرداخت.
چند راهکار اساسی برای رهایی از خشکی چشم
به گزارش جهان نيوز، سید مهدی مدرس زاده در مورد خشکی چشم گفت: خشکی چشم ابتدایی در سنین متوسط و به ویژه در خانم‌ها اتفاق می‌افتد، به این صورت که ترشح اشک چشم در این سنین کم می‌شود و افراد خشکی چشم نسبی پیدا می‌کنند؛ بنابراین ممکن است خشکی چشم، اولیه باشد و مانند بسیاری از مشکلات نظیر سفید شدن مو و چروک شدن پوست از تغییرات سنی ناشی شود.

وی ادامه داد: برخی از موارد خشکی چشم نیز در زمینه سایر بیماری‌ها نظیرمشکلات روماتیسمی، لوپوس، آرتریت روماتوئید و بیماری شوگرن رخ می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه در بیشتر مواقع افراد دچارخشکی چشم اولیه هستند، توضیح داد: برای درمان خشکی چشم ابتدایی که با افزایش سن اتفاق می‌افتد، از قطره‌های اشک مصنوعی استفاده می‌شود.

مدرس زاده بیان کرد: برای معالجه خشکی چشم ناشی از روماتیسم مفصلی و بیماری‌های التهابی که  موجب آسیب رسیدن به سلول‌های ترشح اشک در چشم می‌شوند، باید بیماری‌های زمینه‌ای و روماتیسمی درمان شوند.

این چشم پزشک افزود: معالجه چشمی خشکی چشم در وهله اول با استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی است که بعضی از آن‌ها به شکل قطره و برخی دیگر به شکل ژل هستند و شب‌ها قبل از خواب در چشم ریخته می‌شود، صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: اگر ریختن اشک مصنوعی در چشم کافی نباشد، راه دیگر برای درمان این عارضه این است که مجرای اشکی یعنی مجرایی که زیادی اشک از گوشه چشم،به بینی می‌ریزد، توسط پزشک معالج بسته می‌شود چرا که با این اقدام اشک به بینی نمی‌رسد و در چشم باقی می‌ماند.

مدرس زاده عنوان کرد: درمراحل پشرفته شوگرن و بیماری‌هایی که اشک چشم را کم می‌کنند، برای درمان خشکی چشم باید اقداماتی نظیر پیوند سلول بنیادی انجام شود.

این فوق تحصص شبکیه و لیزر در پاسخ به این سوال که چگونه باید دلیل خشکی چشم خود را تشخیص دهیم، گفت: اگر این عارضه به شکل خفیف بروز پیدا کند، استفاده از قطره‌های چشم مصنوعی توصیه می‌شود؛ اما برای افردی که دچار خشکی چشم شدید هستند باید بررسی داخلی از بدنشان صورت گیرد چرا که اگر دلیل بروز این عارضه ابتلا به بیماری‌های روماتیسمی باشد، از طریق آزمایش خون قابل تشخیص است.

وی در این خصوص ادامه داد: اگر این عارضه ناشی از ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای باشد، فرد به غیراز خشکی چشم علائم دیگری نظیر مشکلات پوستی و مفصلی را هم دارد.
مرجع : میزان
برچسب ها: چشم چشم پزشکی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *